Hallo allemaal,
Ik was dus gevraagd om gister mee te helpen met deze demo van Bull vuurwerk. Dit was de eerste waarbij ik gezien heb hoe dat nou gedaan word. Voor mij was het in het begin dus best wel spannend, de eerste keer dat ik dit jaar weer vuurwerk aanraakte

.
Onderweg naar de demo toe werd er gezegd dat ik foldertjes moest uitdelen. Toen we een maal daar waren vroegen ze of ik mee wou helpen met het sjouwen van de dozen naar de schietplek op het voetbalveld. Dat wilde ik graag doen, dozen sjouwen was leuker dan een beetje stilstaand in de kou folders/schietlijsten uitdelen. Toen alle dozen op het veld stonden mocht ik de lontjes van de verschillende potten losmaken en zorgen dat ze goed naar buiten staken zodat de schieters ze meteen konden aansteken. Tenslotte moesten alle potten nog verspreid worden over de 3 verschillende plekken waarvandaan het vuurwerk werd aan gestoken. Daarbij moesten we HEEL goed opletten dat de lont helemaal vrij was, er mocht geen plakband meer opzitten, alles moest op de goede volgorde van de schietlijst ( zo stonden ze al in rij 1 maar niet in 2 en 3 dus daar moesten we dat nog doen) en we moesten ervoor zorgen dat alle lonten dezelfde kant op stonden zodat de schieter niet naar de lont hoefde te zoeken en meteen kon aansteken, bij de waaiercake’s moesten we wel opletten dat die goed ten opzichte van het publiek stond. Alleen bij deze cakes kon het voorkomen dat de lont de andere kant opstond. Toen we hier mee klaar waren duurde het nog zo’n half uur tot de demo begon. Vanaf toen mocht ik niet meer op het veld komen en ik moest ervoor zorgen dat niemand behalve de schieters en de controleurs het veld op gingen bij het poortje waar ik stond.
Toen was het iets na half 8 en de demo begon. Een goede demo, bijna alles ging zoals het moest. Een min punt vond ik de muziek, doordat de muziek zo hard stond hoorde ik af en toe het vuurwerk niet tot bijna niet. Dit geldt dan voornamelijk voor de fonteinen, bij bijvoorbeeld de diamond screemer heb ik bijna niks van gehoord. Alle potten werden per 3 geschoten, de potten waarvan verschillende versies van zijn zoals de Palm assortiment, daarvan werden ook 3 verschillende versies geschoten. Doordat ze per 3 geschoten waren zag je vaak mooie volle luchten dit maakte het mooi om naar te kijken maar bij veel potten twijfel ik of ze alleen wel mooi waren geweest.
Als afsluiter was er een finale van consumenten vuurwerk. Er waren in totaal 3 plateaus met alle 3 zo’n 10 tot 15 potten volgens mij. Bij de eerste 2 stonden voornamelijk de wat kleinere potten en bij de laatste waren vooral grootte potten zoals de thunderking xxl . Alle potten werden een voor een achter elkaar aangeschoten waardoor op een gegeven moment een stuk of 20 cakes aan waren. Dit gaf een hele mooie lucht, lekker vol met veel knallen.
Na afloop van de demo moest het hele voetbalbal veld opgeruimd worden, alle snippers, stukken klei, de potten etc. moest van het veld weg. Ik heb daar nog mee geholpen tot ongeveer half 10, toen moest ik gaan omdat mijn vader nog weg moest. Maar het zou me niks verbazen als ze nog tot middernacht bezig zijn geweest met het opruimen.
Ik had echt niet verwacht dat er zoveel rotzooi van cakes afkwam.
Ook was er iemand van de Gelderlander aanwezig die Richard Bull heeft geïntervieuwd net voor de demo, ook heeft ze het vuurwerk gefilmd. Hier de link van het artikel en filmpje:
Vroeg vuurwerk boven Beuningen