Een gillende keukenmeiden-ongeluk

ylke

VWC lid
In de krant van gisteren stelt oogarts Tjeerd de Faber een verbod op consumentenvuurwerk voor.

Ik ben het hartgrondig met hem eens.

Degene die ooit het lumineuze idee heeft gekregen om tijdens één feestelijke avond ‘overmatig drankmisbruik’ en ‘explosieven’ te combineren, was geen mensen-mens. Elke Oudejaarsavond veranderen we collectief in een aandoenlijk stelletje halfapen, dat wazige liedjes zingt in de hals van een champagnefles, luidkeels joelend rondjes rent over straat en knuffelt met elkaar of een welwillende lantaarnpaal. Dat is prima – maar om deze groep vervolgens aan te praten dat ze even een miljoenenklapper vol Chinees buskruit in de fik moeten steken, is merkwaardig.

Er zitten veel nadelen aan vuurwerk vrijelijk beschikbaar stellen en maar heel weinig voordelen. De reden van vuurwerkminnend Nederland zal ongetwijfeld luiden: ja maar hallo, vuurwerk is gaaf. Ja. Kleiduiven schieten is ook gaaf en dat doe je ook niet zomaar op straat.

Verder is vuurwerk toch eigenlijk minder gezellig dan het lijkt. De dagen rond Oud en Nieuw geven het gevoel dat je plotseling in een burgeroorlog of op een koninklijk jachtterrein woont, zo vaak schrik je op van een felle knal. Brievenbussen moeten uitgerust worden met vuurwerkbarricades. Vele honden- of poezenhartjes bezwijken haast onder de galmende donderslagen. Alles wordt bedekt met rode pulp.

En op straat hebben plotseling degenen met de rotjes de macht.

Iedereen weet dat een gillende keukenmeiden-ongeluk in vijftig procent van de gevallen een onschuldige omstander treft: mij dus. Ik zie het scenario al voor me: vlak voor Oudejaarsavond wil ik toch nog een nieuwe Swiffer kopen. Schuw loop ik naar de Blokker, om me heen kijkend of ik ergens vuurwerkverdachten zie. Voor de zekerheid heb ik mijn oude jas aangetrokken: die heeft geen capuchon. Een capuchon = een handig vangnet voor een verdwaalde vuurpijl en KABAM een rafelig gat in je nek. Verderop staan drie jongetjes van een jaar of zeven. In andere seizoenen best lief. Nu echter uitgerust met een mild wapentuig. En er is natuurlijk weinig aanlokkelijker dan een rotje gooien op een bewegend object, zoals bijvoorbeeld mijn hoofd.

Als het om vuurwerk gaat, kan je simpelweg niet beslissen om verstandig uit de buurt te blijven – andere mensen beslissen dat voor jou. En ik leg het welzijn van mijn netvliezen liever niet in de hand van mensen wier hart sneller gaat kloppen van ongecontroleerde ontploffingen.

Wat mij betreft mogen we op Oudejaarsdag gezamenlijk ‘ooooh’ en ‘aaaah’-kreten slaken bij professioneel stadsvuurwerk. De mensen die dan nog verlangen naar een eigen knal, mogen hun date meenemen naar het speciaal daarvoor bestemde vuurwerkpretpark HET KRUITVAT XL.

Columnist Renske

Er zitten veel nadelen aan vuurwerk vrijelijk beschikbaar stellen en maar heel weinig voordelen.
[/url]

Weinig voordelen, zijn we het economisch voordeel vergeten toch wel een belangrijke, elk jaar wordt er voor 60 miljoen aan vuurwerk gekocht ik denk niet dat dat zomaar vergeten kan worden.

facepalm21.jpg

ik zit hier al een tijdje op het forum en ieder jaar verschijnt er wel zo n verhaal.
de eerste keer dat je het leest sta je op je achterste poten .
de 2de keer wordt je enkel chagrijnig , en de derde keer boeit het je geen fluit .
en na de zo zoveelste keer lach je er om een leef je vrolijk verder .

ik zit hier al een tijdje op het forum en ieder jaar verschijnt er wel zo n verhaal.
de eerste keer dat je het leest sta je op je achterste poten .
de 2de keer wordt je enkel chagrijnig , en de derde keer boeit het je geen fluit .
en na de zo zoveelste keer lach je er om een leef je vrolijk verder .

Vandaar ook die facepalm. Ookal is het een column. Hoe kan je jezelf nou serieus nemen met zo een verhaal..

biografie

Renske wordt op 19 februari 1984 geboren te Utrecht in het Diakonessenziekenhuis, dat door haar als kind steevast het Diakonijnenziekenhuis wordt genoemd. Op haar zestiende begint ze bij het jongerenmagazine Spunk.nl, waar de onderwerpen van haar artikelen varieëren van het fenomeen Weekendbi's tot een ode aan Ovide en zijn Vriendjes. Op haar zeventiende schrijft ze één keer in de drie weken een column, waarin ze bijvoorbeeld haar liefde uit voor zingende zwervers en haar haat jegens mensen die graag sinaasappelsap drinken op feestjes.

Op haar achttiende schrijft ze een jaar lang de wekelijkse column 'Lust'. Deze reeks verhaalt over haar liefdes- en seksleven, avonturen waarin Renske er bijvoorbeeld achterkomt dat ze geen gevoel heeft voor flirten (ze blijft maar erotische vibes opvangen bij haar lerares Geschiedenis) en dat stemmetjes in bed doen denken aan seks met een Muppet. De Lust-columns worden in 2004 onder de titel: 'Lust: liefde seks en bambihertjes' uitgegeven door uitgeverij Vassallucci. In 2005 komt een nieuwe editie uit bij uitgeverij Rothschild & Bach.

Renske begint aan de studie Theater- Film- en Televisiewetenschappen in Utrecht, maar als ze het jaar daarop naar Amsterdam verhuist wisselt ze naar Algemene Cultuurwetenschappen. Na een paar maanden krijgt ze echter de aanbieding om een wekelijkse column in de Vlaamse krant De Morgen te gaan schrijven, waarop ze besluit zich helemaal toe te leggen op het schrijven en te stoppen met studeren.

In feruari 2005 komt 'Ja/Nee: Geef me alsjeblieft aandacht/Laat me toch met rust' uit, het dubbelboek dat Renske samen met beste vriend en ex-hoofdredacteur van Spunk Jan Hoek schrijft. Jan en Renske geven hun visie op door hen beiden meegemaakte (a-)seksuele gebeurtenissen. Je kan kiezen aan welke kant je begint met lezen. Een dubbelportret van een zuchtende generatie met zowel te veel als te weinig gêne, een boek over platonische liefde, nachtelijke wandelingen in Artis en het neerschieten van zombies.

Op 1 december (Wereld Aids Dag) 2005 komt ook 'Seks in Afrika: tongzoenen, flirten, rites en aids' uit. Vijftig columns die een kaleidoscoop vormen van seks in Afrika. Renske reist naar vier landen in Afrika, en gaat op zoek naar het ****bordeel in de Bergen (wat ook een goede titel voor een schelmenroman zou zijn), bekijkt de mesjes waarmee vrouwenbesnijdenissen worden uitgevoerd en leert alles over vreemdgaan. Naar aanleiding van het boek 'Seks in Afrika' krijgt Renske een maandelijkse reportage in onzeWereld.

In 2006 wordt 'Lust' verkocht aan de Duitse uitgever Goldmann Verlag, onderdeel van Random House. In Nederland zijn er dan al rond de 12.000 exemplaren verkocht.

In november 2007 komt bij uitgeverij Meulenhoff Renske's eerste roman uit: 'Was alles maar konijnen', een grillig sprookje over eenzaamheid, contact en verlangen. Voortgekomen uit de liefde voor de maakbaarheid, het perfecte plaatje en konijnen. Overigens heeft Renske heel haar leven al een raadselachtige konijnen-obsessie. Het begon wellicht toen ze op driejarige leeftijd de ontploffing van de spaceshuttle Challenger zag, naar de vorm van de rookpluimen keek en vroeg: 'Konijntje?'

In januari 2008 vertrekt ze samen met Jan Hoek naar Tanzania om daar vooronderzoek te doen naar het opzetten van een tijdschrift over jeugdcultuur, bestemd voor toeristen. Ze woont een half jaar in Dar es Salaam, waar ze naast het schrijven ook 's nachts zwemt in een zee vol lichtgevende algen, verse geitenbloedsoep eet, Swahili leert spreken en gaat wandelen met haar buurjongetje Christus.

Op tien oktober 2009 kwam haar nieuwste roman uit: En je ziet nog eens wat, een met vaart geschreven, komisch portret van de nieuwste subcultuur: die van jonge vrijwilligers in Afrika.

Vanaf 29 maart 2010 schrijft ze een dagelijkse column voor nrc.next

ze wil gewoon joh..
:bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht die vrouw zich angstig voelen rond de oudjaarsdagen, zou ik haar verwijzen naar de dokter... heeft het waarschijnlijk niet helemaal op een rijtje staan of iets dergelijks meegemaakt omtrent vuurwerk. Either way, ze zou een voorbeeld moeten nemen aan de Benidorm Bastards... die oudjes zijn wicked wat betreft vuurwerkbommen!

Filmpje van Vuurwerkbastards:
http://www.youtube.com/watch?v=9jZTau6jD3I

Laatst bewerkt:
haha hoofdpijn van het lachen :p Word wel helemaal gestoord van al die anti-vuurwerk berichten dit jaar..

Ja maar wat is nu het probleem in zijn verhaal? hij heeft het over dronken mensen met vuurwerk en zeven jarige met vuurwerk. Wat moet er dan verboden worden?

Het vuurwerk? of netzo als bij drank een leeftijds grens voor vuurwerk gebruik?.
Het vuurwerk? of drankgebruik icm vuurwerk, immers met drank achter de kiezen op straat ben je per definitie al strafbaar (openbaar dronkenshap), dus het is zo makkelijk om alle problemen die niet het vuurwerk veroorzaakt, maar de persoon die het bediend, in combinatie met drank en of onwetendheid (leeftijd)te verbieden.

Kortom een knap stuk geschreven verhaal, maar voor mij een verhaal die maar van 1 kant is belicht?

Amen, dit is mijn uitspraak en daar moet je het mee doen. ;)

Ja maar wat is nu het probleem in zijn verhaal? hij heeft het over dronken mensen met vuurwerk en zeven jarige met vuurwerk. Wat moet er dan verboden worden?

Het vuurwerk? of netzo als bij drank een leeftijds grens voor vuurwerk gebruik?.
Het vuurwerk? of drankgebruik icm vuurwerk, immers met drank achter de kiezen op straat ben je per definitie al strafbaar (openbaar dronkenshap), dus het is zo makkelijk om alle problemen die niet het vuurwerk veroorzaakt, maar de persoon die het bediend, in combinatie met drank en of onwetendheid (leeftijd)te verbieden.

Kortom een knap stuk geschreven verhaal, maar voor mij een verhaal die maar van 1 kant is belicht?

Amen, dit is mijn uitspraak en daar moet je het mee doen. ;)

haha, de Rijdende Rechter heeft gesproken :D

Ben het volledig met je eens, dronken achter het stuur mag ook niet, moet je dan ook maar alle auto's verbieden en een autopretpark maken???

Als je je zo bedreigd voelt door kleine kinders van 7 met rotjes en ze gooien het naar je hoofd. Dan loop je er gwn heen en geef je hen een goede draai om de oren of de ouders dat nou goed vinden of niet. Eigenschuld dikke bult(oor)

Had ik iig wel gedaan.

Waarom al weer gelijk praten over dreunen?

Zou je je eerst niet eens afvragen of madame uberhaupt al eens heeft overwogen om de jongens in kwestie te vragen of ze even willen stoppen met vuurwerk totdat ze weg is?

En dan klagen over het feit dat mensen die tegen vuurwerk zijn een gebrek aan sociale vaardigheden hebben waardoor er onnodige spanningen ontstaan. Misschien moeten een aantal mensen op dit forum ook eens diep nadenken voordat ze wat zeggen.

Back
Bovenaan