Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgelopen week wat natte sneeuw gezien weer wat even plaatselijk bleef liggen in de nacht. Dat blijft heerlijk! Met een flinke natte sneeuwbui was het zicht tijdens het rijden ook even slecht, op de een of andere manier geeft dat dan toch wel weer een sfeervol gevoel. Laat het nu maar even opbouwen om met de kerst flink los te gaan qua sneeuw. Een witte kerst kan ik mij wel op verheugen!

Nog steeds geen sneeuw gezien hier. Vorige maand meerdere nachten met vorst gehad, maar als het dan echt even uit zou komen... :rolleyes:
Steken jullie ook even een kaarsje aan dat 'gewoon' heel Nederland ondersneeuwt binnenkort? :kerst:

Rond het nieuwe weekeinde kom ik met een update voor de kerstdagen, en dan ook al een kleine blik naar oud en nieuw.

184051.jpg
Archief foto van mij winter januari 2017

Voor nou ook even een bericht, om even wat meer inzicht te geven over de periode rond kerst. De kaarten zien er helemaal niet zo verkeerd uit.

Deze week onder invloed van stevig Eurohoog, daarbij is het weerbeeld te zacht voor december:

Deze week zitten we onder invloed van een stevig Eurohoog. In de meeste gevallen impliceert dit zonnig en zacht weer, zowel in de zomer als in de winter. Maar deze week heeft het vooral invloed op wat zachter weer, daarbij is het lang niet altijd zo zonnig. Onder het hogedrukgebied zit op veel plaatsen veel vocht 'gevangen', waardoor we vaak met hardnekkige lage bewolking te maken hebben. Soms is de bewolking nét dik genoeg om een spat regen los te laten, maar het grootste deel van de tijd is het droog.Met 10 of 11 graden als maximumtemperatuur is het zacht voor half december. Middagtemperaturen van 6 of 7 graden zijn gebruikelijk in deze tijd van het jaar.

De aanloop naar kerst, mogelijk inzet wat meer uitgesproken winterweer:
Kijken we alvast vooruit naar de periode rond kerst, en de mogelijke inzet vooraf vanaf begin nieuwe week. Dan zien we dat het eurohoog zwakker word, en gaat de boel aan de wandel. Voor de periode rond de 23ste is gfs er volledig en Ecmwf komt sinds gisteren met een glimp van die periode. En die ziet er momenteel helemaal niet zo slecht uit.

ECMOPEU00_240_1.png
Poging tot scandihoog, boven scandinavie stevig winter, met uitloop richting ons land

Gfs gaat richting een omega blokkade, en Ecmwf komt zelfs al met een poging tot een scandihoog. De windrichtingen komen dan meer uit noordelijke richtingen, en die zijn logischerwijs kouder. De blokkade zorgt ervoor dat het weer rustig blijft en dat het in de nachten flink kan afkoelen. Valt daar ook nog een sneeuwlaag bij, dan kan het potentieel nog kouder worden onder heldere hemel. Anders blijft het bij normale stralingsvorst/ deels transportkou. Omdat de landen oost van ons ook nog niet dik in de winter zitten mits daar ook sneeuw valt. Zal dit hooguit lichte tot matige vorst opleveren. Overdag 3-4 graden. En vaak met het accent meer op de noordoostelijke en oostelijke helften. Dit zijn allemaal details die dichterbij bekeken moeten worden. Zaak is eerst dat dit er maar eens in blijft staan. En dat is vaak al een hele opgave. Mocht dit doorzetten dan kan ik rond komend weekeinde, al een aardige gooi doen voor het weer rond kerst. En een kleine blik doen naar oud en nieuw.

eps_pluim_tt_06260.png
Kijken we nog even naar de pluim dan zien we die daling ook terug. Maar zien we gelijk ook die gigantische spreiding in de leden. De pluim is aan de hand van 50 leden van het model Ecmwf. Tegen vrijdag moeten de lijnen wat meer richting elkaar. Maar op deze termijn kan dat gerust ook de zachte kant op vallen. Of toch juist die koude kant

Wat is een Scandihoog?

Een Scandihoog is de samentrekking van het woord Scandinavië met een hogedrukgebied. Het betekent dus een hogedrukgebied boven Scandinavië. Dat hogedrukgebied kan zorgen voor de aanvoer van continentaal polaire lucht of continentaal arctische lucht. Beide luchtsoorten komen uit het (noord)oostelijke kwadrant. Vanuit die hoek komt er in de winter transportkoude op gang met een daling van de temperaturen tot gevolg.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Ik geloof in de winter al helemaal niet meer in al die computermodellen meer dan 2 a 3 dagen vooruit. Het is al jaren in de winter dat op een week+ kou lijkt in te vallen en elke keer als je dichtbij komt blijkt het gewoon weer gekwakkel te worden. Ik kijk er al lang niet meer naar,geeft enkel valse hoop, een zeldzaam winterprikje daargelaten.

Mijn wintervoorspelling zonder enig model: kwakkelkwakkelkwakkel.

Ik geloof in de winter al helemaal niet meer in al die computermodellen meer dan 2 a 3 dagen vooruit. Het is al jaren in de winter dat op een week+ kou lijkt in te vallen en elke keer als je dichtbij komt blijkt het gewoon weer gekwakkel te worden. Ik kijk er al lang niet meer naar,geeft enkel valse hoop, een zeldzaam winterprikje daargelaten.

Mijn wintervoorspelling zonder enig model: kwakkelkwakkelkwakkel.

Daarin ligt voor mij juist de uitdaging, en wat ik aan kennis heb. Om wel iets verder te kijken dan 2/3 dagen want dat vind ik te gemakkelijk. Dan kunnen we net zo goed het weerbericht zetten. En in mijn stuk en ook de stukken van een weersite. Worden zowel de positieve dingen benoemd als de negatieve zoals de termijn, de mits en maren. Maar bij het woordje winter, of het word kouder. Dan wijkt al het andere vaak. Terwijl de zachte kant,termijn,spreiding ook benoemd word.

Had ook prima een stuk kunnen schrijven met de focus wat meer op zachter weer, wat ook prima een uitkomst nog is. Maar de signalen zijn voor nou te goed om die focus daar meer op te leggen. En dan ligt het maar aan de persoon zelf of ie volledig op winterweer gaat.

Top Tatanka, fijn om je verslag te lezen en kijk uit naar de komende posts van je in dit topic.

Update:

Na het weekend wordt het flink kouder. Dinsdag en woensdag kan het regionaal de hele dag blijven vriezen en daarbij is ook kans op hardnekkige mist. Kerst nog steeds uitermate spannend. Waar komt de LMG te liggen, dan kan gepaard gaan met veel sneeuw.
[/B]

Bekijk bijlage 64470
Archief foto van mij, winter 2017-18

Zoals beloofd ik zou nog even terug komen met een update omtrent het kouder worden van volgende week. Dus bij deze er is iets meer zekerheid. Maar tussendoor is het ook al slecht geweest, van alles komt langs. Van zacht weer tot storm rond kerst. Die opties liggen ook nog steeds op de loer. Maar we komen ondertussen al wel in een termijn waar meer duidelijk moet worden.

Begin deze week is wel tamelijk duidelijk.Rond de kerst blijft het spannend waar de LMG komt te liggen (Luftmassagrenze) de ene keer reikt ie tot over de Benelux de andere moment midden en ook regelmatig boven het noorden van NL. Op die grens valt sneeuw en dat kan veel sneeuw zijn.Mocht dit uitkomen dan komt de boel nog steviger in het zadel te liggen.

Voor aanvang komen we dus eerst al eerst in de nachtvorsten, en met name dinsdag en woensdag zou het al lokaal tot een ijsdag kunnen komen. Dit is al zeker daarvoor zijn de modellen al te eensgezind. Dus het ziet er helemaal niet zo slecht uit. Natuurlijk is dit in aanvang nog geen dik winterweer. Maar dat kan wel in het vat zitten zeker als die sneeuw rond kerst erbij komt te vallen. Dan kan de pluim er zo maar eens anders uitzien met strenge nachtvorsten.

De sneeuwkaarten wou ik jullie toch niet onthouden dus bij deze. Dit verschuift nog wel zeker, en moet dichterbij bekeken worden. Gezien de termijn nog een slag om de arm. Daaronder valt intensiteit lokalisering etc etc. Mits het blijft staan natuurlijk. Zo rond donderdag/vrijdag zal ik daar meer in detail over kunnen treden. Daarvoor ook al maar aangezien het een sneeuwkans betreft kan ik er beter dichtbij op gaan zitten. Tot die tijd is het even duimen dus.!

snowdepth_20211218_00_192.jpg
ECMWF bied meer kansen voor vrijwel heel NL, wel minder sneeuw als de Gfs

snowdepth_20211218_12_198.jpg
GFS komt met langdurig sneeuwval boven het noorden en noordoosten vanaf 1e kerstavond, en loopt door gedurende nacht en ochtend en komt met lokaal bijna 20 cm. Een groot verschil dus nog met Ecmwf.

Tot de volgende update en duimen maar!!

Die kaarten zien er alleraardigt uit zeg! Hopelijk GFS met een vergroting van het gebied naar zuid NL. Dan hebben wij ook een witte kerst :D

Pluim is wel weer 180 graden gedraaid lol, nu 10gr en bak water rond Kerst. Benieuwd wat de supercomputers er morgen weer van bakken :bonk:

Update weer met de kerstdagen:

Etrjh8iWgAADjy3.jpg
Archieffoto van mij begin dit jaar,

Voorwoord:

We zijn ondertussen heel wat runs verder en er kan tamelijk een gooi gedaan naar de kerstdagen. In verschillende modellen is het stuivertje wisselen geweest. En dat ook nog eens in een zadelgebied. Dat is sowieso al een lastig weerpatroon. En als binnen dat patroon de modellen ook nog eens onderling aan het zwabberen gaan dan is het haast niet te doen om tot een verwachting te komen. Als je hogedruk weer in de kaarten heb staan en al helemaal in combinatie met een blokkade (Scandihoog). Dan kan je rustig een week wegzetten op temperaturen. Storingen blijven dan op afstand, dus neerslagkansen zijn gering. Veelal met veel zon, en in de wintermaanden kans op stralingvorst. Maar goed, we gaan eens kijken naar de 2 kerstdagen. En we zien toch een grote 2-deling tussen noord en zuid.

Eerste kerstdag:

In de nacht van vrijdag op zaterdag eerste Kerstdag, zien we vanuit het noorden de kou weer terugkeren in ons land. In het noorden en noordoosten gaat het in de nacht naar zaterdag opnieuw enkele graden vriezen dit kan gerust matige vorst opleveren -4/5 tot lokaal -6. Meer in het binnenland komt het tot lichte vorst -2-3 langs de kustregio's komt het tot lichte vorst -1-2 , in het zuiden blijft het boven het vriespunt met een graad of 1-2.

Een neerslagzone hangt dan boven de zuidelijke helft van het land. In de vroege morgen, en ochtend komt er van het zuiden uit een neerslagzone. In het zuiden zal dit als regen vallen, of iets noordelijke al gepaard kunnen gaan met winterse neerslag. Op de grens van de koude lucht, waarschijnlijk boven het midden van het land van west naar oost, kan dan sneeuw vallen. Accumulaties in verschillende modellen komen uit op een laagje van 2-3 cm lokaal kan iets meer of minder vallen. In het noorden is het overdag zonnig en koud, en mogelijk komt het daar zelfs lokaal tot een ijsdag maar dit zal er om spannen. In het binnenland is het met 1-2 graden fris. In het zuiden is het dus minder koud met een graad of 5 en valt af en toe regen.

Tweede Kerstdag;
De nacht naar zondag wordt in het noorden en noordoosten en oosten zeer koud. Het kwik kan daar dalen tot een graadje of -6-8. Gaan we wat meer naar het binnenland -2-3, westelijke helften rond het vriespunt graadje of 0/-2. Meer de zuidelijke helften boven nul met 1-2 graden. Langs de zuidgrens met Belgie zien we al de zachte lucht binnensijpelen. Met een graadje of 3-4 lokaal wellicht al 5 graden, bijna een verschil van rond de 10 graden.

Overdag zien we dan toch echt die zuidelijke stroming terrein winnen. We zien dan de boel van zuid naar noord weer gaan. En dan gaan de temperaturen weer omhoog. In Zuid-Nederland kan het zo’n 7 graden worden. In Noord-Nederland ligt de temperatuur lange tijd rond of net onder het vriespunt. Hier moet in de namiddag en avond rekening gehouden worden met ijzel

Het weer met oud en nieuw:

Ik zag dat Dabombe daar al een zeer duidelijk stuk over heeft neergezet. Weer een compleet ander patroon dan we de afgelopen dagen zagen. Ik ga na het weekend eens even weer de boel bekijken. We zijn dan weer een flink aantal runs verder.

eps_pluim_tt_06260.png
Pakken we even de pluim erbij dan zien we nog wel wat spreiding rond maandag en dinsdag. Daar is zeker nog een andere route mogelijk.Maar ja dat kan ook nog een route wezen die gunstig kan zijn. Maar ook minder gunstig.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan