Einde van producten in kooi.

Fluit niet inderdaad en ik ken ze niet allemaal, maar ik weet wel wat bakken met spinners die gekooid waren. Volgens mij is daar ook het hele gezeik mee begonnen toch? Omdat spinners/fluiters zogenaamd 'massa explosief' werden door een kooi in een of andere halfgare test…. Of laat mijn geheugen me nu in de steek?

Update kort geding:

De poging om een kort geding te voorkomen is helaas mislukt. De staatssecretaris wil niet om tafel met ons en de vuurwerkbranche om tot oplossingen te komen voor de problemen welke ontstaan door de voorgenomen aanpassing van het RAC.

Op verzoek van VuurwerkCheck, BPN, HVLV en VEN heeft onze advocaat daarom stukken aangeleverd aan de rechtbank in Den Haag om een kort geding te starten. Zojuist is hiervoor de datum vastgesteld:

Datum: 22 oktober 2025
Tijd: 13:00 uur

In de laatste weken is er wel beweging geweest bij het ministerie. Zo blijft het nu voor consumenten toegestaan om vuurwerk wat in gaasverpakkingen zit/zat in bezit te houden. Tot 1 februari 2026.

Door deze aanpassing van de voorgenomen wijziging van het RAC is de kans groot dat stichting HVLV niet ontvankelijk wordt verklaard, daar er voor ons nu geen spoedeisend belang meer is. Dus is besloten dat het kort geding door VuurwerkCheck, BPN en de VEN wordt gevoerd. Uiteraard blijft HVLV op de achtergrond gewoon betrokken.
zie laatste deel van deze update mbt terugtrekking ,enigste en juiste beslissing juridisch gezien

@HVLV

Ik hoor in de wandelgangen dat een grote partij zonder een naam te noemen zich heeft terug getrokken uit de vervolg procedure omdat hij/zij geen belang meer zou hebben bij het eventuele kooien verbod ja of de nee. Dit zou voortgekomen zijn uit het feit dat fluit en whirl nu geschrapt is uit het voorstel.

Als dit wel zo is.. redden jullie het qua financiën dan wel om het kortgeding voort te zetten en ook het verzet tegen het algemene verbod?

Anders wordt tijd om weer te kunnen/gaan doneren…
Nee hoor dit klopt niet, alleen wij zijn nu geen eiser meer in het kort geding om de eerder aangegeven (tactische) reden.

Ik ben benieuwd. Werd er al meer duidelijk op die dag, en wat werd er meer besproken met welk resultaat? :D
laten we hopen dat ze toch het kortgeding van de 22e willen vermijden en dat we is een keer aan de goede kant eindigen met positief resultaat ,blijft ook politiek gezien een moeilijk punt dus wellicht wil niemand zijn handen "branden"aan dit besluit zo vlak voor de komende verkiezingen ;)

En dat doen ze dus zomaar vóór het kortgeding? Kan dat door de rechter dan nog wel gedwongen aangepast gaan worden?

En dat doen ze dus zomaar vóór het kortgeding? Kan dat door de rechter dan nog wel gedwongen aangepast gaan worden?
Dat kan zeer zeker jaa! In dit geval heb je temaken met een stukje trias politica. Wetgevende en rechterlijke macht zijn gescheiden van elkaar. In dit geval toets de rechter of het besluit van het bestuursorgaan (zoals een minister of staatsecretaris) in lijn is met hogere regelgeving zoals de wet, algemene beginselen van behoorlijk bestuur, en eventueel internationale verdragen. Verder weet ik natuurlijk niet waarop ingespeelt gaat worden bij deze rechtszaak maar dat is een mogelijkheid.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd. Werd er al meer duidelijk op die dag, en wat werd er meer besproken met welk resultaat? :D
Ze verkondigden het vandaag alsof 1 december alle kooien uit Nederland weg moeten zijn. Het lijkt er op dat ze dat haalbaar vinden. Ook gaan ze whirl en fluit aanvullend testen. Maar aan welke eisen die moeten voldoen dan en door wie dat getest gaat worden (waarschijnlijk TNO), daar zijn ze niet open over.

Verder zijn er letterlijk geen enkele updates gegeven over de wet veilige jaarwisseling.
Kritische vragen over hoe de politie “75% effectiever ging handhaven bij een verbod” terwijl men nu al klaagt over te veel vuurwerkmeldingen.. of waarom de burgemeester het bevoegde gezag wordt voor het geven van een ontheffing terwijl de kennis en kunde bij de Provincie en Omgevingsdiensten ligt, werden ongemakkelijk weggelachen of afgedaan met een politiek correct antwoord.

Het @HVLV houdt ons hier beter op de hoogte dan het ministerie de hulpdiensten op de hoogte houdt.

Ze verkondigden het vandaag alsof 1 december alle kooien uit Nederland weg moeten zijn. Het lijkt er op dat ze dat haalbaar vinden. Ook gaan ze whirl en fluit aanvullend testen. Maar aan welke eisen die moeten voldoen dan en door wie dat getest gaat worden (waarschijnlijk TNO), daar zijn ze niet open over.

Verder zijn er letterlijk geen enkele updates gegeven over de wet veilige jaarwisseling.
Kritische vragen over hoe de politie “75% effectiever ging handhaven bij een verbod” terwijl men nu al klaagt over te veel vuurwerkmeldingen.. of waarom de burgemeester het bevoegde gezag wordt voor het geven van een ontheffing terwijl de kennis en kunde bij de Provincie en Omgevingsdiensten ligt, werden ongemakkelijk weggelachen of afgedaan met een politiek correct antwoord.

Het @HVLV houdt ons hier beter op de hoogte dan het ministerie de hulpdiensten op de hoogte houdt.
Bedankt voor de toelichting Pietje. Een standaard dagje politiek geleuter dus waar kritische vragen onbeantwoord blijven. Wel goed om te horen dat die kritische vragen in ieder geval gesteld worden maar volgens goed politiek gebruik zullen ze nooit toegeven dat ze geen idee hebben hoe die handhaving plaats gaat vinden. Politiek en openheid gaan sowieso al niet samen.

Wel goed om te horen dat die kritische vragen in ieder geval gesteld worden
Er is geen toezichthoudende instantie die de wet veilige jaarwisseling ziet als de oplossing voor het vuurwerkoverlast.
Niemand is positief over de uitkomst en de politie spreekt van een toename van slachtoffers. Onder hulpverleners en omstanders maar ook onder hersenlozen die de Panzerfaust 3 (2000g flitspoeder) in het bezit hebben, of hun eigen knallers bouwen in hun flatje.

Morgen in de staatscourant begrepen we.

We horen in de wandelgangen verschillende verhalen. Even afwachten wat nou morgen de definitief gepubliceerde versie word.
De timing van de publicatie is natuurlijk heel vreemd. Waarom niet publiceren op 6 okt in de ochtend, zodat de wijzigingen besproken konden worden tijdens de dag..
Of de aankomende wijzigingen openbaar maken voor de toezichthoudende instanties tijdens de Landelijke Vuurwerkdag… nee laten we het een dagje later doen… dat scheelt ons een hoop verantwoording..

De timing van de publicatie is natuurlijk heel vreemd. Waarom niet publiceren op 6 okt in de ochtend, zodat de wijzigingen besproken konden worden tijdens de dag..
Of de aankomende wijzigingen openbaar maken voor de toezichthoudende instanties tijdens de Landelijke Vuurwerkdag… nee laten we het een dagje later doen… dat scheelt ons een hoop verantwoording..
Alleen extra gezeik en uitstel, en dus extra kosten en verminderd vertrouwen in overheid van de burger... Goed voorbeeld van hun eeuwige egoistische clusterfuckeritis

• Like
Waarderingen: GMP
Back
Bovenaan