Voor het eerst in ruim 10 jaar overweeg ik weer illegaal vuurwerk. Ben zo klaar met de betutteling.
Ja er zijn veel idioten, met name in de grote steden, die vuurwerk misbruiken. En in de meeste gevallen gaat het om illegaal knalvuurwerk en het stoken buiten de legale afsteektijden. Kortom, beide zijn al illegaal.
En als ik de beelden van Kanaaleiland en Schilderswijk zie, dan denk ik dat er vooral een maatschappelijk probleem heerst waarbij de escalatie op 31-12 om 00.00 uur een symptoom is van een dieper probleem. Maar goed, onze media lijkt geneigd om vuurwerk als bron van de problematiek te bestempelen i.p.v. het daadwerkelijke probleem te benoemen. Namelijk, verdere verhuftering, geen sociale controle en vooral weinig respect voor de medemens. Tuurlijk hebben wij vroeger ook een heksenkring gemaakt, een rotje ingeruild voor een nitraat of een lawinepijl de lucht ingeschoten. We waren niet heiliger dan de paus en zijn dat nog steeds niet. Maar ik kan me niet herinneren dat we massaal cakes vanuit onze handen horizontaal afschoten. Ook niet in de 'volkswijk' waar ik ben opgegroeid.
Wat ben ik blij dat ik nog een jeugd heb gehad waarbij je van 10.00 uur tot 02.00 uur met iedereen uit de buurt lekker buiten was. Daadwerkelijk de mooiste dag van het jaar. Ik heb mijn best gedaan om dit zo goed mogelijk volgens de regels te doen, dan maar gaandeweg het jaar een paar keer naar het zuiden en aan het einde van het jaar richting het oosten.
Jammer dat het zo moet.