Ik stoor me er altijd zo erg aan dat de tegenstanders van vuurwerk totaal niet relevante feiten gaan opnoemen, bijv. "jaarlijks 1 miljard schade tijdens o&n", ja hallo, wat heeft dat met vuurwerk te maken, hoeveel % daarvan komt door vuurwerk (bitter weinig), hoeveel daarvan komt uberhaupt door legaal vuurwerk, is de gebruiksaanwijzing wel opgevolgd etc.?
Of "door vuurwerk zijn er 1100 gewonden gevallen", ja, en hoeveel daarvan komt door het niet aan de gebruiksaanwijzing houden, hoeveel door illegaal vuurwerk, hoeveel door alcoholgebruik, etc.? Dat zeggen ze er maar even niet bij, want als dat vrij zou komen zou iedereen zien dat een vuurwerkverbod voor consumentenvuurwerk 0,0 gaat helpen.
De "feiten en cijfers" die ze continu maar weer gebruiken in hun lastercampagnes zijn totaal niet relevant. Ik kan ook wel gaan zeggen dat dagelijks 600 zwaargewonden in het verkeer vallen (ca. 220.000 per jaar, is een feit) en dat ze daarom auto's maar moeten gaan verbieden. Dan zeg ik er voor het gemak even niet bij (doen de tegenstanders van vuurwerk ook niet) hoeveel er daadwerkelijk door auto's komen, en bij hoeveel gevallen er fouten door de bestuurder zijn gemaakt, bijv. onoplettendheid en alcohol. Dan word het opeens minder logisch om het te verbieden.
Op die manier winnen de tegenstanders dus zieltjes, door informatie achter te houden en met niet relevante informatie te gaan schreeuwen (naast sommige glasharde leugens die ze er ook wel eens in willen vertellen, zoals dat Nederland één van de weinige landen zou zijn waar het afsteken van vuurwerk door consumenten mag gebeuren). Net als het roepen van "vergelijkbare situaties", zoals "in Irak zijn in 3 jaar minder Nederlandse soldaten met oogletsel dan met 1 dag vuurwerk afsteken", tjah, met vuurwerk afsteken zijn in de afgelopen 100 jaar ook minder schotwonden voorgekomen dan in 1 dag oorlog, totáál niet relevant/vergelijkbaar dus.
Waarom zo'n kruistocht tegen vuurwerk, en niet tegen roken en alcohol? Omdat ze het zelf gebruiken zeker, hypocriete zooi. Niet dat ik zou willen dat alcohol en rookwaar verboden worden (ookal drink ik niet vaak en rook ik niet, ik ga andermans plezier niet verpesten "omdat ik het niet gebruik"), maar als vuurwerk verboden zou worden, dan zou dat wel een zéér logische stap zijn dat ook te verbieden als je kijkt naar overlast/vervuiling/maatschappelijke lasten van komen etc. (evenals motorsporten, schaatsen, en het verplichten aan mensen de meest zuinige auto op de markt te kiezen), word net een communistische dictatuur in Nederland, waar je niks meer mag en de overheid wel beslist wat goed of niet goed voor je is, zo word het wel als het aan groenslinks en het cda ligt.