Dooft jou kaarsje langzaam?

Ik merk niet dat mijn kaarsje bijna dooft, maar wel bijna is opgebrand. Heeft het met leeftijd, de regels of het weer te maken? Ik ben er nog niet helemaal over uit. Als je het vergelijkt toen ik acht was en boven mijn bed een kalender had hangen, waar ik in december elke dag een kruisje zette en vanaf 27 december de hele dag op straat rondzwierf en op 1 januari vuurwerk ging zoeken, dan is er zeker veel veranderd.

Ik haal nog steeds plezier op het jagen van mooi vuurwerk voor een scherpe prijs, maar de uren dat ik bezig ben om alles voor te bereiden, vind ik steeds minder leuk.

Ik denk dat het in mijn geval een leeftijd dingetje is en de interesse veranderd. Eerst maar even kijken hoe het aankomend jaar gaat.

Idem. Heb een erg mooie dag gehad. Veel mooi vuurwerk gezien.

Maar al dat gedoe er omheen ben ik klaar mee. Doorlonten, showtjes maken...
Net als klein spul, vanochtend een hele doos met kleine cakes, fonteintjes etc aan 2 neefjes gegeven. De jeugd heeft de toekomst, tijd om het stokje over te dragen!

Laatst bewerkt:
Bij mij is het momenteel meer een affakkel vlam! Wat is het toch een heerlijke hobby. Een jaar lang uitkijken naar die ene dag en dan een goede 8 uur lang puur genieten. Moet wel toegeven dat het hier in de straat echt een gekkenhuis was in vergelijking met andere jaren. Feestje verderop waar ze flink wat vuurwerk hadden en een balletje links en rechts... En aan de overzijde ook wat gasten die aangaven dat ze mij toch wel eens wilden evenaren. Heb gewoon met compounds onder de arm staan wachten tot ik aan de beurt was. Doe mij elk jaar maar zo'n jaarwisseling! :D In ieder geval blijft de vlam hier nog wel even branden.

Lijkt elk jaar meer de lucht in te gaan dan minder hè. Hier ook stookclubje erbij, buurman opeens met cake pakket. En de vaste waarden doen het ook elk jaar groter en gekker. Ik stond ook op den duur met een box onder de arm echt even vol kippenvel in het inferno om me me heen te kijken. En de cakes/boxen gingen om de wind hele avond door! Gekkenhuis. Prachtig.

Mijn vlam dooft niet. Af en toe komt er wel een windvlaag die de vlam wat doet flikkeren. In die zin herken ik me ook wel in diverse reacties in dit topic, leuk om te lezen!

Maarrrrr……!!!!

Ondanks dat heb ik vannacht zo gruwelijk geweldig genoten zeg! En het mooiste vond ik om te zien dat niet alleen mijn vlam brandde, maar ook dat van medeliefhebbers in de straat. En nog mooier: de vlammen van de rest van de buurt. Ik heb buren gezien die ik nooit vuurwerk heb zien afsteken en vannacht kwamen ze met meerdere cakes en compounds naar buiten. Wat was het gekkenhuis in de straat! En ook in de rest van de wijk. 00:00 tot zeker wel 01:30 zo goed als non-stop vuurwerk met op het hoogtepunt zeker wel 10 minuten lang overal tegelijk. Ik wist werkelijk waar niet waar ik kijken moest. En dat hoorde ik iedereen zeggen.

Dit geeft mij moed: Nederland is zeker niet klaar met vuurwerk. Het leeft volop! Het vuurwerk brandt in miljoenen harten van Nederlanders!

Ik ben 60 jaar en ieder jaar kijk er nog steeds naar uit. Ik moet toegeven dat ik het voorgevoel leuker vind dan het eigenlijke afsteken om twaalf uur.
Zo lekker die decembermaand met alles nog in het vooruitzicht. Vuurwerk forums lezen, websites afspeuren en het enthousiasme van de mede freaks. In oktober shoppen in België en in de laatste drie dagen naar Duitsland rijden en in Nederland. De bestellingen op te halen samen met mijn dochter op de 28e of 30e vind ik heerlijk.
Altijd toch extra bestellen omdat je nog steeds die angst hebt dat je te weinig zal hebben met oud en nieuw. Wat eigenlijk nergens op slaat; aan het eind geef ik weer allerlei overtollig klein spul weg aan de jeugd.
En dan nog de spanning wat het weer zal zijn die laatste dag (gelukkig viel het weer mee, zeker vergeleken met wat er nu valt en waait).

Hoe ouder ik word hoe meer ik terugverlang naar mijn jeugdjaren met alleen het 'kleine' vuurwerk tot 100 á 200 gram.
Daarom vind ik het nog steeds erg leuk om vanaf de late middag te beginnen met ouderwetse grijze lont knallers van Funke, matjes, vuurpijlen, romeinse kaarsen, pakketten van Aldi en Lidl e.d.
Wel jammer en dom dat de touwtjes steeds strakker worden aangetrokken door de overheid. Knallers, vuurpijlen etc. mogen niet meer, maar 8 uurtjes afsteken (niet!), grenscontroles. En die woke media die iedereen wil laten geloven dat vuurwerk niet meer van deze tijd is en dat meer dan de helft van NL voor een verbod is, maar wel met hun champagne en kaasplankje om twaalf uur buiten staan om het oh zo verfoeide siervuurwerk te bewonderen. En dan maar niet te spreken van die truttige mensen die van hun huisdieren babies maken en ga zo maar door.
Het wordt er allemaal niet leuker op. De onbevangenheid van het lekker onschuldig vuurwerk afsteken is niet meer helaas.
Laat die haters wat meer begrip tonen en ons het pleziertje gunnen zo aan het eind van het jaar. En..... ons niet vergelijken met het tuig dat met zwaar illegaal knalvuurwerk de boel aan het verzieken is. Dat heeft niets met het woord "vuurwerkbeleving" te maken. Het kruit is ooit in ons bloed terechtgekomen en dat gaat er nooit meer uit.

Vanmorgen laat wakker geworden, de vuurwerkresten opgeruimd en denken: Het was weer een leuke oud en nieuw beleving! Op naar de volgende....

Wat voor stress ervaar jij dan als je vuurwerk ophaalt? Controles? Heb denk ik nog nooit interne controles in de stad gezien voor vuurwerk in NL.
verraders slapen niet.... zo stonden ze hier in de wijk ook te kijken wat je aan het doen was en jaa hoor de boa werd gebeld vanwege een vuur ton die ik al klaar had gezet 30 december. en toen kwam er een andere instantie erbij vanwege milieu ... dus dat was ook ff stressen want ze kunnen zomaar via een anonieme tip zeggen ja in dat huis ligt illegaal vuurwerk en boem ze staan er met een huiszoeking en 6 busjes en je bent je legale collectie kwijt als die net iets te groot is.........

kijk die video van pipofreaks maar ook zoiets

verder vind ik het heerlijk dat gevoel dat je krijgt wanneer je rond de kerst periode zit :D
nog zoveel dagen en dan ophalen.. jaa eindelijk shoppen!

poef 1 januari :P

vlammetje kan soms zwakker worden op het moment maar het wilt nooit doven
want zodra december om de hoek komt kijken begint het weer meer te branden :D

verraders slapen niet.... zo stonden ze hier in de wijk ook te kijken wat je aan het doen was en jaa hoor de boa werd gebeld vanwege een vuur ton die ik al klaar had gezet 30 december. en toen kwam er een andere instantie erbij vanwege milieu ... dus dat was ook ff stressen want ze kunnen zomaar via een anonieme tip zeggen ja in dat huis ligt illegaal vuurwerk en boem ze staan er met een huiszoeking en 6 busjes en je bent je legale collectie kwijt als die net iets te groot is.........

kijk die video van pipofreaks maar ook zoiets

verder vind ik het heerlijk dat gevoel dat je krijgt wanneer je rond de kerst periode zit :D
nog zoveel dagen en dan ophalen.. jaa eindelijk shoppen!

poef 1 januari :P

vlammetje kan soms zwakker worden op het moment maar het wilt nooit doven
want zodra december om de hoek komt kijken begint het weer meer te branden :D

Bellen voor een tonnetje, welkom in een stad. Hier in mn stookdorp staan er in mijn wijk allen al (blokje van 100 huizen) 10 tonnen aan :biertje: :p2

Hier hetzelfde verhaal ook over een vuurtonnetje. Een bovenbuurvrouw begon als een viswijf uit het raam te bleren dat ze de politie zou bellen toen ik hem op de stoep zette. Ik baalde er zo van dat ik naar haar appartement ben gegaan om te praten. Het bleek dat ze gewoon angstig was voor brand ( het pand is van beton) en nadat uitgelegd had dat er geen gevaar zou optreden trok ze bij. Ze kwam s avonds nog even naar beneden erbij staan

Verder een GENIALE avond beleefd. Hele 1.4 f2 voorraad in alle rust en met een fijn vuurtonnetje erbij de lucht in gejaagd. Wat een unieke ervaring dat je 1x per jaar 8 uurtjes kunt stoken, het is de beste dag van het jaar.

Wijk achter ons had profblokken, multi break salute cilindershells, 6 tm 8"inchers , 6 inch salutes en zelfs een fluit girandola. Het leek af en toe Adelfia wel, echt super gaaf.

Het is niet voor te stellen want we zitten op dit moment een paar dagen voor oud en nieuw. Adrenaline in ons bloed , en vol spanning wachten op de dag der dagen.

Maar toch merk ik dat mijn liefhebbers kaarsje aan het doven is.
Door alle regels en veranderingen is bij mij het plezier drastisch aan het afnemen.
Vuurwerk ophalen geeft stress, want ja 25kg.
Vuurwerk in huis hebben geeft stress want ja 25kg,
De afsteek tijdens zijn verkort, en uitgerekend is die paar uur wordt het bagger weer! Nou ja dat kan toeval zijn maar dit wordt het 3e jaar op een rij.
Dan hebben we nog het cat1 waar je overdag mee kon vermaken maar dat is ook verminderd.
En aankomende jaar het kooiloze.
En laten we eerlijk zijn het vuurwerk aanzicht is flink aan de prijs op dit moment! En ja een Compound en een leuk potje ben je al reëel aardig geld voor kwijt. En wat heb je daar dan werkelijk voor?
Dit zijn natuurlijk geen leuke vooruitzichten.

Natuurlijk beleef ik plezier over een paar dagen.
Maar alles er omheen heeft me plezier in de aanloop we naartoe flink verminderd.
Hoe zit dat bij jou?.

Merk jij dat jou vuurwerk kaarsje ook aan het doven is?

Snap het wel. Gelukkig haal ik nog plezier uit het kleine plezier. Met m'n jongens, die zijn nu 14 en 16, stoken. Even een spaarzame slof rotjes van zolder af trekken en dan met z'n 3en een half uurtje ouderwets knallen. Daarna wat Funke babypijltjes afsteken die je van de zomer hebt meegenomen uit België. Fonteinen kan ik gelukkig ook enorm van genieten en de keuze daarin is reuze in Duitsland gelukkig.

Volmondig nee! Ik vierde nu voor het tweede jaar op rij de jaarwisseling buiten Nederland en dan besef je echt wat je mist. Nu al 1,5 jaar op reis, ver weg van vrienden, familie, het bekende en het vertrouwde en alle gebeurtenissen die er bij horen. Maar geloof het of niet: met de jaarwisseling is het enige moment dat ik denk: was ik maar in Nederland. Vorig jaar hadden we alleen sterretjes, dit jaar gelukkig en kleine collectie maar het is zo anders dan in Nederland.

Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt. Voor iedereen die twijfelt: sla het een jaartje over en ik schat de kans groot dat je je het volgende jaar als nooit tevoren op de hobby stort!

Wat bij mij het geval is. Ik kwam er dit jaar achter dat ik de verkoopdagen leuker vind dan oud en nieuw zelf. En dat heb ik nog nooit gehad. 5 dagen lang met een leuke groep vuurwerk uitgeven. Blije mensen in de winkel. Het is hard werken,lange dagen maken, soms wat stress. Maar als het eenmaal loopt(wat bij ons het geval was) dan is het wel het leukste om te doen. In mijn geval kom je dan savonds thuis, ben ik echt gesloopt maar wel een voldaan gevoel.

En dan komt het 12 uur moment. begin je toch maar met dozen neer te zetten. Kom je erachter dat je te veel van het zelfde hebt. En dat er bij jou in de buurt mensen zijn die gewoon zoveel beter spul hebben(illegaal dan wel). Dan denk ik echt van kut dat had ik moeten hebben. Ik heb denk ik een doosje of 6 7 afgestoken. Toen was ik er wel klaar mee. Begon weer te waaien. Effecten verwaaiden. Dacht ik ook nog heb ik daar dan zoveel voor uitgegeven.

Conclusie. Er moet iets gaan veranderen. Maar ik weet nog niet hoe en wat. Het enige wat niet gaat veranderen is de verkoop. Want dat is toch wel het mooiste wat er is.

Vond het ook veel van hetzelfde, na een doos of vier weet je het wel. De grootste ergernis persoonlijk vond ik echter de batch verschillen t.o.v. samples/demo/straatfilmpjes jaar eerder. Vind het te kut voor woorden dat ik iets koop op basis daarvan en dat het in de straat een mindere of andere uitwerking heeft.
Komende jaarwisseling twee grote dozen en een mooie honderd shots en voor de rest lekker bollen bakken en spelletjes met vrienden. Vind het wel best zo.

Edit: f1 met mijn zoontje gaf meer stookplezier trouwens dan 0:00 moment haha. Dus komend jaar ook meer f1!

Aan het einde van de rit hou ik er nogsteeds plezier aan over, echter is het voor mij allemaal minder geworden. Ik wil niet enorm negatief overkomen, maar wil wel het een en ander kwijt.

1. Kosten
Nog een aantal jaar geleden kostte de Mosterride 5 euro, Demonia 3 euro, Crashbox 60 euro en de Transbomber 75 euro in de freakacties. Dit zijn een paar voorbeelden even uit mijn hoofd. Deze freakprijzen zien we niet meer terug. En ja ja ik snap dat alles duurder wordt en het doorberekend wordt in de verkoopprijzen, maar dan alsnog vind ik dit een vervelend onderwerp. Een ander voorbeeld is Riakeo. Het is zeker mooi vuurwerken, maar de prijzen slaan nergens op. Ik ben benieuwd hoe de prijzen zullen zijn wanneer de webshops online gaan.

2. Samples vs. productie
Tsja, hier hoef ik niet veel over kwijt. Dit was soms al een lastig onderwerp. Dan koop je een product dat bizar goed presteert op de beelden, maar in de straat toch niet doet wat je verwacht had. Dit onderwerp benoem ik, omdat ik me afvraag wat er nu gaat gebeuren gezien alles kooiloos zal worden.

3. De regels
Tegenwoordig mag je helemaal niks. Vroeger liep je rond met rotjes, babypijlen, grondbloemen etc. en in de avond stak je lekker je sier af. Als ik nu naar het assortiment kijk van een gemiddelde winkel, dan bestaat uit het 4 dingen: 1. cakes, 2. compounds, 3. fonteinen, 4. mines. Eerst zijn de afsteektijden aangepast, erna zijn (in mijn optiek) onschuldige rotjes, babypijlen, romeinse kaarsen, etc. verbannen. Erna waren het de thunderkings die weer terug waren op de markt in een andere formaat en nu worden ze weer verbannen. Straks moet alles kooiloos. Wat is de volgende regel? Dat we alleen vanaf 00:00 uur fonteinen mogen afsteken?
Het slaat gewoon nergens op. Als je naar het groter plaatje kijkt lijkt het wel alsof ze alles in stappen afschaffen. Een ander punt mbt regels waar ik slecht op ga is dat importeurs in Nederland verbannen vuurwerk hier niet mogen verkopen (sommige importeurs gaven zelf aan dat het gevaarlijk is) en wat mag weer wel? Ja hoor, in Duitsland de verbannen producten verkopen. Waarom is alles zo lastig in ons land.. Tot slot, waarom worden thunderkings verboden en komen een jaar later toch op de markt in de vorm van een mine en dubbele slag. Ik vind het zo krom allemaal.
En dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over de 25 kg regel die opeens zo groot is geworden in de media en dat alle influencers (ja ook de overheid) zo veel actief is op het internet alsof iedereen een vuurwerkdeskundige is.

Back
Bovenaan