Richardus
VWC lid
Die >5% flash blijft hetzelfde hè. Het gaat om verhoudingen, niet absolute hoeveelheid.OK duidelijk. Had al een beetje zo'n vermoeden maar dank voor de duidelijk uitleg knettermans.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Die >5% flash blijft hetzelfde hè. Het gaat om verhoudingen, niet absolute hoeveelheid.OK duidelijk. Had al een beetje zo'n vermoeden maar dank voor de duidelijk uitleg knettermans.
Dat lijkt me toch de BPN mentaliteit: "we nemen het er wel bij".Het is echt niet zo dat de hele traditie, en voor ons hobby, opeens aan de wilgen hangt ofzo... Overdrijven kan, nuanceren is beter.
Compounds staan gewoon stabiel, hoeven geen versteviging of extra maatregelen.Que? Leg die eens uit.
Als het hun werkelijk ging om veiligheid, dan hadden ze wel een oplossing bedacht voor de zogenaamde gevaarlijke kooien.Wellicht zeg ik iets geks.
Maar zou een demo voor de mensen die dit soort dingen bedenken en evt akkoord geven als nieuwe wetgeving,niet iets zijn om ze over te halen af te zien van dit soort domme besluiten ?
En dan bedoel ik een demo dmv 2 zeecontainers,beide gevuld voor x % ,1 met gekooide producten,de ander zonder.
En dat dan is in de hens zetten,zodat men kan zien wat het verschil is tussen beide,en kan ervaren dat producten met kooi waarschijnlijk minder schadelijk zullen zijn voor de omgeving,dan ongekooid spul.
Overigens ben ik er van overtuigd dat als de kooi in de ban gaat en men met kooiloos niet de zelfde effecten/burst/kwaliteit kan leveren,dat er weer een groep zijn spullen gaat zoeken over de grens.
Maar ik betwijfel of dat bij beleidsmakers hier in NL wel doordringt,dat dit "ongewenst neveneffect" iets is wat ze zelf creëren![]()
Ik ben er ook niet volledig doorheen gekomen, maar wel het eerste stuk tegengekomen wat je benoemd in je argument. Maar wederom heb ik een probleem met deze redenatie, de kooien waren immers geïntroduceerd om de effectbreedte van het brandende vuurwerk te minimaliseren. Het lijkt mij dus dat er geen verschil moet zijn in de kans op een massa explosief ongeacht of de producten gekooid zijn of niet. Het verschil is zover ik het begrijp de reikwijdte die ongekooide producten hebben ten opzichte van gekooide producten@ Hogeschoolsehond: Ik kan mij voorstellen dat je bovenstaande stelt indien je alleen koppen snelt c.q. krantenartikelen leest. Ik ben begonnen met het lezen van de onderzoeksrapportage van de Universiteit van Twente. Daaruit blijkt dat een aantal uitspraken zijn gebaseerd op stukken van veel latere datum. Bijvoorbeeld: "Inspectiesignaal ILT over gaasverpakkingen en risico voor massa-explosies, gepubliceerd op 25 mei 2022". (Dit document moet ik nog downloaden.)
Ik ben er nog lang niet door heen. Maar wat ik teleurstellend vind is dat de risico's niet gekwantificeerd worden. Risico = kans * effect. En gelet op alle verplichte maatregelen vraag ik mij af wat de kans is dat er een brand uitbreekt. Als die nihil is, is ook het risico nihil. Er trouwens een methodiek om de risico's van gevaarlijke stoffen te beoordelen, een zogenaamde QRA. Maar dit zal wel om politiek/bestuurlijke redenen niet zijn uitgevoerd. Dit gevoel wordt versterkt door het gepresenteerde handvat 4: "Introduceer binnen het risicobeleid een differentiatie van normen tussen verschillende veiligheidsdomeinen. Hanteer een eigen afwegingskader voor het veiligheidsdomein van vuurwerk als vermakelijkheidsproduct". Wat mij betreft een zeer verwerpelijk voorstel als je weet hoeveel werk er is gestoken om tot een gestandaardiseerde methode te komen voor de beoordeling van externe veiligheid.
Begrijp me niet verkeerd, het nieuws dat kooien in de ban gaan heeft bij mij geresulteerd in een tirade met niet nader te noemen woorden. Kooiloos betekent (voor veel producten) een verlies aan beleving en dat is gewoon ....
Ik hoop dat er valide argumenten bekend zijn bij HVLV en dat het tij nog valt te keren.
Daarbij lijkt mij de kans op brand, niet te vergeten het verspreiden van de brand nihil, alle veiligheidsmaatregelen houden in dat er serieuze verwaarlozing van de gestelde eisen zal moeten worden gepleegd voordat er iets mis kan gaan, ook vanwege het feit dat veel van de maatregelen los van elkaar staan, waardoor er veel redundantie aanwezig is.@ Hogeschoolsehond: Ik kan mij voorstellen dat je bovenstaande stelt indien je alleen koppen snelt c.q. krantenartikelen leest. Ik ben begonnen met het lezen van de onderzoeksrapportage van de Universiteit van Twente. Daaruit blijkt dat een aantal uitspraken zijn gebaseerd op stukken van veel latere datum. Bijvoorbeeld: "Inspectiesignaal ILT over gaasverpakkingen en risico voor massa-explosies, gepubliceerd op 25 mei 2022". (Dit document moet ik nog downloaden.)
Ik ben er nog lang niet door heen. Maar wat ik teleurstellend vind is dat de risico's niet gekwantificeerd worden. Risico = kans * effect. En gelet op alle verplichte maatregelen vraag ik mij af wat de kans is dat er een brand uitbreekt. Als die nihil is, is ook het risico nihil. Er trouwens een methodiek om de risico's van gevaarlijke stoffen te beoordelen, een zogenaamde QRA. Maar dit zal wel om politiek/bestuurlijke redenen niet zijn uitgevoerd. Dit gevoel wordt versterkt door het gepresenteerde handvat 4: "Introduceer binnen het risicobeleid een differentiatie van normen tussen verschillende veiligheidsdomeinen. Hanteer een eigen afwegingskader voor het veiligheidsdomein van vuurwerk als vermakelijkheidsproduct". Wat mij betreft een zeer verwerpelijk voorstel als je weet hoeveel werk er is gestoken om tot een gestandaardiseerde methode te komen voor de beoordeling van externe veiligheid.
Begrijp me niet verkeerd, het nieuws dat kooien in de ban gaan heeft bij mij geresulteerd in een tirade met niet nader te noemen woorden. Kooiloos betekent (voor veel producten) een verlies aan beleving en dat is gewoon ....
Ik hoop dat er valide argumenten bekend zijn bij HVLV en dat het tij nog valt te keren.
De kern van het onderzoeks rapport is dat het uiterst lastig is om vuurwerk te classificeren (mede door kwaliteit variatie en effect/type kruid) dat in combinatie met de kooi geeft dus kans op massaexplosie gedemonstreerd door ILTIk ben er ook niet volledig doorheen gekomen, maar wel het eerste stuk tegengekomen wat je benoemd in je argument. Maar wederom heb ik een probleem met deze redenatie, de kooien waren immers geïntroduceerd om de effectbreedte van het brandende vuurwerk te minimaliseren. Het lijkt mij dus dat er geen verschil moet zijn in de kans op een massa explosief ongeacht of de producten gekooid zijn of niet. Het verschil is zover ik het begrijp de reikwijdte die ongekooide producten hebben ten opzichte van gekooide producten
Alleen voor fluit en spin effecten toch? Niet alles in kooi?De kern van het onderzoeks rapport is dat het uiterst lastig is om vuurwerk te classificeren (mede door kwaliteit variatie en effect/type kruid) dat in combinatie met de kooi geeft dus kans op massaexplosie gedemonstreerd door ILT
Als het inderdaad lastig te kwalificeren is, hoop ik van harte dat importeurs lekker kruitmixen gaan maken met zowel een goede burst alsook een 1.4g kwalificatieDe kern van het onderzoeks rapport is dat het uiterst lastig is om vuurwerk te classificeren (mede door kwaliteit variatie en effect/type kruid) dat in combinatie met de kooi geeft dus kans op massaexplosie gedemonstreerd door ILT
Nou dat klopt dus niet helemaal, in het signaal reportage van ILT waar ook de NTO ondervinding zijn meegenomen is het juist niet geheel duidelijk wat de exacte redenen zijn voor de massaexplosie tijdens de 6c test.Dat is ook wat ik ondertussen heb begrepen,die genoemde effecten/soorten kruit zouden gezamelijk tot onwenselijke sitauties kunnen leiden,en dus niet terug te vinden zijn bij overig vuurwerk.
Waarbij ik me dan afvraag als je dan toch als tot de conclusie bent gekomen dat je een potentiele probleem bron bent tegen gekomen en tot de conclusie bent gekomen dat dit enkel voor die 2 dingen telt/kan tellen,waarom het dan willen doortrekken op al het vuurwerk ??
(ja ik weet dat het een handvat kan zijn om alles maar weer te generaliseren,maar echt fair is dat niet,evenmin als dat dat onderbouwd is.
Sidenote,de vereiste eisen aan bunkers hier in NL zijn toch al enige jaren van dusdanige aard,dat massa explosie uitgesloten is,al was t alleen maar door de verplichte sprinkler installaties en verplichte voorraden water/schuim ??
Sidenote 2,zoals in een filmpje werd verteld dat de brandweer niet blust bij een brand in een vuurwerkopslag plek/bunker,die klopt ook niet helemaal.
Ik heb zelf de brand bij het vtc gezien en gefilmt jaren terug, in een vuurwerkopslag bij de winkel,en de brandweer was wel degelijk aanwezig met grootschalig blus materieel om de boel in elk geval nat te houden.
Ik wil maar zeggen![]()
Waarbij eerder al is vastgesteld (naar aanleiding van de welbekende CHAF-testen): "Vuurwerkartikelen met nagenoeg dezelfde afmetingen, samenstelling en verpakking kunnen blijkbaar verschillende uitkomsten geven in UN-testen."Nou dat klopt dus niet helemaal, in het signaal reportage van ILT waar ook de NTO ondervinding zijn meegenomen is het juist niet geheel duidelijk wat de exacte redenen zijn voor de massaexplosie tijdens de 6c test.
Het is dus niet dat het makkelijk te herleiden is naar een specifieke oorzaak een reden.
citaat van ILT:
""De belangrijkste resultaten zijn:
• Er werd in meerdere artikelen een hogereladingsmassa geconstateerd, dan volgensde Nederlandse wetgeving (RACT) istoegestaan.
• Een aantal composities zou als‘flitspoedercompositie’ moeten wordenbeschouwd. Hierdoor zal het artikel, bijtoepassing van de VN-classificatie (ADR),in een hogere classificatie moeten wordeningedeeld.
• In drie gevallen was er een grotehoeveelheid fluitsas aanwezig
.• In minimaal 1 artikel werd los kruit buitende tubes aangetroffen.
Deze resultaten waren niet voor alleonderzochte producten gelijk en dus is eensluitend verband met de 6C-testresultaten niet te leggen.
en verder;
Uit het vervolgonderzoek kon geeneenduidige conclusie worden getrokken over deoorzaak van dit onverwachte testresultaat."
Dus het is dus waarschijnlijk een combinatie van factoren waarbij je niet 1 oorzak kan aanwijzen, en als je dus geen specifiek oorzaak kan vinden zoals dat het alleen gebeurd bij producten met fluit bijvoorbeeld dan is de logische conclusie dat je eigenlijk elk stuk als potentieel massaexplosief moet gaan zien.
Voor de branche was het beter geweest als er wel een specifiek reden kan worden onderbouwd, wellicht dat die nog verder onderzoek kunnen laten doen of het er gewoonlijk maar bij laten zitten.
Bedoel je dit al kritiek naar de test?Waarbij eerder al is vastgesteld (naar aanleiding van de welbekende CHAF-testen): "Vuurwerkartikelen met nagenoeg dezelfde afmetingen, samenstelling en verpakking kunnen blijkbaar verschillende uitkomsten geven in UN-testen."
Natuurlijk is er een vorm van standaardisatie nodig, maar dat de UN testen slechts indicatief zijn moge duidelijk zijn.
Bedoel je dit al kritiek naar de test?
De test is gewoon een gestandaardiseerde handeling, als blijkt dat je dan verschillende uitlsagen krijgt is dit eerder in indicatie van de wispelturigheid van vuurwerk en vele variabelen in het product en proces tijdens ontbranding zelf.