Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is windkracht 6 en hoger nog wel verantwoord om af te steken? Vraag ik mij oprecht af?
Bij windkracht 5 gaan shows nog nét door, erboven wordt als onveilig bestempeld. Nu ben je vast bekend met de regelgeving in Nederland, en weet je dat dat wellicht overdreven is. Dus ja, met 6 is het - in mijn ogen - wel verantwoord. Twee kanttekeningen; zet licht spul goed vast, en hou er rekening mee dat de effecten niet goed uit de verf komen.

Is windkracht 6 en hoger nog wel verantwoord om af te steken? Vraag ik mij oprecht af?
Ik weet wel dat het publiek met windkracht 6 op moet passen voor vonken en papieren rotzooi in de ogen. Daarom ook het publiek een vuurwerkbril :) En brocade mines vliegen direct 20 meter door de straat.

Korte bespreking avond-modeloutput ECWMF (input 12.00 uur) en GFS (28-12 12.00 uur) in het kort
Dit betreft steeds de gemiddelde waarden van de 52 leden resp. 32 leden van de ensembles

1) Korte samenvatting van de ECWMF-ensemble gemiddelden:
Temperatuur: het wordt zacht tot zeer zacht met temperaturen van 8-9 C in de kustgebieden tot 5-6 in het zuidoosten.
Neerslag: In alle regio's is de regenkans nu gelijk en duidelijk aanwezig. Alleen regio zuid en zeker zuidoost komen er beter vanaf.
Wind: In regio zuidoost, zuid en zuidwest zit men op de grens van 4/5 Bft, regio west, midden en oost en noordoost zitten vol in de 5 Bft. Regio Wadden en Noordwest heel de avond in de 6 Bft.
Windstoten: overal fors. Regio Wadden en Noordwest gemiddeld 22 m/s, regio's west, midden en noordoost 18 m/s en de overige regio's allemaal op 16 m/s.
Spreiding: is er wel zeker nog maar kijkend naar de wind zitten we tussen 4 en 14 m/s en qua windstoten 14- 22 m/s voor regio midden.

Samenvatting: alles wijst erop dat we een variant krijgen op de oud en nieuws van 23 en 24. Het zal geen kopie zijn, maar het lijkt in grote lijnen overeen te komen. Warmtefront winterweer. Het is niet anders.

2) GFS-ensemble gemiddelen: meer van hetzelfde. Zeker voor het noordwesten en wadden is bijna pijnlijk om te zien hoe sterk de wind daar (ook in de gemiddelden) terugzakt van ruim 6 naar 4 Bft in de ochtend van 1 januari...

De operationele output van ICON, ECMWF, ECWMF AIFS, GFS, GCGFS, UKMO en ARPEGE:
Ik hou het kort: ik heb er even doorheen geraced maar ze zijn toch bijna allemaal of gelijk of slechter dan het gemiddelde van ECMWF qua wind.
Qua regen komen in vrijwel alle opers Zeeland, Noord-Brabant en Limburg er goed vanaf. De rest zit er minder goed bij.

Een reddingsboei?: sneller doortrekken van het geheel nog steeds, maar duidelijk minder aangrijpingspunten dan 12 uur geleden. Het begint er steeds slechter uit te zien.

Samenvattend:
het ziet er matig tot slecht uit en op vrijwel alle punten slechter dan 12 uur geleden. We zien eigenlijk dat de gemiddelden steeds meer richting de opers gaan die er al langere tijd (wat) slechter uitzagen. Met het naderen van het het bewuste moment neemt de kans op sneller of trager doortrekken ook steeds verder af.

Ten slotte moet me van het hart dat het toch wel vrij pijnlijk is om te zien hoeveel beter het slechts 6-12 uur later eruit ziet, of vanaf pak 'm beet 2/3 januari en de hele periode erna. Aangezien het er tot een dag ervoor ook goed uit ziet is de pech, mocht het allemaal zo uitkomen, toch wel bijzonder groot.

Laatst bewerkt:
Vuurpijlen gaan in mijn ervaring ook prima met veel wind hoor. Meeste gaan zo snel omhoog, naar verhouding maakt de windsnelheid dan niet zoveel uit. Pas als ze op hoogte komen en vertragen, kantelen ze een beetje tegen de wind in.
Zit in Lelystad, en wij horen ook nergens bij. Wel vat vaker bij regio midden dan Noord wat het weer betreft 😂
Was vanmorgen vroeg nog wel even bij Dennis in haven, dat is tegenwoordig vaste prik 😃

Ja, die 6bft is allemaal nog tot daaraantoe, maar…

Geleidelijke overgang naar een wisselvallig en zacht weertype. Tijdens de jaarwisseling af en toe regen en vrij veel wind, vooral langs de kust kans op zware windstoten. Ook in de eerste dagen van het nieuwe jaar wisselvallig met vooral donderdag 2 januari kans op (zeer) zware windstoten.

KNMI

Dát is natuurlijk echt niet fraai. Dat zal wel redelijk beperkt blijven tot de kuststrook gelukkig (of niet, zit er middenin) maar dan kun je je wel afvragen wat op een gegeven moment nog verantwoord is.

Korte bespreking ochtend-modeloutput ECWMF (input 12.00 uur) en GFS (28-12 6 uur) in het kort
Dit betreft steeds de gemiddelde waarden van de 52 leden resp. 32 leden van de ensembles

1) Korte samenvatting van de ECWMF-ensemble gemiddelden:
Temperatuur: het wordt zacht tot zeer zacht met temperaturen van 8-9 C in de kustgebieden tot 5-6 in het zuidoosten.
Neerslag: In alle regio's is de regenkans nu gelijk en duidelijk aanwezig. Alleen regio zuid en zeker zuidoost komen er beter vanaf.
Wind: In regio zuidoost, zuid en zuidwest zit men op de grens van 4/5 Bft, regio west, midden en oost en noordoost zitten vol in de 5 Bft. Regio Wadden en Noordwest heel de avond in de 6 Bft.
Windstoten: overal fors. Regio Wadden en Noordwest gemiddeld 22 m/s, regio's west, midden en noordoost 18 m/s en de overige regio's allemaal op 16 m/s.
Spreiding: is er wel zeker nog maar kijkend naar de wind zitten we tussen 4 en 14 m/s en qua windstoten 14- 22 m/s voor regio midden.

Samenvatting: alles wijst erop dat we een variant krijgen op de oud en nieuws van 23 en 24. Het zal geen kopie zijn, maar het lijkt in grote lijnen overeen te komen. Warmtefront winterweer. Het is niet anders.

2) GFS-ensemble gemiddelen: meer van hetzelfde. Zeker voor het noordwesten en wadden is bijna pijnlijk om te zien hoe sterk de wind daar ook in de gemiddelden de wind terugzakt van ruim 6 naar 4 Bft.

De operationele output van ICON, ECMWF, ECWMF AIFS, GFS, GCGFS, UKMO en ARPEGE:
Ik hou het kort: ik heb er even doorheen geraced maar ze zijn toch bijna of gelijk of slechter dan het gemiddelde van ECMWF qua wind.
Qua regen komen in vrijwel alle opers Zeeland, Noord-Brabant en Limburg er goed vanaf. De rest zit er minder goed bij.

Een reddingsboei?: sneller doortrekken van het geheel nog steeds, maar duidelijk minder aangrijpingspunten dan 12 uur geleden. Het begint er steeds slechter uit te zien.

Samenvattend:
het ziet er matig tot slecht uit en op vrijwel alle punten slechter dan 12 uur geleden. We zien eigenlijk dat de gemiddelden steeds meer richting de opers gaan die er al langere tijd (wat) slechter uitzagen. Met het naderen van het het bewuste moment neemt de kans op sneller of trager doortrekken ook steeds verder af.

Ten slotte moet me van het hart dat het toch wel vrij pijnlijk is om te zien hoeveel beter het slechts 6-12 uur later eruit ziet, of vanaf pak 'm beet 2/3 januari en de hele periode erna. Aangezien het er tot een dag ervoor ook goed eruit zag is de pech, mocht het allemaal zo uitkomen, toch wel bijzonder groot.
Een vervelende maar duidelijke boodschap. En ik deel je mening over de pijnlijke timing!

Jorginho, heel erg bedankt voor je update. Echt heel zuur om te lezen. Herhaling van vorig jaar dus eigenlijk, echt heel zuur. De party tent waaide vorig jaar al bijna weg, en dit jaar ga ik 'm dan maar verder van de straat, nog meer beschut neerzetten. Vanaf nu verwachten we dus nog kleine variaties, vooral in timing van het regenfront, maar eigenlijk gaat er niet meer veel veranderen. We maken er maar weer het beste van!

Pff wind trekt volgens de voorspellingen steeds verder aan. Nu ook al een 6bft hier in z.o. Drenthe de hele oudejaarsnacht.

Zoals het er nu uitziet lijkt zondagavond een perfecte stookavond te zijn. Zit er sterk aan te denken de collectie om 18u erdoor te beuken.

Met zulke wind komt niets meer tot zijn recht. Zoals eerder genoemd, allemaal ploffers en verwaaide effecten.
Kan het zeker aanraden. Vorig jaar ook gedaan en geen moment spijt van gehad. Was erg mooi om zo in stilte te genieten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan