Gepakt met vuurwerk

Met pijn in m'n hart leest ik de prachtcollectie die hier is meegerausd alsof het om de planning van een terroristische aanslag ging!

Een troost: je hebt niet voor niks je belasting centen betaald dit jaar:), als ik die man-uren zo optel dan kan ik wel begrijpen waarom wij elke maand zoveel kwijt zijn..

Iedereen weet het eigelijk al en toch blijft het een vies idee dat die zogenaamde wereldverbeteraars op onze forums zitten + alle toebehoren tot aan het tappen van telefoons.

Heel jammer om te zien dat een liefhebber in hart en de nieren weer eens de pineut is waar de grootte vis die achteloos een pakketje cobra's aan een 12-jarige verkoopt gewoon met een pakketje 50tjes naar het vuurwerk van de buurman staat te kijken op 1 januari..

Sterkte met de straf!!

Handgranaten zijn gevareklasse 1.2G explosie met scherf verwerving.

Het bang maken van mensen heeft echt wel zin.. zolang men overdrijft over het gevaar en vergelijkingen met echte explosieven word de leek bang gemaakt en gaat men ANNONIEM bellen

Handgranaten zijn gevareklasse 1.2G explosie met scherf verwerving.

Het bang maken van mensen heeft echt wel zin.. zolang men overdrijft over het gevaar en vergelijkingen met echte explosieven word de leek bang gemaakt en gaat men ANNONIEM bellen

Is dat een lichtere of een zwaardere klasse of gelijk?

Lijkt mij dat je eerst 1.4 tot 1.1 hebt zonder scherfwerving

en dan

1.4 tot 1.1 MET scherfwerving dat deze rij dus ook zwaarder bestraft wordt dan de eerste?

Of maakt het niet uit of het scherfwerving heeft kijken ze alleen naar de klasse?

Subklasse 1.1: Gevaar voor massa-explosie.
Subklasse 1.2: Gevaar voor scherfwerking. Er bestaat geen risico voor massaexplosie.
Subklasse 1.3:
Gevaar voor brand, maar weinig gevaar voor scherfwerking.
Gevaar voor brand en scherfvorming, maar geen gevaar voor massa-explosie.
Subklasse 1.4: Gering gevaar voor ontploffing. De gevolgen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de verpakking.

1.4 wordt nog onderverdeeld in 1.4G en 1.4S.

Geld deze maatstaaf ook voor explosieven? Dit was toch voor vuurwerk en niet voor echte bommen? Dan staat op al die munitiekisten 1.1G...

Ik wens je echt heel veel stertkte toe ghoost. Dat is niet mis als ik zo lees wat je had. Heel zonde dat het in beslag is genomen, maar dat is wel het risico dat je neemt als je (zwaar) illegaal vuurwerk koopt.

Als ik dat zo in die link lees kan je voor 50 zinks 901 al meer dan 20 weken moeten zitten:bonk:(dit is niet om je bang te maken, maar jij kent de feiten nu waarschijnlijk ook wel) Ik wist dat illegaal vuurwerkbezit zwaar bestraft werd maar dit lijkt mij wel te gek.

Nogmaals heel veel stertkte.

Is er trouwens al iets bekend over het mediabericht. Dit zou toch begin december komen?

ook van mijn kant ff mn steun betuigen. je kan er niet veel mee maar toch. ;)
fucked op, succes met het hele gebeure. (weet hoe dat soort dinge gaan..)

Ze pakke gewoon wat ze pakken kunnen, jammer dat voor de liefhebbers geen uitzondering word gemaakt. maarja, de politie is je slechtste vriend.

Is er ook een nieuwsbericht over je aanhouding of niet.
Ben benieuwd hoe ze dit spul gaan omschrijven.

Zal wel een verhaal komen, dat het gevaarlijk was voor de hele woonwijk, dat alles had kunnen ontploffen enzo. En waarschijnlijk met meermalig gebruik van het woord bommen.
@ Ghoost: heel veel sterkte gewenst met deze zaak man. Het is niet niks, erg jammer dat het zo gelopen is, mja dat risico is gewoon aanwezig.

Dit is wel zwaar (...) voor je.
Succes met de zaak en toch wens ik je een zo goed mogelijke jaarwisseling

Grtz. Timon

Ik kijk bijna om de dag naar dit topic, maar ik lees weinig nieuws...
Is er nog vordering in je proces?

Niet terecht dan, want cobra's verspreiden geen scherven en granaten wel. Totaal verschillende gevarenklasses.

Ho dat is niet helemaal waar!
Wat ze in de media zeggen klopt eigenlijk gewoon. Bij de ontploffing van een Cobra6 of atomyc komt misschien wel even veel druk vrij als bij een handgranaat ( een normale handgranaat, geen extra krachtige)
Het punt bij een handgranaat is dat deze bij ontploffing gemaakt is om zijn scherven om zich heen te gooien. Dat is ook het gevaarlijk van granaten.
Bij vuurwerk is dit niet. Mocht de politie dit tegen je zeggen kan je er dus keihard met feiten tegen in gaan. Anders zouden ze in Irak wel met nitraten en cobra's naar elkaar gooien.. veel goedkoper dan goede granaten.
Granaten vallen dan ook niet onder 1.1 maar onder 1.2
Dit is een klasse die alleen voor Ontplofbare dingen die scherfgevaar met zich mee brengen maar geen massaexplosie (wat zwaar vuurwerk wel heeft en eigenlijk ook best gevaarlijk is).

Ghoost heel veel succes met wat er allemaal komen gaat.
Heb je nog lastige ervaringen met werk, vrienden of familie eraan over gehouden?

Edit sorry Bombone had over je post heen gelezen!

Ho dat is niet helemaal waar!
Wat ze in de media zeggen klopt eigenlijk gewoon. Bij de ontploffing van een Cobra6 of atomyc komt misschien wel even veel druk vrij als bij een handgranaat ( een normale handgranaat, geen extra krachtige)
Het punt bij een handgranaat is dat deze bij ontploffing gemaakt is om zijn scherven om zich heen te gooien. Dat is ook het gevaarlijk van granaten.
Bij vuurwerk is dit niet. Mocht de politie dit tegen je zeggen kan je er dus keihard met feiten tegen in gaan. Anders zouden ze in Irak wel met nitraten en cobra's naar elkaar gooien.. veel goedkoper dan goede granaten.
Granaten vallen dan ook niet onder 1.1 maar onder 1.2
Dit is een klasse die alleen voor Ontplofbare dingen die scherfgevaar met zich mee brengen maar geen massaexplosie (wat zwaar vuurwerk wel heeft en eigenlijk ook best gevaarlijk is).

Ghoost heel veel succes met wat er allemaal komen gaat.
Heb je nog lastige ervaringen met werk, vrienden of familie eraan over gehouden?

Edit sorry Bombone had over je post heen gelezen!

Als ex-militair moet ik hier toch even op reageren, want handgranaten met vuurwerk vergelijken, blijft een idiote vergelijking die nergen over gaat, en van een extra krachtige handgranaat heb ik ook nog nooit gehoord:p

de lagere gevarenklasse wordt vooral veroorzaakt door de extreem sterke "huls" en de veel lagere hoeveelheid per "karton" 12 of 24 dacht ik.
tot zo ver scherfhandgranaten.

Wordt de vergelijking echter gemaakt met aanvalshandgranaten, dan is de vergelijking wat beter te maken, deze veroorzaken alleen een drukgolf en een goede flits. Maar dit type zal niemand voor zich halen bij de term handgranaat.

maargoed we dwalen af:wink:

Erg vervelend voor je, als je al een boete krijgt dus geen hechtenis zal deze niet mals zijn.
Maar ik neem aan dat je je bewust was van het risico dat je nam. Ikzelf heb dit ook genoeg gedaan. Afgelopen jaarwisseling heb ik echter alleen maar NL consumentenvuurwerk gestookt, dit omdat ik het risico niet meer wilde lopen (niet zozeer de boete maar meer het strafblad wat een enorme beperking op je leven kan zijn)

Succes in ieder geval!

Ook ik leef met je mee, ik hoop later ook zo'n verzameling op te bouwen.
Heeft je flink wat centen gekost, en dit is gewoon erg jammer. Eigenlijk gewoon flink k.u.t.
Ik ben wel erg benieuw naar je straf, mede door jouw slimme manier van aanpak kan het nog meevallen.
Maar je kan toch echt iets vervelends verwachten.

Wel een vraag, wat zegt je omgeving, je buren en familie? Die bestempelen het gewoon als levensgevaarlijk, wat het ook KAN zijn.
En kun je al je huis in, heb je ruzies gehad hierover?

@Savendro,

Dan vallen aanvalshandgranaten meer onder vuurwerk dan dat cobra's onder handgranaten vallen. En volgens mij valt klasse 1.2 ook onder massa explosief, ik kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer 1 handgranaat ontploft, de andere niet ontploffen.

@Savendro,

Dan vallen aanvalshandgranaten meer onder vuurwerk dan dat cobra's onder handgranaten vallen. En volgens mij valt klasse 1.2 ook onder massa explosief, ik kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer 1 handgranaat ontploft, de andere niet ontploffen.

Zie wikipedia:

Subklasse 1.1: Gevaar voor massa-explosie (bijv. titaniumsalute-shells).
Subklasse 1.2: Gevaar voor scherfwerking. Er bestaat geen risico voor massa-explosie.
Subklasse 1.3: Gevaar voor brand, maar weinig gevaar voor scherfwerking (bijvoorbeeld normale shells).
Gevaar voor brand en scherfvorming, maar geen gevaar voor massa-explosie.
Subklasse 1.4: Gering gevaar voor ontploffing. De gevolgen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de verpakking.

Is dus niet massa explosief. Vind het sowieso stug om te geloven dat wapens/explosieven onder de zelfde gevarenklasse vallen als vuurwerk. Is er dus iemand die dit onderbouwt kan bevestigen met een betrouwbare bron bijvoorbeeld?

:bye:

Klasse 1
Ontplofbare stoffen en voorwerpen

Dit zijn vooral voorwerpen: vuurwerk, vuurpijlen, munitie en ander wapentuig, eventueel met het ontstekingsmechanisme apart. Het grootste gevaar binnen klasse 1 is het gevaar voor massa- explosie. Hiermee wordt een explosie bedoeld die praktisch op hetzelfde moment in de gehele lading plaatsvindt. Daarnaast kan scherfwerking of brand een gevaar opleveren. Binnen klasse 1 kent men subklassen en onafhankelijk van de subklassen compatibiliteitsgroepen. Hiermee kan aangegeven worden of groepen stoffen/voorwerpen al dan niet verenigbaar zijn.

Stoffen en voorwerpen in de zin van klasse 1 zijn:

1 Ontplofbare stoffen: vaste of vloeibare stoffen (of mengsels van stoffen) die door een chemische reactie gassen kunnen ontwikkelen met een zodanige temperatuur en druk en met zulk een snelheid dat schade kan worden aangericht aan de omgeving.

Pyrotechnische stoffen: stoffen of mengsels van stoffen bestemd om als gevolg van nietdetonatieve, zichzelf onderhoudende exotherme chemische reacties een effect te veroorzaken in de vorm van warmte, licht, geluid, gas of rook of een combinatie daarvan.

Opmerking 1:
Stoffen die zelf geen ontplofbare stoffen zijn, maar een ontplofbaar gas, damp of stofmengsel kunnen vormen, zijn geen stoffen van klasse 1.

Opmerking 2:
Uitgezonderd van klasse 1 zijn ook met water of alcohol bevochtigde ontplofbare stoffen, waarvan het water of alcoholgehalte de aangegeven grenswaarden overschrijdt, alsmede ontplofbare stoffen met plastificeermiddel deze ontplofbare stoffen zijn ingedeeld in klasse 3 of 4.1, - alsmede ontplofbare stoffen die op grond van hun overheersende gevaarseigenschappen zijn ingedeeld in klasse 5.2.

2 Ontplofbare voorwerpen: voorwerpen die één of meer ontplofbare of pyrotechnische stoffen bevatten.

Opmerking:
Voorwerpen die ontplofbare of pyrotechnische stoffen bevatten in een zodanig geringe hoeveelheid of van zodanige aard, dat er geen merkbare gevolgen buiten het voorwerp zijn, zoals scherfwerking, vuur, rook, warmte of een hard geluid, wanneer ze gedurende het vervoer door onachtzaamheid of per ongeluk tot ontsteking komen, zijn niet onderworpen aan de voorschriften van klasse 1.

3 Stoffen en voorwerpen hierboven niet vermeld en die zijn vervaardigd om een praktisch effect door explosie of een pyrotechnisch effect te veroorzaken.

Subklassen van Klasse 1

1.1 Stoffen en voorwerpen met gevaar voor massa-explosie (een massa-explosie is een explosie die praktisch op hetzelfde ogenblik plaatsvindt in nagenoeg de gehele lading).
1.2 Stoffen en voorwerpen met gevaar voor scherfwerking, maar niet met gevaar voor massaexplosie.
1.3 Stoffen en voorwerpen met gevaar voor brand en met een gering gevaar voor luchtdruk of scherfwerking of met gevaar voor beide, maar niet met gevaar voor massa-explosie,
a) waarvan de verbranding aanleiding geeft tot een aanzienlijke warmtestraling, of
b) die één voor één uitbranden, waarbij een geringe luchtdruk of scherfwerking of beide
optreden.
1.4 Stoffen en voorwerpen die slechts een gering explosiegevaar opleveren indien ze tijdens het vervoer tot ontsteking of inleiding komen. De gevolgen blijven in hoofdzaak beperkt tot het collo en leiden niet tot scherfwerking van enige omvang of reikwijdte. Een van buitenaf inwerkende brand mag niet leiden tot een explosie op praktisch hetzelfde ogenblik van vrijwel de gehele inhoud van het collo.
1.5 Zeer weinig gevoelige stoffen met gevaar voor massa-explosie, die zo weinig gevoelig zijn dat er onder normale vervoersomstandigheden een zeer geringe kans bestaat op inleiding of op de overgang van verbranding naar detonatie. Als minimum voorwaarde geldt dat ze niet mogen exploderen bij de uitwendige brandproef.
1.6 Extreem weinig gevoelige voorwerpen, zonder gevaar voor massa-explosie. Deze voorwerpen bevatten alleen extreem weinig gevoelige springstoffen en vertonen een verwaarloosbare kans op een onbedoelde inleiding of voortplanting.

Opmerking:
Het gevaar dat uitgaat van de voorwerpen van subklasse 1.6 is beperkt tot de explosie van één enkel voorwerp.

Compatibiliteitsletter behorende bij klasse 1
A Inleispringstof
B Voorwerp dat een inleispringstof bevat en niet voorzien is van ten minste twee doeltreffende veiligheidsvoorzieningen. Enkele voorwerpen, zoals slagpijpjes, samengestelde slagpijpjes en slaghoedjes zijn hieronder begrepen, zelfs indien zij geen inleispringstof bevatten.
C Voortdrijvende lading of andere deflagrerende ontplofbare stof, of voorwerp dat een dergelijke lading of stof bevat.
D Springstof of zwart buskruit of voorwerp dat springstof bevat, zonder inleimiddel en zonder voortdrijvende lading, of voorwerp dat een inleispringstof bevat en voorzien is van ten minste twee doeltreffende veiligheidsvoorzieningen.
E Voorwerp dat springstof bevat, zonder inleimiddel en met voort- drijvende lading (niet bestaande uit een brandbare vloeistof of brandbare gel of hypergolische vloeistoffen).
F Voorwerp dat springstof bevat, met het eigen inleimiddel, met voortdrijvende lading (niet
bestaande uit een brandbare vloeistof of brandbare gel of hypergolische vloeistoffen) of zonder voortdrijvende lading.
G Pyrotechnische stof of voorwerp dat een pyrotechnische stof bevat, of voorwerp dat zowel een ontplofbare stof als een lichtverspreidende, brandstichtende, traanverwekkende of rook producerende stof bevat, met uitzondering van een door water te activeren voorwerp of een voorwerp dat witte fosfor, fosfiden, een pyrofore stof, een brandbare vloeistof of brandbare gel of hypergolische vloeistoffen bevat.
H Voorwerp dat zowel een ontplofbare stof als witte fosfor bevat.
J Voorwerp dat zowel een ontplofbare stof als een brandbare vloeistof of brandbare gel bevat.
K Voorwerp dat zowel een ontplofbare stof als een chemische stof met giftige werking bevat.
L Ontplofbare stof of voorwerp dat een ontplofbare stof bevat, welk(e) een bijzonder gevaar oplevert (bijv. vanwege de activering door water of vanwege de aanwezigheid van hypergolische vloeistoffen, fosfiden of een pyrofore stof), als gevolg waarvan elke soort gescheiden moet blijven.
N Voorwerp dat alleen extreem weinig gevoelige springstoffen bevat.
S Stof of voorwerp, zodanig verpakt of ontworpen dat alle gevaarlijke effecten ten gevolge van het onopzettelijk in werking treden beperkt blijven tot het inwendige van het collo, tenzij het collo is aangetast door brand. In dit laatste geval moeten alle effecten van luchtdruk of scherfwerking voldoende beperkt blijven, zodat ze de brandbestrijdings- of andere noodmaatregelen in de onmiddellijke omgeving van het collo niet aanmerkelijk hinderen of beletten.

Opmerking 1:
Elke stof of elk voorwerp in een specifieke verpakking kan slechts in één
compatibiliteitsgroep worden ingedeeld. Aangezien het criterium voor de compatibiliteitsgroep S van empirische aard is, is de indeling in deze groep noodzakelijkerwijs gebonden aan de beproevingen
voor de indeling in een classificatiecode.

Opmerking 2:
Voorwerpen van de compatibiliteitsgroep D of E mogen zijn voorzien van of
gezamenlijk worden verpakt met hun eigen inleimiddelen, onder voorwaarde dat deze middelen zijn voorzien van ten minste twee doeltreffende veiligheidsvoorzieningen die verhinderen dat de ontplofbare stof in het voorwerp ontstoken wordt in het geval dat het ontstekingsmechanisme van het inleimiddel onopzettelijk in werking treedt. Zodanige colli moeten in de compatibiliteitsgroep D of E worden ingedeeld.

Opmerking 3:
Voorwerpen van de compatibiliteitsgroep D of E mogen gezamenlijk worden verpakt met hun eigen inleimiddelen die niet zijn voorzien van twee doeltreffende veiligheidsvoorzieningen (d.w.z. inleimiddelen die zijn ingedeeld in de compatibiliteitsgroep B), mits wordt voldaan aan de voorschriften voor de gezamenlijke verpakking MP21 in sectie 4.1.10. Zodanige colli moeten in de compatibiliteitsgroep D of E worden ingedeeld.

Opmerking 4:
Voorwerpen mogen zijn voorzien van, of gezamenlijk worden verpakt met, hun eigen
(niet-detonerende) ontstekingsmiddelen, onder voorwaarde dat die ontstekingsmiddelen onder normale vervoersomstandigheden niet in werking kunnen treden.

Opmerking 5:
Voorwerpen van de compatibiliteitsgroepen C, D en E mogen gezamenlijk worden
verpakt. Zodanige colli moeten in de compatibiliteitsgroep E worden ingedeeld.

he jongens,

ik laat maar weer even van me horen.
eigenlijk is er weinig nieuws. er is niks in de media verschenen, wat ik ERG vreemd vind! de agent die mijn zaak afhandelde zei dat er al verscheidene keren contact was geweest met de media.
nu is wel het geval dat ik mijn woning huur (waar ik gelukkig wel weer in mag) van een zakenman bij ons uit het dorp, die nogal wat invloed schijnt te hebben. het gerucht gaat dat hij de mediaberichten heeft tegengehouden, maar dit kan ik bevestigen noch ontkennen helaas.

er waren ook 3 vrienden met mij opgepakt, en daar is ook niks over in de krant verschenen. ik hoop echt niet dat ze een heel netwerk blootleggen en dit vervolgens helemaal uitgediept in de krant zetten, want dat heb ik wel een probleem...

Op m'n werk heb ik niet zo heel veel gezeik gehad gelukkig. dit komt met name doordat niks in de media is verschenen. ik heb een baan als accountmanager bij een detacheringsbureau, dus als werkgever is dit niet bepaald goede reclame!
gelukkig weten de jongens er niks van.

In m'n omgeving heeft het behoorlijk wat gezeik opgeleverd helaas. ik woon in een groot drop met zo'n 18.000 inwoners en daar werd behoorlijk wat geroddeld. iedereen had het er eigenlijk over, en er werden ook veel verhalen gecreerd die gewoon complete bullshit waren.

de politie heeft hun huiszoekingsbevel laten liggen bij me. zijn er nog mensen die hier geinteresseerd in zijn? dan scan ik hem even in en plaats ik hem!

ik zal nog even voor jullie beeldvorming plaatsen wat ik ongeveer verzameld had. ter verduidelijking, deze verzanmeling is zo'n 5 jaar mijn grootste hobby geweest waar aardig wat geld in opging. dat ik dit mooie spul allemaal kwijt ben baal ik nog het meeste van... ik had een collectie van (oude) knallers en voornamelijk shells. ik doe het even snel uit m'n hoofd, dus ik zal de helft wel vergeten, maar ik vind het wel leuk om even wat op te sommen... ik had zo'n 125 verschillende shells...

shells:

- complete Zinkcollectie, alle shell's (stuk of 15?), cillinders, bombettes en pijlen.
- Bonbridge 8" silver palm to report
- Weco 6" Princess Bombe (snik)
- jorge import 150mm meerslagen cillinder (ita of portugees?)
- jorge import 130mm meerslagen cillinder (ita of portugees?)
- Highlight Pyro engeland (Broekhoff import) 6" cillinder
- 6" cillinder imported by Crescom (Bul)
- 6" cillinder van Proformance Pyrotechnics
- verschillende 6" van Lidu. hele oude en geimporteerd uit o.a. Canada
- 6" waterbom Lidu
- 6" NLE green to red peony
- 6" merkloos met alleen chinese tekst
- 6" HVK Dahlia
- 6" Skyline
- 6" double tail van (naam ff kwijt, van de flash salute's...;))
- 5" EPM cillinder salute
- 3" EPM cillinder salute
- 3" jorge import cillinder salute
- 3" jorge silver tail with heavy report
- 3" jorge titanium salute
- 3" Flash salute van ? bkv?
- 3" Lidu Thunderstorm
- 4" Lidu Thunderstorm
- 3" Triplex salute met tail
- 4" NLE cillinder salute (595 gram netto :D)
- 4" Jorge salute
- 2,5" jorge ti salute
- 2" cillinder salute merkloos italiaans
- 2" Thai salute
- 2" HVK salute
- 2" salute van pirotechnia Padre Pio (ESP)
- 2,5" cillinder salute van Wagner Pyrotechnics (DE)
- 2" Thundering King salute
- 4" Horse Brand salute
- 2,5" Zink 650 en 650-1
- 3" Lidu Tigertail to salute
- 4" Horse Brand Golden Willow uit 1989
- Beko 3" cillinder (mine) uit 1990
- 3" Beko cillinder waterbom met eerst bengaals vuur
- 3" waterbom cillinder (naam ff kwijt)
- 4" merkloze italiaanse cillinder finaleshell
- 4" Jorge italiaanse cillinder import (4 verschillende)
- 3" Jorge italiaanse cillinder import (2 verschillende)
- 3" Jorge sperisch (alle types)
- 4" Jorge sperisch (alle types)
- 5" Jorge sperisch (alle types)
- 5" Jorge peanut shell
- 5" Jorge cillinder shell
- 5,5" pikzwarte eivormige vage japanse bom van VOOR 1980 van Hirayama Fireworks
- 3" Bonbridge (paar verschillende
- 2" festival ball
- 2" shellkitje balletjes (paar verschillende)
- 4" Weco
- 3" (naam kwijt, zwart etiket, redelijk 'nieuw' merk op de markt')
- 3" Lidu spherish
- 4" Lidu spherish
- 3" Lidu cillinder
- 3" Lidu cillinder mine
- 4" Lidu cillinder
- 4" Lidu Peanut shell, peony & salute
- 4" cillinder van Pyrotechnia Padre Pio (Farfalle)
- 3" cillinder van Crescom (ongeveer 25 cm lang, Europe tube cillinder peony &
7 salutes
- 3" sperisch Crescom green crackling willow
- 3" black scorpion

voor oud en nieuw 2009 heeft de police het volgende meegenomen:

jorge jw 338
Galastar 90 sh w-shape saluteblok
galastar 49 sh golden willow
3x 25 sh lidu assorted effects
karton 5" lidu
vracht cobra's, zinkpijlen en ander klein spul...

ik ga nu ff weer aan het werk ;) ik vul het binnenkort wel aan als me weer een aantal te binnen zijn geschoten... volgens mij zit ik nog maar op de helft.

ciao!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan