Geelse Kanaalfeesten 2009

Witte Reus, het kan idd ook gewoon door de regen komen, laten we het dan maar hierop houden, daar discussie geen zin heeft.

Ik weet niet of je het verhaal kent dat geschreven door arjan uitman, bijvoorbeeld op het vuurwerk belgie forum en op die van het vuurwerkmuseum geloof ik, maar dat schepte echt hoge verwachtingen! Het klonkt gewoon zelfs bizar!

Als je er dan staat, ook in de regen, en het is niet zoals je verwacht had is het teleurstellend, daar doe je niets aan.

Dus als het regent en men schiet electrisch dan is de kans dus veel groter dat het hele verhaal of een gedeelte daarvan niet afgaat?
Men kan het toch afdekken?Bij andere bedrijven gebeurt dat toch ook niet zovan "blame it on the rain".:bonk:
Wil geen discussie uitlokken maar dan kunnen we net zo goed naar een ander land verhuizen:blink:

Volgens mij is het schietsysteem gewoon geschikt om in de regen te schieten, dit zou geen probleem moeten zijn.

Excuses van Original

SS852628Medium640.jpg

De Geelse Kanaalfeesten eindigde met een anticlimax. De profshow, die de letterlijke klap op de vuurpijl had moeten worden, viel in het water. En natuurlijk hadden de bijna continue hoosbuien, die het schietterrein vanaf vrijdagochtend teisterden, invloed op de technische mankementen. Maar de belangrijkste conclusie die Original Fireworks kan trekken, is dat wij zelf te kort zijn geschoten.
De consumentenshow ging goed. Ondanks dat er door falende elektronica op het laatste moment werd besloten om te gaan fakkelen. Feestvuurwerk van goede kwaliteit, op een leuke manier samengesteld, zorgde voor een aardig showtje.
Bij de profshow ging minder dan de helft af. Omdat alles was voorgeprogrammeerd en er door de brandweer niet mocht worden gefakkeld, zorgden beelden die niet afgingen voor vervelende stiltes. De bommen die werden afgeschoten waren goed, maar samenhang ontbrak. Misschien kunnen mensen zich voorstellen dat de Original crew nog meer teleurgesteld was, dan liefhebbers die zich hadden verheugd op een daverend vuurwerkevenement. Maanden lang is er gewerkt aan vuurwerkverrassingen, die uiteindelijk nooit iemand te zien gekregen heeft.
We vinden het heel vervelend dat we niet het vuurwerkfeestje konden vieren zoals iedereen dat van Original Fireworks gewend is en daarom worden de verontschuldigingen aangeboden.

De enige pluspunten die we kunnen verzinnen zijn, dat het vuurwerk dat wel de lucht in ging, van goede kwaliteit was en dat de sfeer langs de kade ook erg gezellig was. Maar feit blijft, dat Original Fireworks deze keer haar grote mond niet kon waarmaken. We gaan nu een weekje balen en dan met volle moed weer aan de slag en zorgen dat zoiets nooit meer gebeurd.

http://www.vuurwerkbelgie.com/nieuws.php

Ik vind het een oprechte en eerlijke excuus.

M'n filmpje heb ik wederom geupload en staat weer online (zie beginpost).

dsc00028__800x600_.jpg

vanmorgen in de stromende regen nog even gekeken met Thunderboy op het schietveld.
wat was dat nog groot zeg.!!
heb maar een aantal foto,s gemaakt,de stemming/sfeer was er gewoon niet voor om meer foto,s te maken.

Ik denk dat je mijn posts daarvoor niet hebt gelezen, en misschien niet snapte wat ik bedoelde met mijn eerste regels... Regen kan eigenlijk geen excuus zijn.

Dus als het regent en men schiet electrisch dan is de kans dus veel groter dat het hele verhaal of een gedeelte daarvan niet afgaat?
Men kan het toch afdekken?Bij andere bedrijven gebeurt dat toch ook niet zovan "blame it on the rain".:bonk:
Wil geen discussie uitlokken maar dan kunnen we net zo goed naar een ander land verhuizen:blink:

Tweeledig

Tweeledig

Zaterdag vol verwachtingen heengereden al had ik nog nooit eerder de show gezien van de Geelse kanaalfeesten, dus ik moest afgaan op de enorme aantallen shells die werden genoemd, de steppers, girandola's en de bizarre salute finale.

Dat er geen rondleiding was , was nog geen al te grote ramp. Jammer, maar ik hoop dat er nog een filmpje online komt van het schietterrein voor de show. Ook al ging de show niet goed, dan nog wil ik graag de aantallen zien.

Om 20.00 een BBQ-tje ontstoken. De karbonade's, satespiezen en moten zalm werden genuttigd precies voor de plek waar de mensen van Original nog hard bezig waren om de laatste hand te leggen aan de waterbommetjes en ander vuurwerk voor aan de waterkant. Dat beloofde veel!

21.45 was het eten op, en kon de BBQ geblust worden.
Perfect op tijd om de consumentenshow te aanschouwen.

Het showtje was leuk, maar de beelden gingen hier en daar nog wel wat dwars door elkaar heen. Zeker voor winkeliers die een schietlijst hadden was dit erg verwarrend. Tip: Schiet de volgende keer 1 voor 1 de producten weg. Duurt wel iets langer, maar dan begin je gewoon op tijd... Dan weten de winkeliers precies wat ze in huis halen. Leuk waren vooral de Horsetail (die niets met een horsetail te maken heeft), 7-bang rockets, de crackling Chry, pijlenbarrages, fluitpotjes met silver tail, de M85 en de thundering heaven's.

Daarna het wachten op de profshow. Eerste aankondiging was een vage salute, die gelukkig werd gevolgd door 2 echte salute's (Jorge)
Daarna zag een paar beelden, maar na 5 minuten begon het al wel erg rommelig over te komen. Voor de grap zei ik nog tegen m'n broer: Zou de schietcomputer zijn volgelopen met water?

Wel zag ik erg mooie bommen, Waterval, veel goud, lampionbommen, multisalute shells en de fantastische falling leaves bommen.
Na een paar minuten begonnen er een horde 2,5 salute's te raggen, die na een paar seconden al zweeg om gevolgd te worden door een paar shells.

Toen was het stil. Nog een pauze? Huh, een paar mensen beginnen te zwaaien met hun lichten... Dan zal het wel afgelopen zijn. een waterig applaus volgde.

In de auto werd ik tijdens de terugreis een beetje ziek. Te hooggespannen verwachtingen denk ik, maar dat mag toch wel?

Ik heb wel genoten, maar toch viel het tegen... Original kan veel beter. dat weet ik zeker.

Groot respect voor de bouwers en organisatie! Zij hebben keihard gezwoegd om er iets moois van te maken.
Hoe zuur moet het wel niet zijn om een dag bezig te zijn met het beeld aan de waterkant, wat dan 's avonds in z'n geheel niet afgaat.
Ik kan me er alleen een voorstelling van maken, maar ik denk dat er hartgrondig is gevloekt...

Wel vind ik het iets te makkelijk om het te wijten aan een schietsysteem.
Electronica moet je altijd goed beschermen tegen vocht, en dan kom je met partytenten, tafels en iets meer tijd al een heel eind.
Als je een nieuw systeem hebt, moet je volgens mij ook altijd zorgen dat je back-up achter de hand hebt.
Hoe vaak is het systeem van tevoren getest?

Als je niet 100% zeker bent van je zaak ga dan alsjeblieft met de hand schieten. Dat gaan alles tenminste sowieso, al is timen dan veel lastiger.

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik meld me alvast aan als vrijwilliger aan voor volgend jaar. Original, PM me maar als jullie denken me te kunnen gebruiken.

Original, verder niets dan lof dat jullie dit soort dingen toch proberen. Dit getuigt van ondernemerschap en vooral van ballen (4")!!!

-- The only way is up --

Helaas was ik verhinderd en kon ik de show niet bezoeken. Op zich misschien een geluk geweest als ik de reactie´s lees. Maar wat ik wel bewonderingswaardig vindt is dat Original zijn excusses aanbiedt voor alles wat is mis gegaan. Dat getuigt dat men wel `de ballen` heeft om toe te geven dat er dingen zijn fout gegaan. Ik ben het dan ook eens zoals mijn vorige poster zei, dat je de technische kant ondanks regen,nieuw of wat dan ook altijd 100% in orde moet zijn.
Het voordeel voor ons als liefhebbers is`, Original zal een volgende keer zorgen dat hun naam gezuiverd wordt en proberen een weergaloze show te leveren.

... Als je niet 100% zeker bent van je zaak ga dan alsjeblieft met de hand schieten. Dat gaan alles tenminste sowieso, al is timen dan veel lastiger. ...
Maar wat als de brandweer dat nu verbied? Dan kun je niets als anders dan hopen dat de bedrading klopt en alles conform het schema af gaat.

Lijkt me zeer frustrerend voor de crew om toe te moeten zien hoe iets faalt, zonder in te mogen grijpen.

Maar ik ben het met je eens, heartworm: Original kan zeker veel beter dan wat er nu gebeurd is. Ik denk ook dat e.e.a. intern uitgebreid geevalueerd wordt. Niemand wil zo'n blammage nog eens mee maken.

Ik heb tot nu toe niet gereageerd op het voorval (en kan dat inhoudelijk ook niet, omdat ik er helaas niet bij kon zijn), maar ik wil bij deze in elk geval Original, Arjan en de crew sterkte wensen met deze enorme tegenslag. Dat veel mensen erg negatief reageren is begrijpelijk en benadrukt dat we met z'n allen donders goed weten dat Original in staat is om het vele malen beter te doen. We kijken met z'n allen vooruit en hopen dat Original de kans krijgt/neemt voor een revanche. Dat verdienen ze namelijk.

Cameo

Vind de excuus brief zeer netjes.
Geeft dus duidelijk aan dat hun er ook flink van balen dat het zo is gelopen.
Dat ziert Original.

Speciaal een weekend in een hotel gezeten voor zo een teleurstelling.

De consumentenshow was opzich niet verkeerd. Ik was zelfs aangenaam verrast door de burst van de meeste effecten.

Toen de BIG BANG, ...not. Het werd al snel duidelijk dat ze problemen hadden met het 1 en ander. Pauze na pauze. Moet ik wel eerlijk toegeven dat wat er de lucht in ging, wel mooi was. Leuke effecten. Het stukje met de salutes was ook goed, alleen te weing.
Ik kan me goed voorstellen dat ze bij Original ook diep teleurgesteld zijn.

Voor mij was er nog wel 1 lichtpuntje, ik heb voor het eerst in een helikopter gevlogen. Ook over de schietlokatie, Ik heb het wel gefilmd maar dat ding vloog zo snel dat het echt maar een paar seconde op beeld staat.

Er is al veel over gezegd op de diverse forums en ik kan alleen maar hopen dat iedereen begrijpt dat wij het ook zeer vervelend vinden, er flink de balen in hebben en er intern ook echt een soort verslagenheid is. Gisteren is meteen een officieel bericht eruit gegaan namens Original en ik wil daar toch nog een kleine toevoeging aan hangen.

Wij hebben uiteindelijk gedaan wat we konden en snappen de meeste reacties ook 100% die variëren van dat we prutsers zijn tot aan dat het jammer is en volgende keer weer beter. We hebben sommige zaken gewoonweg teveel onderschat en met het plots wijzigen van de originele schietlokatie (donderdagavond kregen we dat pas te horen en is vanalles omgegooid met de reden waarom we nu veel verder weg stonden dan voorgaande jaren) zoals die eerst was berekend en besloten en de zaken betreffende de brandweer of controlerende instanties die er verantwoordelijk voor zijn heeft het geheel nog lastiger gemaakt dan het al is/was. Er is een team van +-25 man zeer bedreven aan het werk geweest om ervoor te zorgen dat het dé show van Original zou gaan worden. Het heeft alleen niet zo mogen zijn helaas. Ik wil bij deze die mensen dan ook uit de grond van mijn hart bedanken voor alle mogelijke hulp die dag, tijdens de stress net voor de profshow zijn enkele mannen nog in de bres gesprongen om mee te helpen en snel dingen aan te sluiten op het systeem alleen was het helaas al te laat. Als er nog wat uurtjes over waren hadden we het wellicht wel gered.. maar dat is achteraf niet meer goed te praten, dat begrijp ik ook heel goed.

De opmerking dat de brandweer niets te zeggen heeft tegen gecertificeerde pyrotechniekers en we gewoon moesten fakkelen is in BE iets anders geregeld dan in NL, als daar die opmerking word gemaakt dat je het beter niet kunt doen dan moet je je er gewoon aan houden.. sterker nog, als we wel maling eraan hadden gehad en gewoon hadden gedaan wat we zelf wilden had heel de prof show misschien niet doorgegaan.. het was daarom gewoon het een of het ander. Daarnaast was het met de constructie van bakken gevuld met zand niet te doen en vooral niet veilig om daar tussen te gaan staan om te fakkelen.. dan liever niet denken we maar zo. De lange pauzes ertussen waren daarom ook logisch en te verklaren, ik liet het schietsysteem lopen zoals het geprogrammeerd was en daarmee in de hoop dat de bommen ook weggingen. Omdat er niets op de kade wegging was het logischerwijs opvallend dat het langer stil was dan geplanned..

Het hoe of wat is nu ook niet meer belangrijk, het is geweest en we moeten daar heel veel leer uittrekken en voor het vervolg meer kunnen inspelen op onverwachte problemen die er naar leiden dat je uiteindelijk in tijdsnood komt en zorgen dat er een buffer is. Ook wij hebben net als iedereen en als liefhebber maanden naar deze show uitgekeken, naar toe gewerkt, geprogrammeerd en wijzigingen weer verwerkt naar een heftige show vol aparte dingen e.d. maar het mocht niet zo zijn vanwege een reeks aan onverwachte zaken, tegenslagen en tekort komingen vanwege een combinatie van factoren.. Die dag is er ook gefotografeerd door weekblad de Panorama, hadden we VIPs uitegnodigd e.d. dat hakt er daarom bij ons ook wel in als het dan zo gaat als zaterdag.. Overigens hebben 2 mannen de hele dag foto's gemaakt en gefilmd, daar maken we eerdaags een korte en leuke samenvatting van om te laten zien hoe het die dag verlopen is..

Ik kan alleen maar zeggen dat we het ons heel veel aantrekken en zeker er van geleerd hebben. Er komen uiteraard weer nieuwe shows aan, we zullen dat waarschijnlijk ook aankondigen maar dat zal niet in Geelse feesten proporties qua grootte zijn. Allemaal bedankt voor de steun, reacties en volgende keer gaan we er 200% weer wat van maken..

Laatst bewerkt:
Ach, eens moet het eens goed fout gaan. Daaruit doet men de meeste kennis op. Voor jullie was Zaterdag zo`n moment. Toegeven aan jullie eigen falen, een oprechte excuses en er een wijze les uit leren voor de rest van jullie toekomstige shows.

Er is al veel over gezegd op de diverse forums en ik kan alleen maar hopen dat iedereen begrijpt dat wij het ook zeer vervelend vinden, er flink de balen in hebben en er intern ook echt een soort verslagenheid is. Gisteren is meteen een officieel bericht eruit gegaan namens Original en ik wil daar toch nog een kleine toevoeging aan hangen...

Ik was er zelf helaas niet bij, maar lijkt me erg frusterend dit allemaal...voor de bouwers, heel original eigenlijk en de toeschouwers net zo..
Ik kan ook begrijpen dat de reacties niet erg positief zullen zijn, maar het lijkt me voor Original nog erger.
Daarom doet het ook goed dat we ook vanuit Original zelf reacties hierover krijgen en dat men het probeert uit te leggen en zeker ook niet te beroerd zijn om de hand in eigen boezem te steken. Echt super en ik hoop dat de show in de toekomst weer goed zullen gaan en dat ze hiervan lering zullen trekken...
Ik ga er van uit dat dat wel goed komt :wink:

Iig sterkte en succes met evalueren...

Bedankt voor je post Arjan.
Zeer uitgebreid verhaal waar jullie zelf toe geven dat het niet liep.
Het is inderdaad zonde, maar deze dingen gebeuren en je kunt er alleen maar van leren.
Volgende shows zullen beter gaan, dat voorkom je nu wel door wat er zaterdag is gebeurt.

ook van mijn kant bedankt arjan voor deze uitgebrijde uitleg!
erg jammer allemaal.
leer er van en de volgende x met op geheven hoofd als vanouds gaan met die banaan!
sccs original

Zonde dat dit fout gelopen is! Bedankt Arjan voor de uitleg en de excuses vanuit Originals. Moet je ook maar het lef voor hebben om zo mans te zijn om je Excuus aan te bieden. respect daar voor!

Nu lees ik dat er ongeveer 25 man hebben meegeholpen. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat met zo een grote ploeg je vaak elkaar alleen maar voor de voeten loopt en dat het niet echt opschiet zo een grote ploeg. meestal schiet je sneller op met maximaal een man of 10 aan ervaren krachten bij dit soort (grotere) shows. Dan met een grote groep waar deels misschien dan wel nogal minder ervaren, of onervaren mensen bij zitten. Ondanks dat de bedoelingen en intenties van al deze mensen natuurlijk goed zijn.

Zonde dat dit fout gelopen is! Bedankt Arjan voor de uitleg en de excuses vanuit Originals. Moet je ook maar het lef voor hebben om zo mans te zijn om je Excuus aan te bieden. respect daar voor!

Nu lees ik dat er ongeveer 25 man hebben meegeholpen. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat met zo een grote ploeg je vaak elkaar alleen maar voor de voeten loopt en dat het niet echt opschiet zo een grote ploeg. meestal schiet je sneller op met maximaal een man of 10 aan ervaren krachten bij dit soort (grotere) shows. Dan met een grote groep waar deels misschien dan wel nogal minder ervaren, of onervaren mensen bij zitten. Ondanks dat de bedoelingen en intenties van al deze mensen natuurlijk goed zijn.

8 tot 10 ervaren mensen is meer dan genoeg,niet weggenomen de goede intenties en bedoelingen inderdaad van de mensen die daar rondliepen.:)
Misschien is het gewoon te hoog gegrepen en is men nog niet toe aan zón show?

Back
Bovenaan