De kofferbak stek deel 1.
Twee weken geleden heb ik mijn eerste sessie van het jaar gevist, helaas zonder enig resultaat. Door drukte zou de volgende sessie pas met Pasen zijn.
Ik kreeg de blank van twee weken maar niet uit mijn hoofd, vrijdagmiddag besloten om vandaag (zondag) een ochtend sessie te doen op de kofferbak stek, deze stek draagt de naam vanwege de makelijke bereikbaarheid in tegenstelling tot de eerder beschreven stek. vrijdag snel een kilo harde mais in de week, en deze gistermiddag gekookt. Voerboot van wat stof ontdaan en deze voorzien van wat nieuwe energie!
Na alles in gereedheid te hebben gebracht eerst even de hengelsportzaak aangedaan, het is altijd lekker om hier rond te lopen nieuwe snufjes in het echt te bekijken. Uit eindelijk met een blikje gekookte tijgernoten, 5 kilo ongekookte tijgernoten een kilo boilies van de mannen van Strategy Baits en een verpakken met mooie grote toploden van Avid Carp.
Na een praatje met de eigenaar van de winkel, richting de auto gelopen heerlijk wat een weer! Zonnebril op en de half uur durende reis richting de kofferbak stek was begonnen. Cris cross over de vele landweggetjes die Groningen rijk is.
Onderweg langs het kanaal zag ik warempel een andere karpervisser zitten, deze zat in zijn auto terwijl de hengels in het water liggen. Met dit weer in de auto mompel ik in mijzelf en ik druk het gas nog een stukje verder in.
Uit eindelijk bij de kofferbak stek aangekomen heerst een serene rust, de enige geluiden die je hoort zijn ruzie makende eenden, ik blijf even met de zon op mijn gezicht genieten van de natuur.
Na dit rust momentje pak ik mijn voer en voerboot uit de auto en begin deze te 'laden'
Een smikkelmix van mais, tijgernoten en boilies moet het doen deze keer!
Wanneer de emmer leeg is keer ik met een tevreden gevoel naar huis, het moet morgen toch lukken om die eerste kanaalkarper te vangen in Nederland!
In Frankrijk heb ik al een paar leuke karpers mogen vangen, zelfs boven die magische 40 ponds grens maar hier in Nederland wil het maar niet lopen!
Zondag
6:00 zou de wekker gaan, maar een wekker had ik niet nodig vanmorgen, de hele nacht heb ik liggen draaien en woelen over hoe ik het nou ga aanpakken.
Na een bak havermout, de koffie in de thermoskan gedaan en in de auto gestapt richting de kofferbak stek. Na een super rustige rit van 20 minuten kom ik bij het kanaal aan. Een heerlijk rust heerst over het water die er bijna rimpelloos bij ligt. De zon begint op te komen. 'Stare in to the sun' schalt door de speakers van de autoradio wanneer ik serieuze kringen in de buurt van mijn stek zie.
Rustig de auto neergezet en zo stil mogelijk alles klaar gemaakt om vervolgens de lijnen met de voerboot uit te varen.
Het is tijd voor een 'bakkie' man wat is dit toch een heerlijke hobby. Heerlijk genieten van de geweldige natuur.
Tegen 9 uur zag ik mijn hanger een stukje omhoog schieten, de beetmelder gaf een paar geluidsignalen af. Met een hartslag van 180 naar de hengels!!
Aanslaan...
Helaas er zat niks aan de andere kant van de lijn.
Aangezien de voerboot al signalen begon te geven dat de accu's er niet veel zin meer in hadden een PVA netje gevuld met boiliekruim en deze richting de vaargeul geslingerd.
Tegen 10.45 begon mijn linker overkant hengel tot leven te komen, de adrenaline level schiet dan omhoog, snel storm ik naar de hengel.
Aanslaan...
Ik voel iets aan de andere kant van de lijn, een paar seconden lijkt het of ik eindelijk mijn eerste Nederlandse kanaal karper ga vangen, maar dan valt de druk weg en haal ik een rigje met aas binnen.
Opnieuw ingegooid maar helaas bleef het stil. Tegen 12:30 begon het dicht te trekken en begon het licht te regenen. Snel alles opgeruimd, het voer wat over was het kanaal ingegooid en toch met een tevreden gevoel huiswaarts. Tot de volgende sessie!