Chaotisch, dat is mijns inziens de beste omschrijving van de bijeenkomst van vanochtend.
Vrijwel direct na het openingswoord kwam een opmerking uit de zaal over hoe de media maar ook de gemeente Enschede na de eerste bijeenkomst deed overkomen alsof het besluit tot een gemeentelijke vuurwerkshow ter vervanging van consumentenvuurwerk al was genomen. Dit klopt in het geheel niet gezien het traject pas net van start gaat en het definitieve besluit pas 11 november genomen wordt. De organisatie van de G1000 alsook de gemeente Enschede heeft toe moeten geven dat dit een terecht kritiekpunt is en heeft toegezegd aan de communicatie te werken.
Hierna volgde een korte uitleg over het verloop van de ochtend en was het de bedoeling dat men opnieuw zou gaan stemmen op de tijdens de vorige bijeenkomst genoemde speerpunten opdat men op basis daarvan zou kunnen beslissen welke werkgroepen er gevormd zouden gaan worden. Een mijns inziens overbodig en langdurig proces gezien de thema's op 10 juni reeds waren bepaald. Onbedoeld fraudegevoelig bovendien gezien men met stickertjes een stem uit moest brengen en deze bij de organisatie simpel op kon blijven halen...
Uiteindelijk zijn op basis van de stemming 8 werkgroepen gevormd te weten "handhaving", "(voorlichting op) scholen", "vuurwerkvrije- en/of vuurwerkzone, "(algemene) voorlichting", "georganiseerde vuurwerkshow", "verantwoordelijkheid", "upgrading (van consumentenvuurwerk)" en "(ontwikkeling van een) app".
Men heeft zich aan kunnen melden bij een van deze werkgroepen om samen met andere teamleden één idee verder uit te werken. Pas nu gaat men dus daadwerkelijk werken aan een voorstel. Dit gebeurt niet langer onder begeleiding van de organisatie van de G1000 en/of de gemeente Enschede, maar wel in samenwerking.
Omdat ik nog steeds van mening ben dat het meeste te winnen valt op gebied van voorlichting heb ik mij aangesloten bij de werkgroep "(voorlichting op) scholen" en loop ik ook mee bij de werkgroep "(algemene) voorlichting". Omdat vandaag slecht beperkte tijd beschikbaar was - slechts ongeveer 45 minuten - heeft men enkel kennis kunnen maken, gegevens uit kunnen wisselen en een vervolgafspraak kunnen maken. Deze staat voor mijn werkgroep gepland voor over twee weken.
Ik houd jullie op de hoogte. Ondertussen kunnen jullie meelezen en - discussiëren via het
G1000-forum.