Dooft jou kaarsje langzaam?

Jullie hebben recentelijk nog verzekeringen afgesloten?
Vrijwel alle verzekeraars doen een check in het register (CIS) en dan is een strafblad automatisch een weigering. Of je hebt geluk dat dit niet gedaan is, of er zijn aanvullende vragen geweest waardoor je toch geaccepteerd bent.

Dat is gemiddeld genomen, standaard werkwijze van de verzekeraars. Dus prijs jezelf gelukkig!
Want de meeste verzekeraars vragen inmiddels (en controleren) tot 8 jaar geleden….

Er over liegen betekent: geen geldige verzekering. En wanneer dit naar voren komt, als fraudeur geregistreerd in CIS. Dat verjaart nooit.
Yup... afgelopen maand nog 2 verzekeringen toevallig.

Vrijwel alle verzekeraars doen een check in het register (CIS) en dan is een strafblad automatisch een weigering. Of je hebt geluk dat dit niet gedaan is, of er zijn aanvullende vragen geweest waardoor je toch geaccepteerd bent.

Dat is gemiddeld genomen, standaard werkwijze van de verzekeraars. Dus prijs jezelf gelukkig!
Want de meeste verzekeraars vragen inmiddels (en controleren) tot 8 jaar geleden….

Er over liegen betekent: geen geldige verzekering. En wanneer dit naar voren komt, als fraudeur geregistreerd in CIS. Dat verjaart nooit.
en dit gaat nog veel erger worden in de toekomst. Scoiaal kredietsysteem. Gezichts herkenning etc dat gaat heel ver en laten we hopen dat dat zolang mogelijk wordt tegengehouden. Maargoed we dwalen af

Laatst bewerkt:

Hoezo heeft een commercieel bedrijf recht op kennis over mijn prive-omstandigheden en gedragingen? Dat gaat ze niks aan!

We wijken inderdaad wat af, maar toch een korte reactie.

Jorginho, ik denk dat je die zelf wel kunt invullen?
Je sluit bij hen een 'dienst' af tegen hun voorwaarden. Zij hebben ook geen acceptatieplicht.
Wij hebben wel een verzekeringsplicht, waarbij we als afsluiter een meldplicht hebben en zij als verzekeraar een onderzoeksplicht.

Het niet noemen kan je dus erg duur komen te staan. Een verzekering is er immers meestal niet op uit om zoveel mogelijk uit te keren ;)

Maar heel krom, want ze scheren bijna alle strafbladen en misdrijven over 1 kam en weigeren daarop. Want iedereen die zich 1x niet aan de regels heeft gehouden, doet dat statistisch gezien vaker. Dus je bent een verhoogd risico voor hen (lees: kans op uit moeten keren van schades is groter, dus je bent winst verlagend).

Meer on topic:
Ik ben vooral erg benieuwd hoe de eventuele strafmaat eruit komt te zien.
Want de boetes nu voor te vroeg afsteken zijn "goed te doen".
Het bezit van teveel kilo's begint al flink aan te tikken.
MAAR dat gaat allemaal over legaal consumenten vuurwerk. En dat is het met een verbod niet meer, dus hoe worden die strafmaten aangepast en toegepast?

We wijken inderdaad wat af, maar toch een korte reactie.

Jorginho, ik denk dat je die zelf wel kunt invullen?
Je sluit bij hen een 'dienst' af tegen hun voorwaarden. Zij hebben ook geen acceptatieplicht.
Wij hebben wel een verzekeringsplicht, waarbij we als afsluiter een meldplicht hebben en zij als verzekeraar een onderzoeksplicht.

Het niet noemen kan je dus erg duur komen te staan. Een verzekering is er immers meestal niet op uit om zoveel mogelijk uit te keren ;)

Maar heel krom, want ze scheren bijna alle strafbladen en misdrijven over 1 kam en weigeren daarop. Want iedereen die zich 1x niet aan de regels heeft gehouden, doet dat statistisch gezien vaker. Dus je bent een verhoogd risico voor hen (lees: kans op uit moeten keren van schades is groter, dus je bent winst verlagend).

Meer on topic:
Ik ben vooral erg benieuwd hoe de eventuele strafmaat eruit komt te zien.
Want de boetes nu voor te vroeg afsteken zijn "goed te doen".
Het bezit van teveel kilo's begint al flink aan te tikken.
MAAR dat gaat allemaal over legaal consumenten vuurwerk. En dat is het met een verbod niet meer, dus hoe worden die strafmaten aangepast en toegepast?

Ik vind het helemaal niet zo logisch. Persoonsgegevens zouden op die manier voor heel veel mensen beschikbaar kunnen zijn, niet alleen voor bedrijven. Stel dat ik een zedendelict heb gepleegd, dan zou heel mijn omgeving daar achter moeten kunnen komen want ik ben dan een risico voor mijn omgeving. Of: ik heb mijn straf uitgezeten, mijn boete gehad en daarmee geabsolveerd van mijn schuld. Etc. Laten we er maar niet over doorgaan inderdaad maar on topic blijven.

Daar zijn (gelukkig) de privacy wetgeving en WfT voor in het leven geroepen.

Verder helemaal met je eens hoor, maar vanuit zakelijk (of winst oogmerk) standpunt begrijp ik de bedrijven.
Juridisch gezien ben je simpelweg de pisang als je het verzwijgt in de aanvraag.

Ondanks dat ik er niet naar wetswijzigingen uitkijk, ben ik wel erg nieuwsgierig. Dat bepaalt namelijk voor mij en enkele anderen in mijn omgeving OF en in WELKE MATE zij blijven stoken. Daar zit de crux van dit hele circus... langzaam aan gedragsverandering bewerkstelligen.

Laten we niet vergeten dat wij die-hard liefhebbers maar een klein clubje zijn van het geheel.
En dat veel huisvaders niet zitten te wachten op of afkeurende buren, potentiele boetes of verdere consequenties. Een deel zal nog naar Duitsland en Belgie uitwijken, maar daar zijn de lobby's hard gaande om verder aan banden te leggen. Dan blijft uiteindelijk alleen de illegale handel over en dat is voor veel mensen toch net écht een stapje te ver.

Als ik zie wat er tijdens corona verboden de lucht nog in ging van mensen waar niemand het had verwacht…

Als ik zie wat er tijdens corona verboden de lucht nog in ging van mensen waar niemand het had verwacht…
Ow wauw, dat was me wel een verrassing inderdaad. 1,5 uur werd hier nonstop gebeukt, echt heel bijzonder om te zien dat indd iedereen zo had van: dit is feest en dat gaan we vieren ook. IK denk persoonlijk dat er daardoor meer liefhebbers bij zijn gekomen van siervuurwerk! deze Editie zal ik onthouden tot mn dood.

Ik zie het nog voor me, iedereen stond buiten om 23.40 met vuurkorf en een drankje en iemand had wat muziek aanstaan, en eigenlijk keken we geduldig naar elkaar. en om 23.45 werd het eerste potje door iemand neergezet, toen dacht de buurman: daar komt nu de mijne, enz enz... om 00.00 hebben we met zn alle loeihard staan aftellen in de straat. denk wel 100 man tegelijk.
Om 1,15 werd het wat stiller in de straat.....maar een berg dozen dat er lag! Fantastisch, het geeft me weer kippenvel als ik er aan denk.

Gewoon een vraag m.b.t. VOG.
Hoe zit dat met het VOG voor scouting en schietvereniging lidmaatschap, als je gepakt wordt met een cat. 2 fonteintje?

Voor een schiet vereniging kan ik mij voorstellen dat het al heel snel als relevant wordt bestempeld.
Ik vrees alleen dat niemand het je met zekerheid kan zeggen, omdat er nu geen passende wetgeving is.

Back
Bovenaan