Het grote oliebollen topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Maak je ze zelf? Laat ons je beste recepten weten..
Koop je ze? Dan zijn we natuurlijk ook benieuwd waar ze het lekkerst zijn!

Wij willen het dit jaar dan eindelijk eens zelf gaan proberen. Eerder bakte mn moeder de oliebollen en de appelflappen of we kochten ze bij de kraam in de buurt. Maar dit jaar willen we het zelf doen, lijkt me erg sfeervol om dit op oudjaarsdag te doen.

Wie heeft er tips, waar moeten we op letten of wat zijn handigheidjes?

Zorg dat het vet goed op temperatuur is.
Anders krijg je echt moddervette ballen.

Ik kan echt niet wachten totdat de oliebollen kraam er weer staat. Al jaar en dag vaste klant.

Het feit dat in verschillende steden de oliebollen kraam er al een maand eerder mag gaan staan maakt mij dan ook alleen maar blij. Hopelijk gaat dat ook zo bij ons in het dorp zijn.

Persoonlijk gaat er niets boven de oliebollen van mijn plaatselijke banketbakker. Zeg nou zelf: ze zien er toch heerlijk uit:

694

Zoals elk jaar bak ik ze altijd zelf heb die traditie overgenomen van mijn moeder.

Wie heeft er tips, waar moeten we op letten of wat zijn handigheidjes?

zet maar meteen wat poedersuiker klaar want je wilt ze meteen opeten :D Er kan bijna niks mis gaan met het bakken van oliebollen zolang je ze niet te hard in de pan laat vallen want anders blijven ze plakken aan de bodem.

Als je krenten erin doet kan je die beter op het laatst erbij doen anders zakken ze allemaal naar de bodem.

Haha de poedersuiker zal niet ontbreken, net als de kaneelsuiker.

We gaan sowieso ergens in december 'proef' draaien, zal vast allemaal goed komen.

Hier bakken we ze elk jaar zelf de 31e. Krijg nu wel trek in een oliebol. Binnenkort maar eens wat ballen scoren.

Zoals elk jaar bak ik ze altijd zelf heb die traditie overgenomen van mijn moeder.

zet maar meteen wat poedersuiker klaar want je wilt ze meteen opeten :D Er kan bijna niks mis gaan met het bakken van oliebollen zolang je ze niet te hard in de pan laat vallen want anders blijven ze plakken aan de bodem.

Als je krenten erin doet kan je die beter op het laatst erbij doen anders zakken ze allemaal naar de bodem.
Als je het goed doet heb je daar geen last van :p
Bak er met oud en nieuw tussen de 8 en 12k. Oliebollen maken komt juist heel precies, beslagtemperatuur en de structuur van de beslag moeten perfect zijn. Rozijnen moeten ook goed gewelt zijn. Ook je ijsknijper mag niet te vochtig zijn met scheppen. Als je deze dingen allemaal op orde hebt krijg je een oliebol zonder vet en geen rozijnen onder in je pan :thumbsup:

Als je het goed doet heb je daar geen last van :p
Bak er met oud en nieuw tussen de 8 en 12k. Oliebollen maken komt juist heel precies, beslagtemperatuur en de structuur van de beslag moeten perfect zijn. Rozijnen moeten ook goed gewelt zijn. Ook je ijsknijper mag niet te vochtig zijn met scheppen. Als je deze dingen allemaal op orde hebt krijg je een oliebol zonder vet en geen rozijnen onder in je pan :thumbsup:

Ik wilde het net zeggen, als je je olie te heet hebt zijn ze aan buitenkant heerlijk goudbruin maar aan de binnenkant gewoon rauw.
Olie moet perfect op temperatuur zijn en blijven, vers bakken is heerlijk en vooral het meteen op eten.
Maar 8000 bollen dat zijn er nogal wat dan, heb je nog wel tijd om je vuurwerk te halen die dagen? ;-)

Ik wilde het net zeggen, als je je olie te heet hebt zijn ze aan buitenkant heerlijk goudbruin maar aan de binnenkant gewoon rauw.
Olie moet perfect op temperatuur zijn en blijven, vers bakken is heerlijk en vooral het meteen op eten.
Maar 8000 bollen dat zijn er nogal wat dan, heb je nog wel tijd om je vuurwerk te halen die dagen? ;-)
Op de 31ste moeten wij er veel bakken. De 29ste maak ik wel tijd om vuurwerk te halen hoor :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan