GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Dus als ik het goed begrijp steken jullie liever geen vuurwerk af met een verbod dan dat je een uitzonderingspositie krijgt om toch nog in groepsverband vuurwerk af te kunnen en mogen steken?

Voor de duidelijkheid, ik hou het het liefst zoals het nu is, zonder verbod!

Maar áls het verbod er eenmaal is, dan hoop ik dat dit amendement het haalt. Ik ken voldoende mensen in mijn directe omgeving die hieraan mee willen en kunnen werken. Ik zou er dan prima mee kunnen leven als ik in groepsverband, met goedkeuring van en in overleg met de gemeente, een vuurwerkshow zou kunnen geven voor de wijk. Het zal anders zijn, maar het is in elk geval stukken beter dan om 00:00 met een sterretje in de hand te moeten staan. En ik denk dat we ook dan fantastische jaarwisselingen met genoeg vuurwerk mee gaan maken op die manier.

In die zin vind ik het positief dat dit amendement voorgesteld wordt. Het geeft aan dat de SGP en de CU niet fundamenteel tegen (consumenten)vuurwerk zijn. Daar ging ik eigenlijk wel min of meer vanuit.

Maar nogmaals: hopelijk verandert er niets.
Hoeveel mensen zouden mogen afsteken... niet veel. Ik woon in een dorp met 1800 mensen ongeveer, er zijn hier wel 50 mensen waarschijnlijk die wel een show willen afsteken. Maar wie bepaald dan wie mag stoken. We krijgen echt niet alle 50 voor een dorp een ontheffing. Je moet sowieso 'deskundig' zijn en een verklaring hebben omtrent gedrag.

Tja, een ontheffing.
Hier in het oosten gebeurd dat al met vriendengroepen die carbid knallen.
Gelukkig is hierin redelijk wat mogelijk,

Maar om voor middernacht 15 minuutjes vuurwerk al dat voorwerk te doen wat er bij komt kijken haalt alle plezier uit de jaarwisseling wel weg. Daarbij, het plezier zit er in dit in huiselijke kring te doen, de avond lekker gezellig binnen met familie en vrienden, soms even naar buiten wat afsteken en dan weer lekker naar binnen.
Om middernacht naar een centrale plek gaan vind ik niets..
Gaat niet gebeuren, 1 mag stoken voor bijvoorbeeld een vereniging. Een 'deskundig' persoon met een Vog. Ze gaan in een grote stad waar van 100.000 inwoners er 20.000 mensen vuurwerk afsteken normaliter echt geen 20.000 vergunningen afgeven. Dit zullen hooguit enkele tientallen zijn. In een dorp met 1000 inwoners maar 1

Die mag je dadelijk gratis en voor niets bij de gemeente inleveren
Inderdaad. En bij toch aantreffen heb je gewoon illegaal vuurwerk in de toekomst. Een zware straf, een strafblad, uitzetting huurwoning mits t vw thuis, auto in beslag bij aantreffen etc. En ze hopen dat burgers vuurwerk niet meer tolereren en dus gaan bellen of foto's gaan maken.

Bikker heeft het alleen maar over carbidschieten, dat is een gebruik wat in sommige provincies voorkomt maar in het merendeel van Nederland niet.
En je moet er maar net van houden, ik geef niets om harde knallen, wel om dat mooie siervuurwerk.
Komt ook wel een verbod op als straks steeds meer mensen dit gaan doen. Veel klachten vooral bij mensen met dieren gaan over zware knallen van cobra's. Als straks duizenden mensen meer carbid gaan schieten....

Kerst zal inderdaad de volgende traditie worden die door die linkse lieden de nek wordt omgedraaid, een echte kerstboom is namelijk niet duurzaam, kerstverlichting is energieverspilling en kerst is geen feest voor mensen met een andere cultuur.
Paasvuren, houtkachels etc.

Ben ergens achter gekomen met een oplettende vuurwerkverkoper. Wie goed heeft opgelet wat zei yezilgoz? Al zal de vvd draaien (NSC beide alleen draaien) en voor een verbod zijn is er nog geen meerderheid. Denk hoorde ik gisteren ook zeggen ben niet voor een verbod. Heb de zetels geteld aan de hand en met een rekenmachine voor de zekerheid nog een keer geteld. Kom ik uit op 75+1(NSC niet meegerekend) zetel wat nog tegen een verbod is. Heb het debat nog is terug gekeken denk is inderdaad geen voorstander voor een verbod tot mijn verbazing staat dat ook in de Volkskrant gisteren.

Zowel de VVD als NSC moet draaien voor de genadeklap 1 van hun mag niet meer draaien op het moment dan zou je de VVD kunnen missen voor dit jaar. Maar daar tegenover staat wel weer een discussie dan valt het doek omdat de meerderheid schaars is. Ik tel toch echter als waar is wat Denk gisteren zei ben tegen het verbod kom ik op 37+20=57+7+5+3+3+1= 76 zetels tegen een verbod op het moment zonder VVD. En zo ziet het er op het moment uit zonder VVD. En het CDA kon je sowieso missen. Zit de VVD er nog wel bij dan komt het op 100(-24 = 75+1 zonder vvd) Bekijk bijlage 1808981
Dan kunnen ze nog een hoofdelijke stemming aanvragen. Dan kunnen leden zich zelf uitspreken, als er dan 1 of 2 van bijv ncs of denk of sp alsnog voor een verbod zijn is t ook over. Ook bij bijvoorbeeld 50% van de vvd 12 zetels en 50% van de ncs 10 zetels voor een verbod is t over.
Maar t zou heel raar zijn. Partijen die nu niet voor een verbod zijn hebben 101 zetels. En dat waren voor de Cda draaide 106 zetels.

Wat ik ook niet snap is dat (ook in t debat) niemand valt over t voorbeeld wat links vaak geeft. Het is even wennen maar met roken is t ook geluk, en dat zou ook een drama worden.

Maar dat klopt niet waar links op hint want roken wordt ontmoedigd en is niet verboden! Vuurwerk wil men wel verbieden.Roken mag op sommige plekken niet meer, net als bij vuurwerkvrije zones bijvoorbeeld. Ik snap niet dat partijen als Pvv en Bbb zulke uitspraken niet direct torpederen.

Ook jammer om te zien dat er niet gesproken werd over bijvoorbeeld:

Een boete als men zonder vuurwerk bril vuurwerk afsteekt. Net als de gordel in de auto.

Een boete als je onder invloed afsteekt, net als met autorijden.

Een soort pyropass voor iedereen vanaf 18 jaar die legaal consumentenvuurwerk wil afsteken, maar dat je deze pas kwijtraakt bij vroegtijdig afsteken, gebruikt illegaal vuurwerk, stunten of vernielen met vuurwerk, onder invloed afsteken van vuurwerk etc etc.

Vuurwerkafsteektijd inkorten van 23.00 tot 02.00.

Bij slecht weer bijv mist of harde wind een avond in de eerste week van januari beschikbaar stellen om af te steken. Bijvoorbeeld 2 januari van 20.00 tot 22.00. Mijn inziens zijn veel omstanders vaak gewond geraakt afgelopen jaarwisseling door geen bril te dragen in combinatie met laag en licht siervuurwerk in combinatie met de harde wind.
Ik vind t al jaren vreend dat hier nooit regels voor zijn gemaakt.

Ook vreemd is dat de politie die belaagd wordt met stenen, stokken, messen, benzine(bommen), spiritus, illegaal vuurwerk, legaal vuurwerk, er wordt met auto's op ze in gereden, met fietsen gegooid en noem maar op..daarvan is op legaal siervuurwerk na geen 1 product of object waar ze eisen aan willen stellen of willen verbieden. (Opsporing illegaal vuurwerk daar gelaten want dat gebeurd al jaren)

Inderdaad. En bij toch aantreffen heb je gewoon illegaal vuurwerk in de toekomst. Een zware straf, een strafblad, uitzetting huurwoning mits t vw thuis, auto in beslag bij aantreffen etc. En ze hopen dat burgers vuurwerk niet meer tolereren en dus gaan bellen of foto's gaan maken.
Maar dat is het dus! Eerste 1 2 3 jaar wordt het nog in de buurt getolereerd dat je staat te stoken! Je haalt ieder jaar enkele dozen uit het buurland! Geen probleem! Na een paar jaar ben jij die enkeling in de straat die nog staat te stoken! Er is maar 1 iemand nodig om de handhaving te bellen! 2 dozen in bezit is een gewoon een economish delict! Ik zie het al gebeuren met mijn boze overbuurvrouw van op de hoek! De jaarwisseling wordt haast een mobiele rondrit! Ergens paar doosjes afsteken en snel weer door naar de volgende locatie! De vorm die je er aan wilt geven om toch te kunnen stoken, wordt haast een criminele activiteit!

...wordt haast...? ís bij voorbaat al een criminele activiteit.

En de vader met de fonteintjes of siercake bij huis kun je makkelijk pakken, de cobra's en shells strooiende idioten in de grote steden nauwelijks tenzij ze dom op een kluitje staan en de bodycam de heterdaad vastlegt....

Weer een wet die verdere desintegratie van de maatschappij betekent.

Wat heel goed duidelijk is, is dat er voor de tegenstanders maar 1 optie is: totaal verbod op vuurwerk.

Want ondanks dat het verbieden van welk stuk vuurwerk dan ook onzin is, het zeg ook genoeg dat er geen enkele andere optie nog een mogelijk is voor de tegenstanders behalve een verbod van alles. Want ook bijvoorbeeld een kleine compromis om alleen maar fonteinen en/of compounds toestaan is bij geen enkele tegenstander een optie. Er is maar 1 doel, totaal verbod. En ja, daarna gaan de pijlen op de shows gericht worden (overlast, natuur, milieu, stikstof, dieren, etc).

Ook het vuurwerk afsteken in verenigingsverband gaat natuurlijk nooit gebeuren, net zoals zo veel mogelijk shows om 00:00. Want ze gaan natuurlijk nooit willen dat er rond middennacht een paar miljoen mensen zich in korte tijd gaan verplaatsen. Dit willen ze natuurlijk op geen enkel moment om wat voor reden dan ook.

Er is maar 1 doel, totaal verbod. En ja, daarna gaan de pijlen op de shows gericht worden (overlast, natuur, milieu, stikstof, dieren, etc).

En op F1 niet te vergeten.

Ha, cat. 1 wordt zonder twijfel een gigantische pain in the ass. Absoluut de zwakke plek van alle verbodsfanaten. Verheug mij nu al op alle confrontaties overdag op de 31e met mensen die niet weten dat F1 te allen tijde is toegestaan. Troostrijke gedachte.

Er is maar 1 doel, totaal verbod. En ja, daarna gaan de pijlen op de shows gericht worden (overlast, natuur, milieu, stikstof, dieren, etc).

En op F1 niet te vergeten.

Ha, cat. 1 wordt zonder twijfel een gigantische pain in the ass. Absoluut de zwakke plek van alle verbodsfanaten. Verheug mij nu al op alle confrontaties overdag op de 31e met mensen die niet weten dat F1 te allen tijde is toegestaan. Troostrijke gedachte.
Dat gaat zeker gebeuren, ik heb al ruzie gehad met een onwetende eikel uit de buurt toen ik tijdens corona met de kinderen F1 stond te stoken.

Onwetendheid in combinatie met het elkaar niets gunnen van tegenwoordig is een gegarandeerde formule voor dit soort ellende.

Vuurwerkshows en vuurwerkverenigingen zijn allemaal smerige trucjes om 'ons liefhebbers' zogenaamd tegemoet te komen. Dit zijn niets anders dan lokkertjes om zo de indruk te geven dat ze met ons liefhebbers meeleven. Nieuwsflash: dat doen ze niet! Vuurwerkshows zijn lang niet overal haalbaar en afhankelijk van gemeentelijke budgetten, een berg aan vergunningen, een geschikte locatie en weersomstandigheden. Neem bijvoorbeeld Rotterdam, die bij een gemeentelijk verbod heeft aangegeven zorg te dragen voor een centrale show. Nu mogen inwoners van Rotterdam zelf gaan betalen voor een show 😂. Voor vuurwerkverenigingen geldt hetzelfde. Totaal onrealistisch met het oog op kosten, verzekeringen vergunningen, locaties etcetera.

Allemaal mooimakertjes om een suikerlaagje te lullen om deze (s)linkse ideologie van Klaver en Ouwehand.

Hopelijk komt de kamer tot inkeer wanneer blijkt dat deze voorgestelde 'vorm van tegemoetkoming' niets anders dan een illusie van links blijkt te zijn.

Laatst bewerkt:
Wat heel goed duidelijk is, is dat er voor de tegenstanders maar 1 optie is: totaal verbod op vuurwerk.

Dat komt omdat ze alleen voor hun eigen politieke gewin een verbod op vuurwerk willen hebben. Groen Links omdat vuurwerk slecht voor het milieu/klimaat is en zij alles willen verbieden wat slecht voor het milieu/klimaat is en Partij Voor De Dieren omdat ze het zielig voor de dieren vinden. Om hun doel te bereiken halen ze er van alles bij en proberen ze op de emotie van mensen in te spelen maar in werkelijkheid interesseert het ze allemaal geen sier, gaat alleen om hun eigen politieke gewin.

Anders hadden ze wel meegedacht aan een oplossing zonder vuurwerkverbod maar ze willen alleen een vuurwerkverbod en voor de rest niets.

Jesse Klaver heeft in het debat van de week al aangegeven dat er in de meeste delen geen vuurwerkshow zou komen en Esther Ouwehand gaf aan dat de vuurwerkshows snel vervangen zullen worden door drone- en lichtshows.
Dan weet je toch waarom ze een verbod willen en dat het niet om de burgers en de hulpverleners gaat.

Dan kunnen ze nog een hoofdelijke stemming aanvragen. Dan kunnen leden zich zelf uitspreken, als er dan 1 of 2 van bijv ncs of denk of sp alsnog voor een verbod zijn is t ook over. Ook bij bijvoorbeeld 50% van de vvd 12 zetels en 50% van de ncs 10 zetels voor een verbod is t over.
Maar t zou heel raar zijn. Partijen die nu niet voor een verbod zijn hebben 101 zetels. En dat waren voor de Cda draaide 106 zetels.
Klopt helemaal
Dank voor de uitleg neem de info mee net als van de anderen. Sloeg inderdaad even een deel over na het teruglezen. Hou me nu ook niet meer bezig met het onderwerp. Maar goed een excuus voor @Airforce want hij heeft gelijk besef komt weliswaar een dag later.

Klopt helemaal

Dank voor de uitleg neem de info mee net als van de anderen. Sloeg inderdaad even een deel over na het teruglezen. Hou me nu ook niet meer bezig met het onderwerp. Maar goed een excuus voor @Airforce want hij heeft gelijk besef komt weliswaar een dag later.
Makkelijk verdient die 2000 euro als je je nu al niet meer met het onderwerp bezig houdt.

Back
Bovenaan