De plas
Afgelopen weekend op een gave plas in het noorden gevist. Dit was de eerste keer dat ik op deze plas mocht vissen, maar de volgende sessie is hier alweer geplanned!
Rond 15.00 zijn we vertrokken na een half uurtje rijden kwamen we aan bij het paviljoen. De complete parkeerplaats stond vol met auto's.
Richting het paviljoen gelopen voor een vergunning en volgens de uitbater was het smoor druk langs de waterkant. Wat mij opviel was dat er een feestje aan de gang was op bij het paviljoen daarom al die auto's dacht ik bij mezelf.
Mijn vismaat stelde voor om eerst een rondje langs de c.a. 8 hectare grote plas te lopen om te kijken welke stekken vrij waren. De eerste paar stekken waren bezet af en toe maken we even een praatje met de vissers. De nacht van vrijdag op zaterdag blijken er 16 tentjes aan het water te hebben gestaan, de meeste vissers zijn alweer huiswaarts gekeerd aangezien de vangsten vreselijk tegen vielen.
Dat is natuurlijk nooit prettig om te horen dat er slecht wordt gevangen, maar goed misschien lukt het ons wel om een visje uit het water te krijgen.
Uit eindelijk besluiten we na overleg om op het schiereiland te gaan zitten, dit is een ruime drie persoonsstek die we in eerste instantie met z'n tweeën gaan bevissen.
Snel terug naar de auto om de trolleys af te laden met ons materiaal. Ik ben blij dat ik de trolley heb meegenomen aangezien het schiereiland de achterste stek is op de plas.
Na 10 minuten zweten en puffen kunnen we rustig opbouwen. Eerst even met de markerfloat op zoek naar interessante stekken. Helaas wier en blubber is het enige wat we tegenkomen. Ik kies daarom voor een rij bomen 50 meter bij mij vandaan onder de eigen kant en richting een lelieveld aan de overkant.
De tijd vliegt als je bezig bent, een paar flinke spods naar de stekken. En naar anderhalf uur liggen beide hengels op scherp.
Tijd voor een koud biertje en we proosten op een goede vangst.
De tijd vliegt voorbij aanbeetloos voorbij. Rond 20:00 wordt mijn vismaat gebeld door een kameraad van hem. Hij zou het weekend op het kanaal vissen maar door de regenval van afgelopen week was de stek die hij op het oog had niet te bevissen, de vraag was of hij bij ons kon komen zitten. Tuurlijk geen probleem de stek is ruim zat!
Een uurtje later zaten we met 3 man gezellig te ouwehoeren met een pilsje er bij. Dit is toch het gave van karpervissen, ondanks dat ik beide heren amper kende heb je door een gemeenschappelijke hobby genoeg te bespreken. (Dat merk ik ook altijd met vuurwerkfreaks onder elkaar)
Rond middernacht was het tijd om de warme slaapzak op te zoeken. Ondanks dat het eind mei is koelt het s'avonds nog best hard af! Je gaat toch met een apart gevoel slapen, je weet dat er elk moment een beetmelder kan gaan gieren en dat je dan met zo'n zoetwater varken staat te drillen!
Ik viel rustig in slaap, ik werd wakker en voor mijn gevoel was het al tegen 4:00, een blik op mijn telefoon gaf aan dat het 1:25 was. Ik leg mijn hoofd weer op mijn kussen, uit het niets begint de beetmelder van mijn vismaat te krijsen!! Doordat ik al wakker was rustig in mijn viscroqs gestapt, bril op en rustig richting de hengel gelopen.
Na een dril van 15 minuten werd er een mooie spiegel van 25 pond geland!!
Na de dril alles weer in gereedheid gebracht. En weer de slaapzak in door de adrenaline ben ik altijd over de slaap heen na een run.
Uit eindelijk val ik weer in slaap en wordt gewekt door een zonnetje die op mijn bivy staat te branden. Dat is het voordeel van deze stek, in de avond staat de zon er niet op maar in de ochtend is het één van de weinige stekken waar direct de volle zon op staat.
Het is inmiddels 7 uur en ik besluit om lekker voor de bivy in de zon te gaan zitten met een bakje koffie.
Aangezien mijn vismaten niet echt ochtend mensen blijken geniet ik de eerst 2 uur alleen van het heerlijke weer. Om 9 uur komen zij hun tenten uit gekropen en praten we even over de rustige nacht onder het genot van een blikje Rode stier (red bull).
om 10.30 vinden we het genoeg geweest. Het is een vreselijk gezellig en leerzame sessie geweest. Helaas is er maar één vis uit het water gekomen maar dat mocht de pret zeker niet drukken.