Ronnie_24
VWC lid
Als Buienradar dat zegt, is het straks stiekem oppeens storm. Maar laten we hopen dat ze het een keertje goed hebbenBuienradar zegt ineens windkracht 2

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Als Buienradar dat zegt, is het straks stiekem oppeens storm. Maar laten we hopen dat ze het een keertje goed hebbenBuienradar zegt ineens windkracht 2
Snap wat je bedoelt, maar dacht voor wat positiviteit stuur ik hem toch even.Als Buienradar dat zegt, is het straks stiekem oppeens storm. Maar laten we hopen dat ze het een keertje goed hebben![]()
Bedankt maar weer!Update 25-12-2024 richting oud en nieuw. Trend blijft wisselvallig en regelmatig onstuimig. Nog enige ruimte voor verbetering gezien termijn.
Bekijk bijlage 1805842
Via deze weg wens ik iedereen ook fijne kerstdagen, op de wc is het ook onstuimig.
Voorwoord:
We zijn weer een paar dagen verder sinds mijn laatste update. De oplettende lezer heeft dat stuk kunnen lezen tussen al het strakke panty geweld heen. Om de boel beeldvorming te geven voor mijn berichten gebruik ik de oper. Hetgeen slechts 1 lid is, van meerdere leden binnen GFS en ECMWF. Die zijn allemaal belangrijk. En die worden in dit stuk gewoon meegeschreven, het is ook een stuk dus op basis van het gehele ensemble. En meerdere modellen meegenomen in dit stuk. Dus het kan zijn dat de oper die ik neem wat forser is dan ander leden. Je kan wel zien of meerdere leden meegaan in dat patroon enzovoort. Ondertussen is ook model ICON er goed bijgekomen dus die nemen we ook mee in het bericht.
Bekijk bijlage 1805840
Hier zien we de tot nou toe boosdoener liggen. Deze jetstream is vrij fors te noemen, mocht daar een laag op ontstaan afhankelijk van hoe ie erop ligt. Kansen op stom toenemende. Ligt zon laag wat meer in rood, kansen op potentieel zware storm, wat meer in het geel fors minder uitdieping van het laag. Dan mag je je handen nog dichtknijpen want zelfs dat is al niet best. In deze run komt het laag tot ontwikkeling nog op de mindere zijde. In andere modellen ligt die jet nog wat noordelijker. En is er iets minder kans op storm.
Fors nemende jetstream rondom onze contreien laatste dagen van het jaar, kansen op storm aanwezig.
De wisselvalligheid omtrent wind en neerslag in de modellen heeft te maken met een forse jetstream net noordelijk van ons, met uitvoer richting ons. Regelmatig zien we in de runs daarop een forse randstoring ontstaan. En ook nou is dit weer het geval in de oper, en ook een flink aantal leden. De ene keer gloort er weer een sprankeltje hoop, de andere keer is het weer helemaal mis. Ontwikkeling van hoe fors zon stormlaag wordt is afhankelijk van interactie op die jetstream. Nou ligt ie er wat meer op in deze run, en zelfs nog niet volledig. En zelfs in deze mindere interactie zien we al een ontwikkeling terug van een laag rondom de 31ste. De ene keer wat meer uitgediept dan de andere run. Soms de koers nog net even wat anders, dit zijn allemaal factoren. Die er voor kunnen zorgen dat een oud en nieuw wel of niet gunstig verloopt. En zijn echt details die pas dichterbij bekeken moeten worden. Om echt lokalisering aan te geven, waar komt het windveld met zwaarste windstoten, hoe laat komt een regenfront etc etc.
Bekijk bijlage 1805845
Om even een beeld te geven qua bft,
Ik zie veel van jullie losse dingen posten, van weer apps/sites. Allemaal leuk en aardig, en ook dat kunnen zeker uitkomsten zijn. Wel het gemiddelde van slechts 1 model. Afhankelijk waar ze voor kiezen ECMWF vaak. Ik pak nou 3 modellen erbij + de ensemble, dus wel even wat uitgebreider dan dat. Richting een bepaalde dag zelf, wordt dat wat betrouwbaarder. Maar berichten maak je niet op 1 model, en die zien bepaalde trends en ontwikkelingen ook niet echt.
Ec pakt het allemaal iets rustiger aan, en ICON ook. Ecmwf heeft het stormlaag ook maar minder uitgesproken. Het is nog steeds dichterbij bekijken welke kant het op gaat zeg maar. Volgt GFS ook het beeld van EC en ICON, of kruipen die laatste 2 meer naar GFS. Komend weekend dan ook weer een volgende update.
Klein stukje guidance knmi op basis van ECMWF
Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig, bewolkt en meest droog. Vanaf zondag vooral in het zuiden mogelijk ook wat ruimte voor de zon en in de nacht en ochtend kans op mist. Er staat weinig wind. De temperaturen liggen overwegend boven het langjarig gemiddelde. Vanaf de jaarwisseling een overgang naar een wisselvallig en mogelijk onstuimig weertype.
Met groet,
Tatanka
Wtf. Alle bestellingen geannuleerd.
Hahaha dat meen je toch niet?Wtf. Alle bestellingen geannuleerd.
Waarom niet? Heb zojuist ook zijn voorbeeld gevolgd. Niet te doen met die wind joh....Hahaha dat meen je toch niet?
Vaak bu-j te bangeWaarom niet? Heb zojuist ook zijn voorbeeld gevolgd. Niet te doen met die wind joh....
Fijne kerst!
Sarcastisch? Inmiddels ook alle visite afgebeld. Vrijdag spullen naar België terug brengen. Kids in tranen, hun cat 1 inmiddels in de kliko.Ruuuuuustaaaaagggghhhhhh op de vroege ochtend!! Vanuit mijn kant puur sarcastisch... Guusje ga ik vanuit ook.
Zit je al in je schuilkelder met je 56 pakken wc papier?Sarcastisch? Inmiddels ook alle visite afgebeld. Vrijdag spullen naar België terug brengen. Kids in tranen, hun cat 1 inmiddels in de kliko.
Doe jij dit met alles in het leven, het negatieve eruit pikken?Ik bestel niks meer bij dat is wel een zekerheid nu. De verwachtingen zijn om te janken. Kans op storm, eventueel zware storm maar ook kans op wat rustiger weer. Dan alsnog zit je in het Noorden met een windkracht 5-6 wederom.
Als je dacht dat het niet erger kon dan vorig jaar. Toch weer wel hoogstwaarschijnlijk.