Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
ECMWF control lid gaat in de periode 19-24 december ook lekker naar beneden. De oper (hoofdberekening) gaat nog niet zover (slechts tot halfweg de 19e). Het meerendeel van de overige leden is ook nog warmer, dus kou is alles behalve zeker. Maar er zijn kansjes.

ECMWF lid 13 is bijvoorbeeld wel een mooie op 22 december met kou uit het noordoosten, maar hecht hier niet teveel waarde aan:
gens-13-1-318.png

Eddy.

Nieuw kaartje voor 25 december van ECMWF oper.
Garantie tot de deur, maar ik zeg doen! :thumbsup:

Bekijk bijlage 1804553

Eens zien wat de rest van het ensemble straks zegt. Zou mooi zijn als die is afgekoeld t.o.v. vorige runs.

Eddy.

Het ensemble is jammergenoeg nog vrijwel onveranderd gebleven sinds vanochtend, met zowel dit soort koude opties als ook warme opties (10 graden). Het zwabbert dus nog steeds alle kanten op, met niet heel veel leden die voor winterse neerslag gaan. Zou leuk zijn als dat de komende runs bijdraait, maar meestal weet je dat wel met het Nederlandse weer.

Eddy.

Nouja wat kou is niet erg,als t daarmee droog en bijna windstil is.
Het enigste waar ik persoonlijk het l*zerus van krijg is weer een dag vol wind en regen,daar zit ik nou echt niet op te wachten.
Helaas lijkt het hier in NL aan elkaar vast gelijmd te zitten,hogere temperaturen en veel wind en veel regen :bonk:

Nouja wat kou is niet erg,als t daarmee droog en bijna windstil is.
Het enigste waar ik persoonlijk het l*zerus van krijg is weer een dag vol wind en regen,daar zit ik nou echt niet op te wachten.
In de regen is niet teleurstellend, want er is iets te doen op zulke avonden thuis, bijvoorbeeld hier is zeer interessant en winstgevend Helaas lijkt het hier in NL aan elkaar vast gelijmd te zitten,hogere temperaturen en veel wind en veel regen :bonk:
Een lichte regenbui is één ding, maar als het de hele tijd regent met wind erbij, is dat niet zo fijn.

Laatst bewerkt:
Onstuimig slot weekend, vanavond slecht Demo weer: Morgen en maandag ronduit onstuimig, regelmatig veel wind ook landinwaarts. Aan de kust kan het tijdelijk even tot stormachtig weer komen. In het noordwesten en wadden mogelijk storm. Daarbij windstoten van 75/90 km/u per uur westelijke kustregio's. Rondom wadden en IJsselmeergebied 90-100 km/u. Tijdens buien morgen in het noorden/noordoosten en oosten kans op onweer en hagel. Later in de avond ook meer landinwaarts.

radarrate_20241221_00_020.jpg
Vanavond geen best weer voor demo's. Aardig wat neerslag, en daarbij ook tamelijk veel wind.

Voorwoord:

Een actief lagedrukgebied bij Noorwegen zakt gedurende periode richting maandag steeds verder af, rond maandag ligt de kern van dit laag nabij Denemarken. Enkele fronten daarvan bereiken ons al vanaf vanmiddag, en vanavond plenst het dan ook stevig door, enkele demo's zijn al afgelast. https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...lteveer-21-december-2024.1799739/post-1840066 we zien al een verhoging in de wind daarbij. Morgen en maandag passeren meerdere uitgesproken troggen ons. En dat vertaald zich in een opleving van buien. Die kunnen gepaard gaan met onweer en hagel (koude boven luchten). Met dichterbij komen laag neemt ook de wind fors toe. Het meest daarvan is te merken in de noordelijke kustprovincies, hoe diep het laag echt uitdiept is nog even verder bekijken. De jet ligt er soms net wel niet op, voor nu een kleine kans op storm (noorden).

Morgen en maandag talrijke buien in het noorden/noordoosten daarbij is kans op onweer soms winters van karakter met natte sneeuw en korrelhagel, verder waait de wind stevig door er is een kleine kans op storm noordelijke provincies:

gustkph_20241221_00_054.jpg
Maandagochtend zijn de kustregio's gevoelig voor zware windstoten van 75-90 km/u. Rond IJsselmeergebied en wadden iets hoger.

In de ochtend en middag schijnt af en toe de zon nog, maar het draait vooral om buien. De meeste en zwaarste buien komen in het oosten en noorden voor met kans op hagel en onweer, maar ook elders komt het tot buien met name op de 2e trog in de avond. Cape in de orde van rond de 1000 j/kg en schering bedraagt rond de 20 knopen. Dus convectiemodus is single cel, mogelijk wat organisatie tot multicel. Met name met clustering kan het tijdelijk even wit worden op de weg door korrelhagel. In de nacht richting maandag kan het lokaal wit worden door (natte) sneeuw. De westenwind is matig tot vrij krachtig, aan zee krachtig tot hard, windkracht 4 tot 7 met aan zee zware windstoten tot 85 km/uur. In de nacht naar maandag en maandagochtend, nog iets zwaarder. Daarbij windstoten van 75/90 km/u per uur westelijke kustregio's. Rondom wadden en IJsselmeergebied 90-100 km/u.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Gaan we het nieuwe jaar beginnen met mooi winterweer? Ik zie het steeds meer voorbij komen.

Ja er komen zeer interessante kaarten voorbij echter de laatste weken worden de mooie winterkaarten steeds weer zacht uiteindelijk
Oe dat is niet iets van de laatste weken dan. Dit lees ik al jaren. Alleen maar virtuele winters op de kaarten en zodra het in de buurt komt is de kou of sneeuw weer weg.

Laten we hopen dat we nog wat rustig mooi winterweer krijgen, beetje vorst, zonnetje. Wellicht een sneeuwbui af en toe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan