Gekste ervaring met vuurwerk

Ik heb ff zitten denken over de afgelopen 40 jaar:
romeinse kaarsen die ontploften, superlawinebolpijl van Becks die eerst bleef staan en dan met een lullig boogje de lucht inging en op straat ontplofte waar vlak daarvoor een groep fietsers voorbij was gereden (pffff), gat in het overhemd van de buurman door een vuurpijl, stuk uit raamkozijn door zo'n lange Atoombom van Kat, voor 3 gulden Piraatjes besteld en dan bij afhalen onderweg een briefje van 5 gulden vinden = 2x zoveel Piraten :D , schietlonten, Astronauten die ik te lang vasthield met het in de lucht laten snipperen (hele zere vingers).
Valt wel mee als het zo bekijk, ben altijd wel voorzichtig geweest

Toen ik klein was probeerde ik eens een jumpingjack matje aan te steken. ik had het matje op mijn vlakke hand liggen en kreeg het lontje niet aan met de aansteeklont, toen er ineens een ander jochie een rotje tegen de aansteeklont hield. deze ging meteen aan en een vonkje van zijn lontje kwam midden in mijn matje terecht waardoor deze meteen af ging. maar nu komt het stomste: in plaats van gewoon mijn hand om te draaien zodat het matje vrij kon vallen kneep ik mijn hand dicht, haalde aan, en gooide het matje zo ver mogelijk weg. hierdoor was mijn kleine handje er alleen maar slechter vanaf gekomen. ik had er een paar hele flinke blaren aan over gehouden, en heel mijn handje was zwart, maar heb na 2 uurtjes en heel wat koud water gewoon weer staan stoken volgens mijn moeder. alles is uiteindelijk ook mooi geheeld.

Een soort gelijk verhaal als hierboven:
Onze buren hadden een 100k afgestoken om 12 uur, en de volgende dag vond ik zo'n dikke klapper van de eindbom met ook een heel stuk lont er aan. we gingen later die dag naar familie waar we de rest van ons overgebleven vuurwerk op gingen stoken, en die klapper nam ik ook mee. toen ik hem trots aan mijn oudere neef liet zien waarschuwde hij mij meteen over dat het schietlont was, daarom zou hij hem wel ff afsteken. (dom, dom, dom..) hij zette dat ding op straat neer, hield een vlammetje bij het lont, en vrijwel direct ging het ding af. de huid tussen zijn duim en wijsvinger en de huid tussen zijn middelvinger en wijsvinger was door de klap open gespleten en hij bloedde als een rund. uiteindelijk is hij na een aantal hechtingen ook volledig hersteld, maar ik ben er wel een hele tijd kapot van geweest.

Ik heb toen ik een jaar of 14 was eens een baby pijl fluit aangestoken, in mijn hand gehouden tot hij bijna ging, en toen in de lucht gegooid. dat deed ik toen wel eens vaker, maar deze keer was mijn timing fout. (net als deze hele actie..) vlak voor hij ging was de gang er uit, keerde hij om naar beneden, toen ging hij af en vloog zo mijn haar in achter mijn oor. ik had een hele kale plek achter mijn oor, en voor straf mocht ik er niks aan doen en heb er nog weken mee gelopen..

toen ik ong. 16 was had ik een hele zooi asian thunders gekocht. (die goeie oude) stoer als ik toen wou zijn stond ik een pakje 1 voor 1 uit mijn hand weg te schieten. Tot ik er eentje, geen idee waarom ineens, gewoon op de grond zette. de lont ging er in, en de bombette klapte direct in het buisje. Ik schrok me kapot! Ik heb daarna nooit meer een gebruiksaanwijzing in de wind geslagen!

er klapte eens een 3 inch toen deze net boven de mortier uit was. (hij was er goed in geladen, de buis was niet vochtig oid) we stonden er gelukkig ver genoeg vanaf.

er werd eens een 6 inch de lucht in geschoten, maar die ging niet aan bij de lancering.

verder nog een hele zooi pijlen die met een boog naar beneden kwamen, cakes die omvielen, en een keer een romeinse kaars die gewoon uit elkaar knalde.

Niet echt vuurwerk maar wel net zo lijp: We gingen eens 's nachts carbid schieten in een voetbal kooi in de dichte mist. (jaja..) we hadden een constructie gemaakt waardoor je de bus kon ontsteken door een doorgebroken rotje in een moer te draaien. Ik maakte de bus klaar, stak hem aan, en rende weg. tijdens het wegrennen volgde de klap, en vrijwel direct daarna hoorde ik het deksel van de melkbus langs mijn hoofd suizen. ik had de bus in mijn desoriëntatie blijkbaar richting de uitgang van de voetbalkooi gelegd. we hebben die nacht geen carbid meer geschoten.

Al met al heb ik heeel veel geluk gehad, en mijn lesje wel geleerd.

T gekste waar ik zo aan denk ik het volgende:

Altijd ga ik op 1 januari een rondje fietsen door de buurt, even kijken wat er allemaal is afgegaan. Een paar jaar terug kwam ik op een grasveldje, waar de nodige vuurwerkresten lagen. Althans, dat dacht ik, want toen ik beter ging kijken, was driekwart nog niet aangestoken! Een aantal mooie Dynasty cakes en 2 aangebroken pijlenpakketen lagen daar, verregend, in het gras te liggen met de lontjes der nog aan en het folie nog op de cakes. Was een heel rare ervaring, voor een 200 euro aan zijknatte producten.

Spullen mooi laten liggen (en niet zoals de meeste gekke verhalen boven mij beginnen, aangestoken) en toen ik 's middags langs liep, was alles gelukkig opgeruimd.

Een jaar of 4 a 5 terug de schrik van mijn leven gehad, ik moest even op oudjaarsdag wat administratie doen en zat op kantoor en hoor vanuit het vuurwerk deel geroepen "brand, brand, brand".
Op dat moment zat mijn hart ergens tegen het plafond en gaat de adrenaline flink omhoog kan ik je vertellen.

Wat blijkt, hebben twee klanten vuurwerk bij ons vuurwerk gekocht en zij stonden even verder in straat geparkeerd, bij het inladen van het vuurwerk is er jongelui langs gefietst en die hebben vuurwerk in de auto gegooid.
Binnen no time ging het eea af in de auto, twee van onze medewerkers (toevallig beide ook bij de brandweer)hebben zeer snel en handelend opgetreden en konden erger voorkomen, helaas was de auto toch wel redelijk beschadigd.

Laatste jaarwisseling.

Ik naar binnen om de osiris/broekhof te pakken, kom naar buiten , zie een bombette voorbij vliegen die in het gezicht van een ventje komt.
Ik had als bescherming de hele combi box voor mijn borst (achteraf gezien ook niet echt fijn ), bombette was in een hoge vuurdoorn gekomen die gelijk in fik ging omdat er veel droog blad in zat .(tegen de zijmuur van mijn huis anno 1908)
Een buurman heeft in een reflex het vuur eruit geklauwd, doorns in zijn handen en licht verbrand.
Wat bleek , een knurft had een pot in de hand aangestoken en half neer gezet/gegooid en terwijl de pot nog nawankelde ging deze al af viel deze om en alles over straat schoot.
Die gast is bij zijn strot gepakt en de straat uitgejaagd.
Bij navraag had het jochie niks gelukkig, alleen een blauwe plek op zijn wang. (geen bril op!! ) .
Dit jaar blijf ik tot 00.30 binnen als er veel lui staan.
Als iedereen zijn kruit heeft verschoten ga ik beginnen. Ik probeer alles safe te doen en dan heb je zo een knurft die het ff verpest.

Het rare: alles en iedereen veiligheidsbrillen gegeven (dacht ik ), cakes binnen in 2 op elkaar gezette palletranden staan zodat niks in de rondte kan vliegen , brandblusser binnen staan. Dus veiliger kan het niet.....

ventje zonder bril krijg rondvliegend vuurwerk in zijn gezicht en mijn heg gaat in de fik en dat word met de hand geblust.

Zo zie je maar, hoe goed je voorbereid bent je moet altijd met het onverwachte en anderen rekening houden............. )-:

Incidentenrapport:

Samen met je broer vuurwerk afsteken. Hij zet een vuurpijl in een fles (niet goed maar we waren nog jong en onwetend)en steekt hem aan...een windvlaag en alles valt om en de vuurpijl vloog door de straat. De pijl klapt tussen 2 niets vermoedende voorbijgangers. Gelukkig geen verwondingen.....

Met een grote groep vrienden onderweg naar het centrum van het dorp om daar vuurwerk af te steken. Onderweg natuurlijk vuurwerk afsteken en opeens zie ik mijn maat zijn tas met vuurwerk op de grond gooien. Dit katoenen tasje hing om zijn nek en er was een vonkje in terecht gekomen. Bijna al het vuurwerk (strijkers, astronauten en kleine romeinse kaarsen)wat erin zat is afgegaan.

Lekker vuurwerk afsteken met vrienden en familie, mannetje of 20 op de oprit.
Ineens de overbuurman die wat roept en we zien zo zijn vuurpijl op ons afkomen. Startmotor deed het niet goed. Ik heb mijn jongste dochter in de kraag gepakt en naar me toe getrokken en een seconde later klapte de vuurpijl vlakbij ons. Omdat we de pijl aan zagen komen had iedereen zich al afgewend en waren er geen verwondingen, wel wat schroeiplekjes op kleding.
Diezelfde nacht dacht iemand (bezopen) verderop in de straat: laat ik die cake die niet is afgegaan maar in de vuurkorf gooien die op straat stond. Nu ging die dus wel af!!! Het vuurwerk vloog alle kanten op...gillende vrouwen, huilende kinderen, brandschade en brandwonden (niks ernstigs gelukkig).
Lekker begin van het jaar...

Omhoog kijkend naar het mooie vuurwerk iets op je voorhoofd krijgen wat nog een beetje gloeit. Gevolg een blaartje op je voorhoofd.

Nitraten gooien in een brandende vuurkorf, ook een slecht idee. Ziet er wel spectaculair uit, maar niet als je er dichtbij staat.

Klein potje aangestoken en na de eerste tube valt ie om. De rest van het potje vloog alle kanten op. Een bombette vliegt tegen de openstaande voordeur aan en schiet zo de gang in. De gang waar de rest van ons vuurwerk stond!!!!
Daarna als eerste al het vuurwerk buiten neer gezet en de voordeur dicht getrokken. Schade in huis viel mee. Wat schroeiplekken op de muur en in de deurmat en het heeft een paar dagen naar vuurwerk geroken in huis :).

Back
Bovenaan