Gepakt..

Nee niet als bloemenvaas.
Ik heb wel een 2 inch buis gekocht via Dutch pyro om kleine vuurpijlen af te schieten en na oud en nieuw zet ik hem in mijn dummykast.

Inderdaad, dit soort dingen bedoel ik dus. Ik had vroeger ook een aantal buizen die enkel als decoratie diende. Dat men buizen bezit wil nog niet meteen zeggen dat ze die ook daadwerkelijk gebruiken, natuurlijk zit het er in 9 van de 10 gevallen wel dik in maarja.

Hoeveel mensen hebben wel niet pistolen in Nederland? dat wil ook niet meteen zeggen dat ze die gebruiken voor criminele activiteiten.

Mischien heb ik er overheen gelezen, alleen ik heb nog geen enkel stukje gelezen waarin stond dat buizen verboden zijn. Lijkt een beetje een gevalletje legaliteitsbeginsel als je het mij vraagt.

Maarja, als je gepakt word met illegaal vuurwerk en ze nemen ook je buizen mee denk ik niet dat je dan nog zin hebt om te gaan proberen om die buizen terug te krijgen.

Ik heb hier een aantal berichten verwijderd. Laten we ontopic gaan over de jonge die gepakt is en geen ruzie met elkaar maken! :)

zoals altijd zal dit niet het voledige verhaal zijn, we horen nu natuurlijk het verhaal van een kant, en dat zal ook wel zo blijven. ze komen niet zo maar met kogelvrije vesten aan de deur bij je, mischien dat meneer nog meer op zijn kerfstok heeft, of een verleden, en als die dutch pyro ook wat anders verhandelde, wie zegt ons dat ze het dan niet van elkaar hebben, maar goed, de hand in eigen boezem steken word er meestal niet gedaan bij deze voorvallen.

Inderdaad, dit soort dingen bedoel ik dus. Ik had vroeger ook een aantal buizen die enkel als decoratie diende. Dat men buizen bezit wil nog niet meteen zeggen dat ze die ook daadwerkelijk gebruiken, natuurlijk zit het er in 9 van de 10 gevallen wel dik in maarja.

Ik heb het idee dat je wel buizen in je bezit mag hebben.
Aangezien het gewoon een buis is en als je er niks verkeerds mee doet, zoals shells afschieten, dan is er weinig aan de hand.
Immers dan mag je ook geen pvc of hdpe buis in je schuur leggen die over is, na een doe het zelf klus.

Nederland heeft een beetje vage wetgeving daarover, zo zit er in het centrum van Tiel een dumpzaak die kogeltjes voor luchtbuksen verkoopt.
Maar de luchtbuksen zelf morgen ze niet verkopen.

Je mag in ieder geval dummies van vuurwerk in je bezit hebben. Het enige wat je direct ziet is dat er geen lont aan zit maar een touwtje wat op een lont lijkt. Voor de rest is het net echt vuurwerk, want behalve dat er geen kruit in zit zijn ze van hetzelfde materiaal gemaakt, zelfde papieren buisjes en zo. Voor mortieren geldt dat ook. Het zijn gewoon echte mortieren, maar er is geen kruit, dus mag het.

Wat betreft het in beslag nemen van mortieren en andere vuurwerkgerelateerde dingen: als de politie illegaal vuurwerk vindt en in beslag neemt en er zit legaal vuurwerk, mortieren, pijlenrekken, rollen lont enz. bij, dan wordt dat alles blijkbaar ook gewoon in beslag genomen, ook al is het legaal. Ik heb dit zelf meegemaakt 2 jaar geleden, en toen ik daar moeilijk over deed werd mij verteld dat omdat er illegale artikelen in beslag waren genomen, alle toebehoren ook in beslag genomen mochten worden. Ik denk dat er zoiets achter zit dat door de vondst van illegaal vuurwerk je de mortieren en andere vuurwerk-spullen waarschijnlijk ook illegaal wilde gebruiken en ze daarom in beslag genomen mogen worden. Maar alsnog ben ik benieuwd wat een Moszkovic hierover zou zeggen, want in mijn rechtszaak ging er wel meer niet helemaal zoals de bedoeling was. Het zou kunnen dat het mogelijk is om legale goederen terug te krijgen als je een goeie advocaat hebt die dat kan uitzoeken.

Wat betreft het in beslag nemen van mortieren en andere vuurwerkgerelateerde dingen: als de politie illegaal vuurwerk vindt en in beslag neemt en er zit legaal vuurwerk, mortieren, pijlenrekken, rollen lont enz. bij, dan wordt dat alles blijkbaar ook gewoon in beslag genomen, ook al is het legaal. Ik heb dit zelf meegemaakt 2 jaar geleden, en toen ik daar moeilijk over deed werd mij verteld dat omdat er illegale artikelen in beslag waren genomen, alle toebehoren ook in beslag genomen mochten worden. Ik denk dat er zoiets achter zit dat door de vondst van illegaal vuurwerk je de mortieren en andere vuurwerk-spullen waarschijnlijk ook illegaal wilde gebruiken en ze daarom in beslag genomen mogen worden. Maar alsnog ben ik benieuwd wat een Moszkovic hierover zou zeggen, want in mijn rechtszaak ging er wel meer niet helemaal zoals de bedoeling was. Het zou kunnen dat het mogelijk is om legale goederen terug te krijgen als je een goeie advocaat hebt die dat kan uitzoeken.

De politie mag goederen Onttrekken aan het verkeer of verbeurd verklaren.
Onttrekken aan het verkeer = voorwerpen waarvan het in (ongecontroleerd) bezit hebben in strijd is met de wet of het algemeen belang. Denk hierbij aan een overvaller die met een machinegeweer een winkel berooft. Het machinegeweer is in strijdt met de wet, dus wordt het onttrokken aan het verkeer.
Verbeurd verklaren = voorwerpen die bijv. zijn verdiend met drugssmokkel zoals een dure auto of een boot(deze worden verkocht via politieveilingen).

Wanneer mag je voorwerpen onttrekken aan het verkeer? artikel 36b Wetboek van Strafrecht en verdere artikelen.

Wanneer mag je voorwerpen verbeurd verklaren? artikel 33a Wetboek van Strafrecht
Als voorwerpen verbeurd verklaard worden, dient dat tijdens de terechtzitting te blijken. Dit zal ook in het vonnis worden opgenomen. De motivering van de Officier van Justitie om Mortieren verbeurd te verklaren zal zijn:
Artikel 33a lid 1 sub C Wetboek van Strafrecht --> "met behulp van welke het feit is begaan of voorbereid".
De Officier van Justitie zal zeggen dat je jezelf ging voorbereiden met de Mortieren om Shells te schieten. Shells schieten is strafbaar, dus zal de Officier van Justitie de rechter verzoeken tot verbeurd verklaring. Onttrekken aan het verkeer lijkt me wat zwaarder, want het ongecontroleerd bezit van een Mortierbuis brengt de openbare orde en veiligheid niet in gevaar.

Eehm ik weet niet of je de moeite hebt genomen om te lezen, maar de beste man had een groot veld tot beschikking en schoot z'n shells zelfs met elektrische ontstekers.

Het is een beetje ongepast om te gaan tieren om onjuist gebruik van shells in dit geval :frusty:

Ik vraag me af hoe het nou zit met pyro-stuff, ja ze zijn gepakt met een grote lading illegaal vuurwerk, maar waarom gaat de politie dan langs bij klanten die buisjes gekocht hebben? Ik kan moeilijk geloven dat die buizen de enige aanleiding waren voor het onderzoek.

Is je maatje al eens eerder gepakt met shells?

Want dan zou het logisch zijn dat ze komen kijken als ze er achter komen dat hij buizen in bezit heeft.

Tevens vraag ik me nog steeds af of buizen nou legaal zijn of niet, een maatje van mij die vroeger eens gepakt werd moest ook z'n buizen afstaan en heeft deze nooit terug gehad omdat deze volgens de politie ook verboden waren. Maar aan de andere kant, waarom zou een glasvezelbuis verboden zijn?

Zou je even bij de feiten willen blijven Ghost.
Ik werd door een bekende op deze topic geattendeerd en ik wil even heel duidelijk maken dat wij absoluut niet handelen of in bezit van illegaal vuurwerk zijn, ik vermoed dat jij ons verward met "dutch-pyro".
Wij zijn dus niet in contact geweest met politie, recherche of justitie.

Wet op privacy is goed geregeld in Nederland, soms zelfs te goed, maar dat terzijde. Ik kan me niet voorstellen dat recherche alle klanten van dutch-pyro gaan bezoeken, maar daar zullen we in de toekomst wel achter komen.
Ik zelf kan garanderen dat onze klantgegevens veilig bewaard worden.

toevallig heb ik 2 vrienden die via DUTCH-PYRO houten rekken hadden besteld.
die hebben beide afgelopen week bezoek gehad van de politie ( 4 man sterk).
wisten precies wat ze zochten,hadden factuur en gegevens van dutch-pyro bij zich.
Ik vind het diep triest dat op deze manier mensen worden verraden door deze site,dus mensen ben gewaarschuwd voor het geval dutch-pyro weer via internet gaat verkopen.

Vrienden van mij hebben inderdaad ook bezoek gehad van een aantal politiemannen en vrouwen aan het adres waar buizen waren besteld bij Dutch-pyro.nl, ze wisten dat er meerdere mensen waren gepakt via deze manier maar hebben waarschijnlijk verder geen actie ondernomen. Daardoor zijn ze ook gepakt met een redelijk grote hoeveelheid professioneel vuurwerk. Misschien wel eigen schuld dikke bult, maar het is nou eenmaal het risico wat men loopt.

Ik wil even heel duidelijk maken dat wij absoluut niet handelen of in bezit van illegaal vuurwerk zijn

Niks tegen je hoor,
Maar Dutch-Pyro zei precies hetzelfde, en nu mag hij een tijdje gaan brommen achter een metalen deur en tralies, terwijl hij in principe zijn klanten een oor aan naait.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat jullie dit op dezelfde manier doen!
voor we misverstanden krijgen.

mijn vrienden hadden alleen de rekken met buizen en niks verder gevonden,hebben alles meegenomen.
de buizen waren er niet gekocht,moeten deze week op bezoek bij de politie.

ben benieuwd,wat m.i. kunnen ze hen niks maken

Ze gaan je op een slinkse manier proberen te laten bekennen.

Het beste kan je je beroepen op je recht tot zwijgen.

En jezelf verdacht maken, niet de beste optie.

Gewoon niets thuis hebben liggen.

In Nederland ben je niet verplicht om aan je eigen veroordeling mee te werken. Het beste om te doen is om 1 keer duidelijk je verhaal te doen, en je vervolgens te beroepen op je zwijgrecht. Daar maak je je zelf niet verdacht mee, ze kennen immers je verhaal, maar daarmee ontneem je hun wel de kans om jou fouten te laten maken in je eigen verhaal omdat ze ontelbare keren naar hetzelfde zullen gaan vragen.

mijn vrienden hadden alleen de rekken met buizen en niks verder gevonden,hebben alles meegenomen.
de buizen waren er niet gekocht,moeten deze week op bezoek bij de politie.

ben benieuwd,wat m.i. kunnen ze hen niks maken

je kunt beter inderdaad niks zeggen, dan zullen ze je alleen kunnen pakken met bewijs dat er is gevonden. Dus me de rekken en buizen, dit lijkt miij niet genoeg om een straf te krijgen. En als je toch wat wilt zeggen kun je zeggen dat je een vuurwerkfan bent en graag wat dummies in huis/op je kamer wilt hebben

Ik vind het op het randje van de wet balanceren.

In art. 27 lid 1 Wetboek van Strafvordering staat de definitie van "verdachte". Deze luidt:
als verdachte wordt voordat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten en omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit.

De vraag die er dan gesteld zou kunnen worden: Is het bestellen van een rek (zonder mortieren) of wellicht met mortieren voldoende om een redelijk vermoeden van schuld te wekken, zodat je jezelf verdachte maakt van een strafbaar feit?

In een land waarin mortierbuizen mogen worden verkocht, lijkt het me raar dat het bestellen een redelijk vermoeden van schuld oplevert.`

Tevens zou het bestellen van een houten rek of een rek + mortieren + ontsteker verschil op kunnen leveren. Dat redelijk vermoeden moet gebaseerd zijn op feiten en omstandigheden. Als je dus in april een houten rek besteld of in december een rek + mortieren + ontsteker, zal er gezien de feiten en omstandigheden in december een redelijker vermoeden van schuld zijn dan in april.

Laatst bewerkt:
Nee, houd maar op met die bangmakerij.

Mochten ze het voor brengen dan zal hij dit horen; Het om acht niet wettelijk en overtuigend bewezen dat......

Het enige wat ze willen is dat meneer zichzelf verpraat en daarmee diep in de nesten werkt. Je beroepen op je recht tot zwijgen heeft geen verdere gevolgen.

GR

Zou je even bij de feiten willen blijven Ghost.
Ik werd door een bekende op deze topic geattendeerd en ik wil even heel duidelijk maken dat wij absoluut niet handelen of in bezit van illegaal vuurwerk zijn, ik vermoed dat jij ons verward met "dutch-pyro".
Wij zijn dus niet in contact geweest met politie, recherche of justitie.

Wet op privacy is goed geregeld in Nederland, soms zelfs te goed, maar dat terzijde. Ik kan me niet voorstellen dat recherche alle klanten van dutch-pyro gaan bezoeken, maar daar zullen we in de toekomst wel achter komen.
Ik zelf kan garanderen dat onze klantgegevens veilig bewaard worden.

Sorry man ik bedoelde inderdaad dutch-pyro, even goede vrienden! :bye: Gevalletje sneller typen dan denken.
Julie site is gewoon te vertrouwen weet ik :wink:

Waarschijnlijk hebben ze een lijst via dutch pyro gekregen, ik denk niet dat ze dan alle klanten langs gaan. Ik denk zelf dat ze dan alleen naar de mensen toe gaan waarvan ze al andere dingen wisten, bijvoorbeeld anonieme meldingen of mischien mensen die al eens eerder gepakt zijn met vuurwerk.

(*vet irritant trouwens dat ik 2 keer moet inloggen bij elk bericht wat ik plaats :bonk:*)

Je mag toch wel mortieren hebben! als je ze gewoon voor de sier neerzet als je een vuurwerk freak bent?

Back
Bovenaan