Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
1 ding wat ik heb geleerd, is dat degenen die dit topic niets vinden toch dit topic niet kunnen mijden en ondanks dat ze vanzelf wel zien wat het weer doet de 31e al ruim 1,5 maand van te voren in het weertopic te vinden zijn ;)

Het is inderdaad best moeilijk te vermijden als hij bovenaan staat. 2e ding wat ik heb geleerd zijn interpuncties. :confused:

34852055682.png

Ontopic: Met experts heb ik het niet over de mensen die hun best doen om zo duidelijk mogelijk de trends en het weer te duiden hier op het topic, maar over de weersites. Uiteraard worden de updates en toelichtingen over het weer gewaardeerd!

Ik lees dit nu al een paar keer en vind het nogal een flauwe opmerking. Er zijn hier een aantal mensen die hun best doen om elk jaar weer een duidelijk beeld te scheppen van de verwachtingen, en met deze opmerkingen doe je al hun moeite in een keer teniet.
Verder zie ik ook vaak dat begrijpend lezen lastig is voor sommige. In mijn optiek kloppen voorspellingen 9 van de 10 keer. Vorig jaar zagen we al 2 weken van tevoren aankomen dat het onstuimig zou zijn. De voorspellingen werden zo nu en dan bijgeschaafd, maar in grote lijnen klopte het gewoon.
Verder heb ik vorig jaar alles de lucht in gejaagd, ondanks de wind. Party tent hebben we met bakstenen en scheerlijnen moeten verankeren, en we hebben toch een top avond gehad. Ik hoop natuurlijk wel dat we dit jaar gewoon beter weer gaan krijgen, want veel effecten verwaaiden aanzienlijk. Ik zeg elk jaar dat ik me er niet druk om ga maken, en doe het dan toch. Dus dit jaar zeg ik dat niet. Ik ga dit topic de laatste 2 weken van het jaar helemaal kapot refreshen!
😂
Hoi trixxer..

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel.
Het is feitelijk zo dat het lastig is om te voorspellen, dat ontken ik dan ook niet.
Het blijft natuurlijk voorspellen (lees procentueel de hoogste kans op) met de feiten die op dat moment op tafel liggen.
Men kent de uitspraak “niets is zo veranderlijk als het weer” dat is natuurlijk ergens op gebaseerd.
Overigens ben ik heel blij wat Tatanka hier neer typt.
Met de gezegde “deal with it” wil ik alleen maar zeggen dat ook Tatanka niks aan het weer kan veranderen. Als Tatanka zegt het gaat stormen met 50mm regen de gehele dag door moeten we daar mee dealen. Dat heeft niks met het teniet doen van zijn voorspellingen te maken.
Je geeft het immers exact hetzelfde aan met de zin “Verder heb ik vorig jaar alles de lucht in gejaagd, ondanks de wind. Party tent hebben we met bakstenen en scheerlijnen moeten verankeren, en we hebben toch een top avond gehad”
Maw je hebt ermee gedeald op hoe het weer op dat moment was. Ik zeg daarmee niks anders dan jij zelf.
Haal het maximale er uit die dag, of het nu regent & waait of de zon schijnt en 20 graden is

Laatst bewerkt:
Hoi trixxer..

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel.
Het is feitelijk zo dat het lastig is om te voorspellen, dat ontken ik dan ook niet.
Het blijft natuurlijk voorspellen (lees procentueel de hoogste kans op) met de feiten die op dat moment op tafel liggen.
Men kent de uitspraak “niets is zo veranderlijk als het weer” dat is natuurlijk ergens op gebaseerd.
Overigens ben ik heel blij wat Tatanka hier neer typt.
Met de gezegde “deal with it” wil ik alleen maar zeggen dat ook Tatanka niks aan het weer kan veranderen. Als Tatanka zegt het gaat stormen met 50mm regen de gehele dag door moeten we daar mee dealen. Dat heeft niks met het teniet doen van zijn voorspellingen te maken.
Je geeft het immers exact hetzelfde aan met de zin “Verder heb ik vorig jaar alles de lucht in gejaagd, ondanks de wind. Party tent hebben we met bakstenen en scheerlijnen moeten verankeren, en we hebben toch een top avond gehad”
Maw je hebt ermee gedeald op hoe het weer op dat moment was. Ik zeg daarmee niks anders dan jij zelf.
Haal het maximale er uit die dag, of het nu regent & waait of de zon schijnt en 20 graden is

Toch sluit ik mij wel helemaal aan bij het bericht van T-rixxer.
Voor de mensen met veel affiniteit met het weer (de meteorologen, maar ook weer-amateurs zoals ikzelf), die er veel tijd en moeite in stoppen om een passende weersverwachting te maken, voelen dat soort uitspraken ("Het weer van gisteren hebben ze nog fout") toch een beetje als een klap in het gezicht.

Daarbij klopt (zeker hier in Nederland) de weersverwachting van 1 á 2 dagen van tevoren 9 van de 10 keer wél gewoon. Alleen diezelfde 9 van de 10 keer gaat het om weer wat maar weinig impact heeft op de mens en dan staat men er simpelweg niet bij stil. Maar het zijn die overige 10% van de weersituaties die een stuk lastiger zijn die ook een grotere impact hebben. En als het weer dan anders uitpakt dan verwacht, of als het gaat om een situatie met lokaal grote verschillen (zoals onweersbuien), dan roept met gelijk; "zie je wel, ze kunnen het weer niet voorspellen!" En dat zijn uiteraard de keren die worden onthouden (confirmation bias).

Dit is overigens niet op jou persoonlijk gericht @mark77 , maar meer in het algemeen. ;)

Eddy.

Er kunnen voor mij niet genoeg updates geplaatst worden van/door de kenners. Snap er zelf echt helemaal niets van, maar kan jullie verslagen erg waarderen. Dit topic hoort er voor mij gewoon helemaal bij, die spanning en hoop is goed voor de aanloop naar oud en nieuw. Dus kom maar op met die update's.

Er kunnen voor mij niet genoeg updates geplaatst worden van/door de kenners. Snap er zelf echt helemaal niets van, maar kan jullie verslagen erg waarderen. Dit topic hoort er voor mij gewoon helemaal bij, die spanning en hoop is goed voor de aanloop naar oud en nieuw. Dus kom maar op met die update's.

Af en toe een kreetje van vreugde als het een goeie voorspelling is, af en toe een traan bij een slechte voorspelling. Het hoort er allemaal bij

Is het dan niet een idee om een apart weer kopje aan te maken? vind het altijd wel interessant om te volgen.

Is het dan niet een idee om een apart weer kopje aan te maken? vind het altijd wel interessant om te volgen.
Ja psies. Alleen weermannen en mods die kunnen posten. De weersberichten worden nu letterlijk ondergesneeuwd.

Kunnen we hier lekker stressen.

Denk dat het dan helemaal onoverzichtelijk wordt. Dan zal het zowel daar als hier gepost worden. We hebben dit topic puur voor oud en nieuw, algemeen winter weer kan ook in het herfst en winter topic.

Denk dat het dan helemaal onoverzichtelijk wordt. Dan zal het zowel daar als hier gepost worden. We hebben dit topic puur voor oud en nieuw, algemeen winter weer kan ook in het herfst en winter topic.
Dit topic sluiten tot begin december en het algemene weer topic het hele jaar

En wie stookt er dan in b.v. juli in NL ?
Dat is namelijk DE combi waar het omdraait,mogen stoken,en wat voor weer komt er dan bij kijken ;)
Heb je bijwijze van een regendag in de zomervakantie,ja lullig,maar je staat niet paraat met zelf gekocht vuurwerk om sávonds de buurt gek te maken in NL,althans ik geloof niet dat men dat hier in dit land ongestoord zal laten gebeuren :d

Heerlijk topic dit, je wilt niet kijken. Maar je zit toch heel de dag te f5'en vanaf een week van te voren :)

1 ding wat ik heb geleerd, is dat zelfs de experts niet weten wat het weer precies wordt tot 1/2 dagen voor oudjaarsdag. Gewoon niet druk over maken en zien vanzelf wel wat het weer doet de 31e.
Correct maar ik vind het leuk om te volgen en draagt (soms) wat bij aan de oud en nieuw sfeer😜

Ik lees dit nu al een paar keer en vind het nogal een flauwe opmerking. Er zijn hier een aantal mensen die hun best doen om elk jaar weer een duidelijk beeld te scheppen van de verwachtingen, en met deze opmerkingen doe je al hun moeite in een keer teniet.
Verder zie ik ook vaak dat begrijpend lezen lastig is voor sommige. In mijn optiek kloppen voorspellingen 9 van de 10 keer. Vorig jaar zagen we al 2 weken van tevoren aankomen dat het onstuimig zou zijn. De voorspellingen werden zo nu en dan bijgeschaafd, maar in grote lijnen klopte het gewoon.
Ha die Tim! Leuk je weer te zien hier op het forum!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de voorspellingen die nu al gedaan worden ook onzin vind. Zoals je zelf beschrijft: pas zodra de jaarwisseling binnen de pluim (14 dgn) komt kunnen we iets zinnigs gaan zeggen. Specifieker over oudejaarsdag pas na kerst en hoe het om 12 uur ‘nachts is pas maximaal 48 uur van te voren.

Alle trends die hier nu worden gepost zijn zeker interessant, maar bij de titel van het topic misleidend. Ook bij een langdurige westerlijke stroming kan het met oud&nieuw droog, koud en windstil uitpakken zoals het binnen een periode van hoge druk ook juist kan stormen op het moment suprème. En juist over die details valt nog niks zinnigs te zeggen.

Kennelijk draagt het bij aan de sfeer en vinden velen het fijn om te lezen. Gewoon lekker posten dan, want daar gaat het om. Ik kom zelf pas terug zodra de inhoud wel relevant voor oud & nieuw wordt. Te overwegen valt om dit het Weer topic te noemen en een apart topic voor oud & nieuw de laatste 14 dagen pas te openen.

Laatst bewerkt:
Dit is ook precies elke keer wat o.a. Tatanka weergeeft: dit is slechts een trend. Op onze avond kan het nog alle kanten op. Blijkbaar lezen sommigen die berichten dus als: dit is de weersvoorspelling die men nu beschrijft voor die avond. Dat heb ik de weermannen hier nog niet horen zeggen.

In de zomer is er niks zinnigs te zeggen over het weer in december. We komen nu echter op zo’n termijn dat er al wel ‘iets’ over gezegd kan worden in de vorm van een trend die langzaam zichtbaar wordt in de modellen. Zij het met veel mitsen en maren. En hoe verder we in de periode komen, hoe exacter de voorspellingen worden en hoe minder mitsen en maren er overblijven.

Dus de berichten van onze weermannen zijn zeker relevant en nuttig om hier te vermelden. Voor degenen die niet tegen onzekerheid kunnen: open dit topic dan pas op 31 december 08:00 ‘‘s morgens ;)

Ik vind het in elk geval wel interessant om te weten of de trend is dat de jaarwisseling in een storingsgevoelige periode gaat vallen of in een stabiele periode zoals waar we nu nog net in zitten. Dat geeft de kans (lees niet: garantie!) weer of we goed, minder goed of slecht stookweer gaan krijgen. Ik volg dit topic daarom met interesse.

Laatst bewerkt:
Ha die Tim! Leuk je weer te zien hier op het forum!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de voorspellingen die nu al gedaan worden ook onzin vind. Zoals je zelf beschrijft: pas zodra de jaarwisseling binnen de pluim (14 dgn) komt kunnen we iets zinnigs gaan zeggen. Specifieker over oudejaarsdag pas na kerst en hoe het om 12 uur ‘nachts is pas maximaal 48 uur van te voren.

Alle trends die hier nu worden gepost zijn zeker interessant, maar bij de titel van het topic misleidend. Ook bij een langdurige westerlijke stroming kan het met oud&nieuw droog, koud en windstil uitpakken zoals het binnen een periode van hoge druk ook juist kan stormen op het moment suprème. En juist over die details valt nog niks zinnigs te zeggen.

Kennelijk draagt het bij aan de sfeer en vinden velen het fijn om te lezen. Gewoon lekker posten dan, want daar gaat het om. Ik kom zelf pas terug zodra de inhoud wel relevant voor oud & nieuw wordt. Te overwegen valt om dit het Weer topic te noemen en een apart topic voor oud & nieuw de laatste 14 dagen pas te openen.
Ha Guus, ja nu de kerstverlichting begint te verschijnen, de eerste knallen gehoord zijn, en alle bestellingen lang en breed gedaan zijn, kom ik weer eens op het forum kijken 😂

Je hebt gelijk hoor, de trends zijn interessant maar bieden geen garantie op deze termijn. Patronen kunnen nog gemakkelijk verbroken worden. Tot nu toe verloopt de herfst heel anders dan vorig jaar, voor ons veel gunstiger, maar dat biedt geen zekerheid voor over 1,5 maand!

Ik kom hier gewoon om in de sfeer te komen, en meteorologie heeft altijd mijn interesse gehad. Professioneel nu ook voornamelijk bezig met meteorologie, maar dan wereldwijd. Ik ben zeker geen meteoroloog, dus de inhoudelijke stukken hier laat ik graag over aan David, tatanka en Joringho. (Waar blijft die eigenlijk? 😄)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan