Zelf twee jaar geleden bij Haokan in Pijnacker geweest en het was lekker rustig. Wel viel me op dat mijn bestelling ter plaatste werd gepakt, of in ieder geval net deels bij de balie was neergezet. Als dit systeem nog steeds wordt toegepast, dan verbaast het me niet dat het binnen afzienbare tijd flink is misgegaan.
Ik ben zelf ook weer werkzaam geweest bij een grote dealer in de Randstad en we zetten ieder jaar een enorme hoeveelheid bestellingen weg. Dit aantal loopt ieder jaar weer op en zodoende is er een extra bunker bijgekomen om de bestellingen op te kunnen slaan. Met afhaalblokken van een uur en bestellingen die op voorhand voor de betreffende dag klaarliggen, kan er simpelweg weinig misgaan. Hadden we die extra bunker niet gehad, dan hadden we never nooit alle bestellingen op voorhand voor de klant klaar kunnen maken, omdat het simpelweg niet voor te werken is.
Naar mijn idee is het ook de essentie van het vooraf bestellen van je vuurwerk. Dit hoort klaar te liggen en de klant dient dit kant en klaar mee te kunnen nemen. Als je dit ter plaatste en per kwartier nog bij elkaar moet gaan rapen, dan leg je een enorme druk op je personeel en ben je bij een paar tegenslagen (late levering of klanten die zich niet aan de afgesproken tijden houden) gewoon zwaar de pineut.
Voor de mensen die op zo'n moment een betere service verwachten, onmogelijk! De druk is zo enorm hoog, dat je niet iedereen even in alle rust te woord kan staan. Wie moet er thee of koffie gaan zetten, als het voltallige personeel bezig is om bestellingen de deur uit te krijgen? Heb er begrip voor dat er pas achteraf ruimte is voor tekst en uitleg. Zet je klacht of klachten op de mail en de eigenaar zal er vast persoonlijk op terugkomen. Leren van de gemaakte fouten en door! Prima zaak verder met een goede service, dus er is geen reden om hier niet meer naartoe te gaan.
P.s. Gooi afhaalmomenten dicht als de druk op dat moment te hoog dreigt te worden. Zo kun je mensen sturen met het selecteren van hun afhaalmoment, om jezelf zodoende meer werkruimte te geven. Succes!