Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Passewaaij...da moest ik ff opzoeken joh maar rest van namen daar in de buurt ook... Wadenoijen, Zennewijnen, Dreumel... Wat een regio joh, nooit ook vanuit Tiel rondje gefietst, komend voorjaar maar eens doen :thumbup:Betuwe is sws mooi dat weet ik

Als ik de expert kaarten bekijk zie ik het niet zo somber in de wind ligt tussen 3 en 4b en ongeveer 2mm regen

Hmm overkomende frontje 's nachts in gfs vind ik nie zo leuk, timing doortrek daarvan kan spannend worden als dat waar wordt

GFS ensemble van vanochtend 4.00 uur:

Korte versie: die is duidelijk wat verbeterd! Overal, ook regio noord rond 24 uur op 31 december normale temperaturen (dus enkele graden boven nul), in het zuiden gaat de neerslag die al niet te hoog werd ingeschat er vrijwel uit. In het noorden zijn er wat grotere kansen. Dan de wind....in het hele land 2B! Varieren van grensje 2-3B in het hele kustgebied tot middenin die schaal landinwaarts.

We kunnen zeggen dat ECMWF de overgang naar duidelijk koeler weer met meest normale temperaturen eerder heeft opgepikt en dat GFS volgt. Andere trend is dat dit eerst vooral het zuiden betrof maar nu is de kans op normaal weer met in de nacht rond of iets boven nul en overdag 4-6C ook in het noorden de realiteit in de zin dat het gemiddelde ook daar nu op uitkomt.

Uitschiets zijn er weinig, eigenlijk voor geen enkele parameter. Regio midden kent slechts 2-3 van 30 leden die voor 4B of meer gaan. Dus alle andere zitten, als echt naar 24 uur kijken, op 3B of minder. Slechtste is nu de zuidwestkust waar 10-15% voor 4B of meer gaan met een enkel lijntje naar 7B.

EDIT: een enorm verschil tussen ECMWF van gisteravond en GFS nu is de inschatting van opklaringen. Die kans is met name voor regio zuid veel en veel groter bij GFS dan ECWMF. Dit betekent met het gebrek aan wind dat nu het mistspook op de kaart wordt gezet. Het GFS lijkt me hier overigens erg optimistisch, maar goed. Mist is zeker in het zuiden een reeele ontwikkeling. Mist heeft daarbij vaak behoefte aan condensatiekernen...Denk aan minuscule stofdeeltjes en gezien de verkoopcijfers van een bepaald goedje heb ik een vermoeden dat die op dat moment ruim voor handen zullen zijn....

Het gemiddelde is goed, prima, de extreme waarden worden naar beneden bijgesteld voor wat betreft wind. neerslag ook. Kijken of ECMWF ook dee trend oppikt en doorzet.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed als is naar de laatste update kijk dat we ons nu geen zorgen hoeven te maken maar over de wind maar over mogelijk onstaan van mist. Ik denk dat er niks erger is dan mist🥲

Kan iemand mij uitleggen waarom ik hier andere conclusies lees dan wat er staat op de grote weersites zoals weeronline en weerplaza?
Ik mag toch aannemen dat ze daar ook naar de kaarten kijken?

Ik zie namelijk precies tijdens de jaarwisseling relatief veel wind en erg veel regen.

Dank je weer Jorghino! *gniffel*
Mwa gaat de goede kant op dus qua wind en regen. Alleen die mist moet natuurlijk wel ff oprotten 🧐

De laatste ECMWF control gaat voor een ijsdag de 31e (in het westen ). Helaas ook meteen de onderste in het gehele ensemble. Wel leuk om te zien, maar lijkt voor alsnog niet realistisch. Wind zit (mediaan en ook gemiddeld) zo tussen de 4 en 6 m/s en dat is ook de wind zoals we vandaag hebben. Dat even puur ter referentie dat dit dus helemaal dikke prima zou zijn. ECMWF en GFS lekker op 1 lijntje qua wind, rond de 3B. Niks mis mee! :handsup:

Kan iemand mij uitleggen waarom ik hier andere conclusies lees dan wat er staat op de grote weersites zoals weeronline en weerplaza?

Ik zie namelijk precies tijdens de jaarwisseling relatief veel wind en erg veel regen.

Dit is gebaseerd op een model, GFS. Niet ECMWF. ECMWF heb ik net heel snel bekeken. Die is wat minder gunstig, met wat meer kans op regen, wat meer wind en nog steeds minder kans op opklaringen. Ook is de overgang naar weer met temperaturen op de norm hier milder. Letterlijk en figuurlijk. Bij ECMWF blijft het kwik elke dag 2 C hoger dan bij GFS. Dus in de nacht 3 en overdag 8 C zo'n beetje. Bij de wind kun je gemiddeld voor ECWMF bij elke regio er een 1B bij optellen. Dus regio noord zit net over de grens van 3/4B ipv 2/3B.
Verder ziet ECWMF meer depressie-invloed vanuit het noorden en noordwesten en houdt het de as van het hoog vaker zuidelijker. Dus ECMWF volhardt in een scenario waar het noorden het zachtst, regenachtigst en winderigst is en hoe zuidelijker hoe droger, rustiger en kouder.
Over wind en regen gesproken: ook echt ECWMF ziet maar heel weinig members van het ensemble (52 ensembleleden) naar 5B evolueren voor het noordelijke kustgebied. Dat is zo'n 10%. En 5B is vrij krachtig, maar dus niet veel wind. Erg veel regen is niet uitgesloten sterk: als ik het ECMWF zie dan is de kans op 1-4 mm per 6 uur zeker in het noorden goed mogelijk. Maar het kan ook veel droger verlopen, de kans dat het over de hele dag bij enkele mm's blijft is zeker zo groot.
We zien gewoon dat modellen onderling, ook members binnen een model, niet zeker zijn of het nu uitgesproken hogedrukweer wordt of dat we juist aan de rand van een (zuidelijk) hoog komen te zitten met naar het noorden toe steeds meer depressie invloed.

Maar nogmaals: mijn bespreking ging over GFS en GFS was gewoon wat gunstiger dan ECWMF. ECMWF laat door meer wind en veel minder opklaringen (nog steeds) ook minder ruimte voor mist.

Krijg er steeds meer vertrouwen in. Er gaan ook steeds meer leden in de pluim richting of zelfs onder de 0 graden. Krijgen we dan eindlijk eens normale tempraturen inplaats van die sfeerloze 10+.

Denk gewoon wat vertraging en afhankelijk welke modelken ze gebruijken, en hoe vaak die geupdate worden.

Vandaag zien ook weeronline en weerplaza er al een stuk beter uit dan een paar dagen geleden. Regen wordt nu pas vanaf 1 jan voorspeld, en de wind rond 3b. Die regen viel eerst precies op de 31e

Lieve mensen,

In verband met een stijgende bloeddruk een aantal vragen:
1. Is het normaal om iedere keer als ik dit topic open mijn hartslag door het dak schiet?
2. Blijft dit tot 31 dec 17:59 uur??
3. Hoe gaan jullie om met deze onzekerheid?

Met vriendelijke groet,
Piet

Ik krijg er steeds meer vertrouwen in, dit wordt ons jaar. Wederom bedankt voor de updates hier!
Zonder dat dit iets toevoegt aan de betrouwbaarheid geldt dit voor mij ook. Mijn vrienden en ik hebben twee jaar lang vuurwerk op zitten sparen wat we niet aan 5B wind wilden toevertrouwen. Ik neem aan dat er bijvoorbeeld ook goudbakken zijn blijven staan, ik ben misschien wel een optimist van nature, maar ik heb er goede hoop op dat we dit jaar eens met plezier kunnen stoken zonder al teveel zorgen. Maar goed: eens kijken wat er uiteindelijk van komt.

De laatste gfs run ziet e rjuist heel gevaarlijk uit met dat lage druk gebied die vanaf Engeland onze kant op komt. Mega veel wind. ECMFW heeft dit gebied boven IJsland liggen.
Ben benieuwd welke model leidende gaat zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan