Dat vuurwerkverbod moet er dit jaar komen, anders wordt het met oud en nieuw erger dan ooit

Dit jaar gaat gewoon nog gestookt kunnen worden. Waarom? Omdat men er stilletjes op hoopt dat het escaleert. Hoe groter de overlast, hoe meer draagvlak voor een totaalverbod. Dan kunnen ze zeggen: “Zie je wel, dit kan écht niet meer.” En natuurlijk hoeft er een stuk minder gecompenseerd te worden, want: "Je hebt toch (bijna) geen voorraad meer, wat moet er nog gecompenseerd / vernietigd worden?".

Maar stel dat het verbod dit jaar tóch al wordt ingevoerd, dan werkt dat averechts. De illegale handel gaat dan op volle toeren draaien en de problemen worden alleen maar groter dan vorig jaar. De overheid kan dan niet meer geloofwaardig zeggen: “We hebben het toch gezegd.” Integendeel, dan komt het vuurwerkdossier wéér terug op tafel, want de problemen zouden toch opgelost moeten zijn?- en dat was het dus allerminst. Het verbod staat dan weer onder discussie, wordt misschien zelfs deels teruggedraaid of opnieuw vormgegeven, juist omdat het juridisch nog niet is dichtgetimmerd. Niet handig voor ze.

Dus ik denk dat het dit jaar nog mag. En dat het daarna dichtgetimmerd wordt.

Laatst bewerkt:
niet helemaal waar in het verleden is het vaker gebeurd dat een vuurwerkverbod is teruggedraaid omdat het een papieren wetgeving was.

Dit jaar gaat gewoon nog gestookt kunnen worden. Waarom? Omdat men er stilletjes op hoopt dat het escaleert. Hoe groter de overlast, hoe meer draagvlak voor een totaalverbod. Dan kunnen ze zeggen: “Zie je wel, dit kan écht niet meer.” En natuurlijk hoeft er een stuk minder gecompenseerd te worden, want: "Je hebt toch (bijna) geen voorraad meer, wat moet er nog gecompenseerd / vernietigd worden?".

Maar stel dat het verbod dit jaar tóch al wordt ingevoerd, dan werkt dat averechts. De illegale handel gaat dan op volle toeren draaien en de problemen worden alleen maar groter dan vorig jaar. De overheid kan dan niet meer geloofwaardig zeggen: “We hebben het toch gezegd.” Integendeel, dan komt het vuurwerkdossier wéér terug op tafel, want de problemen zouden toch opgelost moeten zijn?- en dat was het dus allerminst. Het verbod staat dan weer onder discussie, wordt misschien zelfs deels teruggedraaid of opnieuw vormgegeven, juist omdat het juridisch nog niet is dichtgetimmerd. Niet handig voor ze.

Dus ik denk dat het dit jaar nog mag. En dat het daarna dichtgetimmerd wordt.

Er is nu al min of meer toegezegd dat het verbod komende jaarwisseling nog niet in gaat dus als dat straks ineens wel gebeurd dan denk ik dat het echt gaat escaleren, dat pikken die vuurwerkliefhebbers echt niet.

Het verbod staat dan weer onder discussie, wordt misschien zelfs deels teruggedraaid of opnieuw vormgegeven, juist omdat het juridisch nog niet is dichtgetimmerd. Niet handig voor ze.

Eenmaal verboden dan komt dit NOOIT meer terug, de anti-vuurwerkliek heeft er heel lang over gedaan om een meerderheid voor een verbod te krijgen, dat gaan ze echt niet meer terugdraaien.

Kan alleen maar hopen dat 1 of meer van die 3 punten van de VVD niet haalbaar blijken te zijn en dat de VVD hun afspraken nakomt en alsnog de steun intrekt, dat is de enigste redding voor het consumentenvuurwerk maar omdat de VVD in mijn ogen niet betrouwbaar is zullen ze ook die afspraak wel aan hun laars lappen.

De gedachte dat het misschien dit jaar nog erger zal gaan worden tja ik weet het eigenlijk niet.
Als men er deze jaarwisseling extra een puinhoop van maakt omdat het de laatste jaarwisseling voor het vuurwerkverbod is dan zal dat alleen maar tegenwerken mocht het zo zijn dat 1 of meerdere van de 3 punten van de VVD niet nagekomen kunnen worden, bij een grote puinhoop zijn ze eerder geneigd om het verbod er toch door te drukken.

Ondanks er partijen zijn die voor een vuurwerkverbod stemmen zijn er in die partijen genoeg mensen die het er niet mee eens zijn, deze mensen moeten we aan onze kant zien te houden.

Als men er deze jaarwisseling extra een puinhoop van maakt omdat het de laatste jaarwisseling voor het vuurwerkverbod is dan zal dat alleen maar tegenwerken mocht het zo zijn dat 1 of meerdere van de 3 punten van de VVD niet nagekomen kunnen worden, bij een grote puinhoop zijn ze eerder geneigd om het verbod er toch door te drukken.

Ondanks er partijen zijn die voor een vuurwerkverbod stemmen zijn er in die partijen genoeg mensen die het er niet mee eens zijn, deze mensen moeten we aan onze kant zien te houden.
Helaas komt er na dit jaar gewoon een verbod, hoe braaf de liefhebbers zich ook zullen gedragen. De getallen worden altijd negatief verdraaid. Deels uit onwetendheid bij een grote groep, deels moedwillig door (linkse) politici en media.

Want ondanks dat de letsels door consumenten vuurwerk al jaren dalen is de wet nu ook aangenomen. Explosies, vernielingen en het aanvallen van hulpverleners met illegaal vuurwerk worden er dan gewoon bij gehaald als argument. En de daders hiervan geven niks om onze hobby. Hoe onterecht het allemaal ook is, dit is een verloren race. Geniet komend jaar van de laatste keer.

Het valt in ieder geval wel op...eerst was een vuurwerkverbod nodig vanwege de vele slachtoffers die het elk jaar zou maken,maar dat is inmiddels verschoven naar er moet een verbod komen omdat de hulpverleners daarom vragen.
Het slachtoffers argument was niet reëel genoeg meer lijkt het,dus omdat nu de politie erom vraagt moet het wel lukken....
Ze laten je denken dat hulpverleners daarom vragen. Ik en met mij velen in de zorg houden van vuurwerk (over die debielen in het blauw heb ik het nog niet eens over, die houden nog meer van sensatie)

Ik snap het enigszins wat jij zegt. Maar om de goodwill hebben ze ons nog nooit gezien of gevoeld.
Kijk dat rellen dat moet ook niet. Als wel dat zouden gaan doen ze we ver bij ons zelf weg gedreven.
Maar we mogen ons wel op een wat meer duidelijkere manier gaan kenbaar maken. Dat duidelijker kenbaar maken hoeft heus niet op een destructieve manier te zijn. Echt niet

Om 00u over het hele land allemaal als eerste een huilbak afsteken.

En dan nog snappen ze de boodschap niet hoor. Driedubbel zo veel afsteken is ook enkel wazig van "huh wat wordt er veel afgestoken, nou ja laatste keer hè".
Volgens mij is er geen boodschap te geven die goed doorkomt, anders dan elk erop volgende jaarwisseling gewoon door blijven stoken...

Er wordt al 20 jaar geprobeerd om onze stem te laten horen en signalen af te geven.

Als men niet WIL ben je snel klaar.

En nee, naar negatieve signalen wordt al helemaal niet "geluisterd"

Komen in 2026 gemeenteraadsverkiezingen, daarom zou de VVD er wel voor gekozen hebben om het vuurwerkverbod een jaar later in te laten gaan.

In Maart 2026 verkiezingen, schade beperken, daarna snel het vuurwerkverbod doordrukken.

Back
Bovenaan