Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Puberaal en kinderachtig inderdaad
Dus als ik me niet zo stompzinnig gedraag heb ik geen jeugd gehad? Ik zie de logica niet, maar dat kan aan mij liggen.
Ik zag vorig jaar iets soortgelijks gebeuren op de parkeerplaats bij de lokale Lidl. Dat jaar lagen de wondertolletjes voor het eerst in de schappen en stond ik er natuurlijk ook om een tiental doosjes in te slaan.
In de buurt was al behoorlijk overlast en er reden motoragenten rond die surveilleerden. Toen ik uit de Lidl liep zag ik een groepje jonge gasten staan, die tolletjes afstaken op een leeg stukje van het parkeerterrein. Oom agent kwam aangereden en parkeerde zijn motor naast de knullen. Hij wou ze gaan verbaliseren en trok al een boekje. Ik merkte dat er een welles/nietes discussie ontstond, simpelweg omdat de agent niet voldoende op de hoogte was. (zijn ze nog steeds niet, overigens)
Ik besloot er iets van te zeggen en kwam rustig in de discussie. Liet mijn tas zien en legde uit dat er sinds dit jaar (2012) een verruiming voor fop- en schertsvuurwerk geld. Hij reageerde verbaasd en hield ruggespraak met een collega per mobilofoon. De knullen konden gaan en hij geloofde mijn verhaal, maar was erg verbaasd dat zij niet ingelicht waren.
Ik denk dat deze agent relaxed reageerde, omdat ik de situatie rustig toelichtte. Ik toonde hem feiten en (via mijn smartphone) een document met het actuele vuurwerkbesluit. Tja, dan moet je als rechtgeaarde diender toch gaan twijfelen aan je initiële oordeel.
Mijn advies aan iedereen die dit meemaakt is dan ook; blijf rustig en leg het uit. Politie is gewoon (nog) niet goed op de hoogte en kan de plank snel misslaan. Wie erg boos gaat doen of zelfs gaat schelden kan door zijn gedrag (los van het vuurwerkfeit) al een PV krijgen. Is nergens voor nodig.
Ik steek, sinds ze weer te krijgen zijn, met veel plezier tolletjes af met mijn kids. Mensen reageren verrast en soms moet ik toelichten dat dit sinds vorig jaar is toegestaan. Heb daar nog geen onvertogen woord over gehoord.
Nick
Ik heb vandaag min of meer ook te horen gekregen dat in 2017 waarschijnlijk echt (door het rijk) de stekker uit het consumemten vuurwerk wordt getrokken.