Enschedeërs in gesprek over lusten en lasten vuurwerk.

Eén grote vuurwerkshow op een centrale plek in de stad, met een feest er omheen. Dat staat met stip bovenaan nadat 350 Enschedeërs een dag lang spraken over hoe Enschede in de toekomst moet omgaan met vuurwerk.

Ik heb hierover zojuist een mail naar zowel de Tubantia, EnschedeFM als RTV-Oost gestuurd.

Dit is namelijk een verkeerde voorstelling van zaken. Hoewel het betreffende voorstel gister weliswaar op plaats één in de top tien is geëindigd, heeft betreffende categorie "georganiseerd vuurwerk en/of vuurwerkzone" slechts 96 stemmen verdeeld over twee voorstellen in de top tien weten te behalen. De categorie "voorlichting en opvoeding" daarentegen wist liefst 162 stemmen verdeeld over vier voorstellen in de top tien te behalen.

stemmingEnschede.PNG

De organisatie heeft inmiddels aangegeven de volledige uitslag in de loop van komende week op haar website te zullen publiceren.

Super dat jullie gegaan zijn, helaas kon ik zelf niet. Stemmen doe ik natuurlijk wel! Alles behalve een oud en nieuw zonder vuurwerk waarbij je nog moet hopen op een optionele vuurwerkshow.

Leuk dat alleen een show geflatteerd op nummer 1 staat. Maar als het al zover komt dat er geen consumentenvuurwerk meer is, twijfel ik of er zelfs wel een show komt.
Het vervolg is namelijk dat Enschede niet bepaald een rijke gemeente is en veel burgers niet indirect willen betalen voor een vuurwerkshow. Al helemaal als blijkt dat er nog steeds overlast is en er gewonden zijn(verhelp je niet door alleen een show te geven). Door te behouden zoals nu is, met vuurwerk(vrije)zones en betere voorlichting kan iedereen uitgeven wat die zelf wil, hoef je niet een hele show te organiseren met alles wat daar bij komt kijken door een grote massa mensen op in plek etc. etc.

Daarbij denk ik ook dat een algemene oplossing uit slechts één van de 8 thema's niet dekkend genoeg is. Men kan wel een vuurwerkshow willen, maar dat gaat gepaard met vuurwerk(vrije) zone(s), voorlichting, traditie etc. Dus erg jammer dat er dan zo'n berichtje gepubliceerd wordt, dat alleen de vuurwerk-haat-kant laat zien terwijl dat totaal niet de toon was gisteren.

Bedankt voor jullie inzet, tijd en energie die jullie hierin steken.
Ben erg benieuwd wat het allemaal gaat brengen. Wel weer erg typisch dat nieuws bericht. De media brengt het vuurwerk hoe dan ook slecht in het nieuws.

Ik heb het zelfde sjon beton. Vind de site alles behalve duidelijk/overzichtelijk.

waar kan men stemmen? ik zie door de bomen het bos niet op die site, of ben ik nu zo scheel :P

Ik heb het zelfde sjon beton. Vind de site alles behalve duidelijk/overzichtelijk.

Overzichtelijk of gebruiksvriendelijk is het inderdaad helaas niet. Het is daarentegen wél zéér belangrijk dat wij als liefhebbers meedenken en onze mening geven.

Men dient zich te registreren, dat kan rechtsboven aan de hoofdpagina. Pas na registratie kan men stemmen op de voorstellen en meediscussiëren over betreffende ideeën.

Ieder afgelopen zaterdag voorgesteld idee heeft een eigen topic, men bereikt het overzicht door op de knop "bekijk alle ideeën" op de hoofdpagina te klikken. In totaal zijn er voor zover ik kan zien vierendertig ideeën die bediscussieerd worden. Het zelf aanmaken van topics kan naar mijn weten (nog) niet.

Stemmen voor of tegen een voorstel doet men in het bij een voorstel horend topic middels een duimpjessysteem. Tevens kan men de reacties op dezelfde manier beoordelen.

Zijn mijn mede-enschede-g1000-deelnemers er aanstaande zaterdag 1 juli ook bij in het stadhuis?

Er zal dan een begin gemaakt worden met het uitwerken en samenvoegen van de voorstellen van 2 weken geleden, en zal het zogenoemde Burgerforum opgestart worden.

Ik zal er hoogstwaarschijnlijk zijn, en houd jullie natuurlijk op de hoogte over de voortgang van de G1000!

Ik ben aankomende zaterdag ook weer aanwezig Ik ben benieuwd hoe het nu gaat . En waar we op uitkomen.

Waar ik aan begonnen ben, maak ik af. Ik ben dus ook wederom aanwezig.

Wil daarbij ook mijn mede VWC'ers nogmaals oproepen om via het G1000-forum voor (of tegen) de gedane voorstellen te stemmen. Er is geen maximum aan het uit te brengen stemmen, men mag ieder voorstel beoordelen. Mee discussiëren kan ook.

Laatst bewerkt:
Inmiddels aanwezig, ziet er weer goed georganiseerd uit. Aan de stoelen te zien wordt ongeveer 100 man verwacht, en er wordt al veel gepraat over hoe het nou beter kan. Zal vanmiddag een verslagje doen over de uitkomsten van de "kickoff burgerforum g1000"

Groeten

Was weer een geslaagde bijeenkomst vandaag. Om 10.00 begonnen we meteen knallend!
Er werd een opmerking gemaakt over het nieuwsbericht van Tubantia, omtrent het "gewonnen" idee van een vuurwerkshow. Na een felle woordenwisseling kwam de man van de communicatie van gemeente Enschede rond het einde van de meeting met excuses. Een overwinning! Ook werd ons geadviseerd zelf contact op te nemen met media wanneer je het ergens niet mee eens bent, dan gaan we dat vanaf nu doen!

Afijn, de dag begon met het vormen van zogenaamde werkplaatsen, ik noem het werkgroepen, met ieder een eigen onderwerp. Deze waren aan de hand van een stemming bepaald. Ik ben samen met Mikeyy bij "handhaving" gaan staan en zal hier dan ook uiteindelijk ideeën over gaan bedenken. Het idee van een werkgroep is om ideeën te bedenken, te kijken of er draagvlak voor is en deze uiteindelijk 11 november te presenteren voor een jury, een groep mensen van de gemeente en een groep inwoners waarna het beste idee wordt gekozen.

De voortgang van de werkgroepen wordt bijgehouden op g1000enschede.nl Hier kan ook ingelogd worden en reacties / likes geplaatst worden bij ideeën. Binnen de groep handhaving ben ik aangewezen als moderator, dat betekent dat ik de stukken voor de site schrijf. Ik zal jullie dan ook op de hoogte houden van onze voortgang, maar hou ook die website in de gaten. Onze ideeën zullen de richting opgaan van "illegaal vuurwerk bezit harder straffen", "meer controle op straat de weken rond oud en nieuw" en "een app om overlast te melden zodat er naar gehandeld kan worden". Misschien op het eerste gezicht erg strenge maatregelen, maar wanneer je je eigen gewoon aan de afsteektijden houd zijn dit goede maatregelen om overlast tegen te gaan.

Ik hou jullie op de hoogte over onze progress mbt Handhaving, ik geloof dat Brainiac in een andere groep zit em daar meer info over kan delen. Als jullie tips hebben voor handhaving, hoor ik het ook graag, hieronder of via PM.

Chaotisch, dat is mijns inziens de beste omschrijving van de bijeenkomst van vanochtend.

Vrijwel direct na het openingswoord kwam een opmerking uit de zaal over hoe de media maar ook de gemeente Enschede na de eerste bijeenkomst deed overkomen alsof het besluit tot een gemeentelijke vuurwerkshow ter vervanging van consumentenvuurwerk al was genomen. Dit klopt in het geheel niet gezien het traject pas net van start gaat en het definitieve besluit pas 11 november genomen wordt. De organisatie van de G1000 alsook de gemeente Enschede heeft toe moeten geven dat dit een terecht kritiekpunt is en heeft toegezegd aan de communicatie te werken.

Hierna volgde een korte uitleg over het verloop van de ochtend en was het de bedoeling dat men opnieuw zou gaan stemmen op de tijdens de vorige bijeenkomst genoemde speerpunten opdat men op basis daarvan zou kunnen beslissen welke werkgroepen er gevormd zouden gaan worden. Een mijns inziens overbodig en langdurig proces gezien de thema's op 10 juni reeds waren bepaald. Onbedoeld fraudegevoelig bovendien gezien men met stickertjes een stem uit moest brengen en deze bij de organisatie simpel op kon blijven halen...

Uiteindelijk zijn op basis van de stemming 8 werkgroepen gevormd te weten "handhaving", "(voorlichting op) scholen", "vuurwerkvrije- en/of vuurwerkzone, "(algemene) voorlichting", "georganiseerde vuurwerkshow", "verantwoordelijkheid", "upgrading (van consumentenvuurwerk)" en "(ontwikkeling van een) app".

Men heeft zich aan kunnen melden bij een van deze werkgroepen om samen met andere teamleden één idee verder uit te werken. Pas nu gaat men dus daadwerkelijk werken aan een voorstel. Dit gebeurt niet langer onder begeleiding van de organisatie van de G1000 en/of de gemeente Enschede, maar wel in samenwerking.

Omdat ik nog steeds van mening ben dat het meeste te winnen valt op gebied van voorlichting heb ik mij aangesloten bij de werkgroep "(voorlichting op) scholen" en loop ik ook mee bij de werkgroep "(algemene) voorlichting". Omdat vandaag slecht beperkte tijd beschikbaar was - slechts ongeveer 45 minuten - heeft men enkel kennis kunnen maken, gegevens uit kunnen wisselen en een vervolgafspraak kunnen maken. Deze staat voor mijn werkgroep gepland voor over twee weken.

Ik houd jullie op de hoogte. Ondertussen kunnen jullie meelezen en - discussiëren via het G1000-forum.

Ik vond het in het begin ook een beetje Chaotisch .Je kreeg om het gegeven moment van iemand 4 stickers waar je dan op kon stemmen , de gene met de meeste stemmen zouden dan na boven komen . Ondertussen hoorde ik van de gene die de stickers uit deelde van als u nog geen stickers heeft kunt u het hier ophalen , en dat werd meerdere malen gedaan door personen die al 4 x hadden gestemd . Dus dat was zeker Chaotisch en niet echt eerlijk. Maar ik heb me bij handhaving aangesloten bij Koala .
We hopen hier zeker meer mee te bereiken en gaan er dan ook alles aan doen om bepaalde dingen na voren te halen , Zoals het illegale vuurwerk waar men vaak overlast van heeft . De volgende gesprekken zijn waarschijnlijk al snel met de groep . En ik hou jullie op de hoogte als we verder zijn dan dit .

Ik heb voor aanvang van de bijeenkomst staan praten met een overtuigd voorstander van vuurwerkvrije zones, een georganiseerd vuurwerk en eventueel een totaalverbod. Met deze meneer heb ik het kort over de haalbaarheid en de gevolgen van deze maatregelen gehad: verplaatsing van overlast, verhouding professionals / aantal gemeenten, kosten / baten, toename overlast / gewonden. Deze meneer heeft uiteindelijk zijn mening bijgedraaid en zich later aangesloten bij de werkgroep "voorlichting". Dit toont mijns inziens hoe belangrijk het is om het gesprek aan te gaan.

Na afloop van de bijeenkomst heb ik ook staan praten met SP-gemeenteraadslid Ahmed Yilmaz. Hij gaf aan dat het initiatief voor de G1000 helemaal niet gesteund werd door de gemeenteraad. Vuurwerk is, zoals hij verwoordde, hoewel onderwerp van discussie, vanwege de emotionele lading in Enschede geen geschikt onderwerp voor burgerraadpleging. Het idee voor een G1000 kwam uit de koker van de burgemeester, en het besluit tot burgerraadpleging is puur en alleen op initiatief van de burgemeester genomen.

Dit raadslid gaf overigens ook aan dat wij niet hoeven te vrezen voor een totaalverbod in de gemeente Enschede - of om het even welke Nederlandse gemeente - omdat daar simpelweg geen juridische grond voor bestaat. Het besluit tot een totaalverbod kan enkel op landelijk niveau genomen worden en daarvoor bestaat momenteel geen politieke meerderheid, aldus betreffend raadslid.

Back
Bovenaan