Dooft jou kaarsje langzaam?

Op de vraag of mijn kaarsje dooft moet ik zeggen nee, maar ik voel wel dat er een stevige wind waait.

Ik begrijp je genoemde punten het geen wat mij op een of andere manier persoonlijk meer raakt is dat er veel aan het veranderen is.
Freakwinkels stoppen of zijn minder actief, hier op het forum word er meer gesproken over randzaken dan daadwerkelijk vuurwerk, een folder is niet meer te krijgen in de winkels, de prijzen schieten door het dak de labels zijn niet meer wat het ooit was en het aanbod aan diverse producten word kleiner en kleiner.
en dat is ook zo in Belgie..

Zelf verkies ik tegenwoordig een tripje naar het buitenland boven het zelf afsteken van vuurwerk, Een snelle rekensom: 3 tot 4 dagen naar zuid Italie voor zeg gemiddeld 5 vuurwerkshows inclusief vlucht, huur auto, hotel, eten drinken pak hem beet €350/500
voor dat geld heb je 4 dagen de grootste lol met je maten, maak je herinneringen voor het leven en kom je op plekken en ontmoet je mensen waar je nooit van had gedacht dat je het zou meemaken.
Voor dat zelfde geld €450 koop je tegenwoordig nog net 3 compounds waar je in het gunstigste geval 8 minuten plezier van hebt..

Ik zal zolang ik het leuk blijf vinden zeker blijven stoken op oud en nieuw maar de tripjes hebben tegenwoordig zeker mijn voorkeur!

Het slaat gewoon nergens op. Als je naar het groter plaatje kijkt lijkt het wel alsof ze alles in stappen afschaffen. Een ander punt mbt regels waar ik slecht op ga is dat importeurs in Nederland verbannen vuurwerk hier niet mogen verkopen (sommige importeurs gaven zelf aan dat het gevaarlijk is) en wat mag weer wel? Ja hoor, in Duitsland de verbannen producten verkopen.
Het is niet dezelfde situatie maar ik ga het toch zeggen.
Dat in stappen afschaffen deed ene meneer A.H. uit Duitsland ook in het verleden. Elke keer een beetje verbieden zodat er gewenning optrad bij het Nederlandse volk. Tot het moment dat bij de mensen de ogen open gingen en zij in opstand kwamen. Het monument De Dokwerker refereert daaraan.
Ik vergelijk de overheid altijd daarmee als zij weer nieuwe wetten/verboden willen doordrukken. De Covid periode was daar een duidelijk voorbeeld van.
Man wat haat ik die autoritaire en arrogante houding....

Op de vraag of mijn kaarsje dooft moet ik zeggen nee, maar ik voel wel dat er een stevige wind waait.

Ik begrijp je genoemde punten het geen wat mij op een of andere manier persoonlijk meer raakt is dat er veel aan het veranderen is.
Freakwinkels stoppen of zijn minder actief, hier op het forum word er meer gesproken over randzaken dan daadwerkelijk vuurwerk, een folder is niet meer te krijgen in de winkels, de prijzen schieten door het dak de labels zijn niet meer wat het ooit was en het aanbod aan diverse producten word kleiner en kleiner.
en dat is ook zo in Belgie..

Zelf verkies ik tegenwoordig een tripje naar het buitenland boven het zelf afsteken van vuurwerk, Een snelle rekensom: 3 tot 4 dagen naar zuid Italie voor zeg gemiddeld 5 vuurwerkshows inclusief vlucht, huur auto, hotel, eten drinken pak hem beet €350/500
voor dat geld heb je 4 dagen de grootste lol met je maten, maak je herinneringen voor het leven en kom je op plekken en ontmoet je mensen waar je nooit van had gedacht dat je het zou meemaken.
Voor dat zelfde geld €450 koop je tegenwoordig nog net 3 compounds waar je in het gunstigste geval 8 minuten plezier van hebt..

Ik zal zolang ik het leuk blijf vinden zeker blijven stoken op oud en nieuw maar de tripjes hebben tegenwoordig zeker mijn voorkeur!

Dit inderdaad.

Het besef dat je in een paar uur een bedrag de lucht in schiet waar je toch best een paar dagen voor moet werken gaat me steeds meer tegenstaan.
Begrijp me goed, ik mag niet klagen met een budget van zo'n 2000 euro, maar de waarde van het geld en het steeds meer doordringende besef dat je daar heel veel andere leuke dingen voor kunt doen gaat steeds meer een rol spelen.
Dit jaar Adelfia overgeslagen (niet uit kostenoogpunt overigens); volgend jaar toch maar weer gaan!

Het verbaast me overigens ook in hoge mate als ik steeds maar weer lees "Deze ook maar even meegepakt", en dan hebben we het over een compound van 100+ euro.
Hoe dan?
Ik moet daar toch wel even over nadenken hoor!

Vandaag met de vrouw uit eten geweest.
Lekker flesje wijn erbij.
Kostte rond de 100 euro en vrouw helemaal blij.
Dat had ik ook in 40 seconden weg kunnen schieten.
Blij dat ik dat niet gedaan heb!
En zo kan ik nog veel meer voorbeelden verzinnen.

Naast de inmiddels toch echt wel buitenproportionele prijzen gaat ook alle bijkomende stress me steeds meer tegen staan.
En de vrouw krijgt een steeds korter lontje als het om mijn vuurwerkverslaving gaat.
Misschien moet ik dat lontje maar eens aansteken?

Maar het vuur zal nooit doven, dat is zeker.

Ja en nee ik snap wel wat je bedoelt. De 25kg regel neem ik wat ruimer zeker in die laatste 3 dagen hebben ze wel andere dingen aan de hoofd.

Ik vind de kwaliteit van het vuurwerk wel enorm toegenomen het Nederlandse althans.

Buitenlands vind ik de moeite niet meer vs de risico's dus qua dat is het plezier minder.

Maar me oudste zoon(12) heeft de gene overgenomen en die heeft papa wel aangespoord weer lekker te kopen.

En kan nu zeggen dit jaar echt weer behoorlijk veel ik heb genoten.

Ja en nee ik snap wel wat je bedoelt. De 25kg regel neem ik wat ruimer zeker in die laatste 3 dagen hebben ze wel andere dingen aan de hoofd.

Ik vind de kwaliteit van het vuurwerk wel enorm toegenomen het Nederlandse althans.

Buitenlands vind ik de moeite niet meer vs de risico's dus qua dat is het plezier minder.

Maar me oudste zoon(12) heeft de gene overgenomen en die heeft papa wel aangespoord weer lekker te kopen.

En kan nu zeggen dit jaar echt weer behoorlijk veel ik heb genoten.
Je kunt gerust funke, El Gato, Pyrocentury bijvoorbeeld, zonder problemen de grens over krijgen mits maximaal 25 kg.

• Like
Waarderingen: l166
Je kunt gerust funke, El Gato, Pyrocentury bijvoorbeeld, zonder problemen de grens over krijgen mits maximaal 25 kg.
Ik kwam een aantal producten hiervan tegen in Duitsland afgelopen maandag. Zit hier ook een Nederlandse gebruiksaanwijzing op? Vergeten hier naar te kijken en uiteindelijk ook niks meegenomen

het moment van de waarheid,

Sinds jong al bezeten van het vuurwerk, nooit geslapen en altijd maar wakker gebleven om naar de mooie kleurtjes te kijken.
Vanaf mijn 14e jaartal had ik een eigen collectie bij elkaar gespaard twv 150euro en was door het dolle heen. De kanonslagen, grondtollen en kleine fonteinen waren fantastisch, zeker in die tijd.

Zo vanaf de 16e waren het telkens grotere stappen, van 200 naar 500 naar plotseling 1000euro op 18 jarige leeftijd in 2006 en WAUW wat was dat natuurlijk mooi.
Met de jaren was het bedrag redelijk gelijk tot aan het 22e jaar. toen ging het mis, grotere cakes en vaker naar het buitenland door het jaar heen speelde een grote rol.
eindbedragen van 2500tot3000 euro haalde je wel in een jaar, zeker met de losse freakwinkels en tot aan corona was het allemaal wel lang leve de lol.

tijdens corona was het voor velen een zure appel, weinig te doen kleine restjes aan het wegstoken maar je verlangde wel weer naar het jaar dat het mocht. Toen corona verdween en er eindelijk weer een mega collectie binnen stond viel het kwartje net verkeerd, twijfel sloeg in tijdens het ophalen. (waar ben ik mee bezig, dit is geen 25kilo meer en ben al eens verlinkt, ik moet echt gaan minderen) toen de 31e op 2022 waren de weersomstandigheden om te huilen, met enorme tegenzin alles maar aangestoken en bleef met een leeg gevoel achter. was dit het?

zo verliep 2022-2023 en 2023-2024, ik dacht dat het een fase was een besef dat het wellicht gewoon de leeftijd en de economie is.
maar helaas ook 2024-2025 was geen plezier, harde wind dat opnieuw roet in het eten gooit, de angst om opnieuw een inval te krijgen is steeds groter geworden.
Producten worden steeds minder, alles steeds duurder en de keuze steeds kleiner. Ik weet het gewoon niet meer, het is allemaal leuk maar tegelijk ook niet meer.

Nee, dat kaarsje is nog niet uit maar het dooft inderdaad wel langzaam al hoop ik nog wel een tijdje mee te gaan.

Veel daarvan is toch echt 1.3G, en daar kunnen ze moeilijk om doen. Pro tip: vraag of je de omdoos bij de winkel achter mag laten. :)

Veel daarvan is toch echt 1.3G, en daar kunnen ze moeilijk om doen. Pro tip: vraag of je de omdoos bij de winkel achter mag laten. :)
Die Argento niet 😉 Die salutes cakes wel en de compounds vaak ook wel maar Argento heeft nog genoeg 1.4.
Toevallig kreeg ik een doos mee met een 1.3 sticker 🤡 Zijn de blauwpetten hiermee bekend?

Het kaarsje zal niet doven, daarvoor vind ik het nog veel te leuk en ik denk dat het altijd een hobby blijft. Haal mijn voldoening steeds meer uit de verkoop ook!

Het kampvuur wat het was, is het al even niet meer, maar dat is ook prima toch. Genieten doe ik er nog even veel van, maar in een kortere periode en minder intens/obsessief/passioneel.

Als er voor 118 miljoen legaal de lucht in gaat en nog eens minstens de helft illegaal, dan dooft het vuurwerkkaarsje in Nederland bepaald niet. Waarom krijgt die zure minderheid het dan toch voor elkaar om er zo'n negatieve lading overheen te kotsen? Het haalt voor mij een groot deel van het plezier weg. Het gevoel je te moeten verantwoorden/verdedigen, terwijl ik geen hersenloze sukkel ben die zich misdraagt met tokkieknallers of ander ongeschikt vuurwerk. Waarom moet ik op hete kolen zitten, omdat wetgeving niet met de tijd is meegegaan en nog gebaseerd is op max 200grams cakes?

Ja er is een probleem in Nederland. En ja, dat komt OOK tot uiting in de nieuwjaarsnacht. En ja, daar wordt ook vuurwerk voor misbruikt (al wil ik Cobra's niet onder vuurwerk scharen). Maar vuurwerk is niet de oorzaak/aanleiding, het is een MIDDEL waarmee het probleem tot uiting komt. Hoe lang gaat het duren voor mensen dit inzien...?

Probleem is bespeelbaarheid van media, en bespeelbaarheid van de onderbuik van het volk door die media. Follow the money... Zolang cashen vs uitbetalen de gunstige balans heeft, doen ze er alles voor...hè, Tjeerd

Meehelpen doet de onbekwaamheid van bestuur van politie, met daarboven de overheid, waardoor jeugd en volwassen imbecielen de kans krijgen illegaal zwaar vuurwerk in handen te krijgen, en vrij te stoken het hele jaar met piek rond jaarwisseling.

Tel dat op, en het gewoonlijk overkomelijke vlammetje van ergernis in de onderbuik van de burger wordt aangewakkerd tot een vuur.

Verdeeldheid is macht. Precies wat de geldgraaiers (verzekeraars & media) en machtswanhopigen (politie en lage politici) zoeken.

Back
Bovenaan