Het hengelsport topic

Maakt niet uit joh, maken we dit seizoen gewoon weer nieuwe verslagen van de avonturen aan de waterkant!

Heb er zin in :p

Mijn karperseizoen 2013 gaat er in grote lijnen zo uit zien denk ik! :)

Volgende week bij een bootje kijken, we hebben veel mooie stekken hier maar niet te bereiken te voet of per auto. Dus lekker van uit een bootje vissen!

Wil toch meer in Nederland gaan vissen als afgelopen jaar denk 2 sessies per maand op het kanaal!

Nu nog opzoek naar nieuwe hengels, paraplu en klein spul. Wordt een duur hengelsport jaar :p

aktmkn.jpg

Yo Lars,

Dat is toevallig man, wilde zelf ook het kanaal weer eens aan gaan pakken hier.
Karperen op kanalen is weer heel wat anders dan putjes, maar met de juiste aanpak kun je er flink slachten :p

Als je vragen hebt hoor ik het wel :wink:

Bedankt voor de youtube tip Nitraat12, als ik de filmpjes zo zie dan kan het voorjaar niet vroeg genoeg beginnen.groeten

Zijn er nog mensen die naar de Visma gaan over 2 weken? Wij gaan voor het eerst, ben benieuwd.

Ging vroeger elk jaar naar de Ahoy, sinds de laatste jaren eigenlijk niet meer.

Visma is leuk als je op zoek bent naar een complete uitrusting, of iets duurs wil vervangen uit je bestaande uitrusting, er zijn redelijk vaak goede beursaanbiedingen te vinden. Tip die ik je meteen kan geven is koop niet gelijk bij de 1e de beste stand, scheelt soms veel knaken.

Vind de beurs te duur geworden voor wat je er voor terugkrijgt, voor mij niet meer uitdagend/vernieuwend genoeg na 28 jaar hengelsporthobby.

Wens je wel een hele fijne dag toe, als je er nog nooit geweest bent dan zul je vast gaan genieten! (mooie vrouwkes ook) :p

kleine toelichting nog:

-entree en parkeergeld zijn fors als je binnen 3 uur weer buiten staat zoals ik.

-ik hoef niet te zien hoe iemand boilies draait, of met kunstaas staat te smijten, dus loop daar hard voorbij

-klein spul is in de winkel net zo duur of zelfs goedkoper als op de beurs

-hengels/duur materiaal kopen doe ik liever bij de plaatselijke toko hier (garantie)

-enige wat dan nog aantrekkelijk zou zijn voor me zijn de koopjes en dat je er ff een dagje uit bent geweest

:wink:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide reactie :)
Wordt idd gewoon een leuk dagje uit met vrienden en als we iets leuks op
de kop tikken is het mooi meegenomen :)

Hallo beste vissers,

Ik heb een vraag: heb je een visvergunning nodig voor vaste stok vissen met dobbertje en aas?

Een VISPAS heb je ten alle tijden nodig om te mogen vissen.
Bij deze pas zit ook een Landelijke lijst van viswateren, op al deze wateren mag je vissen in NL.

Ga niet zonder VISPAS zitten, boete is 120 euro, daar kun je bijna 3 vispassen voor kopen en er zijn veel controles.

Enige plek waar jij zonder pas mag vissen is aan zee.

Laatst bewerkt:
Gisteren boot opgehaald, helemaal schoongemaakt. Nu materialen verzamelen om de boot een beetje luxer te maken en dan gaat hij over 2 week het water in! Kan niet wachten tot het weer lekker weer is, lekker vissen vanuit de boot. :D

Hier nog wat info over de boetes:

De grootste stijging betreft het vissen met levend aas. De boete hiervoor is verhoogd van 180 naar 340 euro. Ook het vissen zonder schriftelijke toestemming (in veel gevallen de VISpas) van de visrechthebbende is flink duurder geworden. Doe je dit met één of twee hengels, dan kost je dit nu 120 in plaats van 100 euro. Word je gepakt met drie of meer hengels zonder schriftelijke toestemming, dan staat hier een boete op van 280 euro (was 230 euro).

bron: http://www.sportvisserijnederland.n...ebedragen_visserijovertredingen_verhoogd.html

Info over de kosten van de Vispas, kun je hier bekijken:
http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/?page=vispas

Dus zorg dat je je papieren in orde hebt :wink:

Voor de Karpervissers onder ons is het wel erg belangrijk om dit te lezen!!!!

Gesloten tijden voor sportvissers: zo zit het!

In het voorjaar hebben sportvissers te maken met twee gesloten periodes: een gesloten tijd voor vissoorten (=directe terugzetplicht) én een gesloten tijd voor bepaalde aassoorten.

Met name voor de snoek, snoekbaars en baars geeft dit altijd veel vragen omdat de gesloten tijden niet gelijk lopen. Hieronder leest u hoe het zit. Ook voor de Karper is er een gesloten tijd bij gekomen dit mede door het advies van De Partij voor de Dieren. Meer informatie onder aan dit artikel.

Maart

In de maand maart mag je volgens de wet vissen met kunstaas, een stukje vis of een dood visje. Vang je hiermee een snoek dan moet je deze direct terugzetten (gesloten tijd voor de snoek). Vang je een snoekbaars of baars die voldoet aan de minimummaat dan mag je deze wel in bezit hebben, als de vergunningsvoorwaarden dit toestaan.

April en mei

Van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei mag je niet met kunstaas, een stukje vis of met een dode vis vissen en moet je iedere snoek, snoekbaars of baars die je eventueel vangt, direct terugzetten (zowel gesloten tijd voor aassoorten als gesloten tijd voor de vissoorten snoek, snoekbaars en baars).

Laatste zaterdag mei

Vanaf de laatste zaterdag van mei (einde gesloten tijd aassoorten én einde gesloten tijd voor snoek, snoekbaars en baars) mag je wettelijk gezien weer met alle aassoorten vissen en mag je bovenmaatse snoek, snoekbaarzen en baarzen in bezit hebben mits de voorwaarden van de vergunning dat toestaan. Op grond van de voorwaarden in de vergunning is het in bezit hebben van snoek bijna altijd verboden en is het in aantal snoekbaarzen dat je in bezit mag hebben, meestal beperkt tot twee.

Let op de vergunningsvoorwaarden

Een visrechthebbende, bijvoorbeeld jouw eigen vereniging, kan als voorwaarde in de schriftelijke toestemming een langere gesloten periode vaststellen voor bepaalde vissoorten.

Een visrechthebbende mag ook een langere gesloten periode vaststellen voor het gebruik van bepaalde aassoorten. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij het IJsselmeer en het Markermeer waar de gesloten tijd voor bepaalde aassoorten al eerder ingaat en ook langer duurt dan de wettelijke periode. In de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren die hoort bij de VISpas is de gesloten periode voor deze wateren vastgesteld van 16 maart tot en met 30 juni. Kijk dus ook altijd naar de voorwaarden. Mede voor de karper geldt met ingang van 30 april een gesloten periode tot en met 31 mei.Dan mag men 3 maanden vissen op karper geldende Juni,Juli,Augustus.Daarna van 1 september tot 31 december is weer een gesloten periode.Dit op advies van De Partij voor de Dieren die het met voorgaande regels van 2011 eens waren.Na overleg met het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij is er besloten dat deze regels weer gelden voor dit en volgend jaar(2013-2014)Nu moet er gekeken worden wat er met de nachtvergunningen die verkocht zijn moet gebeuren meer nieuws hierover zal spoedig hier op de site getoont worden.

Bron: http://tinyurl.com/bodqdlb

Back
Bovenaan