Blamage. Pijnlijk.
Het vuurwerk begon mooi; veel mines (ook vette knalmines) en singleshots, ongelooflijk wat nog mogelijk is op ongeveer 50-75m. afstand van publiek! Er was een rek op het ponton gemonteerd, wat je normaal ziet bij concerten waar dan licht op gemonteerd is. Daarop werden 'fonteinen' in vierkant vorm afgestoken, en ook rechts een dikke fontein. Alleen rechts...toen vermoedde ik dat links iets mis ging, welk vermoeden door een later missend effect versterkt werd.
Waaiervormige singleshots bleven érg lang branden... rechts tot in de bomen (nét langs een flat) links tot bijna? in 't publiek. Even daarna kwam een ambulance langs en viel de show stil, na nog maar een paar minuutjes in de show.
Er werd een technische storing gemeld. Druk werd de bedrading langsgelopen, het publiek begon te mokken (Grunnegers hè); 'hey, dit is nog nooit gebeurd' en dat klopt. Ik kom al sinds m'n kleuterjaren naar dit vuurwerk en 't is m'n enige showtje in 't jaar en het is altijd gewoon doorgelopen...
Shame on Azuma zou je denken? Technische storing? 'systeeem wil niet meer opstarten' was de uiteindelijke mededeling. Was dat het wel echt? Want vlak daarvoor werden de mensen in de nabij gelegen flat gevraagd van 't balkon te gaan, en naar binnen. Ik moest aan die tail denken die hen miste...
Was het een technische storing, of waren de autoriteiten plots huiverig? Ik wacht op Dieter z'n verhaal. Super***lig dat het zo moest lopen, niet alleen voor de massaal aangelopen Groningers voor wie dit de enige show in 't jaar is, maar zeker ook voor de pyrotechnici die zo keihard gewerkt en onderhandeld hebben om dit toch enigszins mogelijk te maken.
Ligt het aan Azuma, dan is het zakelijk gezien pijnlijk. Ik wens elk individu daar gouden bergen en alle geluk hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar zakelijk gezien kan dit de ondergang van een bedrijf betekenen (ik hoop dat ik overdrijf).
Ligt het aan de autoriteiten, dan is het de schuld aan City Club die o zo nodig het vuurwerk terug naar de binnenstad wilde hebben om zo nodig meer drankomzet te genereren...
Volgend jaar weer Wagenvoort in 't Stadspark? Hoe gaat dit aflopen? Ben heel benieuwd naar Dieters verhaal. Ik vind het sowieso net zo ***lig voor hen als voor mezelf en alle Groningers!