“Geef je echt honderden euro’s uit voor die 8 uurtjes?!” [Sfeerverslag '20 '21 & '22]

Prachtig vehaal Niels, het inspireerde mij meteen voor het mijne...

De jaren 2009-2012
Weken voordat het oud en nieuw is breekt de koorts al los….naar de winkels bellen of er al folders zijn en die meteen ophalen als het antwoord positief is. Kilos vuurwerk uit Belgie liggen dan al klaar en zijn uitgebreid op de foto gezet, sommige pijlen zijn groter dan mijn kinderen toen…
In de late zomer toen met zoonlief naar Belgie geweest voor vuurwerk en hij keek zijn ogen uit…..hij mocht vuurwerk uitzoeken en dat werden silver crackers en DJF’s….
Op bezoek bij een oom kwam er ook nog van alles tevoorschijn en het wachten was op de dag der dagen…
Precies om 10.00 uur openden we de dag altijd met een zink 901, dat deden we al jaren en dat was ik mijn kinderen verplicht…dat wilden ze ook graag, evenals mijn vrouw. Precies om 10 uur een donderende knal en ja hoor, 100 meter verderop ging het ook helemaal los, daar woont een mede VWC’er die ook actief is op youtube. We stookten lekker tegen elkaar in en overal ging het nu los.
De hele dag door stoken en knallen, wel rekening houdend met mens en dier. In de avond kwam het zwaardere spul naar buiten en zaten veel mensen te genieten van al het vuurwerk en kwamen zelfs koffie brengen. Om 00.00 uur met twee winkelwagens naar buiten. Zodat alles bij de hand was en los gaan maar, 901, rollen, veel sier en doorlont projecten en zoonlief had ook een mooi project gemaakt. Wat een feest. Dochterlief filmde alles en om 01.30 voldaan aan de champagne. (geen drank en vuurwerk tegelijk) heerlijk over 9 maanden alweer vuurwerk halen…

1980-1986
Begin oktober begon het te kriebelen…..wanneer kwamen de strijkers weer de markt op? Een doos voor 18 gulden en een karton voor 5 gulden per doos. Meestal kocht ik 5 doosjes, altijd Moog Nico’s, gangbaar in het noorden. Via via werden ook vuurwerk pakketten aangeschaft, meter pakketten voor 25 gulden maar ook rotjes werden gekocht. Groen gele shising crackers, wat waren ze mooi… Per 40 pakjes in een slof. Natuurlijk ook een echte Chinese Horsebrand rol, later kwamen daar de eerste nitraten bij die op de markt kwamen, evenals zink 901 en de eerste widow makers. In de kranten al veel koppen van in beslag genomen vuurwerk. Op mijn zolderkamer zat ik de strijkers te tellen of er wel echt 100 stuks in de doos zaten en natuurlijk moesten de strijker getest worden. In de woonwijk op zondag avond. Met een groep van 10 jongens de wijk rond en flink wat vuurwerk afsteken. De knallen waren enorm, evenals de flitsen toen. Als pa en ma eens weg waren staken we een 901 vanuit de tuin af en strijkers vanuit het slaapkamer raam….geweldig, wat een tijd. Toen de folders kwamen, werden die wel 100 keer gelezen en de etalages waren prachtig ingericht met het mooiste vuurwerk, knal en sier. Via de buurman kwam er nog een tas met vuurwerk bij en een avond lang zaten we matjes uit elkaar te vlechten om ze allemaal per stuk af te steken. Kippescheten en piraatjes. Zodra je na de kerst mocht afsteken, werd dat massaal gedaan, toen nog 5 dagen. De straat lag bezaaid met rot zooi en dat werd alleen maar meer, heerlijk smeulende resten. Oudjaarsdag de hele dag afsteken, er kwam geen eind aan. In de avond werd het heftiger, zeker toen de nitraten op de markt kwamen en de widow makers en vlinders. Strijker bommen gingen soms af en de dreunen waren enorm soms. Om 23.45 uur werd het rustiger en gingen de meeste mensen naar binnen. Al het vuurwerk werd klaar gelegd achter de deur en vaders krabte zich eens op het hoofd want de hoeveelheid die hij in zijn hoofd had was toch zeker 70% minder dan wat er lag……Om 00.00 uur gelukkig nieuw jaar, zoen zoen en rap een jas aan en naar buiten. Eerst de Chineese rol en dan strijkers in alle soorten en maten. We hadden de straat voor ons zelf, want iedereen wist, auto’s weghalen als wij los gingen…het was echt oorlog…sier, knal, rol, alles door elkaar en dat drie kwartier achter elkaar. Daarna alles bij elkaar vegen en de fik erin, als het al niet in de fik stond….het was weer mooi zo.
De dag daarna kon je de straat niet meer zien van de rotzooi. Dan rondlopen en vuurwerk zoeken, een flinke tas vol met niet afgegane rotjes, siervuurwerk en strijkers. Dat mocht allemaal drogen op de verwarming, waarna we het afstaken of alles open sneden en al het kruit in bakjes deden. Dat werd dan in de tuin op een hoop gelegd en door vaders aangestoken met een zelfgemaakte lont….totaal onverantwoord maar de herinneringen zijn zo mooi…….

Wat een geweldig verhaal Niels. Zo herkenbaar en vooral dat “vroeger” wachten op de folders. Met name van intratuin Blokker en Fems Hoorn. Ik kom zelf ook uit die regio. Heerlijk ben benieuwd naar de updates. :D

He das leuk! Niet veel mensen die Fems kennen. Toch een paar keer best leuke dingetjes daar vandaan gehaald. Jammer dat ze gestopt zijn.

Absoluut top verhaal Niels, leest makkelijk weg en je bent duidelijk gezegend in het verhalen vertellen ;)

Paar foto's tussendoor zouden het helemaal af maken, maar ga zo door!

Benieuwd naar de rest!

Zeker leuk. Heb er ook wel eens wat mooie dingen vandaan gehaald. Ik denk dat ze een van de weinige in de buurt met Proline assortiment waren. Jammer dat ze gestopt zijn.

Absoluut top verhaal Niels, leest makkelijk weg en je bent duidelijk gezegend in het verhalen vertellen ;)

Paar foto's tussendoor zouden het helemaal af maken, maar ga zo door!

Benieuwd naar de rest!

Als ik nog tijd heb ga ik dat zeker doen! Eerst het verhaal maar eens af krijgen :D

Ik ga naar de hel, want ik moest hier echt keihard om lachen hahaha. Na het doorspitten van Fatazz z’n post geschiedenis, ga ik er vanuit dat hij het niet zo gemeen bedoelde als wij het interpreteren maar eerder als plagende grap/bijdehandt. Laten we er dan ook niet teveel tijd/negativiteit aan besteden.

@Niels: zalig verhaal kerel, echt sfeermakerij dit en alles extreem herkenbaar

Gelukkig dat iemand de humor er nog van in ziet... Wat een tere zieltjes allemaal zeg, damn. Als troost zal ik de post alsnog gaan lezen... :bonk:

@Niels... Heb je post alsnog "even" gelezen. Mooi verhaal en zeker herkenbaar, ook al ben ik wat ouder dan jij is het leuk om te lezen dat de beleving hetzelfde was/is, zeker op jonge leeftijd.

Wat mij echter het meeste op viel en daar word ik heel blij van, je gebruik van de Nederlandse taal is top, goede zinsopbouw, juiste gebruik van interpunctie en geen taal- en grammaticale fouten, voor zover ik heb kunnen ontdekken iig! Tegenwoordig is dat een groot compliment waard.

Wat een verhaal weer Niels, werkelijk prachtig. Bedankt voor je tijd en moeite hierin. Hopelijk ga je nog foto's toevoegen, dat zou het echt afmaken.

@Niels... Heb je post alsnog "even" gelezen. Mooi verhaal en zeker herkenbaar, ook al ben ik wat ouder dan jij is het leuk om te lezen dat de beleving hetzelfde was/is, zeker op jonge leeftijd.

Wat mij echter het meeste op viel en daar word ik heel blij van, je gebruik van de Nederlandse taal is top, goede zinsopbouw, juiste gebruik van interpunctie en geen taal- en grammaticale fouten, voor zover ik heb kunnen ontdekken iig! Tegenwoordig is dat een groot compliment waard.

*opviel...

Kleine update gedaan! crtl + F op 'update 2'. Komend weekend verwacht ik weer een wat grotere toevoeging te kunnen plaatsen :D

En de volgende update is weer een feit! Waarschijnlijk nog 1 update van het verhaal, en ik hoop nog het e.e.a. aan foto's toe te kunnen voegen later deze maand.

Nog een kleine update gedaan qua tekst. Foto's toevoegen gaat denk ik niet meer lukken, maar wie weet...

Geniet van de komende dagen allemaal!

Net alle nieuwe updates gelezen!!! Wat een heeerlijk verhaal heb je geschreven!!! En gefeliciteerd nog!!!, jemig wat leuk voor jullie allemaal. Hoop dat je ook tijdens je reis nog eens ik incheckt bij je digitale vuurwerkvrienden ;) hou ons op de hoogte hé.

Hoop dat je dit jaar extra kan genieten van het vuurwerk, bedankt voor het topverhaal! Zeer herkenbaar sommige passages ;)

Ik vind dit- en je ophaalverslagen misschien wel de allerleukste topics op VWC. Heerlijk leesvoer!!

Gefeliciteerd kerel. Trouwen is altijd een mooi feestje.
De geplande wereldreis is ook niet verkeerd.
Maar eerst: nog even lekker genieten van een Nederlandse jaarwisseling.
De beste wensen alvast!

Back
Bovenaan