Enschedeërs in gesprek over lusten en lasten vuurwerk.

Goed om te zien dat al twee forumleden (Brainiac en Koala) vol enthousiasme aan het gesprek gaan deelnemen. Goed dat Frits Pen van Dream Fireworks in het artikel van Tubantia al meteen een aantal standpunten geeft waarom een vuurwerkverbod geen optie is. Ik zie de standpunten van Brainiac graag tegemoet en er moeten vast nog wel meer forumleden uit Enschede komen die graag aan het gesprek willen deelnemen.

Ik ben ook aanwezig hierbij. Heb ook al bepaalde dingen die ik wil gaan zeggen en heb opgeschreven. Ik hou jullie dan wel op de hoogte . En mede freaks die hier ook heen gaan . Misschien is het een optie om samen te laten zien waar we voor komen . Ik hoor het wel . !!

Enschedese vuurwerkhandelaar voor aanpassing beleid: 'Het moet veiliger'

Enschedese vuurwerkhandelaar voor aanpassing beleid: 'Het moet veiliger'

ENSCHEDE - Vuurwerkhandelaar Jos Harmelink vindt dat het vuurwerkbeleid in Enschede moet worden aangepast, maar is een tegenstander van een vuurwerkverbod. “Het siervuurwerk moet veiliger en het knalvuurwerk moet misschien wel verboden worden.”

Harmelink benadrukt een liefhebber te zijn van vuurwerk, maar er moet volgens hem wel iets gebeuren. "Veel mensen ervaren overlast van vuurwerk en daar moeten we wat aan doen."

Centrale vuurwerkshow
Dream Fireworks-eigenaar Frits Pen is van mening dat de gemeente Enschede een georganiseerde vuurwerkshow moet geven tijdens de jaarwisseling. Harmelink is het hier niet mee eens. “We hebben met een groep jongeren te doen die veel illegaal vuurwerk afsteken, zij zijn het probleem. En als zij zelf geen vuurwerk meer mogen afsteken, gaan ze ook niet kijken bij zo’n show. Ze willen dat bij hun in de buurt zelf afsteken.”

Over of het nog loont om vuurwerk te verkopen en hoe lokale vuurwerkhandelaars omgaan met de concurrentie vlak over de grens vertelt Harmelink meer in bovenstaande video.

Praat mee
Praat ook mee over de discussie rond vuurwerk in Enschede door de enquête in te vullen, dat kan door hier te klikken. De centrale vraag: hoe moet Enschede tijdens de jaarwisseling omgaan met vuurwerk?

Bron: Tubantia

1000 Enschedeërs vullen enquête over vuurwerk in

1000 Enschedeërs vullen enquête over vuurwerk in

ENSCHEDE - Bijna 1000 Enschedeërs hebben de enquête van TC Tubantia en TV Enschede FM over vuurwerk ingevuld. Door middel van de vragenlijst kunnen Enschedeërs hun visie delen op hoe de stad om moet gaan met vuurwerk tijdens de komende jaarwisseling.

Bekijk bijlage 32562

Het moet het allereerste burgerbesluit van Nederland worden. De gemeente heeft afgelopen week 600 willekeurige stadsgenoten uit alle geledingen van de samenleving uitgenodigd mee te praten over de viering van oud en nieuw. De Newsroom, het samenwerkingsverband tussen De Twentsche Courant Tubantia en TV Enschede FM, biedt ook alle andere Enschedeërs de gelegenheid hun visie te delen door middel van een enquête.

Invullen van de vragenlijst kan door hier te klikken.

Laatst bewerkt:
17-jarigen uit Roombeek dol op vuurwerk: 'Gedachte aan ramp speelt totaal niet'

17-jarigen uit Roombeek dol op vuurwerk: 'Gedachte aan ramp speelt totaal niet'

ENSCHEDE - Sven Westerop en Otto Hajenius zijn beiden geboren in 2000, in Roombeek, en wonen er nog steeds. De ramp die plaatsvond in hun geboortejaar heeft geen effect gehad op hun omgang met vuurwerk. "Vuurwerk? Prachtig! Als je maar geen domme dingen doet."

download.jpg

Sven Westerop was nog net niet geboren toen de vuurwerkramp zich voltrok. Van zijn ouders heeft hij gehoord dat de ramen van hun huis aan de Roomweg door de druk van de explosie eruit zijn gevlogen. Otto Hajenius was net vier maanden op 13 mei 2000. Hun huis van toen, aan de Tollensstraat, bestaat niet meer. "Mijn vader heeft nog twee beeldjes teruggevonden in het puin. Verder was hij alles kwijt."

Hoe ga je met vuurwerk om als je in 2000 bent geboren in Roombeek en er nu ook nog woont?
"De gedachte aan de ramp speelt totaal niet", zegt Sven. "Maar iedereen moet een beetje rekening met elkaar houden", vindt hij.

"Als mijn buren getraumatiseerd zouden zijn door de vuurwerkramp, zou ik een beetje uit hun buurt blijven", zegt Otto. "Maar als ze dán nog zouden klagen... Tja, dan hebben ze pech."

download (8).jpg

Steken jullie veel vuurwerk af?
Sven: "Ieder jaar. En wat is veel? Overdag wat knalvuurwerk en wondertolletjes, 's avonds siervuurwerk." Toen hij jonger was, was het meer. "Ik denk dat ik een beetje uitgegroeid ben. We steken 's avonds nog wel wat siervuurwerk af met vrienden en familie, maar overdag steeds minder."

Otto stak al eens helemaal geen vuurwerk af, nadat een vriend van hem een ongeluk had. "Dat was op oudejaarsdag 2014. Een stukje aansteeklont viel op een nitraat: een sterke versie van een rotje. We zagen een vlam, hoorden een knal en hij rende gillend naar huis. Zijn vingertopje lag eraf."

Daaruit blijkt toch dat vuurwerk erg gevaarlijk is?
Otto: "Zoiets kan gebeuren. Je bent je er altijd van bewust dat er met vuurwerk iets mis kan gaan. Illegaal of legaal maakt ook een verschil. Ik zou nooit illegaal vuurwerk afsteken. Die vriend deed het wel, dus ik zorgde dat ik een beetje uit de buurt bleef. Je eigen veiligheid staat voorop."

Wat is eigenlijk de charme van knallen?
Sven: "Als je jong bent, is het vooral dat je iets mág afsteken. Dat je een knal, een explosie kunt veroorzaken en dat het niet verboden is."

Otto: "Siervuurwerk is gewoon heel erg mooi. Knallen vind ik steeds meer geldverspilling, hoewel ik het vroeger mooi vond om er een beetje mee te experimenteren. Een knal klinkt anders in een put of een blikje."

download (9).jpg

Hebben jullie 'vuurwerkopvoeding' gehad?
Otto: "Mijn ouders zijn allebei best terughoudend met vuurwerk. Daarom ben ik dat misschien ook een beetje. Maar het kan ook komen door dat ongeluk met die vriend."

Sven: "'Doe je wel voorzichtig?', zegt mijn moeder altijd. En: 'Oude kleding aan'." Otto: "Altijd een vuurwerkbril op. Een plastic bril voorkomt dat je iets in je ogen krijgt."

Ligt vuurwerk gevoelig in Roombeek, voor zover jullie merken?
Gevoelig ligt het niet, schatten Sven Westerop en Otto Hajenius in. "Het was natuurlijk een ramp. Maar die is veroorzaakt door een bedrijf." Dat staat los van vuurwerk op oudejaarsavond, vinden ze. "Vuurwerk als afsluiting van een jaar hoort er gewoon bij."

Praat mee
Hoe moet Enschede volgens jou omgaan met vuurwerk tijdens de komende jaarwisseling? Laat het weten via de enquête! Ruim 1300 Enschedeërs gingen je al voor.

Laatst bewerkt:
Ik ga de komende dagen in ieder geval 't een en ander argumenten op papier zetten en zal dat een dezer dagen hier plaatsen ter beoordeling door jullie.

Eventjes een update. Ik heb momenteel het volgende:

• Het grootste gedeelte van de door GroenLinks geregistreerde overlast - bijna 80% - wordt veroorzaakt door harde knallen, vroegtijdig afsteken en vandalisme waarvan aan mag worden genomen dat dit voornamelijk met illegaal vuurwerk gebeurt.
  • Uit rapporten van VeiligheidNL blijkt dat ongevallen veroorzaakt door illegaal vuurwerk 4,3 maal vaker - in 43% van de gevallen - leiden tot een ziekenhuisopname dan ongevallen veroorzaakt door goedgekeurd Nederland consumentenvuurwerk.
  • Uit onderzoek van NJR blijkt dat een derde van de ondervraagde jongeren aangeeft bij een eventueel verbod op goedgekeurd Nederlands consumentenvuurwerk zijn/haar vuurwerk op andere - lees illegale - wijze te verkrijgen en dat desondanks tóch af zal steken.
Conclusie: een verbod op goedgekeurd Nederlands consumentenvuurwerk zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot méér overlast en méér ziekenhuisopnamen wegens illegaal vuurwerk.

Opmerking: Dit is helaas wel enigszins verouderde informatie. Ik verwacht niet dat de statistieken heden ten dage grote veranderingen vertonen, maar voor de discussie is het belangrijk over actuele informatie te beschikken. Helaas is deze moeilijk vindbaar. Ik heb daarom betreffende partijen per email aangeschreven en wacht nu op een reactie.

• De gemeente heeft een tekort van meer dan 14 miljoen euro en dient fors te bezuinigen.
  • Dream Fireworks, betrokken bij het nationaal vuurwerk in Rotterdam, geeft aan dat een gemeentelijk ouderjaarsfeest inclusief vuurwerkshow minimaal 200.000,- euro kost.
Conclusie: De gemeente Enschede kan zich momenteel helemaal geen alternatieve gemeentelijke vuurwerkshow bekostigen.

• Het jaarlijks 30.000,- kostende vuurwerkdetectiesysteem heeft met 5.139 meldingen in 4 steden slechts tot 1 heterdaadje geleid.
Conclusie: Tsja...

Omdat ik wel degelijk erken dat er overlast is - ik schrik in de wintermaanden óók regelmatig 's nachts wakker van vuurwerk - en vandalisme wel degelijk een probleem is, wil ik ook oplossingen aan proberen te dragen. Dat dient mijns inziens in eerste instantie echter nog steeds te gebeuren door intensivering van de handhaving van de huidige regelgeving. Ik heb bij de politie Enschede een overzicht van overlastmeldingen en bij de gemeente Enschede een overzicht van aangericht vuurwerkvandalisme opgevraagd. Door beide te combineren kan men opmaken waar handhaving het hardst nodig is, al zal men hopelijk vast zelf reeds tot dat inzicht zijn gekomen.

Uit fatsoen hoort men mijns inziens geen vuurwerk af te steken in de omgeving van parken, kinderboerderijen, zorginstellingen, scholen, etc. Tegen voorstellen voor vuurwerkvrije zones in dergelijke omgeving zal ik in principe dan ook geen bezwaar hebben.

Omdat ik ook verwacht dat men vanuit emotie zal refereren aan de vuurwerkramp, heb ik bij de gemeente Enschede alle opslaglocaties en maximaal toegestane opslaghoeveelheden opgevraagd. Verdeeld over 13 verkooppunten en 1 importeur wordt er in Enschede maximaal 113.082 kilogram goedgekeurd Nederlands consumentenvuurwerk in periodiek gecontroleerde bunkers opgeslagen. Bij S.E. Fireworks lag destijds 177.000 kilogram evenementenvuurwerk deels in zeecontainers opgeslagen. Wellicht dat deze informatie van pas komt.

Vanwege de opbouw van de discussie heb ik slechts beperkte tijd - in de eerste fase gemiddeld slechts vijf minuten per ronde - om mijn tafelgenoten te overtuigen van mijn standpunten. Nu is het dus eventjes zaak te bedenken wat de beste strategie zal zijn...

Ik hoor graag jullie mening.

Laatst bewerkt:
Wat die vuurwerkvrije zones betreft: heel Nederland is op acht uur per jaar na al één grote vuurwerkvrije zone. Is het zinvol om vuurwerkvrije zones aan te wijzen voor de periode tussen 31-12 18 uur en 1-1 02.00 uur? Voor winkelcentra en scholen so wie so niet, lijkt mij. Die zijn dan immers gesloten.

Overigens is het nog steeds mogelijk om de enquete in te vullen.

Ik ga het vooral sturen op het feit dat overlast (vandalisme, harde knallen gedurende december, en 's nachts wakker worden van gigantische dreunen) niet veroorzaakt wordt door Nederlandse rotjes, maar door het reeds illegale vuurwerk dat in Polen, Tsjechië en België het hele jaar gekocht kan worden en via de illegale markt binnen 10 minuten gekocht kan worden door iedereen die dit wilt. Mijns inziens is dit het grootste probleem, en moet het nederlandse vuurwerk, en de daarbij horende reeds ingeperkte afsteektijden daar niet onder lijden. Bij een verbod zou het illegale vuurwerk alleen maar toenemen, en daarbij de overlast.

De cijfers over ongelukken zijn ook handig, en ik weet zeker dat veel mensen die aangeven een ongeluk met legaal vuurwerk te hebben gehad, gewoon illegaal vuurwerk aan het afsteken waren, maar dit niet durven zeggen. Zou jij dat wel doen, als je dan niets van de verzekering vergoedt krijgt?

Wanneer het op vuurwerkvrije zones aankomt zal ik een soortgelijk verhaal houden als jij hierboven vertelt, het is gewoon een kwestie van fatsoen dat je niet zomaar overal vuurwerk afsteekt. Zones rond bepaalde gebieden is geen probleem, maar zet ook in op preventie. Wanneer jongeren geïnformeerd worden, moet je inspelen op dit fatsoen, en niet op wat mag en, vooral niet, op wat niet mag.

Als al deze argumenten niet werken, ga ik in op de 68.000.000 euro die afgelopen jaar aan vuurwerk is gespendeerd door Nederland. Dit geld draagt bij aan het voortbestaan van tuincentra, kluswinkels en of specifieke vuurwerkwinkels, en de 21% BTW (ongeveer 14 miljoen) lijkt me een mooie bijdrage aan de staatskas. De 13 miljoen euro die de schade van oud en nieuw bedraagt, bestaat veelal niet uit vuurwerkgerelateerde schade, maar ook uit branden (11 grote branden afgelopen jaar) en kosten van overmatig alcoholgebruik.

Overigens is het algemeen bekend dat vuurwerk en alcohol geen goede combi zijn, ga hier vooraf gaand aan oud en nieuw campagne over voeren, en het vandalisme, ongelukken en geweld tegen de hulpdiensten nemen af.

Al met al wat verschillende punten waar ik het over wil gaan hebben.

'Vuurwerk verbieden is onzinnig'; dit schrijven Enschedeërs over vuurwerk

'Vuurwerk verbieden is onzinnig'; dit schrijven Enschedeërs over vuurwerk

ENSCHEDE - Hoe moet Enschede verder met vuurwerk? Het stadsdebat over de jaarwisseling begint op gang te komen. Meer dan 1.800 mensen vulden de enquête van TC Tubantia en TV Enschede FM in.

Ook kwamen er tal van lezersbrieven bij de redactie binnen. De meningen liggen uiteen.

‘Vuurwerkverbod is onzinnig’
Ik vind de hele discussie met betrekking tot vuurwerk te kort door de bocht. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen consumentenvuurwerk en illegaal vuurwerk. Het overgrote deel van de overlast wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Dit vuurwerk is te hard, gevaarlijk en ook niet toegestaan. Daarom is het ook onzinnig om 'vuurwerk' te verbieden.

Het vuurwerk dat veel overlast veroorzaakt is illegaal vuurwerk en is dus al verboden om in bezit te hebben of om in te handelen. Consumentenvuurwerk is gebonden aan strikte regels en veroorzaakt niet of nauwelijks overlast, mede omdat het slechts drie dagen per jaar verkocht mag worden en alleen op 31 december mag worden afgestoken.

Er ligt dus een mooie taak voor onze 'handhavers'. Zij moeten de overlast bestrijden. Een verbod uitvaardigen, zodat het voor particulieren verboden wordt om op 31 december normaal consumentenvuurwerk af te steken, lijkt erop gericht om weer een mooie traditie de nek om te draaien.

Ik heb de vuurwerkramp ook meegemaakt. Maar ook bij deze ramp was er sprake van veel zwaarder vuurwerk dan dat er normaal in de winkel te koop is.

download (6).jpg

Centrale show
Ik vind het heel jammer dat de discussie nu pas komt. Na de vuurwerkramp van 2000 had de gemeente zo wijs moeten zijn om het afsteken van consumentenvuurwerk te verbieden.

Ik ben fel tegenstander van het afsteken van consumentenvuurwerk. Afsteken gebeurt gevaarlijk. Je kan niet fatsoenlijk over straat lopen of je krijgt het vuurwerk naar je toe gegooid. Afgelopen jaarwisseling was men zo leuk om vuurwerk over mijn schuur te gooien, zodat het ontplofte tegen mijn keukenraam.

Dus verbieden. Eventueel vuurwerk in het Volkspark door professionele mensen laten afsteken. Iedereen die dat wil kan daar dan van genieten.

'Meerderheid zwijgt'
De overheid moet snel ophouden met het betuttelen van haar inwoners. Net als met andere discussies (zwarte pieten) is het altijd een hele kleine groep tegenstanders die samen erg veel herrie maken en daar is de overheid vreselijk bang voor.

Kritiek kan de overheid heel slecht tegen; de grote zwijgende meerderheid vindt het allemaal best, één dag in het jaar lekker knallen. De omzet van over de 65 miljoen euro geeft toch duidelijk aan dat het aantal voorstanders vele malen groter is als de kleine schreeuwende minderheid.

download (7).jpg

Vuurwerkvrije stad
Ik ben tegen het afsteken van vuurwerk. Het veroorzaakt meer overlast dan dat het plezier geeft. Overlast: luchtverontreiniging, harde knallen vanwege illegaal vuurwerk en door het al dagenlang van tevoren afsteken lijden dieren (en misschien ook wel mensen) er erg onder. Bedenk ook hoeveel geld 'in de sloot' wordt gegooid.

Vuurwerk in Enschede zou zich moeten beperken tot een vuurwerkshow georganiseerd door de gemeente van 00.00 tot 02.00 uur. Particulier vuurwerk zou men moeten verbieden.

Eigenlijk had Enschede de eerste vuurwerkvrije stad van Nederland moeten worden direct na de vuurwerkramp! Een gemiste kans, maar dit kan volgens mij nog steeds gedaan worden!

Enquête
Hoe moet Enschede volgens jou omgaan met vuurwerk rond de jaarwisseling? Stuur jouw reactie (max. 250 woorden) naar [email protected]. En doe mee aan de enquête over vuurwerk in Enschede.

Laatst bewerkt:
Bureau Halt vindt vuurwerkdiscussie in Enschede een goede zaak

Bureau Halt vindt vuurwerkdiscussie in Enschede een goede zaak

ENSCHEDE - Volgens Bureau Halt is het een goede zaak dat Enschedeërs momenteel met elkaar in gesprek gaan over vuurwerk. “Het is goed dat al die mensen met verschillende meningen met elkaar in gesprek gaan, zo wordt er rekening met elkaar gehouden”, vertelt René Pillen, relatiemanager van Bureau Halt en ervaringsdeskundige. “Elke Enschedeër heeft een eigen mening over vuurwerk. Ik denk niet dat je met al deze mensen tot één oplossing kan komen.”

download (5).jpg

Enschede FM sprak met René Pillen, beluister het interview hier.

Per jaar komen ongeveer acht vuurwerkverwijzingen uit Enschede binnen bij Halt . “Als er jongeren worden opgepakt en ze komen bij ons terecht, gaan we eerst met deze jongere en de ouders in gesprek om te kijken wat er allemaal is gebeurd”, zegt Pillen. “Daarna brengen we ze in soortgelijke situaties door middel van een computerprogramma met leeropdrachten. Zodat ze later weten hoe ze ermee om moeten gaan.”

Laatst bewerkt:
Plastisch chirurg over vuurwerkletsel in Enschede: 'Ik wist niet wat me overkwam'

Plastisch chirurg over vuurwerkletsel in Enschede: 'Ik wist niet wat me overkwam'

ENSCHEDE - Plastisch chirurg Oscar van Kooten uit Enschede ziet de drama's rond vuurwerkslachtoffers, de lange nasleep en ernstige gevolgen. Hij pleit voor maatregelen. Welke? Hij ziet legio mogelijkheden.

download (2).jpg

Toen hij eind 2009 verhuisde van het VU Medisch Centrum in Amsterdam naar het Medisch Spectrum Twente, in zijn geboorteplaats Enschede, schrok plastisch chirurg Oscar van Kooten enorm van de heftigheid van het vuurwerk. Dat jaar had hij meteen dienst tijdens oud en nieuw. "Met een collega was ik twee dagen non-stop in de weer met vuurwerkslachtoffers. Ik wist niet wat me overkwam. Ik zag vooral mensen met vingers en handen eraf, bijna altijd als gevolg van het afsteken van illegaal vuurwerk. Dat is hier veel heftiger." Van Kooten vertelt dat de helft van de letsels voorkomt bij jongeren onder de 18 jaar, hoofdzakelijk bij jongens.

Van Kooten zag tijdens drie jaarwisselingen de slachtoffers binnenkomen. "Het verhaal dat je ze vertelt gaat op dat moment het ene oor in en het andere weer uit. Soms is er gedronken. De wond die zo'n vuurwerkbom aanricht is vies door het kruid en zit soms vol zand. De mensen zijn volledig van de kaart."

Vingers weg
Als een slachtoffer weer enigszins bij z'n positieven is, komt het moment waarop de ingrijpende gevolgen beginnen door te dringen. Van Kooten: "Als het verband eraf gaat en iemand ziet dat de duim, halve hand of een aantal vingers is verdwenen, valt het kwartje. Dan realiseert men zich de functionele beperkingen. Kun je plots zelf je broek niet meer aantrekken of de schoenveters strikken. En dringt het begeleidend letsel door, zoals psychische en relationele problemen. En komt het besef van een lang traject dat is te gaan. Soms moet iemand ander werk zoeken of zijn thuis aanpassingen nodig. Dat hakt er allemaal enorm in."

De jongeren hebben geen idee wat ze weggooien, zegt Van Kooten. "Een deel van hun toekomst als gevolg van blijvende invaliditeit. Als een duim weg is geblazen, betekent dat 25 procent invaliditeit. Mis je twee vingers, dan is dat 30 procent."

download (3).jpg

Hoge kosten
Van Kooten vindt het stadsgesprek over vuurwerk en het burgerbesluit dat daar mogelijk uit voortkomt, een prima initiatief. "Oud en nieuw is niemandsland. Dan mag je helemaal losgaan, met als gevolg dat je je vingers eraf blaast. Dat leidt niet alleen tot ernstig letsel, trauma's en drama's, maar ook tot gigantisch hoge kosten. Mensen kunnen soms niet meer deelnemen aan het arbeidsproces. We moeten een keer stoppen met doen alsof vuurwerk afsteken normaal is. Het genot van het afsteken weegt niet op tegen de schade die het aanricht", aldus de chirurg.

Van Kooten zoekt in elk geval naar manieren om zijn boodschap onder de aandacht te brengen. "Ik wil vertellen dat je eerder slachtoffer bent dan je denkt, ook al steek je legaal vuurwerk af. Er hoeft maar een vonkje te waaien in een doos vol vuurwerk naast je op straat."

Maatregelen
Dat maatregelen nodig zijn, staat voor de plastisch chirurg buiten kijf. Hij doet zelf een aantal suggesties. Van beter toezicht en strenger controleren tot een uitgebreide cursus voor het afsteken van vuurwerk.

Oscar van Kooten wijst ook op Australië en Hongarije, waar het privé afsteken is verboden en waar dat centraal gebeurt. "De politie zou ook tassen en rugzakken moeten kunnen controleren. En forse boetes uitdelen als er zwaar illegaal vuurwerk in zit. Het moet pijn doen, want dan willen ze wel stoppen."

Betere voorlichting vindt Van Kooten ook nodig, liefst door iemand die uit ervaring kan vertellen wat het leed is en de gevolgen zijn. En tevens zichtbaar maken wat de kosten zijn.

download (4).jpg

Hoe denk jij over vuurwerk in Enschede? Laat het weten door de enquête in te vullen!

Laatst bewerkt:
Enschedese hondentrainster tegen vuurwerkverbod: 'Angst kun je wegnemen'

Enschedese hondentrainster tegen vuurwerkverbod: 'Angst kun je wegnemen'

ENSCHEDE - Hondentrainster Liselotte Meijer is tegen een vuurwerkverbod. Ze weet dat veel honden bang zijn voor vuurwerk, maar volgens haar kun je honden over hun angst heen helpen.

download (1).jpg

Met haar hondenschool Ecy Dog traint ze baasjes en hondjes, maar ze helpt ook honden met gedragsproblemen. Ze komt aan huis als een hond bijt of hard aan de lijn trekt. Daarnaast helpt ze honden met angsten, zoals voor vuurwerk. “Heel veel honden zijn bang voor vuurwerk, en die angst kun je moeilijk afleren.” Het is volgens Liselotte belangrijk dat je de hond aanleert dat vuurwerk niet eng is. “Daar denken veel baasjes te makkelijk over. De eerste zes maanden zijn cruciaal. Daarin is het belangrijk dat de hond in aanraking komt met vuurwerk. En niet een keer, maar vijf of zes keer.”

Houding
Ook de houding van het baasje is belangrijk. “Je moet rustig blijven en niet teveel reageren. Je moet een hond niet troosten wanneer hij bang is, want dat ziet hij als een bevestiging van zijn gedrag.” Niet bij elke hond kun je de angst voor vuurwerk wegnemen. “Het karakter van de hond is belangrijk. Er zijn rassen die van nature gevoeliger zijn voor harde geluiden, maar ook bij deze honden kun je de meeste angst wegnemen door zelf rustig te blijven.”

Vuurwerkverbod
Voor veel honden zou een vuurverbod in Enschede een zegen zijn, maar Liselotte vindt niet dat het vuurwerk moet worden afgeschaft. “Al kan ik mij voorstellen dat december voor mensen met een bange hond erg vervelend is.” Vuurwerkvrije zones bieden misschien wel een oplossing. “Hier bij het dierenasiel wordt vrijwel geen vuurwerk afgestoken en veel mensen brengen hun hond. We zetten muziek aan en je hebt hier dikke muren, dat helpt wel iets.”

Medicatie
Honden een kalmeringspil of een borrel geven is volgens Liselotte echt het laatste wat je moet doen. “Honden leren er niets van en medicijnen kunnen ook gevaarlijk zijn voor honden.” Een bange hond moet zelf zijn weg vinden. “Laat hem zijn gang gaan en een rustig plekje zoeken.”

Laatst bewerkt:
Wat vinden Enschedeërs van vuurwerk?

Wat vinden Enschedeërs van vuurwerk?

ENSCHEDE - De discussie over vuurwerk rond de jaarwisseling begint steeds meer op gang te komen. De enquête van TV Enschede FM en TC Tubantia is inmiddels ruim 2600 keer ingevuld. Moeten er vuurwerkvrije zone’s komen, een algeheel vuurwerkverbod of moet alles blijven zoals het nu is? Reporters van TV Enschede vroegen dit aan voorbijgangers in de binnenstad. Bekijk de reportage hieronder.

download (14).jpg

Een totaal vuurwerkverbod zien de meeste Enschedeërs niet zitten, maar een aantal vuurwerkvrije zone’s in de stad is geen gek plan. “Geen vuurwerk in de binnenstad vind ik een goed idee, want daar zijn veel mensen en dieren die gewond kunnen raken. Er zou maar net een gek tussen lopen die vuurwerk in je nek gooit”, legt een jongen uit.

“Ik wil niet dat er een vuurwerkverbod komt in Enschede”, vertelt een voorbijlopende man. “Het is een Nederlandse traditie en meerdere traditities van ons worden al omstreden. Laat dit alstjeblieft zoals het is”, vervolgt hij.

Geef ook uw mening door en vul de enquête in.

misschien ook handig om de leugens van dat misselijk makende neppe vuurwerk meldpunt van arno uit te printen, en te laten zien als dat ter sprake komt, want die neppe cijfers worden nu ook weer aangehaald op de tubantia site...
bv de bekende meldingen vanaf de afsluitdijk uitprinten, om te laten zien dat er geen ruk van klopt, en zo zijn er nog meer voorbeelden van onmogelijke meldingen zoals jullie weten.

Cijfers bewijzen: lol van vuurwerk weegt niet op tegen schade in Enschede

Cijfers bewijzen: lol van vuurwerk weegt niet op tegen schade in Enschede

ENSCHEDE - Als cijfers gewicht zouden hebben dan krijgt Enschede met oud en nieuw een stille nacht. De cijfers tonen namelijk aan dat de lol van het vuurwerk niet opweegt tegen de ellende die het aanricht.

download (9).jpg

Uit cijfers van Meldpunt Vuurwerkoverlast blijkt dat de overlast het grootst is in Glanerbrug en de wijken Wesselerbrink, Stroinkslanden en Pathmos. Benieuwd hoe dit in jouw wijk zit? Bekijk het aantal meldingen door op een wijk op de kaart in het bronbericht te klikken.

'Rustige' jaarwisseling
Om het geheugen op te frissen: Enschede en Twente kenden een rustige jaarwisseling. De brandweer rukte 98 keer uit, de politie hield 15 man aan en de ziekenhuizen behandelden 78 vuurwerkslachtoffers. De schade aan straatmeubilair tikte net niet de 40.000 euro aan. Hoe een rustige jaarwisseling volgens een agent verloopt, kan je lezen in De Twentsche Courant Tubantia van zaterdag.

Bekijk in onderstaande grafiek wat voor soort meldingen er per wijk binnen komen.

Grafiek.jpg

Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap besloot in 2009 als gezelschap tegen consumentenvuurwerk te zijn. De laatste negen jaar zagen ze 2097 patiënten met 2564 beschadigde ogen. 168 ogen werden blind en 69 ogen zijn compleet verwijderd. De artsen denken dat door de gemeente georganiseerde vuurwerkshows een goed alternatief zijn.

Verbod op vuurwerk
Een verbod op consumentenvuurwerk raakt de handel in de portemonnee. Die zet naar schatting 70 miljoen euro per jaar om. Een economisch argument om door te gaan met vuurwerk. Ook al is het resultaat volgens de SVM, die artsen aanhaalt, minder dan de schade die het vuurwerk aanricht.

Traditie
Voor of tegen, I&O Research onderzocht het vorig jaar op verzoek van Binnenlands Bestuur. Afgerond is 40 procent voor een vuurwerkverbod, 60 procent zegt doorgaans nooit vuurwerk af te steken, maar ook zegt 60 procent het afsteken van vuurwerk een mooie traditie te vinden.

Het is die traditie waar het wringt. Tegenstanders van vuurwerk botsen met de traditie, sinds Zwarte Piet een gevaarlijk onderwerp zo stelt de Stichting Maatschappij en Veiligheid vast. Niemand die er de vingers aan wil branden. Wie over tradities begint die stapt een mijnenveld in.

Onderstaande Enschedeërs spraken zich wel uit over de traditie van het vuurwerk afsteken. Bekijk de beelden hieronder.

Praat mee: Hoe moet Enschede volgens jou omgaan met vuurwerk? Vul de enquête in!

Vuurwerkenquête Enschede: nog een paar dagen om mee te doen

Vuurwerkenquête Enschede: nog een paar dagen om mee te doen

Moet er een vuurwerkverbod komen in Enschede of is het beter om vuurwerkvrije zones in te richten? Of moeten we het vuurwerkbeleid rond de jaarwisseling in Enschede gewoon laten zoals het nu is of misschien wel verruimen?

download (9).jpg

Zeshonderd inwoners uit alle geledingen van de stad zijn uitgenodigd om op 10 juni over vuurwerk in Enschede te komen praten. Na dit stadsdebat worden verschillende voorstellen uitgewerkt. In november komen Enschedeërs weer bij elkaar voor het allereerste burgerbesluit in Nederland. De inwoners bepalen dus zelf hoe de jaarwisseling eruit gaat zien.

TC Tubantia en TV Enschede FM zijn een enquête begonnen zodat ook inwoners die niet zijn uitgenodigd voor het stadsdebat hun mening kunnen laten horen. Al 2.850 inwoners hebben de vragenlijst ingevuld. Ook meedoen? Vul de enquête gelijk in!

Column | Het hele jaar vuurwerk in Enschede

Column | Het hele jaar vuurwerk in Enschede

Vorige week was het Hemelvaartsdag, de dag dat Jezus ten hemel voer. Hemelvaart is in mijn beleving zo'n beetje het katholieke oud & nieuw. In de bijbel die wij vroeger thuis hadden stond een plaat van Albrecht Dürer bij het verhaal van de vaart. Ik zag er als jongen veel vuurwerk in. Dürer had er een knappe show van gemaakt. Dürer verluchtigde wel meer Bijbelse plaatjes met knal- en sierwerk; neem Pinksteren. Als er in zijn tijd een vuurwerkverbod was geweest, waren veel bijbels een stuk saaier geweest.

download.png

Ik was er nooit op gekomen als in onze stad geen vuurwerkdebat was. Een bijzonder debat ook. De politiek legt de beslissing in handen van de burgers. Wij Enschedeërs mogen kiezen uit drie smaken: laten zoals het is, verbieden of vuurwerkvrije zones. Nou ben ik van nature een optimist, maar een happy end voor deze volksraadpleging zie ik niet. Hoe de keuze ook uitvalt, in ons land is het een tweede natuur om ertegenin te gaan. Daarom wil ik een vierde smaak toevoegen. Ik beken dat het een beetje een katholieke oplossing is. Het zal met mijn opvoeding te maken hebben toen de zonde nog in zwang was. Al liep ie op de laatste benen. Het begon na eeuwen slechte ervaring te dagen dat dreigen met hel en verdoemenis niet hielp. Mijn ouders hadden het begrepen. Bij ons thuis was het daarom goed gebruik om als iets niet mocht het niet te verbieden. Dan ging de trek vanzelf over. Of ik goede opvoeders heb gehad weet ik niet, maar ik had geweldige ouders.

Mijn voorstel is om van Enschede geen vuurwerkvrije stad te maken, geen zones in te richten en niets te laten zoals het is. Ik verzoek de 600 stadsgenoten die op 10 juni in de Twentehallen een beslissing nemen onze burgervader de opdracht te geven om in Enschede het jaar rond vuurwerk te mogen afsteken. Ter facilitering mogen supermarkten, fietsenzaken, benzinestations en feestzaken het vuurwerk gewoon in de schappen te koop aanbieden. Net zoals bij de oosterburen. Daar liggen tijdens de feestdagen de vuurpijlen bij de Lidl naast het bier.

Over veiligheid maak ik me niet zo'n zorgen. We weten hier heel goed waartoe bulkopslag kan leiden. Dat doen we niet meer. Het risico is gespreid, verspreid over de stad. In nog geen jaar verandert onze mooie stad in de stad waar vuurwerk op zijn plaats is. Siervuurwerk bij hoogtepunten en hoegenaamd geen geknal. Voor de snotneuzen die menen dat ze zoiets stom saais moeten doen als met rotjes of kanonslagen gooien, stel ik voor het assortiment uit te breiden met de oorvijg. Te bedienen door agenten in functie. Het effect? Een omgevingsvriendelijke knal met sterretjes en licht oorsuizen.

Reageren? [email protected]

Hoe ga jij om met vuurwerk? En hoe zie jij het liefst dat de stad omgaat met vuurwerk? Vul de enquête in.

Vuurwerk veranderde leven Glanerbrugse: 'Kijk heel goed uit'

Vuurwerk veranderde leven Glanerbrugse: 'Kijk heel goed uit'

GLANERBRUG - Tamara Gerrits uit Glanerbrug raakte door vuurwerk ernstig gewond aan haar hand. Maar ze zit niet bij de pakken neer.

Ze haalt zich het fatale moment van ruim zeven jaar geleden voor de geest. Het jaar 2010 was amper 4 minuten oud. Tamara Gerrits (37) uit Glanerbrug vierde met haar toenmalige schoonfamilie oud en nieuw aan de Bultsweg. Op straat werd de nacht verlicht door siervuurwerk. Gerrits mocht er graag naar kijken, maar had zelf nog nooit iets afgestoken. Hooguit sterretjes met de kinderen.

Gigantische klap
Tot die nieuwjaarsochtend van 2010. 'Laat mij de lont van die sierdoos aansteken', riep ze ineens. Wat volgde was een gigantische klap die haar leven op de kop zette. De knal blies haar omver. Toen ze wilde opstaan en op haar linkerhand leunde voelde ze dat er iets mis was. ,,Ik kon zo in mijn linkerpols kijken, zag verkoolde botten, pezen en bungelende vingers. Er was heel veel bloed. Ik was in shock en dacht dat mijn hand er af was."

Vanaf het moment dat ze in de ambulance 'aan de slangetjes' lag is ze de film kwijt. Gerrits: ,,Ik beleefde alles in een grote waas. Had helemaal niet door dat ik tweedegraads brandwonden had in mijn gezicht." En over haar linkerhand: ,,Een arts waarschuwde me: 'Je hebt nu nog een paar vingers, maar als daar ontstekingen bij komen moet je hand er misschien toch nog af'. De operatie duurde ongeveer vijf uur. Ik besefte dat het heel anders had kunnen aflopen."

download (15).jpg

Toen een week later het verband van haar hand mocht durfde ze niet te kijken. ,,'Doe toch maar', adviseerden ze. Ik schrok me een ongeluk. Ik zag een hele lelijke hand. Alles was nog opgezwollen en overal zaten hechtingen." De Glanerbrugse mist een halve hand. In het midden is alleen nog een stompje van haar wijsvinger overgebleven. Voor de behandeling van de kruitpunten in haar gezicht heeft ze nog drie jaar bij een huidspecialist gelopen.

'Had erger gekund'
Tamara kon zich naar eigen zeggen opvallend snel neerleggen bij de gevolgen van het ernstige vuurwerkletsel dat ze door die ene klap opliep. De gedachte dat het allemaal nog veel erger had gekund biedt wat troost, hoe vreemd dat misschien ook klinkt.

Ze vertelt: ,,Een fractie van een seconde na de klap heb ik mijn linkerhand waarschijnlijk in een reflex voor mijn gezicht gehouden. Daardoor is het letsel aan mijn hand ontstaan. Maar het heeft waarschijnlijk veel erger letsel aan mijn gezicht voorkomen."

Schaamte
Als ze mensen telkens naar haar halve hand zag kijken bekroop haar toch een gevoel van schaamte. Na een jaar besloot ze een prothese te nemen. Hoewel verschrikkelijk knap gemaakt, zit de prothese haar gevoelsmatig in de weg. ,,Sinds 2011 heb ik die prothese misschien een keer of vier gebruikt", schat Gerrits.

download (16).jpg

Wat het vuurwerkletsel gevoelsmatig met haar heeft gedaan? ,,Ik ben niet bij de pakken gaan neerzitten. Ik heb meteen gekeken naar wat ik allemaal nog wel kan." Gerrits is ook sinds een paar jaar weer aan het werk. ,,Nog niet zo veel hoor, twintig uur in de maand. Bij vishandel Zeefat. Vis verkopen op de markt."

Waarschuwing
Tijdens de voorbije jaarwisseling ging ze gewoon weer de straat op. ,,Ik steek geen vuurwerk aan en waarschuw anderen om heel goed uit te kijken. Je bent nooit voorzichtig genoeg. Kijk maar naar wat mij overkwam."

Hoe ga jij om met vuurwerk? En hoe zie jij het liefst dat de stad omgaat met vuurwerk? Vul de enquête in en laat het ons weten.

hoe kan een bombette van max 30mm uit 'die sierdoos' (want ik neem aan dat legaal vuurwerk op de flikker krijgt) in godsnaam dit aanrichten? en door die klap haar omver blazen?
onmogelijk!

Back
Bovenaan