GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Let op, dit is gewoon een reactie van een liefhebber, niet het standpunt van de VVD.

Dat had in al snel in de gaten, toen al snel me vraag weg gehaald, ben wel benieuwd of er nog interessante dingen zijn verteld dus misschien iemand hier op het forum die erbij was of HVLV die een kort verslag kan doen?

Vuurwerkblije zones?

VVD'ers worstelen met landelijk vuurwerkverbod: 'Agenten lopen in oorlogsgebied'​

Een lokaal vuurwerkverbod heeft geen zin, daar waren de aanwezige VVD-leden het wel over eens vanavond. In Rotterdam werd een discussieavond georganiseerd over het onderwerp. "Cakeboxen worden gewoon op z'n kant gelegd en gericht op de politie."

De discussie in Rotterdam was bij vlagen flink verhit, de meningen verdeeld. Aan het eind van de avond werd een stemming gehouden voor een landelijk vuurwerkverbod. De gespreksleider vond het 'too close to call'.

Later deze maand wordt in Den Haag gestemd over een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren, dat vuurwerk in de F2-categorie verbiedt voor consumenten. Net als de VVD is ook coalitiepartij NSC is nog 'in beraad' over de kwestie.

En dus werd deze discussieavond georganiseerd. Partijprominent Frans Weisglas vindt dat de partij moet luisteren naar deskundigen, zoals oogartsen of politiebonden. "Wie ben ik om daar eigenwijs tegenin te gaan?" Hij hoopt dat partijleider Dilan Yeşilgöz bereid is de draai te maken naar een landelijk verbod.

De VVD Rotterdam was vanavond ook aanwezig. "We laten onze agenten los in een soort oorlogsgebied. Een verbod kan goed werken, maar dan moet er ook een alternatief zijn", werd gezegd.

Dat alternatief werd ook geboden in de vorm van 'een vuurwerkblije zone'. Dat zou dan dus een zone moeten zijn waar wel vuurwerk afgeschoten mag worden.

Voorstanders van een landelijk verbod wijzen op de schade en het letsel dat jaarlijks wordt veroorzaakt. Ruim de helft van het oogletsel wordt veroorzaakt door legaal vuurwerk en bijna driehonderd agenten raakten gewond tijdens de afgelopen jaarwisseling.

Tegenstanders van een landelijk vuurwerkverbod denken dat een verbod nooit te handhaven is. Zij denken dat het probleem vooral ligt bij illegaal vuurwerk, en dat regels alleen helpen op Europees niveau. Ook valt het aantal incidenten op het grote geheel mee, betogen zij. Door een totaalverbod lijden volgens hen de goeden onder de kwaden.

Bovendien is het volgens hen voor kleine gemeenten onmogelijk om een vuurwerkshow te organiseren, en is het onwenselijk dat veel mensen buiten de Randstad (al dan niet beschonken) hiervoor de weg op zouden moeten.

VVD-Kamerlid Ingrid Michon was namens de fractie aanwezig, vooral om te luisteren. Ook de Kamerfractie is verdeeld over de kwestie. Michon benadrukt dat de fractie uiteindelijk het standpunt bepaalt, maar is blij met de verschillende argumenten die gewisseld zijn. Zelf vond zij vooral de discussie over de Randstad versus het platteland een nieuwe interessante invalshoek.

VVD lijkt verdeeld over vuurwerkverbod: ’Ook onze kinderen gooien met cobra’s’​

DEN HAAG - Wat jarenlang taboe was, lijkt nu dichterbij dan ooit. Hoewel de landelijke VVD nog tegen een verbod is, willen steeds meer leden dat de partij zich daar binnenkort voor uitspreekt. Dat het onderwerp de partij verdeelt, bleek wel uit de stemmingen tijdens het debatavondje in Hillegersberg. „Het zijn ook onze kinderen die met cobra’s gooien.”

De discussie over een algeheel vuurwerkverbod binnen de VVD kwam donderdagavond naar voren tijdens een bijeenkomst in Rotterdam. Voor- en tegenstanders debatteerden over de vraag hoe de partij zich tot de vuurwerkdiscussie moet verhouden.

De aanwezigen hadden rode en groene blaadjes in hun handen. Bij de laatste stelling of zij voor of tegen een algeheel vuurwerkverbod op consumentenvuurwerk waren, gingen er praktisch evenveel groene als rode blaadjes de lucht in. Die stemmen werden overigens niet geteld.

Dit meten van de gevoelstemperatuur is actueel aangezien de Tweede Kamer zich vermoedelijk deze maand buigt over een initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren en PvdA/GL voor een algeheel vuurwerkverbod op consumentenvuurwerk. Dit betreft het overgebleven F2-vuurwerk zoals fonteinen en cakes. De sterretjes en knalerwten die onder het F1-vuurwerk vallen, kunnen op basis van Europese richtlijnen niet landelijk verboden worden.

Een meerderheid in de Kamer is echter pas in zicht als de landelijke VVD-fractie haar standpunt herziet. Vooralsnog blijft de partij bij haar lijn dat er strenger moet worden gehandhaafd op illegaal vuurwerk.

In verschillende steden is de VVD-fractie wel voor een dergelijk verbod. Eerder kondigde de Amsterdamse fractie dit al aan en deze week riep de Rotterdamse VVD de landelijke fractie op om een vuurwerkverbod te steunen. De Rotterdamse fractievoorzitter Dieke van Groningen was ook aanwezig om haar standpunt te verdedigen.

„We moeten een keuze maken. Nu laten we onze politie en hulpverleners los in oorlogsgebied”, doelt ze op het toegenomen geweld tegen politie- en hulpdiensten. Hoewel uit politiegegevens bleek dat tijdens de afgelopen jaarwisseling minder incidenten en aanhoudingen waren dan gemiddeld over de afgelopen vier jaar, liep het aantal slachtoffers bij de politie op van 190 naar 295, terwijl bij brandweerlieden en andere hulpverleners het aantal gewonden verdubbelde van 23 naar 49.

Tegenstanders wijzen erop dat een algeheel vuurwerkverbod dit niet oplost. „Een gedragsprobleem”, wordt vaak net als het illegale vuurwerk als oorzaak genoemd voor de excessen. Bovendien wijst een aanwezige Utrechter erop dat ook in ’VVD-wijken’ in Utrecht kinderen rondlopen met illegale cobra’s. „We mogen ook de hand in eigen boezem steken. Het zijn ook onze kinderen die met cobra’s gooien. Krijgen ze niet te veel zakgeld?”

Daarnaast zijn er in de afgelopen tien jaar al meerdere vuurwerkrestricties ingevoerd, zoals de beperking van de afsteektijden (2014), het verbod op zwaarder knalvuurwerk en vuurpijlen (2020) en de mogelijkheid voor gemeenten om zelf algehele vuurwerkverboden in te voeren (2022).

„Moeten de goeden dan onder de kwaden lijden”, bekritiseert Leo Groeneveld,voorzitter van de belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, nog verdere beperkingen voor de Nederlanders die waarde hechten aan de vuurwerktraditie. „Het overgrote deel van Nederland viert de jaarwisseling keurig. Wij ergeren ons enorm aan mensen die het overgebleven legale vuurwerk met illegaal vuurwerk in diskrediet brengen.”

PREMIUM
Als het aan de gemeenteraad van Almelo ligt wordt afsteken van vuurwerk verboden. © Robin Utrecht

Almelo roept op tot landelijk vuurwerkverbod, met brandbrief naar Tweede Kamer: ‘Genoeg is genoeg’​

Tweeëntwintig vuurwerkslachtoffers en ruim 33.000 euro schade aan gemeentelijke eigendommen. Dat is de trieste balans van afgelopen jaarwisseling in Almelo. Voor de gemeenteraad is de maat vol. Er gaat een brandbrief naar politiek Den Haag. „Kom met een vuurwerkverbod!”

Henk Bouwhuis 07-02-25, 08:30
Een ‘rustige jaarwisseling, geen bijzonderheden’, typeert burgemeester Richard Korteland zijn eerste oud en nieuw in Almelo. Maar nadat de kruitdampen zijn opgetrokken, blijkt toch dat het pijnlijk vaak mis is gegaan bij het afsteken van vuurwerk.

Spanning bij huisartsenpost​

De Centrale Huisartsenpost Almelo behandelde 22 vuurwerkslachtoffers, waarvan er twee zijn doorgestuurd naar een plastisch chirurg en oogarts in het ziekenhuis. Acht gewonden waren jonger dan 16 jaar, weet Janke Snel, directeur van de huisartsenpost.
„En dan zijn de slachtoffers bij de eerste hulp nog niet meegeteld. Hoe ontzettend akelig is het dat levens worden getekend door dit vuurwerkgeweld? Afgezien van lichamelijk letsel, kost dit ook extra belastinggeld”, zegt de directeur. Elk jaar met oud en nieuw is het voor Snel en haar collega’s op de huisartsenpost weer spannend. „Hoeveel slachtoffers krijgen we deze keer?”

CDA luidt noodklok​

Alle reden om voor het CDA in Almelo om de noodklok te luiden. Dat gebeurde deze week in de gemeenteraad. CDA-raadslid Liesbeth ter Haar hield een hartstochtelijk pleidooi voor een totaalverbod op het afsteken van consumentenvuurwerk. „Genoeg is genoeg. We moeten ermee stoppen”, luidde haar oproep.
Alleen een landelijk verbod zal werken, volgens Ter Haar. Maar ook de gemeenteraad van Almelo moet zich daar over uitspreken, en vooral ‘niet wegkijken’ bij alle vuurwerkellende, vindt Ter Haar. „In sommige gebieden is het met nieuwjaarsnacht oorlog. Meer geweld, zwaarder vuurwerk, ernstig lichamelijk letsel, verstoring van de natuur, paniek bij dieren. De uitstoot van fijnstof op nieuwjaarsnacht is net zo hoog als zeven maanden autorijden. Waar hebben we dan nog over met onze stikstofuitstoot?”, vroeg het CDA-raadslid zich af.

Brandbrief​

Ze kwam in de raadsvergadering met een bijzondere motie. En deed daarbij een dringend beroep op het college van B en W. Met het verzoek een brandbrief te sturen, naar zowel het kabinet als de Tweede Kamer. Om als gemeente Almelo aan te dringen op een landelijk verbod én een strakkere aanpak van illegaal vuurwerk. Het is de bedoeling dat de brandbrief snel op de post gaat, richting Den Haag. „Want over een paar weken vergadert de Tweede Kamer over een vuurwerkverbod”, weet Ter Haar. Dat gaat dan over een voorstel dat is ingediend door de Tweede Kamerleden Klaver (GroenLinks) en Ouwehand (Partij voor de Dieren).

Meerderheid in raad​

De CDA-motie, met negen partijen als mede-indieners, haalde een ruime meerderheid in de Almelose gemeenteraad (20 stemmen voor, 13 tegen). Tegen stemden VVD, Lokaal Almelo Samen (LAS), Democraten.NU, PVV en FvD.

Burgemeester: niet nodig​

Opmerkelijk was dat ook burgemeester Richard Korteland zich geen voorstander toonde. Volgens hem werkt alleen een Europees verbod op het afsteken van vuurwerk. „Zeker in een grensregio als deze.” Daarbij acht Korteland een vuurwerkverbod voor Almelo niet nodig. Zeker niet als het om de openbare orde gaat. „Ik kan alleen maar spreken van een rustige jaarwisseling. Er waren geen bijzonderheden.”
Bovendien zal een brandbrief, vanuit Almelo, weinig zoden aan de dijk zetten in politiek Den Haag, denkt de burgemeester Almelo. „Ik begrijp het signaal, maar het haalt de bespreking niet.”
Niettemin gaat het dringende Almelose verzoek over een vuurwerkverbod, aan kamer en en kabinet, een dezer dagen deur uit. Korteland: „We gaan deze motie netjes uitvoeren.”

De uitstoot van fijnstof op nieuwjaarsnacht is net zo hoog als zeven maanden autorijden. Waar hebben we dan nog over met onze stikstofuitstoot?”, vroeg het CDA-raadslid zich af.

Ik vraag me af waar ze deze cijfers vandaan haalt? Eerdere onderzoeken die ik heb gelezen gaven juist aan dat de bijdrage aan fijnstof verwaarloosbaar is.

Heb er ook maar eens een mail aan gewaagd...

Geachte mevrouw Michon-Derkzen,

Allereerst wil ik u complimenteren met uw opstelling in het vuurwerkdebat. Het is duidelijk dat u kennis van zaken hebt, dat kan ik helaas niet van veel van uw collega’s zeggen.

Oke, eerst even voorstellen. Ik ben Rico den Boer, vuurwerkliefhebber én -ondernemer. In 2021 heb ik samen met een vriend Vuurwerkfeestje.nl opgericht.

Overigens heb ik een bestuurskundige achtergrond en heb ik na mijn studie enkele jaren bij de CDA Tweede Kamerfractie gewerkt, eerst als publieksvoorlichter en later als persoonlijk medewerker van Sabine Uitslag en Mona Keijzer.

Ook toen al ging het regelmatig over vuurwerk. Om onbegrijpelijke redenen heeft het CDA (waar ik al enkele jaren geen lid meer van ben) een draai gemaakt.
Op dit moment hebben wij een vuurwerkwinkel in Roosendaal, waar wij gedurende het jaar categorie 1-vuurwerk verkopen en vuurwerk voor o.a. gender reveal en bruiloften. De laatste dagen van het jaar verkopen wij ook F2-vuurwerk.

Ik mail u niet om u te wijzen op de cijfers en de feiten (zoals gemiddeld slechts 0,6 vuurwerkslachtoffer per SEH), deze heeft u ongetwijfeld gelezen in onder andere de factsheet van HVLV. Ook ga ik het niet hebben over het échte probleem, illegaal vuurwerk en een gedragsprobleem, want u weet heel goed dat hier de aandacht naar zou moeten uitgaan.

Ik mail u om een geluid te laten horen vanuit een ondernemer én van onze klanten: doorgaans vaders met kinderen, of hele gezinnen, die soms maanden uitkijken naar het pakketje vuurwerk dat ze gaan kopen en afsteken.

Deze perspectieven mis ik tot nu toe compleet in het debat. Het gaat enkel over politie, hulpverleners, ziekenhuizen, illegaal vuurwerk etc. Dit was exact de reden dat wij in 2021 Vuurwerkfeestje.nl zijn begonnen.

Alleen al met de keuze voor deze naam wilden wij laten zien dat vuurwerk in 99,9% van de gevallen een feestje is. Of het nu een jong stel is dat hun gender reveal doet met vuurwerk, een bruidspaar dat door een haag van sterretjes en fonteinen loopt of een gezinnetje dat feestelijke het nieuwe jaar in wil luiden: vuurwerk is leuk en geeft betekenis aan belangrijke momenten in het leven.

Het zou mooi zijn als ook de stem van deze hele grote zwijgende meerderheid in het debat eens aan de orde komt. Ik nodig iedereen van harte uit om tijdens de verkoopdagen eens bij ons in de winkel te komen kijken en ervaren hoe dat is. Zoveel blije mensen, complete gezinsuitjes. Een topsfeer die in de verse verte iets te maken heeft met vernielingen, overlast, geweld tegen hulpverleners of iets wat op een oorlogsgebied lijkt. Er zijn oliebollen, snoep en kleurplaten voor de kinderen en een vuurwerkrad waar leuke prijzen gewonnen kunnen worden. Kortom: een feestje.

Uit het debat begreep ik dat u zelf ook vuurwerk koopt en afsteekt met uw kinderen. Ik hoef u hier dan ook vast niet van te overtuigen, maar ik mis dit geluid wel in het debat.

Ook hoor ik niemand over het feit dat we het over een branche hebben waar veel mensen werken. Bij de importeurs, de winkeliers, maar denk ook aan alle aanverwante zaken zoals transport. Er is dus zeker ook een economisch belang. Nu zijn we wel gewend om met onzekerheid om te gaan, maar het maakt het ondernemen zeker niet makkelijk. Nu zijn wij financieel niet afhankelijk van vuurwerk, wij doen dit gewoon naast onze baan. Maar voor veel mensen geldt dit wel en over hun wordt eigenlijk nooit gesproken. Ik vertrouw erop dat voor een partij als de VVD dit belang wel zwaar wordt meegewogen.

Tot slot neem ik u graag mee in de tekst die wij in 2021 hebben geschreven toen wij Vuurwerkfeestje.nl startten. Recht vanuit het hart, toen ook al in een tijd waarin vuurwerk in een kwaad daglicht werd gesteld.

Vuurwerkliefhebbers Rico den Boer en Thierry Plas zijn Vuurwerkfeestje.nl gestart uit passie voor vuurwerk en als statement tegen alle negativiteit en feitelijke onjuistheden rond vuurwerk.

Toen ze voor de zoveelste keer werden geconfronteerd met dit soort berichten, vonden ze dat ze niet langer daarover moesten klagen, maar zélf iets aan deze discussie moesten bijdragen. Dat wil Vuurwerkfeestje.nl doen door onze mooie vuurwerktraditie door te geven aan de nieuwe generatie. Door vuurwerk uit de categorie F1 te verkopen, maar daarnaast diverse activiteiten te organiseren voor kinderen die draaien om het plezier en veilig afsteken van vuurwerk. Ook vind je hier het grootste aanbod aan vuurwerk speciaal voor gender reveal, bruiloft, uitvaart en sportwedstrijden.
Sinds 2022 heeft Vuurwerkfeestje.nl een megastore met bunkeropslag in Roosendaal, waar ook vuurwerk uit de categorie F2 verkocht wordt op 29, 30 en 31 december 2025.

Als je de krant leest en de politiek volgt, zou je bijna denken dat vuurwerk afsteken een criminele daad is, bedoeld om te vernielen, dieren te laten schrikken, het milieu te vervuilen en op andere manieren overlast te veroorzaken.

Dit laat maar weer eens zien dat deze partijen mijlenver van de dagelijkse praktijk staan.

Voor 99,9% staat vuurwerk namelijk voor plezier, spanning, magie en een onmisbaar onderdeel van de feestvreugde. Of het nu een sterretje is, een fontein, of een cakebox: vuurwerk geeft plezier en verbindt mensen.

Ondertussen zijn de afgelopen jaren diverse producten uit de handel gehaald, soms ook door de vuurwerkbranche zelf. Daarmee is het Nederlandse consumentenvuurwerk veiliger dan ooit. Wat niet wil zeggen dat vuurwerk - net als heel veel andere producten - op een onveilige manier gebruikt kan worden.

Daarom is het belangrijk om uit te blijven leggen hoe je veilig vuurwerk afsteekt en dat overlast veroorzaken daar niet bij hoort. Bij iedere bestelling geven wij gratis een vuurwerkbril en aansteeklont mee. Ook is ons vuurwerk steeds vaker plasticvrij.Vuurwerkfeestje.nl ontvangt je graag in een van onze sfeervolle vuurwerkshops in om de passie en het plezier van vuurwerk met jou te delen!

Ik wens u veel wijsheid toe en overtuigingskracht richting uw eigen fractie, uw partijgenoten én uw collega-Kamerleden.

Met vriendelijke groet,

Rico den Boer

Vuurwerkfeestje.nl

Back
Bovenaan