Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sla ik nou de plank mis of blijft de storm een beetje op afstand? Heb hier helemaal geen verstand van 😅
Laten we t hopen, ik merk nu ook wel dat de wind minder snel oppakt dan verwacht, vandaag zouden we van windkracht 2 naar 4 moeten gaan, maar voor alsnog is het een hele matige windkracht 2

Wat was het vorig jaar qua windkracht? Voelde best stevig maar ondanks dat boeide het eigenlijk niet echt in het moment. Weet niet, denk dat alles wel te relativeren is. Ik maak me hier geen zorgen om.

Wat is eigenlijk een goede windkaart voor de actuele situatie, die net zo vaak geactualiseerd wordt als een buienradar, net zo een nauwkeurige verdeling van windvelden geeft en liefst ook net zo een animatie van trekrichting van de windvelden?

Ik ben overigens wel benieuwd naar de mening van de "echte" weermannen wat betreft ICON. Resolutie van 6km t.o.v 28km bij GFS...
Die oper is namelijk voor het oosten op het moment zeer gunstig te noemen (gemiddelde wat minder, maar "te doen").

Voor zo een grootschalig systeem (frontale depressie, gevormd langs het polaire front waar de straalstroom doorheen loopt). Maakt de resolutie vooral het verschil voor lokale details. Kleine windveldjes langs buien die in het neerslagfront verpakt kunnen zijn en daardoor tijdelijk feller uithalen bijvoorbeeld. Over het algemeen berekenen grofmazige en fijnmazige modellen een systeem met deze grootte beide prima. Bij de laatste zie je alleen veel meer lokale verschillen in de kaarten, hoewel het windveld over het algemeen vrij gelijk verdeeld zal zijn, met de hoogste windsnelheden relatief vlak ten zuiden van de depressiekern.

Het meest waardevol zijn de modellen met hoge resoluties in het geval van te verwachte onweersbuien in de zomer of sneeuwbuien in de winter. Ook hebben deze modellen vaak lokale mistvorming en dergelijke eerder in de berekeningen zitten, juist door deze fijnmazigheid.

Hier staat een uitgebreide uitleg van de voordelen van een hoge resolutie zoals bijvoorbeeld Harmonie (waarbij de jaarwisseling vanavond in beeld komt):

https://www.noodweer.be/voordelen-van-fijnmazige-weermodellen/

Wat is eigenlijk een goede windkaart voor de actuele situatie, die net zo vaak geactualiseerd wordt als een buienradar, net zo een nauwkeurige verdeling van windvelden geeft en liefst ook net zo een animatie van trekrichting van de windvelden?
Elke 10 minuten geactualiseerd:

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Voor dat laatste heb je denk ik alleen Ventusky, Windy en de kaarten van de weermodellen (berekeningen van het te verwachte weer).

Bijlagen

• Screenshot_10.png
    Screenshot_10.png
    91,2 KB · Weergaven: 44
Pff, echt volle doorstaande 6bft...nog slechter dan vorig jaar.... Let op; ec pluim NO

eps_pluim_ff_06280.png

Windstoten stormkracht 8bft

Dat wordt nog meer binnenhouden dan vorig jaar. Enkel paar beukbakkies. 2025 wordt zuinig jaar en zelfs rustige afhaaldagen (godzijdank dan toch eens...haha)

Als we nou massaal de jaarwisseling een dag vervroegen. Heb je eigenlijk prima stookweer zonder grote kansen op mist. Was de overheid daar maar coulant in...

Oh die gaat toch elke 10min? Das best goed. Ventusky ken ik niet, zal ns opsnorren, tnx. Windy heb ik, mij soms nogal teveel opties dus het actuele heb ik daar nog nooit in ontdekt eigenlijk :D
Ja 10 minuten na de meting op de KNMI stations staat het meestal in de kaartjes.
Dus de waarneming van 09:30 uur staat er inmiddels sinds 5 minuten geleden ingetekend.

Ventusky is trouwens bijna identiek aan Windy, de laatste is 8 jaren later opgericht (beide in Tsjechië) door een entrepreneur dus wellicht een soort concurrent/kopie van de eerste uit 2006.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan