Met sommige vrienden heb je geen vijanden nodig..
Vuurwerkhandelaar hoopt dat verbod gelijk ingaat
2 april 2025, 14.28 uur · Aangepast 2 april 2025, 15.24 uur · Door: Anne Klijnstra
Met een ruime meerderheid van de Tweede Kamer lijkt een landelijk vuurwerkverbod aanstaande. Voor verkopers van consumentenvuurwerk betekent dat einde oefening. "Jammer, maar geen verrassing", reageert een Alkmaarse handelaar. "Schaf het maar gelijk af, dan weten we waar we aan toe zijn en is het compensatiebedrag ook hoger."

Fabian Klinkenberg van CNB Vuurwerk in Alkmaar - Foto: NH/ Anne Klijnstra
Dat stelt Fabian Klinkenberg van het Alkmaarse CNB Vuurwerk. "Het verbod hing al jaren in de lucht, dus het is niet echt een verrassing. Heb je de afgelopen jaren geïnvesteerd in een bunker, dan is dat niet heel handig, want dit zat eraan te komen."
"Wij hebben de mazzel dat we niet afhankelijk zijn van vuurwerk. Het was voor ons een extraatje aan het einde van het jaar, naast onze corebusiness. Maar we worden inderdaad gedwongen om daarmee te stoppen. En dat is ook jammer. Het voelt als dat heel veel mensen moeten boeten voor wat een kleine groep veroorzaakt met cobra's en ander illegaal vuurwerk."
Vooral voor de groothandelaren is het verbod volgens Fabian desastreus. "Er zijn er zo'n tien die heel Nederland bedienen. Voor hen is het klaar. Maar ook de ongeveer achthonderd detailhandelaren moeten gecompenseerd worden. De branche wil
895 miljoen euro."
Aanstaande donderdag debatteert de Tweede Kamer over het vuurwerkverbod. "De vraag lijkt alleen nog: gaat het verbod gelijk dit jaar al in? Dan zeg ik: schaf het maar gelijk af, dan weten we waar we aan toe zijn en is het compensatiebedrag ook hoger. Regel het hoe dan ook netjes."
Afgelopen jaarwisseling gold er in Alkmaar voor het eerst een lokaal afsteekverbod. Daar was
weinig van te merken. "Wij hadden een prima omzet", aldus Fabian. "Misschien een paar procent lager dan andere jaren."
"Het verbod is voor mij verschrikkelijk"
Hans Schram - investeerde in december bijna een ton in nieuwe bunker
Wie wel verrast is door het verbod is handelaar Hans Schram. Hij investeerde in december nog zo’n 80.000 euro in een nieuwe vuurwerkbunker in Castricum. "Vloerverwarming, twaalf centimeter beton en een sprinklerinstallatie. Allemaal om het veilig te houden. Het verbod is voor mij verschrikkelijk en ik ga het ook vreselijk missen."
Had hij niet beter kunnen wachten met investeren? "Nee, ik dacht met deze regering, met NSC en VVD die hadden gezegd: nee, we niks zien in een verbod." Hij denkt dat hij straks voor minstens 200.000 euro gecompenseerd zal moeten worden, becijfert hij bij
EenVandaag.
Maar bij de buren van Schram gaat de vlag uit. Er is al langer weerstand tegen de vuurwerkbunker in het centrum van Castricum. "Er wonen mensen boven en naast. En dat is natuurlijk bizar. Er hoeft maar iets te gebeuren, dus wij zijn er blij mee als het weggaat", vertellen buurtbewoners.