Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oe dat is niet iets van de laatste weken dan. Dit lees ik al jaren. Alleen maar virtuele winters op de kaarten en zodra het in de buurt komt is de kou of sneeuw weer weg.
Ja de modellen zien iets over het hoofd lijkt het wel. Waarschijnlijk dat de opwarming veel sneller gaat dan afkoeling. Dan schets het model bij bepaalde omstandigheden te snel winterse plaatjes terwijl de afkoeling die ervoor nodig is te langzaam verloopt.

Vanavond laat van het zuiden uit enige tijd sneeuwval, de zone breid zich langzaam uit richting het noorden waar het tot de middag kan sneeuwen. In de ochtend ligt er dan ook op veel plaatsen een tijdelijk sneeuwdekje van enkele cm's. De sneeuwpret is van korte duur, daarna volgt snel dooi, maandag lokaal 14 graden.

1-forecast-5-januari-standard.webp
Niveau 2 voor matige sneeuwval, kaar is van wouter van bernebeek.

Voorwoord:
Langs deze weg wil ik iedereen nog de beste wensen doen. Voor komende nacht een situatie op programma, die voor de liefhebbers van sneeuw interessant kan zijn. Voor sneeuwplaatjes moet je vroeg op, dat is wel van tijdelijke aard met invallende dooi vanaf de middag. Grootste aandachtspunt zien we dus voor vanavond laat en vannacht. Wanneer er een intensieve neerslagzone het zuidwesten/zuiden ons bereikt. Aan de voorzijde van een warmtefront valt dan enige tijd sneeuw, met regionaal een sneeuwlaagje van enkele centimeters.

Lokaal kunnen nog aanzienlijke verschillen voorkomen. Dit is maar net hoe intensief de neerslag intensiteit is. Maandag komt het hele land tijdelijk in een zeer zachte luchtsoort terecht met in het zuidoosten lokaal zelfs 14 graden. Na passage van een vrij actief koufront maandagavond, keert de relatief koude lucht later in de week weer terug. Overdag daalt de temperatuur dan naar waarden van gemiddeld een graad of 4 en 's nachts komt het geregeld tot lichte vorst. Hierdoor neemt de kans op lokale gladheid opnieuw toe.

snowdepth_20250104_00_037.jpg

Brabant/Limburg:

Over het algemeen valt hier tot circa 2-3 cm sneeuw met zeer lokaal misschien iets meer. Zijn ook de regio's met de warmste wegdektemperaturen. Dus sneeuw blijft daar wat lastiger liggen.

Z-Holland/Utrecht/Gelderland:

Deze regio's zitten net een fractie beter in de koudere luchtsoort inclusief activeren front. Daardoor is een sneeuwdek mogelijk van 3-5 cm. zeer lokaal mogelijk iets meer.

NW-N-NO-O NL:

De regio's noordelijker met name N-Holland/Friesland/Flevoland/Groningen/Drenthe en Overijssel zitten het meest gunstig voor een aardig sneeuwdekje. De luchtsoort is daar het koudst. Eveneens de de wegdektemperaturen die stukje kouder zijn, dan zuidelijker gelegen provincies. Sneeuw die valt blijft vrijwel meteen liggen. Daarmee kunnen de accumulaties wat sneller oplopen. Ik verwacht in die regio's toch wel zeker 5 cm sneeuw, en mogelijk flinke uitschieters naar 7-8 cm zeer lokaal sluit ik 10cm niet uit.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Dat klinkt goed allemaal, laat maar komen. Morgen om 07:00 beginnen met werken, dus ben mooi op tijd dan. Onbegrijpelijk dat het de dag erna 14 graden kan worden.

Mooie berichten. Ben benieuwd. Morgen lekker bijtijds eruit om met de hond op pad te gaan in de sneeuw!

Het mag dan wel vloeken in de kerk zijn misschien maar ik wordt zo droevig van de winter.
Wat mij betreft mag het wel weer lente worden.
vandaag is echt zo dag dat je maar beter in bed kunt blijven liggen bah

Ik houd van de winter, maar zoals als de afgelopen jaren hoeft het van mij ook niet meer. Ik hoop er dit jaar weer op. We hebben nog even gelukkig.

Hier helaas niets meer dan wat verdwaalde natte sneeuwvlokken gezien met een tijdelijk besneeuwde voorruit. Hopelijk krijgen we nog wat. Wel weer zin in lopen in kraaksneeuw.

Wat een heerlijk weer vandaag zeg, echt genieten. Goed koud, mistig, alles wit en een zonnetje erbij. Dat is echt het perfecte winterweer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan