Het weer op 31 december en 1 januari.

@davidh @Tatanka @Jorginho @dabombe thanks voor alle weerkundige updates die jullie hebben neergezet hier. Blijft altijd nagelbijtend en kwik en depressies lopen al snel op. Maar denk dat we hier toch een van de betere jaarwisselingen gaan beleven qua weer in de afgelopen 5 jaar. Chapeau! De weergoden zullen blij met jullie zijn als klimaatprofeten :p

Hmm, 7ms hier, rond 00u is het hetzelfde, even voelen buiten
Nou das prima te doen. Wereld verschil met vorig jaar.

Meteen ff met buuv met nieuwe jonge hond gecheckt, Mecheltje, en geen probleem. Ze heeft hem ook thuis getraind met geluid op de mobiel. Kijk, zo heurt dat. Buuv met panische hond gaat om 18u naar vriendin in een flat. Coast clear in de stooktijden :droolthum

Mooi verhaal over Jan Raas, gaaf dat dat kon. Jan Pelleboer was commercieel en had apparatuur thuis, niet normaal, rond 1987 was dat. Ik heb nog weerkaarten van hem thuis. Hans de Jong had een oude fax machine uit de tweede wereldoorlog en dat was zo goed als alles…zulke inspirerende mensen…ben ook waarnemer geweest van Jan Versteeg…die zat dan weer tussen Pelleboer en Hans in..mooie tijd… je kreeg toen van het KNMI nog dikke info pakketten thuis met satellietfotos etc..heb verder zelf een meteosat en noaa ontvanger gehad thuis…winter 78-79 was mijn mooiste meter 6 meter sneeuwduinen en op de schaats naar school…
Ben gek op sneeuw, onweer en stormen..

Mooi man! Ja...stop maar over de jaren tachtig en wat er allemaal kon want dan stop ik helemaal niet meer. Wij maakten in H3 bommen van Kaliumperchloraat (kon je in een winkel gewoon kopen...toen wel...5 gulden/100 gram) en poedersuiker. We waren erachter gekomen hoe je daar bommen van kon maken. We hadden op school een grote smederij etc en maakten daar dus uit pijpmateriaal (metaal) bommen. Staken we af. Wat een enorm knal en wat een effect. Werden we op school gepakt....kregen we alleen een reprimande. En we begrepen maar al te goed dat het erg stom was en deden het niet meer. Veel meer "mantel der liefde" en veel meer zoals ik vind dat het hoort zonder allerlei straffen etc.
Van Hans wist ik wel een beetje wat ie had, maar het mooiste vind ik wel dat hij in 1984 al "de Amerikanen" gebruikte voor een 14 daagse en die in 1984 december ook aanhaalde als reden voor zijn vermoeden van een grote omslag. Ook gebruikte hij rond kerst de voor mij nieuwe term "polar low" dat af zou komen zakken met allerlei leuke weersomstandigheden...

Mijn voorkeur heeft: sneeuw, ijs, zo streng mogelijke vorst, zo veel mogelijk ijsdagen, zo lang mogelijk durende winters. Ik heb een rothekel aan vochtige hitte. Maar ja: ik heb ook aan stormchasen gedaan en dan heb je die omstandigheden wel een beetje nodig natuurlijk. Zelf al een onder een grote roterende supercell gezeten waar twee volwassen tornado's uit kwamen (schade mij niet bekend dus categorisatie niet goed mogelijk). Het leuke: die supercell kon ik gewoon vanuit het raam van mijn huis zien roteren. Er was geen chase voor nodig! Later wel op waterspout jacht gegaan en dat is heel eenvoudig hier. Ik heb er al heel veel, volledig ontwikkelde types, op de lens gehad.

Leuke hobby maar door de opwarming van de Aarde en zeker ook Nederland wordt ie mij op het voor mij belangrijkste punt wel afgenomen....En vuurwerk nu ook heel waarschijnlijk....leuk hoor...

MAAARRRRR....vanavond gaan we weer totaal onfatsoenlijk knallen! en voor mij is het beslist niet de laatste keer.

Top bericht en bedankt voor je bijdrages, echt goed…!

Dat beschouw ik als een groot compliment waarvoor dank! Vooral die tweede zin in mijn bericht....een pareltje ne ce pas? Haha.

Ik wil Dabombe, Tatanka en jou bedanken voor het andere inzicht. Soms ook lekker wat dieper en met goede uitleg. Leren leren leren...het stopt als het goed is nooit.

Laatst bewerkt:
Midden zuid en Oost gaan echt epische VW condities tegemoet zeg abnormaal, gewoon 2-3bft, heerlijk. Beetje balen voor de kust streek, geen goudbakken met volle 4-5, maar we gaan er toch lekker van genieten. Denk dat ik eindelijk m’n ballpythons en 2inch fallout single shots van stal trek

Midden zuid en Oost gaan echt epische VW condities tegemoet zeg abnormaal, gewoon 2-3bft, heerlijk. Beetje balen voor de kust streek, geen goudbakken met volle 4-5, maar we gaan er toch lekker van genieten. Denk dat ik eindelijk m’n ballpythons en 2inch fallout single shots van stal trek

Wij hebben klaarblijkelijk nog die Luypaers dikke single shots die per vier werden verkocht van evolution (per 3)en ik dacht van Vulcan (ik weet niet hoe die werden verkocht)....Sommige heb ik nog nooit gezien. Maat neem er mee omdat het inderdaad goed weer wordt. Maar een aantal pakken houdt ie voor later, zoontjes nog te jong om hier echt van te kunnen genieten of te kunnen onthouden zei ie.

Wind is hier al behoorlijk aanwezig, en is nog maar 3bft 😣 stookplek op kruispuntje in straat die vol west-oost loopt....alle windvlagen komen er vol overheen. Ik ga deze weerssingulariteit elk jaar, met alle stress en teleurstelling, niet missen. Kustregio (ja ook tot in stad Grunn) is eigenlijk vrijwel zelden leuk kommerloos stoken.

Nee ik ook niet want die gaat gewoon door elk jaar.

Edit: Hier in het Middelburgse bladstil en terwijl ik kijk rijdt de pekelwagen weer door de straat. Temperatuur was -1,8 C en nu net boven nul met bevroren straten. Gisterochtend ook spekglad.

Er worden hier nu aan de lopende band cakes afgeschoten trouwens. Ook single shots. En dat in de minst vuurwerkminnende wijk van Middelburg. Dat belooft wat...maar ik ben er toch niet.

Als onderstaande uitkomt dan wordt het een top oud en nieuw :handsup:

Zwolle – Laatste weersverwachting Oud & Nieuw

Algemeen
Voor Zwolle blijft het weerbeeld rustig en zacht. Geen winterweer en geen zware regen. De grootste aandacht blijft zicht door rook/nevel, niet wind of neerslag.

Details
  • Wind: meestal 2–3 Bft
    → voldoende om rook deels af te voeren, niet storend
  • Regen: grotendeels droog
    → kleine kans op lichte motregen, vooral na middernacht
  • Mist/nevel: 20–30% kans
    → vooral nevel/rookmist, geen brede dichte mist
  • Zicht vuurwerk:
    → goed tot redelijk vóór middernacht
    → lokaal matig na 00:00 door rookophoping
  • Temperatuur: rond 3–5 °C
Timing
  • 18:00–22:00: beste omstandigheden
  • 22:00–00:00: stabiel, weinig verandering
  • 00:00–02:00: iets meer kans op gemiezer en rook
Conclusie
Voor Zwolle wordt het een prima jaarwisseling: geen harde wind en geen verregende avond. Het enige minpunt kan lokaal minder zicht door rook/nevel zijn, vooral na middernacht. Grote verrassingen worden niet meer verwacht.

Wordt wakker, kijkt naar buiten, knikt goedkeurend, opent weertopic, knikt wederom goedkeurend, koffie, gooit Windy van de telefoon af, koffie.

Bedankt voor alle updates en stress de afgelopen weken. Heerlijk!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan