Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de update. Hoe schat jij het qua regen in?

Ook dit zijn details die dichterbij bekeken moeten gaan worden. Afhankelijk ligging koers laag wat geschetst word, of een front in de middag ochtend komt, of alleen noorden of westen. Of in een groter deel van het land, is allemaal 24 uur werk. En dit geld ook voor waar komt eventueel dan die sterkste windveld terug, hoe zwaar worden die windstoten.

Of met rustiger weer, zit er veel verschil in qua temperatuur voor eventueel mist vorming. Staat er genoeg wind om dit te doen verwaaien etc.

Zoals gezegd de kaarten worden dynamischer met de run, je mag van geluk spreken dat oud en nieuw ertussen wurmt met net een betere dag in dit patroon.

Je heb zeg maar vooraf een bepaald patroon in grote lijnen, in deze bijvoorbeeld ontwikkeling van eventueel het laag waar ik over heb. En staat die er globaal in (het liefst niet zien we dit natuurlijk helemaal wieberen) dan werk je dat uit met korte termijn modellen >>> Die zijn er nog niet.

Oei denk dat mijn buren best geïrriteerd raken als ik om 5 uur los ga
Buuv die expres met angstig hondje weggaat om 18u om mij te laten stoken is ook altijd om ong 3u weer thuis... 00u moment is toch liefst wanneer het moet gebeuren... 01u kan nog als alternatief... Als ik om 02u pas ga stoken heb ik halve straat/wijk wrs al tegen me. Dus weergoden, gun me ff wat aub, ik heb verdere jaar nauwelijks zitten zeiken naar 't weer dus puhleaase :shy::angel:

Bespreking ochtend-modeloutput ECWMF en GFS (gemiddelde) plus operationele uitdraai ECWMF AIFS, GFS, GCGFS en ICON.

Korte versie ensemble gemiddelden
: aanhoudend kans op een oudejaarsdag met (veel) regen, (duidelijk) aanwezige wind en temperaturen duidelijk boven de norm. Windsnelheid blijft gemiddeld beperkt tot meest 4 Bft, Wadden scoren zeker qua windstoten het slechtst.
Vrijwel dezelfde tekst als gisteravond dus.

Korte samenvatting operationele run ECMWF AIFS, ICON, GFS en GCGFS: zacht, regenachtig (mogelijk veel regen) en grote kans op (te) veel wind maar ook her en der nagenoeg windstilte (!!).

ECMWF ensemblegemiddelde: sterk vergelijkbaar met eerdere output.
Wind
is vergelijkbaar met vorige runs. Noord gaat van 5 Bft naar 4 Bft, regio oost blijft in de 5 Bft. Overige regio's zitten de hele dag in de 4 Bft met de neiging af te zwakken naar de lagere regionen van die schaal ( van 7 naar 6 m/s).
Neerslag: de piek valt nu in het noorden op middernacht, elders meest duidelijk na middernacht.
Windstoten: gemiddelde 1-2 m/s lager in vrijwel gebieden, gelijk in regio noord. Mediaan in de meeste gebieden hoger. Op basis hiervan 12-13 m/s in het zuidwesten oplopend naar 17 m/s in het Waddengebied.
Temperatuur: er is wat spreiding maar te zacht weer, zonder extreme zachtheid, is zeer waarschijnlijk.

Betrouwbaarheid: laag (Dit is wel uit het persectief van een vuurwerkliefhebber bekeken)!
Regen: het neigt steeds meer naar een natte jaarwisseling
Wind: neem ik regio Midden dan zit 85% van de members tussen grens 1/2 Bft en grens 5/6 Bft. Storm staat niet in de kaarten, geen van de 52 leden komt ermee. Dit is in grote lijnen toepasbaar voor het hele land. Mediaan zit duidelijk lager dan het gemiddelde. 50% zit op grens 3/4 Bft of minder.

GFS (0.00 uur UTC): ik ga hier kort over zijn. Het gemiddelde is grofweg in lijn met ECWMF. GFS tekent over het algemeen net wat meer wind in gemiddeld, maar ziet deze piek duidelijk eerder op de dag vallen (weer terug naar de oude output). Alle regio's gaan hier van 5 soms bijna 6 Bft snel terug naar de grens 3/4 Bft.

Output Operationele runs ECWMF AIFS, GFS, GCGFS en ICON: In de meeste uitvoer zijn we afhankelijk van een groot sturend laag boven midden Scandinavie. In een aantal opers zien we ten zuidwesten ervan een of meerdere lage drukkernen ontstaan met een wisselende invloed op ons weer. Andere output houdt ons geklemd tussen dat laag aan de ene kant en het in vorige besprekingen al vaker genoemde omvangrijk hoog van Iberie tot Balkan aan de andere kant. We zitten dan in een strakke zuidweststroming met een matige tot (vrij) krachtige wind.
Wat opvalt is, dat door de positie van de lagedrukgebieden/gebiedjes, we in een aantal opers enorme windcontrasten binnen ons land kennen. Zo zijn er meerdere modellen die het noorden om 0.00 uur 01 01 2025 in een vrijwel windstil gebied plaatsen (bijvoorbeeld onder de kern van een passerend laag), terwijl het 100-150 km zuidelijker met 5-6 Bft verre van windstil is (juist aan de rand van dat laagje in het bijbehorende windveld ervan)!
Een ander voorbeeld is de GFS control run die een depressie midden op de dag over Nederland laat trekken met daarachter een snel opbouwende trekrug. We aan hier van allround 6- 7 Bft in de middag naar allround 2 Bft om middernacht.
Neerslag: zoals gebieden met een krachtige of harde wind in onze buurt zijn maar ook gebieden met een zwakke of matige wind, zo geldt dit ook voor de neerslaggebieden. Dit zijn vaak zones en dus lijkt buiige regen minder waarschijnlijk. Enkele opers houden het niet alleen goeddeels droog, maar gaan ook voor weinig wind om middernacht.

Conclusie opers CWMF AIFS, GFS, GCGFS en ICON: we zitten duidelijk in een periode waarbij noordelijke en noordwestelijke lagedrukgebieden dominant zijn. De positie van gebieden met hogere druk, overtrekkende depressiekernen en fronten met regen bepalen sterk de uitkomst. Die posities zijn nu duidelijk niet te bepalen.
Het lijkt hit or miss te worden...

Eindconclusie:
we gaan voor een wisselvallige oud en nieuw met zacht weer. Windsnelheid en neerslaghoeveelheden zijn onzeker (vanuit het oogpunt van een vuurwerkliefhebber zeker). Een vlagerige wind (zie: windstoten) lijkt op basis van de ensemble leden waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
Bespreking ochtend-modeloutput ECWMF en GFS (gemiddelde) plus operationele uitdraai ECWMF AIFS, GFS, GCGFS en ICON.

Korte versie ensemble gemiddelden
: aanhoudend kans op een oudejaarsdag met (veel) regen, (duidelijk) aanwezige wind en temperaturen duidelijk boven de norm. Windsnelheid blijft gemiddeld beperkt tot meest 4 Bft, Wadden scoren zeker qua windstoten het slechtst.
Vrijwel dezelfde tekst als gisteravond dus.

Korte samenvatting operationele run ECMWF AIFS, ICON, GFS en GCGFS: zacht, regenachtig (mogelijk veel regen) en grote kans op (te) veel wind maar ook her en der nagenoeg windstilte (!!).

ECMWF ensemblegemiddelde: sterk vergelijkbaar met eerdere output.
Wind
is vergelijkbaar met vorige runs. Noord gaat van 5 Bft naar 4 Bft, regio oost blijft in de 5 Bft. Overige regio's zitten de hele dag in de 4 Bft met de neiging af te zwakken naar de lagere regionen van die schaal ( van 7 naar 6 m/s).
Neerslag: de piek valt nu in het noorden op middernacht, elders meest duidelijk na middernacht.
Windstoten: gemiddelde 1-2 m/s lager in vrijwel gebieden, gelijk in regio noord. Mediaan in de meeste gebieden hoger. Op basis hiervan 12-13 m/s in het zuidwesten oplopend naar 17 m/s in het Waddengebied.
Temperatuur: er is wat spreiding maar te zacht weer, zonder extreme zachtheid, is zeer waarschijnlijk.

Betrouwbaarheid: laag!

Dit is wel uit het persectief van een vuurwerkliefhebber bekeken!
Regen: het neigt steeds meer naar een natte jaarwisseling
Wind: neem ik regio Midden dan zit 85% van de members tussen grens 1/2 Bft en grens 5/6 Bft. Storm staat niet in de kaarten, geen van de 52 leden komt ermee. Dit is in grote lijnen toepasbaar voor het hele land. Mediaan zit duidelijk lager dan het gemiddelde. 50% zit op grens 3/4 Bft of minder.

GFS (0.00 uur UTC): ik ga hier kort over zijn. Het gemiddelde is grofweg in lijn met ECWMF. GFS tekent over het algemeen net wat meer wind in gemiddeld, maar ziet deze piek duidelijk eerder op de dag vallen (weer terug naar de oude output). Alle regio's gaan hier van 5 soms bijna 6 Bft snel terug naar de grens 3/4 Bft. Hier in diverse landsdelen 7 Bft en in het noordwesten en noord ook 8 Bft (storm). 20% gaat voor 6 Bft of meer in de kustregionen.

ECWMF AIFS, GFS, GCGFS en ICON: In de meeste uitvoer zijn we afhankelijk van een groot sturend laag boven midden Scandinavie. In een aantal opers zien we ten zuidwesten ervan een of meerdere lage drukkernen ontstaan met een wisselende invloed op ons weer. Andere output houdt ons geklemd tussen dat laag aan de ene zand en het in vorige besprekingen al vaker genoemd omvangrijk hoog van Iberie tot Balkan. We zitten dan in een strakke zuidweststroming.
Wat opvalt is, dat door de positie van de lagedrukgebieden/gebiedjes we in een aantal opers enorme windcontrasten binnen ons land kennen. Zo zijn er meerdere modellen die het noorden om 0.00 uur 01 01 2025 in een vrijwel windstil gebied plaatsen, terwijl het 100-150 km zuidelijker met 5-6 Bft verre van windstil is!
Een voorbeeld is de GFS control run die een depressie midden op de dag over Nederland laat trekken met daarachter een snel opbouwende trekrug. We aan hier van allround 6- 7 Bft in de middag naar allround 2 Bft om middernacht.
Neerslag: zoals gebieden met een krachtige of harde wind in onze buurt zijn maar ook gebieden met een zwakke of matige wind, zo geldt dit ook voor de neerslaggebieden. Dit zijn vaak zones en dus lijkt buiige regen minder waarschijnlijk. Enkele opers houden het niet alleen goeddeels droog, maar gaan ook voor weinig wind om middernacht.

Conclusie opers CWMF AIFS, GFS, GCGFS en ICON: we zitten duidelijk in een periode waarbij noordelijke en noordwestelijke lagedrukgebieden dominant zijn. De positie van gebieden met hogere druk, overtrekkende depressiekernen en fronten met regen bepalen sterk de uitkomst. Die posities zijn nu duidelijk niet te bepalen.
Het lijkt hit or miss te worden...

Eindconclusie:
we gaan voor een wisselvallige oud en nieuw met zacht weer. Windsnelheid en neerslaghoeveelheden zijn onzeker (vanuit het oogpunt van een vuurwerkliefhebber zeker). Een vlagerige wind (zie: windstoten) lijkt op basis van de ensemble leden waarschijnlijk.
Ik zie regio oost windkracht 5, komt dat in alle modellen terug?

Mwha oke , als ik dit zo lees en de kaarten van vorig jaar erbij pak van mijn regio is de voorspelde wind nu het zelfde. Vorig jaar hadden wij continue windkracht 5 met stoten van 7. Dat staat nu weer in de kaarten. Niet ideaal, maar kan nog net aan... effecten waaien dan wel kapot helaas.

Ik zie regio oost windkracht 5, komt dat in alle modellen terug?

Nee, er staat ECWMF. Komt in andere modellen niet terug. Maar...dit is wel het gemiddelde van de 52 ensembleleden van ECWMF. Als je de hele verwachting leest dan lees je dat het tussen 1/2 en 6/7 Bft kan zitten. Overal. Het gemiddelde heeft bij een dergelijke bandbreedte niet teveel nut als we iets willen zeggen over de uiteindelijke uitkomst. De ensemble leden zijn vooral nuttig om die bandbreedte te duiden en die zit grofweg ergens tussen een 2 Bft en een dikke 6 Bft in. In het noordwesten en noorden aan de bovenkant net een bft meer misschien.

Nee, er staat ECWMF. Komt in andere modellen niet terug. Maar...dit is wel het gemiddelde van de 52 ensembleleden van ECWMF. Als je de hele verwachting leest dan lees je dat het tussen 1/2 en 6/7 Bft kan zitten. Overal. Het gemiddelde heeft bij een dergelijke bandbreedte niet teveel nut als we iets willen zeggen over de uiteindelijke uitkomst. De ensemble leden zijn vooral nuttig om die bandbreedte te duiden en die zit grofweg ergens tussen een 2 Bft en een dikke 6 Bft in. In het noordwesten en noorden aan de bovenkant net een bft meer misschien.
Oké thanks voor je duidelijke uitleg weer!

Oosten windkracht 5:cry: hopelijk gaat die nog met de rest mee naar 4 of nog iets lager.

Dit is letterlijk het gemiddelde. Wat heb je aan een gemiddelde met een gelijkmatige spreiding 1-2 tot 6-7 Bft als dit voor vuurwerkliefhebbers een variatie betekent van uitstekend tot zeer matig? Gemiddeld is het dus best okey, maar de praktijk kan weerbarstig blijken te zijn...

Laat me voor iedereen duidelijk zijn: de situatie oogt behoorlijk mobiel en nat en verre van ideaal om met een gerust hart de jaarwisseling tegemoet te gaan. Precair, het moet wel echt goed vallen etcetc is van toepassing.

Bedankt voor de updates weer mannen! Niet wat we willen horen, maar ondanks dat wel weer nuttig en leerzaam. Plan B heb ik inmiddels afgestoft, net als vorig jaar. Wat er ook gebeurt, we zullen sowieso iets de lucht in gaan jassen. Genieten zullen we, maar mogelijk wel anders dan we graag hadden gehoopt.

Volgend jaar wordt ons jaar, dan moet het een keer weer perfect gaan worden!!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de updates weer mannen! Niet wat we willen horen, maar ondanks dat wel weer nuttig en leerzaam. Plan B heb ik inmiddels afgestoft, net als vorig jaar. Wat er ook gebeurt, we zullen sowieso iets de lucht in gaan jassen. Genieten zullen we, maar mogelijk wel anders dan we graag hadden gehoopt.

Volgend jaar wordt ons jaar, dan moet het een keer weer perfect gaan worden!!

Zonder kooien ook broodnodig.

Gewoon van dag tot dag bekijken.....na regen komt ook de zon...hopen dat dit tussen 18 en 02 uur op 31 dec ons gegund is....ik zie vaak kletsnatte dagen maar svonds is de lucht opgeklaard en helder

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan