De weersverwachtingen

Torrr

VWC lid
Het weer speelt een belangrijke rol in de sfeer en beleving naar oud en nieuw toe, wordt het nu echt koud of krijgen we echt herfstweer met veel regen en wind Iets wat iedereen wel bezig houd.

Hier kan je discussiëren over het weer, weersvoorspellingen plaatsen en andere dingen die met het weer te maken hebben.

Voor het weer met oud en nieuw hebben we een ander topic welke over een tijdje online gaat komen omdat daarover speculeren nog geen zin heeft.

Vandaag is de laatste 'zomerse' dag van 2012 schijnt. Vanaf morgen krijgen we te maken met zacht herfstweer. Wel flink wat regen de komende dagen.

En het is hier duidelijk herfst geworden. Temperaturen zijn normaler geworden, zo nu en dan een stoot regen, en ik loop vrolijk in korte broek rond :)

ik hoop toch dat we zo tegen het eind nog wel wat mooie dagen krijgen hoor, met wat zon enzo... Herfst is leuk, maar laat dat maar echt in kicken zo tegen het einde van Oktober enzo. Sneeuw, ook prima. Als het maar weg is de 31ste ;)

Het is nu lekker fris aan het worden. De slaapkamer is weer fris bij het opstaan, in de ochtend moet ik weer in het donker naar het werk. De dagen worden rap korter nu. Dit helpt wel bij het krijgen van het juiste gevoel.

Overdags toch een graad of 20 en een zonnetje, heerlijk om te werken. Nee, dit nazomerweer vind ik voor september ideaal om in het werkritme te komen en vormt mijn inziens een goede basis voor een geleidelijke overgang naar nog iets frisser weer in oktober. En dan doortrekken naar novemer, dan mag het van mij wel koud en guur zijn.

heerlijk deze verwachtingen.
zoals jupiler freak zegt, zo voel ik het ook, prima werk weer overdag, en s'morgens laat licht en in de avond vroeg donker, heerijk om de oud en nieuw feeling te krijgen.
de tijd gaat alweer hard, mijn eerste bestellingen heb ik juni alweer gedaan!
ik hoop dat het droog is op de dag der dagen, beetje sneeuw, en ijskoud mag van mij.
het gevoel krijg ik toch echt als het vriest, en als de kerst nummers weer op de radio zijn.
heerlijk en kan niet wachten!!!

Hier merk ik ondertussen dat het toch al een stuk frisser begin te worden. Zat ik een maand nog me kapot te zweten. Al was het deze zomer niet echt warm te noemen. Heb ik nu minstens een deken en vest nodig om weer even aan die kou te wennen. Echt even wennen. Maar die luchtjes die je in de winter ruikt komen er ook weer. En man wat ruiken die geweldig:) Doet me zeer verlangen na de feestdagen.

Ik zelf hoop zoals elk jaar dat het op de 31ste weer prachtweer wordt. Maar afgelopen jaren stelde het elke keer een beetje teleur. Het was wel goed genoeg om gewoon na buiten te kunnen gaan en te genieten van het vuurwerk. Maar, niet echt wat ik wou. Het was soms miezerachtig, andere keer mistig, dan weer te hard waaiende of gewoonweg te koud. Maar over het algemeen zal ik niet mogen klagen.

Weet je wat mij dit jaar trouwens opvalt. De feestdagen. Of dagen dat er grote/interessante evenementen zijn. Ineens wordt het droog. Zeker als het zaterdag en in het weekend is. Neem bijvoorbeeld rond koninginnendag. Ervoor was het nou niet echt leuk weer te nomen. Eerst te heet, toen te nat. Maar op de dag zelf, al werd anders voorspelt, was het werkelijk prachtweer. En zo zijn er meer dagen dat dit gebeurde. Heel toevallig. Te toevallig als je het mij vraagt.

op m'n werk is de weersomslag duidelijk merkbaar. een jaarlijks terugkomende gebeurtenis: de blaadjes vallen van de bomen en leg dat maar uit aan gehandicapten van laag niveau. escalaties volgens elkaar snel op. niet alleen buiten verandert het weer nu dus!

op m'n werk is de weersomslag duidelijk merkbaar. een jaarlijks terugkomende gebeurtenis: de blaadjes vallen van de bomen en leg dat maar uit aan gehandicapten van laag niveau. escalaties volgens elkaar snel op. niet alleen buiten verandert het weer nu dus!

Klinkt interessant. Wat doe je dan voor werk? En hoe zorgen vallende blaadjes ervoor dat die gehandicapten op hol slaan?

Een dikke maand geleden zaten we 's avonds nog te genieten van de na warmte.
Lekker drankje erbij.

Nu is het toch echt iets te koel.
Gister was het al flink aan het stormen hier, harde stortregen.
De dagen worden snel korter, de lange avonden.
Wakker worden in het donker.

Soms buiten fietsen, een koud briesje terwijl je overdag nog met een t-shirt liep.
En al een flink aantal openhaarden aan.

Van mij hoeft die herfst niet echt.
Geef mij maar zomer en winter er tussenin is het toch bijna alleen maar slecht weer.

Heerlijk, de temperaturen onder nul. Je handen vriezen eraf je oren bevriezen.
Lekker sneeuw.

Afgelopen jaar zeiden ze dat het een Horrorwinter werd. Wat kregen we zeker geen Horrorwinter.
Doe mij maar zo'n winter als twee jaar geleden: Twee maanden liggende sneeuw, witte kerst, beetje sneeuw met oud en nieuw, altijd vorst!

Kom maar op met de Winter! :D

Klinkt interessant. Wat doe je dan voor werk? En hoe zorgen vallende blaadjes ervoor dat die gehandicapten op hol slaan?

ik werk met ernstig verstandelijk en meervoudig gehandicapten. ze functioneren op baby/ peuterniveau en hier zit ook wat gedragsverstoring bij.

de zomer is makkelijk, dan horen er blaadjes aan de boom. winter ook, dan horen er geen blaadjes aan de boom. de lente is ook niet zo moelijk, want dan valt er niks en is de verandering niet heel tastbaar.

maar de herfst is een erg opvallende, te langzaam verlopende overgang en overgangen zijn al snel lastig. zowiezo door de omslag van het weer ben je ook vatbaarder voor ziek worden en snel wat overprikkeld. en dan die blaadjes die aan de boom horen te zitten...

Van mij hoeft die herfst niet echt.
Geef mij maar zomer en winter er tussenin is het toch bijna alleen maar slecht weer.

Heerlijk, de temperaturen onder nul. Je handen vriezen eraf je oren bevriezen.
Lekker sneeuw.

Doe mij maar zo'n winter als twee jaar geleden: Twee maanden liggende sneeuw, witte kerst, beetje sneeuw met oud en nieuw, altijd vorst!

Kom maar op met de Winter! :D

Ik kan me goed vinden in je redenatie, zeker vwb het wintergedeelte...heerlijk die kou :)! Over het algemeen zijn de tussen-seizoenen zoals de herfst en de lente inderdaad vrij saai als het om het weer gaat. Alles is in principe mogelijk, van hitte tot winterse kou, maar over het algemeen zijn het 'weertechnisch' vrij onopvallende perioden (enkele uitzonderingen daargelaten).

Maar, kijk eens goed om je heen de komende weken/maanden. Je ziet hoe natuur en het licht veranderd. Je ziet hoe de sfeer grimmiger en donkerder wordt, de kleuren verdwijnen of krijgen een bruinige boventoon, terwijl je op zonnige momenten nog even van het zwakker wordende gouden zonlicht kunt genieten.
Dan volgen de eerste mistige dagen waarbij het kil, donker en windstil is, terwijl het de dag daarna hard kan waaien en de regen de gehele dag tegen het raam slaat...
Niet veel later volgen de eerste nachtvorsten met berijpte landschappen waarbij je 's morgens vroeg wakker wordt van het herkenbare geluid van mensen die in de kou hun autoruiten moeten krabben....tja die herfst is zo gek nog niet en kan nog best een mooi seizoen zijn. Zeker als je oog voor de veranderingen om je heen hebt, en al helemaal als het gaat om het krijgen van het ultieme O&N gevoel :wink:.

Laatst bewerkt:
ik werk met ernstig verstandelijk en meervoudig gehandicapten. ze functioneren op baby/ peuterniveau en hier zit ook wat gedragsverstoring bij.

de zomer is makkelijk, dan horen er blaadjes aan de boom. winter ook, dan horen er geen blaadjes aan de boom. de lente is ook niet zo moelijk, want dan valt er niks en is de verandering niet heel tastbaar.

maar de herfst is een erg opvallende, te langzaam verlopende overgang en overgangen zijn al snel lastig. zowiezo door de omslag van het weer ben je ook vatbaarder voor ziek worden en snel wat overprikkeld. en dan die blaadjes die aan de boom horen te zitten...

Als je dit zo omschrijft, dan klinkt het mij in de oren of er mede sprake is van een vorm van autisme bij de jongeren. Zoals je het omschrijft, kan ik voorstellen dat die vallende bladeren voor onrust zorgen bij de jongeren.

Merk je trouwens al dat ze onrustiger worden door het kleuren van de bladeren?
Wanneer verwacht je het dat de moeilijkste periode zal zijn?

Deze periode moet voor jou dan ook intensief zijn. Knap van je dat je met dergelijke jongeren kan werken. Ik denk dat ik hier best wel moeite mee zou hebben.

4weken geleden zat ik nog in het oh oh zo warme alanya 41graadjes hmmm.

en ik mag dus verwachten met kerst veel sneeuw en dat het de 31ste de wind sterk is afgenomen.
zacht briesje helder weer en natuurlijk een graad of 7 a 8 is heerlijk stook weer

De 15-daagse pluim verwachting in de Bilt (midden van het land).
Als het goed is ververst hij iedere dag vanzelf.
Ik zal hem iedere nieuwe pagina opnieuw posten, zodat jullie niet eerst eerst moeten zoeken.

resample_image.php

Het record aan gesmolten poolijs zorgt er voor dat we mogelijk een extreme winter tegemoet gaan. In de zomers van 2011 en 2007 smolt er ook een maximale hoeveelheid zee-ijs en de daaropvolgende winters staan te boek als erg koud. Dat meldt Trouw.nl.

Het water van de Noordelijke Poolzee heeft de hele zomer lang de warmte van de zon kunnen absorberen. Deze warmte komt weer vrij in de atmosfeer als in het najaar het ijs weer terug gevormd wordt. De energie die daarbij vrij komt is van invloed op de straalstroom en de bijbehorende winden tussen de koude Noordpool en het warme vaste land van Europa.

Onderzoeker Jennifer Francis van Rutgers University zei tegen de Guardian dat ze nog geen voorspellingen wilde doen, maar dat ze er niet vreemd van op zou kijken. Eerdere onderzoeken wezen uit dat de straalstroom zich verschoven heeft in noordelijke richting. Francis ontdekte onlangs dat de stroom ook langzamer gaat. 'De stroming is duidelijke zwakker' legt Francis uit. 'Het gevolg is dat de weersystemen minder snel bewegen en langer blijven hangen. Zoiets kan resulteren in een 'weerblok'. Een voorbeeld daarvan is de verschrikkelijke hittegolf in Rusland in de zomer van 2010.'

Volgens Francis werkt een weerblok ongeveer als een file waardoor ook weerpatronen op andere plekken in de wereld stagneren.
Volgens oceanograaf en onderzoeker James Overland van de Universiteit van Washington gaan de veranderingen sneller dan verwacht. Hij verwacht dat door het smeltende poolijs de golfstroom nog langzamer zal gaan en waardoor we in de toekomst vaker met extreme weersomstandigheden te maken krijgen.

bron

Back
Bovenaan