• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

Grootste importeur van vuurwerk boos over verbod: 'Miljoenen mensen zijn de dupe’

Maar het zorgt wel voor een enorm probleem. ,,Alles is al ingekocht. Waar moeten wij met het vuurwerk naartoe?Als je het moet vernietigen, heb je het over 250 tot 300 miljoen euro.” Dat zal gecompenseerd moeten worden.
Ik vernietig het voor een tiende van dat bedrag :d

Gewoon al het vuurwerk beschikbaar stellen volgende week. Komen alle liefhebbers wel naar Den Haag om het als protest af te steken!

Doordat de VVD en NSC dit ineens zó onverwacht hebben uitgesproken hebben ze het kabinet een lastige hoek geduwd. Iedereen, elke importeur, elke vuurwerkliefhebber, hoopt op een uitloopjaar. Maar dat kán eigenlijk helemaal niet. Natuurlijk koopt men dan wat (of veel) extra in, neemt men wat 'extra' mee voor het jaar daarna. Maar nu ineens met een verbod komen kán eigenlijk ook niet. De importeurs hebben al besteld (ik neem dan even aan wat in het artikel staat, ik weet niet of dat klopt), orders die wellicht niet zomaar te annuleren zijn. Wellicht dat ook winkeliers al bezig zijn met inkopen en voorbereidingen. Onderhoud aan de bunkers, opslag van restvoorraad wat geld kost, websites die in de lucht moeten blijven, etc etc. Een enorme kostenpost dus. Daarvoor zijn we toch al 'te ver' in het jaar, zeker gezien het nog wel even duurt voor de wet daadwerkelijk is aangenomen.

Wat nu? Ga je als importeur / winkelier nu al stoppen met alle voorbereidingen, inkopen, etc. Terwijl het allemaal nog niet officieel is. Of wacht je het nog af, ondanks dat de kans niet heel groot is. We weten eigenlijk nog helemaal niks, hoe gek het ook klinkt. Je zou als importeur nu maar alles annuleren om volgende maand te horen dat er wel een uitloopjaar komt. Sta je dan.

Het is chaos ten top!

"Wat moet je dan straks doen? Omhoog kijken in het donker? Daar kan ik me niets bij voorstellen.”

Mensen komen naar buiten voor het vuurwerk, als dat er niet meer is dan blijft iedereen binnen.

Puur tegen de Haters😇😌

Doordat de VVD en NSC dit ineens zó onverwacht hebben uitgesproken hebben ze het kabinet een lastige hoek geduwd. Iedereen, elke importeur, elke vuurwerkliefhebber, hoopt op een uitloopjaar. Maar dat kán eigenlijk helemaal niet. Natuurlijk koopt men dan wat (of veel) extra in, neemt men wat 'extra' mee voor het jaar daarna. Maar nu ineens met een verbod komen kán eigenlijk ook niet. De importeurs hebben al besteld (ik neem dan even aan wat in het artikel staat, ik weet niet of dat klopt), orders die wellicht niet zomaar te annuleren zijn. Wellicht dat ook winkeliers al bezig zijn met inkopen en voorbereidingen. Onderhoud aan de bunkers, opslag van restvoorraad wat geld kost, websites die in de lucht moeten blijven, etc etc. Een enorme kostenpost dus. Daarvoor zijn we toch al 'te ver' in het jaar, zeker gezien het nog wel even duurt voor de wet daadwerkelijk is aangenomen.

Wat nu? Ga je als importeur / winkelier nu al stoppen met alle voorbereidingen, inkopen, etc. Terwijl het allemaal nog niet officieel is. Of wacht je het nog af, ondanks dat de kans niet heel groot is. We weten eigenlijk nog helemaal niks, hoe gek het ook klinkt. Je zou als importeur nu maar alles annuleren om volgende maand te horen dat er wel een uitloopjaar komt. Sta je dan.

Het is chaos ten top!
Dit klopt. Vorige week factuur betaald voor de webshop voor een jaar, 1500 euro. Ook moest verplicht ons Programma van Eisen herschreven worden én getoetst, 1000 euro. Naja, dat soort dingen dus. Facturen richting Den Haag dan maar? :shocked:

Met sommige vrienden heb je geen vijanden nodig..

Vuurwerkhandelaar hoopt dat verbod gelijk ingaat​

2 april 2025, 14.28 uur · Aangepast 2 april 2025, 15.24 uur · Door: Anne Klijnstra

Met een ruime meerderheid van de Tweede Kamer lijkt een landelijk vuurwerkverbod aanstaande. Voor verkopers van consumentenvuurwerk betekent dat einde oefening. "Jammer, maar geen verrassing", reageert een Alkmaarse handelaar. "Schaf het maar gelijk af, dan weten we waar we aan toe zijn en is het compensatiebedrag ook hoger."

IMG_1341.webp
Fabian Klinkenberg van CNB Vuurwerk in Alkmaar - Foto: NH/ Anne Klijnstra
Dat stelt Fabian Klinkenberg van het Alkmaarse CNB Vuurwerk. "Het verbod hing al jaren in de lucht, dus het is niet echt een verrassing. Heb je de afgelopen jaren geïnvesteerd in een bunker, dan is dat niet heel handig, want dit zat eraan te komen."

"Wij hebben de mazzel dat we niet afhankelijk zijn van vuurwerk. Het was voor ons een extraatje aan het einde van het jaar, naast onze corebusiness. Maar we worden inderdaad gedwongen om daarmee te stoppen. En dat is ook jammer. Het voelt als dat heel veel mensen moeten boeten voor wat een kleine groep veroorzaakt met cobra's en ander illegaal vuurwerk."

Vooral voor de groothandelaren is het verbod volgens Fabian desastreus. "Er zijn er zo'n tien die heel Nederland bedienen. Voor hen is het klaar. Maar ook de ongeveer achthonderd detailhandelaren moeten gecompenseerd worden. De branche wil 895 miljoen euro."

Aanstaande donderdag debatteert de Tweede Kamer over het vuurwerkverbod. "De vraag lijkt alleen nog: gaat het verbod gelijk dit jaar al in? Dan zeg ik: schaf het maar gelijk af, dan weten we waar we aan toe zijn en is het compensatiebedrag ook hoger. Regel het hoe dan ook netjes."

Afgelopen jaarwisseling gold er in Alkmaar voor het eerst een lokaal afsteekverbod. Daar was weinig van te merken. "Wij hadden een prima omzet", aldus Fabian. "Misschien een paar procent lager dan andere jaren."
"Het verbod is voor mij verschrikkelijk"

Hans Schram - investeerde in december bijna een ton in nieuwe bunker
Wie wel verrast is door het verbod is handelaar Hans Schram. Hij investeerde in december nog zo’n 80.000 euro in een nieuwe vuurwerkbunker in Castricum. "Vloerverwarming, twaalf centimeter beton en een sprinklerinstallatie. Allemaal om het veilig te houden. Het verbod is voor mij verschrikkelijk en ik ga het ook vreselijk missen."

Had hij niet beter kunnen wachten met investeren? "Nee, ik dacht met deze regering, met NSC en VVD die hadden gezegd: nee, we niks zien in een verbod." Hij denkt dat hij straks voor minstens 200.000 euro gecompenseerd zal moeten worden, becijfert hij bij EenVandaag.

Maar bij de buren van Schram gaat de vlag uit. Er is al langer weerstand tegen de vuurwerkbunker in het centrum van Castricum. "Er wonen mensen boven en naast. En dat is natuurlijk bizar. Er hoeft maar iets te gebeuren, dus wij zijn er blij mee als het weggaat", vertellen buurtbewoners.

Denk niet dat dit een freakzaak is.. Sjonge wat een heikneuter.. Het eerste snap ik nog, snel duidelijkheid etc.. Maar dat je de anderen uit gaat maken als dom omdat er investeringen gedaan zijn aan de hand van het beleid van het kabinet is bij de beesten af..

Het eerste snap ik nog, snel duidelijkheid etc.. Maar dat je de anderen uit gaat maken als dom omdat er investeringen gedaan zijn aan de hand van het beleid van het kabinet is bij de beesten af..
Ook dat eerste snap ik niet. Je verwacht dat een handelaar toch ook wel liefhebber is. Ook hij staat op oudejaarsavond naar een stille hemel te kijken. Daarnaast is het bijzonder onvriendelijk naar je klanten waarvan je weet dat ze wel liefhebber zijn en hoe erg ze een direct verbod zouden vinden.

Deze man denkt alleen aan z’n geld en bevestigt daarmee helaas toch wel een stereotype wat hier wel eens wordt aangehaald wanneer het stil blijft in de media vanuit bepaalde hoek.

Ook dat eerste snap ik niet. Je verwacht dat een handelaar toch ook wel liefhebber is. Ook hij staat op oudejaarsavond naar een stille hemel te kijken. Daarnaast is het bijzonder onvriendelijk naar je klanten waarvan je weet dat ze wel liefhebber zijn en hoe erg ze een direct verbod zouden vinden.

Deze man denkt alleen aan z’n geld en bevestigt daarmee helaas toch wel een stereotype wat hier wel eens wordt aangehaald wanneer het stil blijft in de media vanuit bepaalde hoek.
Ik begrijp je.. Maar je kunt van die onzekerheid ook moedeloos worden.. Om die onzekerheid weg te nemen snap ik die opmerking wel.

Staat uiteraard los van het verbod, dat zou niemand willen neem ik aan. Als je alleen op geld uit bent ben je het niet eens waard om dit te verkopen.

Met sommige vrienden heb je geen vijanden nodig..

Vuurwerkhandelaar hoopt dat verbod gelijk ingaat​

2 april 2025, 14.28 uur · Aangepast 2 april 2025, 15.24 uur · Door: Anne Klijnstra

Met een ruime meerderheid van de Tweede Kamer lijkt een landelijk vuurwerkverbod aanstaande. Voor verkopers van consumentenvuurwerk betekent dat einde oefening. "Jammer, maar geen verrassing", reageert een Alkmaarse handelaar. "Schaf het maar gelijk af, dan weten we waar we aan toe zijn en is het compensatiebedrag ook hoger."
Mag hopen dat als er dit jaar toch verkocht zou mogen worden, jouw toko nada verkoopt engnek.

als hij zo graag dicht wilt, kan hij dat sowieso toch alvast doen? Niemand die 'm nog tegenhoudt, denk ik. Hij is er toch niet afhankelijk van, dat extraatje naast zn corebusiness. Maar wedden dat ie vooraan staat te bedelen om z'n handje nog ff op te houden?

Ach zat vanmiddag ook met een handelaar en zijn kameraad te praten. Handelaar zegt stop ermee, ben er zo klaar mee en het verbod is een feit.

Ik vroeg aan hem waarom is dat een feit. Zijn kameraad zegt heel vrolijk eerste kamer heeft ook al gestemd voor een verbod en dat is uitgelekt. Had het nieuws gevolgd had je dat geweten. Maar hij vertelde niet waar het op was, maar hoe kan de eerste kamer stemmen terwijl het nog in de kamer ligt, ja echt zijn voor een verbod. Denk eerder dat zulke gewoon geldwolven zijn en veel centjes willen pakken. De Dordtse VVD zijn nek maar uitsteken en dit horen, gelukkig zet hij door en kiest de aanval tegen een verbod te zijn.

Denk dat meerdere ondernemers zo denken, compenseer ons dit jaar maar dan hebben we jackpot en volgend jaar krijgen we minder.

Ach zat vanmiddag ook met een handelaar en zijn kameraad te praten. Handelaar zegt stop ermee, ben er zo klaar mee en het verbod is een feit.

Ik vroeg aan hem waarom is dat een feit. Zijn kameraad zegt heel vrolijk eerste kamer heeft ook al gestemd voor een verbod en dat is uitgelekt. Had het nieuws gevolgd had je dat geweten. Maar hij vertelde niet waar het op was, maar hoe kan de eerste kamer stemmen terwijl het nog in de kamer ligt, ja echt zijn voor een verbod. Denk eerder dat zulke gewoon geldwolven zijn en veel centjes willen pakken. De Dordtse VVD zijn nek maar uitsteken en dit horen, gelukkig zet hij door en kiest de aanval tegen een verbod te zijn.

Denk dat meerdere ondernemers zo denken, compenseer ons dit jaar maar dan hebben we jackpot en volgend jaar krijgen we minder.
Dus jij hebt direct je 2000 euro gecashed…

Back
Bovenaan