Gekste ervaring met vuurwerk

zoveel gekke dingen meegemaakt is mijn leeftijd nu ook wel naar de roerige jaren 70 en 80 meegemaakt.

2 keer allebei met illegaal vuurwerk, 1e was blitzknaller vuurpijl oftwel lawinepijl gozer stond beneden aan de flat de 1 na de andere met ze meisje af te steken.

Niet in de lucht, wel nee vast in de grond, dus de druk voelde je iedere keer op je borst sneuvelde boven ook een raampje.

Dan een dronken joop, grote doos sierblok zuipen en afsteken nee in die hoeveelheid was dat niet verantwoord en niet normaal.
Hij stond maar te kijken, wat is de bovenkant en wat de onderkant. Doos aan en rennen maar want de doos stond op zijn kop.

Ik zelf het gekste sinds de jaren 80 afgelopen oud en nieuw meegemaakt.
Bonje en flink ook, ik was behoorlijk boos dan moet je wel heel ver gaan. 4tal 2 gasten en 2 meiden hele avond vervelend gedrag met illegale knallers heb niks tegen dat vuurwerk maar doe gewoon normaal, lekker vuurwerk dicht bij de geparkeerde auto's, dan even later politie, gesnapt ja afgeven wat je in je handen hebt of mee.

Dan 00:00 uur afsteken jaloezie ten top van de 4 personen, waarom begrijp ik nog steeds niet, maar eenmaal thuis met een colaatje een bol in me handen en even buiten op het balkon na genieten, werd ik getrakteerd op vuurwerk wat vanaf de flat werd gegooid. knallers magic wip sierpot, 4tal zien dat vuurwerk afgaan, lopen richting mij beginnen met schelden en dreigen. Ik dacht wel eerst bij een ander zijn auto jouw vuurwerk afsteken nu kan je zien dat het niet oke is.

Nou ik zat toen ik eenmaal opstond begon hij te stotteren (niet om ermee van de hoogte te vallen maar ik ben al heel lang portier mijn formaat is nogal fors), en het laatste zinnetje was tegen mijn ma bedoelt. Die is invalide en mijn vader is zwaar invalide, maar mijn moeder was een hoer, en ze zouden de ramen er wel even uit gooien. Witheet wou ik naar buiten om even alles recht te zetten, maar ik dacht we doen verstandig heb de verantwoording over mijn vader en moeder.

Ik verzorg ze al 10 jaar en dan met het oud en nieuw is het zo ingericht door de versieringen dat zei beide vanuit hun bed naar het vuurwerk kunnen kijken.

Komt de politie aan ze hebben gelijk buiten een grote bek tegen mij, niet de politie maar het 4tal, agent zou ook naar boven komen, maar voordat hij met zijn collega boven kwam werden ze eerst nog 2 maal getrakteerd op een ongelofelijke big boy die net niet onder de onderkant van een bmw kwam en de rest wat naar beneden kwam kreeg ome agent in zijn nek.

Eenmaal boven binnenkomend ziet meteen 2 verzorgers zitten 2 ziekenhuis bedden en heel veel visite keurig verzorgt. De bejegening was ronduit schandalig ! ik bespaar dat verhaal want dan word het verhaal wel erg lang maar vanaf dat punt ben ik met ze klaar.
Ik zou ze nooit helpen met iets sorry.

Maffen van de flat hebben ze niet kunnen pakken de auto's van het 4tal had geen schade. Wel ging dat tot half 7 in de ochtend door met zwaar vuurwerk vanaf de flat.

Tja vuurwerk was super de super van Frits thuis ook zeer gezellig heb daarna stokje over gegeven ging de grandmix aanzetten en toen pas aan het bier., maar het was een koude douche jammer.

Deze cake van mercurius een jaar of 4/5 gelden gekocht voor 50 euro, (normaal 100 euro).
Ik was toen nog erg enthousiast over deze cake, want het was de enige in waaier in NL met alleen maar Chrysanthemum Crackling. Kon hem voor de helft krijgen, en had em zonder twijfel gekocht.

Echter duurde deze cake 2 tot max 4sec. Alles kwam er in 1x uit, maar de bombette knalden ook op gezicht hoogte. Gelukkig is niemand iets overkomen, maar sindsdien heb ik geleerd om afstand te houden van vuurwerk.

Had deze op maximaal 4 meter afstand gezet. Nu hou ik wel minimaal 8 meter afstand. En eerlijk gezegd geniet ik ook veel meer als ik een goede afstand houd van mooi siervurwerk.

Groet

Nah zal ik dan maar als eerste reageren..... Rijswijk1968 Ja je hebt er altijd een aantal bij die het gegrond vinden om bij een ander de boel te beschadigen en elders zelf hun auto weg te zetten en owee als daar een vonkje terecht komt.

Heb dat zelf ook vaker gezien drie lopen er weg de vierde die niets vermoedend staat te genieten krijgt de schuld.

Van mij krijg je een dikke pluim en als ik een pet droeg nam ik hem af, veel respect voor je. kalm gebleven en nagedacht.

bizar verhaal Rijswijk1968. Helaas zitten er altijd rare mensen tussen. Inderdaad petje af dat je rustig bent gebleven hoor.

Mijn gekste ervaring met vuurwerk tot nu toe is een vuurwerk cake die omviel en over de grond schoot. Nou komt het, bij het laatste schot stond de cake ineens weer rechtop :bonk:

Mijn mafste moment, was ook een omgevallen cake waarbij de laatste bombette onder een auto door naar de overkant van het plein, tussen de benen van de overbuurman door, die in de deuropening stond zo da hal van de woning in om daar te ontploffen.

Gelukkig was er niemand in de hal. Wel een mooi patroon op de muur van de peony die het had moeten zijn...

Sindsdien staan al mijn potten stevig vastgeklemd in een doos, tussen stenen of tussen andere cakes.

Ik heb eens een lawinepijl zien staan van de overbuurman, die bleef staan in de fles. Chaos in de straat.

Zelf vorig jaar een omgevallen heroic strike die omging. Recht op mij en mijn voordeur af. Met wat blauwe plekken van de bombettes weg gekomen, en een piep van een uurtje in de oren. Heb m trouwens wel weer besteld, maar hij komt goed vast te staan!

Mijn gekste ervaring met vuurwerk tot nu toe is een vuurwerk cake die omviel en over de grond schoot. Nou komt het, bij het laatste schot stond de cake ineens weer rechtop :bonk:

Mijn vader zette een cake eens in alle onwetendheid op zijn zij, na twee schoten stond deze ook weer rechtop. Voorlopig mag die niets meer afsteken :D

In mijn wilde tijd toen ik nog een heel stuk jonger was, tijdens het autorijden een nitraat aansteken en uit de auto willen gooien. Was alleen vergeten dat het raampje niet open stond. Nitraat valt tussen de stoel en de dorpel van het portier. In blinde paniek vol op de rem getrapt en de handen voor de oren. Auto vol rook en de vloerbedekking van de auto beschadigd. Voor de rest gelukkig geen lichamelijk schade.

Het valt mij op dat er nog best veel mensen hier op het forum last hebben van omvallende cakes (en dan bedoel ik niet wat door buren/anderen wordt afgestoken). Zet die dingen gewoon vast! Pak 2 stenen en zet daar je cakes tussen. Het is een kleine moeite, maar je bespaart jezelf en anderen een hoop ellende.

Je moet niet wachten tot het (bijna) mis gaat en dan pas extra maatregelen nemen.

Ik heb er zelden last van dat er bij mij dingen mis gaan. En als er iets niet helemaal goed ligt dat vrijwel altijd aan het product (laag knallende bombettes bijvoorbeeld).

Eddy.

Ik heb op 12 jarige leeftijd ontdekt wat snellont was.....had een knaller gevonden uit een 100.000 rol, een van de dikke uit de eindbom. Er zat wel 10 cm lont aan, voldoend dus...in en hoek neergelegd en vlammetje erbij...in een rats was het lont weg, een enorme klap en snippers....piep in het oor...zeer leerzame les!

Bijna vergelijkbaar,begin jaren 80 stak de plaatselijke chinees een 100.000 knaller af.Toen de rits afgelopen was meteen zoeken natuurlijk.Ik had er een paar gevonden,en wou ze natuurlijk afsteken ondanks de waarschuwingen van mijn vader.Toen ik dat toch deed en er 1 in mijn handen knalde, kreeg ik ook meteen een knal van mijn vader.:cry:

Bijna vergelijkbaar,begin jaren 80 stak de plaatselijke chinees een 100.000 knaller af.Toen de rits afgelopen was meteen zoeken natuurlijk.Ik had er een paar gevonden,en wou ze natuurlijk afsteken ondanks de waarschuwingen van mijn vader.Toen ik dat toch deed en er 1 in mijn handen knalde, kreeg ik ook meteen een knal van mijn vader.:cry:

Een dubbelklapper:bonk:

Het valt mij op dat er nog best veel mensen hier op het forum last hebben van omvallende cakes (en dan bedoel ik niet wat door buren/anderen wordt afgestoken). Zet die dingen gewoon vast! Pak 2 stenen en zet daar je cakes tussen. Het is een kleine moeite, maar je bespaart jezelf en anderen een hoop ellende.

Je moet niet wachten tot het (bijna) mis gaat en dan pas extra maatregelen nemen.

Ik heb er zelden last van dat er bij mij dingen mis gaan. En als er iets niet helemaal goed ligt dat vrijwel altijd aan het product (laag knallende bombettes bijvoorbeeld).

Eddy.

Dit vind ik juist geen goed advies. Ik zou nooit stenen gebruiken om vuurwerk vast te zetten. Waarom niet? Je kan altijd de pech hebben dat een cake direct uit elkaar knalt (en dat heeft al menig forumlid meegemaakt) en wanneer vastgezet met stenen, veranderen de stenen in een hele hoop projectielen die juist meer letsel kunnen veroorzaken dan een omgevallen cake.

Daarom raad ik altijd aan om geen stenen, maar zandzakjes te gebruiken. Meestal heb je ze al liggen, bijvoorbeeld van die deurstoppen gevuld met zand. Deze vangen de klap veel beter op.

Dit vind ik juist geen goed advies. Ik zou nooit stenen gebruiken om vuurwerk vast te zetten. Waarom niet? Je kan altijd de pech hebben dat een cake direct uit elkaar knalt (en dat heeft al menig forumlid meegemaakt) en wanneer vastgezet met stenen, veranderen de stenen in een hele hoop projectielen die juist meer letsel kunnen veroorzaken dan een omgevallen cake.

Daarom raad ik altijd aan om geen stenen, maar zandzakjes te gebruiken. Meestal heb je ze al liggen, bijvoorbeeld van die deurstoppen gevuld met zand. Deze vangen de klap veel beter op.
Ik zou gewoon voor enkele euro's een klem halen. Vorig jaar ook gedaan en daar gebeurt echt niks mee. Als je voor 100en euro's vuurwerk haalt dan kan zo'n investering er ook wel vanaf lijkt me.

Als dat zo zou zijn dan zouden de straatstenen/stoeptegels ook kapot moeten gaan bij zo'n klap. Dat heb ik nog nooit gezien van (Nederlands) consumentenvuurwerk. (ik weet niet wat voor vuurwerk jij afsteekt?) Als je 2 fatsoenlijke stenen gebruikt (ik gebruik 2 straatklinkers), dus geen zandsteen o.i.d., dan zou ik mij bij een ontploffende cake meer zorgen maken om rondvliegende sterren en bombettes dan een versplinterde steen. Daarbij gaat de meeste druk om de steen heen, de lucht in. En de kans dat een losstaande cake omvalt is een stuk groter dan dat een cake uit elkaar knalt, dat moet je ook meenemen.

Je hebt wel gelijk dat zandzakjes een goede manier is om cakes klem te zetten, maar ik ken werkelijk niemand die ze standaard heeft, dus zou je ze al apart moeten aanschaffen of zelf wat fabriceren. Stenen of keien hebben veel mensen wel ergens in de tuin liggen, zijn dus makkelijk voor handen, wat ook de reden was dat ik dat als voorbeeld gebruikte. :wink:

Maar ik denk dat wij het er wel over eens zijn dat je vuurwerk vast moet zetten (behalve vuurpijlen. :p ), en dat je dat eigenlijk ook wel van een vuurwerk liefhebber mag verwachten? :)

Eddy.

Even daarop inhakend, gewoon cakes tegen elkaar aan zetten dan gaan ze ook geen kant op. De eerste cake zet ik altijd tegen andere cakes aan die nog niet zijn aangestoken, gewoon de kontjes bedekt laten dan gaan ze echt niet af. Daarna gewoon alles inbouwen.

Mijn gekste ervaring, tja.. Een Lidu Ninja III pijl die ik aanstak maar het beschermkapje van het lintje was er niet goed vanaf gegaan waardoor er nog een stuk plastic in de stijgmotor zat. Pijl ging met een boog zo over het huis heen. Nooit meer wat van mn buurvrouw gehoord.

Back
Bovenaan