Het hengelsport topic

ik zit momenteel 2 maanden op kaapverdie, mijn beste maat is daar visgids
zal eens wat foto's posten als ik eraan toekom,
onder andere dorado ( mahi mahi ), grote haaien, snappers, diepzeevissen etc

Wauw kicken zeg, lijkt me een heel brute drill vanaf het strand. Viste je met cirkle looks? Mijn ervaring met haaien is dat ze zo door de meeste leaders heen gaan.

Tijdens mijn huwelijksreis van een maand door Australië ook wat tijd afgedwongen voor mezelf om te vissen natuurlijk :)
Daarbij tijdens een ochtendtripje met een lokale gids deze diamond GT gevangen, met eigenlijk heel erg licht materiaal. Wat het extra uitdagend maakte.

diamond GT.jpg

Daarna tijdens verblijf in de buurt van een grote pier nog een ochtend kunnen vissen. Ik had 2 hengels bij me, eentje om aasvis onder de pier te vangen, en de andere om grotere vis te vangen met levend aas. Op die hengel kwam echt bizar veel actie, meestal levend aas nog geen 10 minuten te water voordat de slip het weer uitgilde. Na veel kapot gebeten lijnen door haaien en spaanse makreel die de boel gewoon aan flarden trok, uiteindelijk iets heel groots en zwaars gehaakt. Dit zwom rustig om de steiger heen en besloot op de bodem te gaan liggen. Helaas nooit meer dan 50cm van de bodem kunnen krijgen voordat de vis uiteindelijk los schoot. Waarschijnlijk een grote grouper of een rog geweest, we zullen het nooit weten. :no:

Rog pier.jpg

Zou graag weer een keertje naar Australië willen, dat land heeft een sportvisser zo extreem veel te bieden....

Mooie updates mannen, fijn om te zien dat er weer wat leven is gekomen in deze topic.

20210508_143725=.jpg
Ook onze kleine vrienden vissen nog vollop, grappig om te zien hoe ze hun uitrusting steeds meer upgraden. Ze hebben van mij allemaal nog nieuwe lijn gekregen op hun molens, omdat ze het ook goed doen op school.

20210828_145739 (2)=.jpg
Quasimodo schubje :cool:

215=.jpg

20210611_175632 (2)=.jpg

20210821_170754 (2)=.jpg

20210904_103748.jpg

20210224_170849 (2)=.jpg

Nog geen paai, water warmt wel al lekker op de laatste tijd.
Momenteel vang ik bijna alle karpers in de tussenliggende waterlagen met de zig-rig.

Het is een mooie manier vind ik, heb er zelf ook een flinke tijd aan moeten wennen maar het kan echt het verschil maken tussen vangen of blanken.

20220423_161118 (2).jpg
Zelf vis ik graag met een adjustable zig float, in dit geval de grootste maat van Nash.
De lengte van de onderlijn maak ik net zo lang als de afstand van mijn startoog tot molen.
Vrij subtiel kwa dikte, 0.28mm met op het einde een haakje maat 10.
Kwa haakaas is er erg veel mogelijk, wat voor mij goed werkt is zwart foam met maden.

Op de float zelf plak ik nog een pva nugget, hier prik ik dan de haak in zo gaat de boel niet in de frut met ingooien. Laat alles aan een strakke lijn afzinken, zo blijft je float en lood mooi bij elkaar tot op de bodem. Daarna rustig lijn geven met de slip open, check bv met een verrekijker of de float boven is maar dit voel je ook aan de lijn.

En vanaf dat moment, gaat het leuk worden en begint het zoeken.
Je trekt vanaf je startoog de lijn naar je toe en draait deze terug op je molen.
Op dit moment, drijft je haakaas exact gelijk aan de oppervlakte.

Zelf start ik meestal zon 30cm onder de wateroppervlakte en om het half uur ga ik 30cm dieper, net zo lang tot ik een aanbeet krijg. Afgelopen zaterdag was dat binnen 3 minuten, als je de juiste waterlaag hebt gevonden kan het hard gaan :wink:

Klopt ik kwam er vaak achter dat ik de vissen op de finder op en diepte zag zwemmen waarbij je met zig een voordeel kan hebben. Heb het een aantal keren geprobeerd, uitvaren, werpen. Maar het is niet mijn visserij denk ik. Ben meer van de bodemvisserij of met slowsinkers op de bodembegroeing. Ronnie rig is mijn favoriet.

Woensdag weer keer gaan vissen, method en normale feeder.
Eerst 10 worpen op de normale met maaien alleen maar verrekte grondels, het is echt een verschrikkelijke plaat geworden, vorig jaar lang niet zo erg. Iemand tips tegen grondels…

Kunt is proberen er een mini boilie, pellet, brood of gewoon mais aan te hangen. Daar zijn die grondels toch wat minder in geïnteresseerd. Ander ding wat je kan proberen is beetje rond gooien tot je een stek hebt waar ze niet of minder actief zijn. Dan krijgt de witvis ook wat meer kans. Maar zal lastig blijven met die beesten.

Kunt is proberen er een mini boilie, pellet, brood of gewoon mais aan te hangen. Daar zijn die grondels toch wat minder in geïnteresseerd. Ander ding wat je kan proberen is beetje rond gooien tot je een stek hebt waar ze niet of minder actief zijn. Dan krijgt de witvis ook wat meer kans. Maar zal lastig blijven met die beesten.
Ja goeie. Ga binnenkort met mais aan de slag!

Zit regelmatig op de Kromme Rijn te vissen daar sterft het ook van de grondels. Door te vissen met o.a. maïs, deeg, minibollies etc, en niet met wormen of maden heb ik er totaal geen last van.

Tijd voor een kleine update

Onlangs weer eens een dagje met onze twee kleine vrienden gevist. Blijft mooi om te zien hoe fanatiek ze zijn.
20220606_154456.jpg

20220606_152455.jpg
En niet zonder resultaat !

20220611_114830 (2).jpg

31.jpg

20220608_134006.jpg
20220610_205917 (2).jpg
De zigjes doen het erg goed, het loopt zelfs beter dan met bodemaas :wink:

20220611_131915 (2).jpg
Ook veel kleine spiegels maar ze vechten keihard dus blijft leuk om te vangen.

17.jpg

:bye:

Back
Bovenaan