Golf van politiebezoekjes n.a.v bestellingen in Polen

Dinkydau

VWC lid
Nadat iemand in Duitsland bewees dat een negatief IQ ook bestaat door een delova rana 75mm af te steken in een stadion en 11 gewonden veroorzaakte, is de politie op een bepaalde manier aan adressen gekomen van mensen die vuurwerk hebben besteld bij webwinkels in Polen. Je weet wel, die half-legale-half-illegale zaken. Veel mensen hebben inmiddels bezoek gehad van politie en dat worden er waarschijnlijk nog wel meer. Triest gebeuren dit allemaal, zoveel mensen die worden opgepakt en wiens oud en nieuw wordt verpest. Niemand heeft het recht om schijnheilig te doen want iedereen hier heeft wel eens ooit illegaal vuurwerk gehad of is op dit moment in het bezit ervan. Opgepakt worden wens je niemand toe. Ik heb het zelf meegemaakt 2 jaar geleden en het is verschrikkelijk.

Er valt wel wat voor te zeggen dat vuurwerk versturen via de post de postbodes in gevaar brengt, maar realistisch gezien is dat gevaar heel erg klein. Het gevaar is er wel, stel je besteld een stel delova ranas en er breekt brand uit in het distributiecentrum of in de auto van de bezorger. Dat kan in zo'n situatie best gevaarlijk zijn. Maar is dat niet een heel klein risico? Er is zeker een gevaar, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat je de bezorger echt in gevaar brengt, daarvoor is het risico te klein.

Bovendien is vuurwerk voor velen een soort van fetish of verslaving, en in een slecht jaar voor de illegale handel als dit bieden de Poolse webwinkels wel een noodoplossing om toch wat te hebben. De prijzen van veel vuurwerk zijn er ook ongelofelijk veel lager dan in de illegale handel in Nederland. Koop je in de illegale handel in Nederland nitraten voor €8 of €10 of zelfs meer, betaal je in Polen maar €4 of zo. Omdat deze mensen verslaafd zijn aan vuurwerk is de drang om te bestellen veel te groot. Wat een kans, maar €4 voor een pakje nitraten! Dat laat je toch niet aan je neus voorbijgaan!

Als je het mij vraagt zou het eerlijker zijn om in plaats van mensen lekker te maken met goedkoop en goed vuurwerk om ze daarna op te pakken, gewoon het hele versturen van vuurwerk te verbieden of op z'n minst iets te doen aan het ook in Polen illegale vuurwerk wat via de webwinkels wordt verkocht. Nu is het namelijk de omgekeerde wereld. Je mag het vuurwerk bestellen en laten versturen voor die aantrekkelijke prijzen, maar zo gauw je het in ontvangst neemt heb je illegaal vuurwerk in bezit en ben je strafbaar. Dit is mensen pesten!

Ik vind het heel erg flauw om nou alle adressen langs te gaan van mensen die bij Poolse vuurwerkwinkels hebben besteld om te kijken of er daar nog wat voor mensen verpest kan worden. Pak dat versturen via de post aan in plaats van de mensen die er gebruik van maken! De klanten kunnen er niks aan doen, ja volgens de wet zijn ze natuurlijk strafbaar, maar zij zijn lekker gemaakt met mooie prijzen en het gemak van het simpelweg laten opsturen, in combinatie met het slechte aanbod dit jaar in de illegale handel in Nederland. Men zou eerder iets moeten doen aan het half-legale-half-illegale van het laten bezorgen van vuurwerk. Dit, is nogmaals, gewoon mensen pesten, feestdagen verpesten, mensen verdrietig maken. De handel in vuurwerk via de post die men zo graag wil bestrijden wordt hiermee niet bestreden, want al het vuurwerk wat de politie nu vindt was allang bezorgd.

Iedereen die is opgepakt of zal worden opgepakt verdient mijn medeleven. Ik ben zelf ook opgepakt met illegaal vuurwerk 2 jaar geleden, dus ik weet hoe *** dat is. Het is een trieste situatie dat zoveel mensen worden opgepakt, alleen omdat hun hobby, datgene wat die mensen leuk vinden (iedereen heeft zoiets!), zo nodig VERBODEN moet zijn.

hmmzz,

Heb een beetje een dubbel gevoel voor deze post.
Natuurlijk heeft bijna iedereen wel eens illegaal vuurwerk gehad.
maar het is en blijft verboden en je weet van het risico.
Plus de politie staat in zijn recht als het gaat om de aanpak van illegaal vuurwerk.
Ik kan hier wel uitgebreid op ingaan, maar daar heb ik geen zin in.
Kortom: je kent de risico's, wees dan ook een held als je gepakt word.
greetzz

Het punt is dat weinig echte liefhebbers bewust bezig zijn om iets illegaals te doen, maar juist bezig zijn om te doen wat ze leuk vinden. Dat dat verboden is en je ermee opgepakt kan worden is een bijkomstigheid, en daarom vind ik het triest.

Die Zwitser die ontslagen was bij de staat/bank, had informatie met rekeningen, vakantiehuizen, privé bezit etc van Duitsers, Nederlanders etc die bewust in Zwitserland waren ondergebracht in verband met belasting voordeel. Die heeft die cd rom met alle gegevens overhandigd aan Duitsland, waarop de Duitse fiscus actie heeft ondernomen. Deze gegevens kwamen ook geheel bij "toeval" terecht bij de Nederlandse fiscus.

Beide landen wisselen gewoon veel informatie uit om eigen markt te beschermen. Niets nieuws dus.

Pools vuurwerk = slecht
Poolse loonslaven = zeer goed. Voor bepaalde mensen dan...

Ik vind het heel erg flauw om nou alle adressen langs te gaan van mensen die bij Poolse vuurwerkwinkels hebben besteld om te kijken of er daar nog wat voor mensen verpest kan worden. Pak dat versturen via de post aan in plaats van de mensen die er gebruik van maken! De klanten kunnen er niks aan doen, ja volgens de wet zijn ze natuurlijk strafbaar, maar zij zijn lekker gemaakt met mooie prijzen en het gemak van het simpelweg laten opsturen, in combinatie met het slechte aanbod dit jaar in de illegale handel in Nederland.

De reden dat ze dat is om uit te zoeken of er handelaren opgepakt kunnen worden.
En die thuisgebruikers, ehuh nee prive gebruikers worden dan mooi meegenomen.

Toch vind ik het feit dat je vuurwerk besteld uit Polen en laat opsturen naar Nederland, gevaarlijk.
Er kan zoveel mis gaan en als een post sorteerder of een post in gooi man/mevrouw iets overkomt, dan vergeef je het nooit meer van je leven.

Is ziet er allemaal leuk spul, maar ik vind ook dat je eigen verandwoording moet hebben.
En ja, het mag niet.

hmmzz,

Plus de politie staat in zijn recht als het gaat om de aanpak van illegaal vuurwerk.
greetzz

Helemaal mee eens!

1. Je koopt illegaal vuurwerk, of dat nou via de post is of dat je het zelf haalt, het is en blijft illegaal.
2. Sommige mensen kunnen goed omgaan met zulk zwaar vuurwerk, echter een groot deel gebruikt het om spullen mee te vernielen. Ik snap dus heel goed dat de politie hier streng tegen optreed. Je ziet al wat voor effect het had in een stadion. Wanneer er vuurwerk afgestoken wordt staan er ook altijd wel mensen dicht op elkaar.
3. Je brengt de postbode in gevaar, hoe klein die kans ook is. Het zal maar net gebeuren...

Hoe *** het ook is voor mensen die opgepakt worden, het is en blijft je eigen schuld.

Ook ik ben gisteren opgepakt.. 10 pakken la bomba en een 2" en 3" delova rana zijn de dingen die in beslag zijn genomen. Ik had het risico onderschat, terwijl er al topics bestonden waarin mensen duidelijk maakte dat de politie nog wel eens voor de deur zou kunnen staan als je had besteld! Ik kreeg vandaag(1 dag telaat..) Nog een email van ***** dat ik m'n vuurwerk maar beter kon verstoppen, jammer maar helaas. Ik dacht, achja, er zijn 3 mensen opgepakt maar er bestellen er toch elke dag 100en. Dus mensen: bestel je bij ***** dan is er 1 ding zeker en dat is dat ze gewoon voor de deur staan binnen de kortste keren dus wees gewaarschuwd en onderschat het niet.

Edit: wilde er nog even bij zetten: ondanks alles ga ik met oud en nieuw nog gewoon lekker los, maar dan met silver salutes ipv ti salutes haha, ennne; wees gewaarschuwd( al 1000 x gezegd maar ach:)

Laatst bewerkt door een moderator:
hmmzz,

greetzz

Helemaal mee eens met bovenstaand, de mening van de topicstarter deel ik niet.
We weten allemaal dat we niet te hard mogen rijden ook al leent de weg waar je op dat moment rijdt zich daar wel voor. Kan toch niet zo zijn dat we RWZ moeten verbieden om wegen te maken die hardrijd verslaafden uitnodigd om (te)hard te rijden. Beetje kromme gedachten gang, je weet dat je een wettelijk verboden handeling verricht ongeacht de situatie. 9 van de 10 keer kom je er mee weg, maar er komt een keer een moment dat je de sigaar bent, wees dan ook een kerel en onderken je overtreding.
Moet je niet gaan huilen en de verlijder deze overtreding aan gaan rekenen, in dit geval de *****.
Dit is mijn mening, en ik ben ervan overtuigd dat dit een discussie waar je nooit uit gaat komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wie zegt trouwens dat het versturen van vuurwerk in bijv. Polen legaal is? Netals in Nederland wordt er vuurwerk via de post verstuurd, maar men heeft er tot nu toe geen controle op. Je kan het verbieden, maar je moet kunnen controleren dat het wel of niet wordt gedaan.

Allemaal zwaar kudt!
Daarom zeg ik: Legaliseren die zooi!
Heb je ook geen problemen meer dat mensen het illegaal doen, dan blijven ze wel hier zo. En wanneer je nitraten in Nederland kunt kopen, dan vraag ik mij af of dat er nog veel mensen naar Polen gaan om het te halen of te bestellen. Idem dito met België. De eventuele schade kan terug dringen, omdat het meestal met 'kijk mij nou ik heb zwaar vuurwerk wat zullen we nu kapot maken' maar als iedereen dat heeft, dan trekken die zwaar beperkende jongens wel terug.

Ben ik niet met je eens Denjo.. Nitraten oké,maar ik zou mijn hart vasthouden wanneer de hele straat met Delova's zou rond lopen.

Wie zegt trouwens dat het versturen van vuurwerk in bijv. Polen legaal is? Netals in Nederland wordt er vuurwerk via de post verstuurd, maar men heeft er tot nu toe geen controle op. Je kan het verbieden, maar je moet kunnen controleren dat het wel of niet wordt gedaan.
Dat heb ik ooit eens gelezen en veel winkels doen het ook, al wil dat laatste in Polen niet altijd zoveel zeggen.

Ben ik niet met je eens Denjo.. Nitraten oké,maar ik zou mijn hart vasthouden wanneer de hele straat met Delova's zou rond lopen.
Ik ook, en daarom zou ik ook graag hebben dat de handel daarin zou worden aangepakt. Webwinkels die zulk vuurwerk aanbieden vind ik onverantwoord bezig. Zelfs de beruchte di blasio elio salutes heb ik ergens al gezien. Ik begrijp trouwens ook wel dat de politie bang is dat mensen zulk vuurwerk hebben besteld maar ik vind het wel jammer voor de mensen die alleen maar nitraten hebben of 1 delova rana of zo waar ze goed mee omgaan.

Ik snap je punt trouwens Dinkydau,

Maar het gaat mij te ver om te zeggen dat het zielig is van de politie om mensen op te pakken en bekeuren.
ZE staan in hun recht, daarmee is het voor mij klaar.
Wat niet wegneemt dat een bepaalde groep mensen heel verantwoord bezig kan zijn met dit soort vuurwerk. Maar omdat dit vuurwerk een veel groter gevaar met zich mee kan brengen dan het legale vuurwerk moet je het in zijn geheel verbieden. Anders kun je er geen controle op houden. Je moet een lijn trekken en ik denk dat de lijn hier duidelijk is.
greetzz

Wat ik raar vind is dat de webwinkels gewoon online blijven terwijl de klanten worden opgepakt. De klanten overtreden natuurlijk ook de wet en zijn ook strafbaar maar ik vind het heel triest om te lezen dat zoveel mensen met een klein beetje vuurwerk voor zichzelf nu ineens worden opgepakt. Sowieso vind ik het vervelend als mensen worden opgepakt, maar vooral als het mensen zijn die maar een klein beetje vuurwerk hebben gewoon voor zichzelf voor oud en nieuw. Het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden die ik betreur.

Wat ik raar vind is dat de webwinkels gewoon online blijven terwijl de klanten worden opgepakt. De klanten overtreden natuurlijk ook de wet en zijn ook strafbaar maar ik vind het heel triest om te lezen dat zoveel mensen met een klein beetje vuurwerk voor zichzelf nu ineens worden opgepakt. Sowieso vind ik het vervelend als mensen worden opgepakt, maar vooral als het mensen zijn die maar een klein beetje vuurwerk hebben gewoon voor zichzelf voor oud en nieuw. Het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden die ik betreur.

Hoezo is dat raar dat die sites online blijven? De wetgeving in Polen is anders dan in Nederland. Alsof het die sites wat kan schelen dat hier mensen opgepakt worden, ze hebben immers hun geld al binnen.

Elk land heeft zo zijn eigen wetten en regels:
- In Nederland wordt softdrugs gedoogd, dat zal je in een ander land niet vinden. Mochten mensen in Polen softdrugs gebruiken worden ze daar ook voor opgepakt.

- In Nederland mag je schelden op de tv, als je dat in Amerika doet krijg je een fikse boete.

Ofwel, je kan het wel raar blijven vinden, de fout blijft bij de kopers hier in Nederland.

Ik had het dan ook meer over die nitraten dan over Delova Rana's... Want inderdaad als je die legaliseert, dan wordt het druk in het ziekenhuis.

Ik begin me toch echt lichtelijk zorgen te maken waar het naar toe gaat in dit land iemand met een passie voor (illegaal)vuurwerk wordt opgepakt terwijl er buiten nog genoeg gespuis rondloopt die ergere dingen hebben gedaan :S Bedenk zelf maar wat...

Ik heb meerdere verhalen zoals deze gelezen en wat het opvalt is dat de mensen die gepakt zijn het goed willen praten en zichzelf als slachtoffer zien.
Niet alle stoffen mag je bv blussen met water en als je niet weet dat je deze stoffen moet vervoeren kun je ook geen juiste actie ondernemen mocht het mis gaan.
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en heb vaak genoeg pallets met dozen in de vrachtwagen en soms met zwarte folie en dan staat er niet duidelijk in de papieren wat er allemaal inzit.Ik moet er niet aan denken dat ik 33 pallets met illegaal vuurwerk dat veel schade kan aanrichten moet vervoeren terwijl ik het niet weet.Tuurlijk is de kans klein dat er iets mis gaat net zoals bij de sorteer centrales.Maar zonder deze zendingen is en nog minder kans op explosie gevaar door de lading.Het verzenden van gevaarlijke stoffen moet je vervoeren volgens de ADR-wet.Illegaal vuurwerk is niet voor niks illegaal.als er ongelukken gebeuren dan is de schade veel erger.shells word afgeschoten door mensen die ervoor geleerd hebben en de juiste veiligheidsmaatregelen nemen.De meeste hier weten de afstand niet eens per inch dat je moet nemen om een shell af te schieten,en sommige denken dat een pvc(regenpijp) ook kan voldoen als mortier.wel ben ik het er mee eens dat als je iets besteld dat er 2 mensen fout zijn als het niet als gevaarlijke stoffen word verzonden.Verder als je de wet wil overtreden dan moet je ook de gevolgen zonder gezeur nemen.
Koop gewoon vuurwerk uit een winkel en bestel het niet via de post.

Laatst bewerkt:
Ze moeten bij Baarle ook strenger controleren en meer mensen oppakken. Dat is namelijk ook levensgevaarlijk vuurwerk wat er verkocht wordt. Hypocrieten figuren die hier tussen zitten die dan zeggen dat het je eigen schuld is en Pools vuurwerk slecht is. Daarbij als jouw auto in brand vliegt vanuit Baarle in de file is het eind ook zoek

Al het illegaal vuurwerk is in strijd met de wet. Als je niet gepakt wilt worden moet je vuurwerk in Nederland bestellen de laatste 3 dagen van het jaar.

Je mag het vuurwerk bestellen en laten versturen voor die aantrekkelijke prijzen, maar zo gauw je het in ontvangst neemt heb je illegaal vuurwerk in bezit en ben je strafbaar. Dit is mensen pesten!

Ik vind het heel erg flauw om nou alle adressen langs te gaan van mensen die bij Poolse vuurwerkwinkels hebben besteld om te kijken of er daar nog wat voor mensen verpest kan worden. Pak dat versturen via de post aan in plaats van de mensen die er gebruik van maken! De klanten kunnen er niks aan doen, ja volgens de wet zijn ze natuurlijk strafbaar, maar zij zijn lekker gemaakt met mooie prijzen en het gemak van het simpelweg laten opsturen, in combinatie met het slechte aanbod dit jaar in de illegale handel in Nederland. Men zou eerder iets moeten doen aan het half-legale-half-illegale van het laten bezorgen van vuurwerk. Dit, is nogmaals, gewoon mensen pesten, feestdagen verpesten, mensen verdrietig maken. De handel in vuurwerk via de post die men zo graag wil bestrijden wordt hiermee niet bestreden, want al het vuurwerk wat de politie nu vindt was allang bezorgd.

Mien god, wat een jankverhaal zeg :bonk: 't Spul zou niet verstuurd worden als men het niet zou bestellen hè. Dat een Duitser of Pool misbruik maakt van de naïviteit en ongebreideld oogkleppen-opportunisme van Nederlandse jochies is niet meer dan logisch. Zolang er luitjes zo dom zijn om op zo'n doorzichtige en makkelijk traceerbare wijze met de wet te gaan spelen, zullen verkopers er gebruik van maken EN justitie die de sullige aankopers voor 't oprapen heeft. Niet meer dan logisch, want justitie moet scoren, cijfers halen en zorgen dat het beeld ontstaat dat zij wat doen aan het volgens burger en overheid lévensgevaarlijke vuurwerk. Dat wij wel beter weten boeit geen ene reet, als je fokt met de regels (hoe imbeciel die ook soms zijn) moet je ook als een kerel op de blaren gaan zitten en niet gaan lopen janken en mekkeren. Bah, wat heb ik een hekel aan dat laffe geblèr.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan