Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ineens zijn de modellen weer om en in positieve zin; droog, weinig kans op mist maar wel bewolkt in een warme sector…4-5 Bft boven land, kust 6 Bft….zo doen GFS en ECMWF ( de hoofdmodellen) het hu en ze liggen beiden voor 90% op een lijn nu…
Zondag een flinke update
Nou, laat de wind nog 1 of 2 Bft afnemen en dan zitten we gebakken. De besteldrang neemt aardig toe bij het lezen van dit bericht!

dit is echt per regio
2019 - prima gestookt
2020 - prima gestookt maar COVID dus cat 1
2021 - prima gestookt
2022 - veel wind, maar droog en prima gestookt
2023 - niet enorm veel wind prima gestookt
Precies dit! Alleen in 2020 hier vlak over de grens in Duitsland gestookt. Maar verder was het hier in Midden-Limburg de laatste 5 jaar prima te doen kwa stookweer. En de weersvoorspelling ziet er op dit moment ook geweldig uit voor regio Roermond..

2019 was hier drama door mist. 2020 verbod toen restje van dat jaar gestookt, was niet drama maar ook niet geweldig (nat, winderig), 2021 was matig illegaal jaartje maar weer was best aardig meen ik. Sindsdien wind en vocht maar altijd wel prima gestookt eigenlijk. Nooit ideaal, maar niet zo verpest als 2019/covid. Ideale jaarwisseling is volgens mij onderhand net iets als sneeuw met kerst.

dit is echt per regio
2019 - prima gestookt
2020 - prima gestookt maar COVID dus cat 1
2021 - prima gestookt
2022 - veel wind, maar droog en prima gestookt
2023 - niet enorm veel wind prima gestookt
Zit in Zuid Drenthe. Coronajaren, met vuurwerk verbod, was het weer goed dat weet ik nog wel. Maar sinds er geen vuurwerkverbod is, is het weer ruk. Genoeg kunnen stoken inderdaad maar het weer heeft bij mij grote invloed op de oud en nieuw beleving. Daarom vorig jaar, voor het eerst, vaak binnen gezeten terwijl ik normaal de hele avond/nacht buiten sta.

Heren, de spanning is echt begrijpelijk, die gaat hier ook door het dak. Maar er is nu meermaals gevraagd om alu-hoedjes achterwege te laten. Helaas blijven ze komen, hebben ze nu dan ook verwijderd. Er is genoeg gewaarschuwd, mochten we het weer zien gaan we tog een officiële waarschuwing geven, iets waar we absoluut geen zin in hebben, dus laten we het gezellig houden met z’n allen.

Bij de EC oper vanochtend is de regen voor de jaarwisseling verdwenen, op een spettertje aan de kust na. Wat waarschijnlijk gewoon door vuurwerk verneveld zeewater gaat zijn. Ensemble binnen 30-40 minuten even afwachten, maar dit begint op een gunstige kentering te lijken. Bij GFS een vergelijkbaar beeld in de oper, met een slag meer wind. In het GFS ENS gelukkig slechts enkele leden die nog neerslag berekenen, de rest zo te zien niet meer. Daarmee is de kans op een droge jaarwisseling significant gestegen. EC ENS helaas redelijk wat fanatieke neerslaglijntjes, gelukkig zijn die wel in de minderheid aangezien de mediaan nauwelijks van de x-as af komt. Bij ICON ook droog. Alleen GEM heeft er eigenwijs nog een regenfront in zitten, met ook redelijk wat berekeningen uit de pluim van dat model daarin meegaand.

Met andere woorden: Nog steeds wat onzekerheid over de neerslag, kansen op een droge jaarwisseling zijn sterk toegenomen. De wind wat minder zwaar maar zal wel duidelijk aanwezig zijn met 3-5 Bft (ZO -> NW) en 6 Bft boven de Wadden.

Bijlagen

• de_model-de-316-1_modez_2024122700_120_527_93.png
    de_model-de-316-1_modez_2024122700_120_527_93.png
    287,5 KB · Weergaven: 71
  • de_model-de-316-1_modez_2024122700_120_527_200.png
    de_model-de-316-1_modez_2024122700_120_527_200.png
    300,1 KB · Weergaven: 61
  • GFSOPNL00_120_19.png
    GFSOPNL00_120_19.png
    31 KB · Weergaven: 65
  • gfs-de-bilt-knmi-nl-52n.jpeg
    gfs-de-bilt-knmi-nl-52n.jpeg
    191,7 KB · Weergaven: 47
  • gfs-de-bilt-knmi-nl-52n (1).jpeg
    gfs-de-bilt-knmi-nl-52n (1).jpeg
    136,6 KB · Weergaven: 46
  • eps_pluim_ff_06260 (5).png
    eps_pluim_ff_06260 (5).png
    101,3 KB · Weergaven: 32
  • eps_pluim_rr_06260 (5).png
    eps_pluim_rr_06260 (5).png
    73,2 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Heren, de spanning is echt begrijpelijk, die gaat hier ook door het dak. Maar er is nu meermaals gevraagd om alu-hoedjes achterwege te laten. Helaas blijven ze komen, hebben ze nu dan ook verwijderd. Er is genoeg gewaarschuwd, mochten we het weer zien gaan we tog een officiële waarschuwing geven, iets waar we absoluut geen zin in hebben, dus laten we het gezellig houden met z’n allen.
Kun je aub even uitleggen wat er met alu hoedje wordt bedoeld ?

Kun je aub even uitleggen wat er met alu hoedje wordt bedoeld ?
ik moest het ook googlen haha

Het begrip aluhoedje heeft 2 verschillende betekenissen: 1) hoedje van aluminiumfolie.hoedje van aluminiumfolie; aluminium hoedje. 2) wantrouwig persoon. persoon die zeer wantrouwig is, vaak in complottheorieën gelooft en voortdurend het gevoel heeft dat hij gecontroleerd en gestuurd wordt in zijn doen en laten en zijn gedachte...

Het lijkt langzaam maar zeker toch wat positiever te worden. Positiever, nog steeds niet heel goed! In ieder geval in mijn regio (west) alle opers nu droog de 31e maar in zowel GFS als ECMWF nog steeds members met (veel)neerslag. Het signaal is dus nog duidelijk aanwezig maar voor mijn gevoel iets minder uitgesproken. Ik weet dat pas op het laatste moment enige zekerheid is met betrekking tot neerslag maar de ontwikkeling gaat voor mijn gevoel de goede kant op. Wind lijkt vooral de pluim wat nauwer / meer geclusterd te worden, maar niet perse heel laag. Komen toch rond de 7 m/s uit (gem en mediaan) in mijn regio (tussen 4 en 5 Bft in GFS). Alleen die windstoten, die gaan tot 16 m/s en dat baart mij wel enige zorgen. Al met al lijkt het voor mijn regio iets beter te worden dan vorig jaar (toen tussen 5 en 6 bft) en als het dan ook (nagenoeg) droog blijft dan zou dat zeer welkom zijn!

Voor de regio Breda nu duidelijk een windkracht 4 met amper regen. Als het zo blijft zelfde als vorig jaar.

Niet het beste maar kan veel slechter 😏

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan