Het weer op 31 december en 1 januari.

En hier de volgende update: verder verbeterd!

Korte versie: overgang vanaf de 22e naar een duidelijk afnemende depressie-activiteit die met name vlak na de kerst duidelijk sterker wordt. Voor de week rond oud en nieuw geldt een vergrote kans op droog, rustig weer met temperaturen rond de norm (overdag 6-7 C en in de nacht iets boven nul).

(Verdere uitleg ten opzichte van vanochtend)

Reden verbetering: duidelijk sterkere opbouw van hogedrukafwijkingen boven Scandinavie en een volledig verdwijnen van serieuze depressies resulterend in een eerder inzettend geblokkeerd patroon. Hierdoor een grotere kans op inzettende oostelijke winden, drogere luchten. lagere kwikstanden met kleine mistkansen. Verder is het weer een dagje dichterbij gekomen, dus is de kans ook om die reden net een fractie groter.

Wat meer detail:
De evolutie is er een van een depressieve oceaan naar een situatie waarin de oceaan gedurende de periode vanaf 29 december op slot lijkt te gaan. Met op slot bedoelen we dat de traditionele route van depressies van oostelijk Canada naar de Ierland en zo naar zuid-Scandinavie is geblokkeerd doordat er ergens op die route een hogedrukgebied ligt. Depressies worden dan naar het zuiden gedwongen.
Dat zien we ook in de afwijkingen terug: we zien een luchtdruk die lager is dan gemiddeld van Iberie en zo naar het oosten, maar er uitgesproken is het nu ook weer niet.
Als we de situatie in zijn geheel beschouwen (gebied van oostelijk Canada via Europa naar de Oeral) dan valt vooral de heel vlakke luchtrukverdeling op. Er is een duidelijke hogere druk boven heel Scandinavie zoals gezegd maar er is nergens vanaf 27e een grote negatieve luchtdrukafwijking te zien.
De situatie is volgens de huidige ECMWF ensembles van 28 december tot en met 19 januari aan te duiden als: geblokkeerd (aanduiding van ECWMF zelf voor de periode).
De kans op een doorbrekend patroon met hernieuwde westelijke winden, depressies etc. is ten opzichte van gisteren verder gedaald: op 17 december is de kans op deze situatie nog 80% maar dan gaat deze met gelijke stappen naar 35% op 22 december om tot 27 december op dat niveau te blijven. Dan zakt de kans vrij snel af naar zo'n 15% op 1 januari 2026 om daarna nog iets verder weg te zakken.
Als we kijken naar het stromingspatroon dan zien we al voor in de periode 22-29 december een grotere kans dan normaal op oostelijke wind. Van 29 december tot 5 januari zien we zelfs een voorkeur voor een typische klassiek winters patroon: noordoostenwind komende vanaf Finland en dit trekt ruim door tot voorbij Ierland om dan richting IJsland en Groenland af te buigen. Het grote voordeel: we zitten dan al dagenlang met van oorsprong droge lucht. De kans op mist is in deze situatie klein. Wel is het zo dat de Oostzee echt warm is, open ligt en er daar makkelijk bewolking kan ontstaan die met name het noorden van het land kan bereiken. Soms ook heel het land. Je ziet dan in een duidelijk koudere lucht een strook vanaf Oostzee over Denemarken en het Duitse Oostzeegebied over Hamburg Bremen zo door met vochtigere, zachtere lucht. Daarin ontstaat bewolking met wat regen (waarschijnlijk) of wat natte sneeuw met in ons land dan meestal geringe hoeveelheden. Zuidelijker in Nederland is de aanvoer dan vaak aanhoudend continentaal, kouder en droger.
Ik durf wel te stellen dat je op deze termijn allereerst een reusachtige slag om de arm moet houden, maar ook dat ik geen kaarten kan bedenken die nog beter zouden kunnen.

Het met afstand belangrijkste: de consistentie! De omslag van nat, zacht en winderig depressieweer naar rustig, droog en koeler weer blijft er niet alleen in zitten, de kansen hierop zijn de afgelopen dagen vergroot. Tuurlijk: het is nog heel lang, maar voor dit moment kun je je niks beters wensen.

Laatst bewerkt:
Het is nog ver maar toch voelt dit een stuk lekkerder dan de afgelopen jaren waarin we nu zo ongeveer al met zijn allen met samengeknepen billetjes zaten te hopen dat de volgende update mee zou gaan vallen. Zou toch mooi zijn als het dit jaar een keer meezit en we met een dikke trui maar zonder regenjas en een zak vol tentharingen naar buiten kunnen.

Accuweather momenteel teken ik ook voor. Als ik echter verder kijk naar 6 jan en later zit daar toch weer een enorme wind ellende aan te komen met 40kmpu. Hopelijk blijft t bij de 6kmpu die ze nu voorspellen.

Ik wil geen spelbreker zijn, maar precies een jaar geleden op 7 december las ik in het weer topic...

"Wat betreft de tweede helft van december zijn de signalen zo slecht nog niet"
"Maar er zijn dus wel degelijk een aantal gunstige ideën die mogelijk gaan helpen die we eerdere jaren niet zagen. Geen slecht vooruitzicht dus!"
" Ik zie dat de aanloop naar oud en nieuw veel rustiger is dan andere jaren"
"Het weer is dan veel rustiger van aard"

En we weten hoe het geëindigd is ;P

(niet te serieus nemen en ik heb de teksten van "nog hoogst onzeker" en "kan nog alle kanten op" weggelaten ;-)

Die windkracht 1-2 die er nu voor staat lijkt geweldig,een ander probleem wat dan wel kan opduiken is dichte mist.

Ik herinner me nog de jaarwisseling 2021 tijdens covid.
Toen kwam in de middag ineens mist aan zetten...maar gelukkig was die mist toen savonds weer opgetrokken en hadden we prachtig weer.

Fijn dat de vlag er voor nu in ieder geval goed bij hangt. Na drie jaren van 'het wordt vast niet erger dan vorig jaar' moet het dit jaar toch weer eens de goede kant op vallen. Een week of anderhalf(?) en we gaan meer weten.

Back
Bovenaan