Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmorgen weer voor de eerste keer krabben, gevolg te laat op plaats van bestemming want de krabber was zoek.

Het is hier de laatste dagen prachtig mooi stookweer. In de ochtend hangt er wat mist en in de avond is het kraakhelder en al goed fris. Dit mag van mij wel zo doorzetten.

Vind het de laatste week echt heerlijk herfst weer hoor. Tis lekker fris en droog. Al vrij veel mist gezien wat ik in deze periode altijd sfeer verhogend vind. Ook de heldere nachten van de laatste tijd horen daar wel een beetje bij. We gaan de goede kant op, al kant ik niet wachten totdat we weer bij het vriespunt zijn.

Geleidelijk aan koudere nachten (mogelijk op grotere schaal lichte vorst) richting de nieuwe week.

Auto-ruit-krabben-winter-koud-ijs-sneeuw.jpg
Krabben het is goed mogelijk begin volgende week. Kleine kans dat dat ook deze week lokaal of regionaal het geval kan zijn(foto kiwify)

De 1 zit er op te wachten de andere niet, zit er al wat winters in of blijven we nog even doorsukkelen. We gaan eens een blik vooruit doen. Het weerbeeld van de komende dagen, lijkt nog veel op de afgelopen dagen.Door het rustige herfstweer worden de nachten geleidelijk wat kouder. Overdag liggen de temperaturen veelal rond de 10 graden. In de nanacht en vroege ochtend kan het fris worden met 2-5 graden. Lokaal kan het aan de grond een beetje vriezen. In de 2e helft van de week keert ook de mist weer terug, en kan het in de ochtenden geruime tijd mistig en fris blijven met 4-6 graden.

Vooral in de nacht van naar woensdag op donderdag en de nacht naar vrijdag is de kans op dichte mist groot. Op beide dagen kan de mist in de ochtend lang blijven hangen. Lost de mist op dan kan het 10-12 graden worden en schijnt af en toe de zon. Wil de mist niet optrekken dan wordt het hooguit een graad of 5. Grote verschillen dus op die dagen.

GFSOPME00_198_17.png

Begin nieuwe week 15 november:
Een hogedruk gebied komt in het weekend gunstiger te liggen, tijdelijk Scandihoog waardoor we nog in rustiger vaarwater komen.De nachten worden steeds langer en dit kan al snel resulteren in lage temperaturen, zeker als het breed opklaart. Met name onder de 'as' van het hogedrukgebied, waar de minste wind staat, kan het flink afkoelen. Met name over de (noord)oostelijke helften, zou het dan op grote schaal tot lichte vorst op 2 meter kunnen komen. Op 10cm mogelijk al zelfs matige vorst. Lang lijkt dit hogedruk gebied niet stand te houden. De westcirculatie is sterk en duwt het hogedruk weer rap weg.

Nieuwe poging rond periode 20-22 november mogelijk ook met de eerste winterse buien:

overview_20211108_00_330.jpg
(natte) Sneeuwbuien vanaf de noordzee, komt al een aantal runs terug. Maar is nog aardig ver op weergebied. Moet dichterbij bekeken worden of dat er in blijft.

Deze periode komt al een flink aantal runs terug in Gfs (amerikaans model)met winterse aspiraties, mogelijk kunnen daar ook al sneeuwbuien bijzitten (arctische glijbaan) Maar dit is op weer gebied nog tamelijk ver. Of dit doorzet zal ik volgende week eens moeten kijken. Dan komt het Europese model Ecmwf er ook meer en meer bij. En nog een paar andere modellen. Dan kan ik vergelijken waar die mee komen etc etc.

Kort samen gevat:

Over het algemeen weer wat bij november past rond normaal, geleidelijk aan de eerste (winterse) signalen soms iets onder normaal voor de tijd van het jaar. Van echt winterweer is totaal nog geen sprake.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Laatst bewerkt:
Dit weekend naar het Haagse bos geweest, echt mooi daar nu :)

1.
21-11-07-Bezoek-aan-het-Haagse-Bos-beste-2.jpg

2.
21-11-07-Bezoek-aan-het-Haagse-Bos-beste-5.jpg

3.
21-11-07-Bezoek-aan-het-Haagse-Bos-beste-8.jpg

4.
21-11-07-Bezoek-aan-het-Haagse-Bos-beste-18.jpg

5.
21-11-06-Skye-in-het-Haagse-Bos-beste-9.jpg

Als ik de experts mag geloven is de winter onderweg. Na volgend weekend vorst en sneeuw. Ik ga duimen!

Er zijn wat mogelijkheden voor licht winters weer, met inzet vanaf begin nieuwe week.

Ik zou nog terug komen op mijn laatste post (Post 132) waarin in deze periode ook al aangaf. Ecmwf gaat ook mee, alleen is het nog te vroeg om te zeggen hoe koud en waar eventueel mocht het doorzetten de sneeuwbuien gaan vallen. Dat moet veel dichterbij bekeken worden. Het moet immers ook nog ruim een week in de kaarten blijven staan.

Zie ook de daling in de weerpluim al:
eps_pluim_tt_06260.png

overview_20211115_00_276.jpg
En hier dan mogelijk de inleiding naar nog iets kouder weer, voorafgaand een sneeuwfront volgende week vrijdag. Dit is op weergebied nog tamelijk ver weg.

Rond komend weekend bekijk ik de situatie opnieuw, maar het ziet er helemaal niet zo slecht uit om de winter te beginnen. We hebben het ook wel eens jaren anders gezien, met veels te zacht weer.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

21 januari 2019 dit mooie winterse tafereel vast kunnen leggen. Blijft mooi om te zien dit. Koude wind langs de wangen, handschoenen aan, sjaal om, licht bewolkt met een beetje zon en natuurijs, geweldig!

20190121_114643.jpg

20190121_115119.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan