Ik woon hier wel heeeeeeeeeel dichtbij
Nieuwjaarstoespraak 2012
Noordwijkerhout, 9 januari 2012
Door: burgemeester G. Goedhart, Noordwijkerhout en De Zilk
Dames en heren, hartelijk welkom op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Noordwijkerhout.
Graag wil ik u namens het gemeentebestuur alle goeds toewensen voor 2012. Laten wij
proberen om er met elkaar een goed jaar van te maken voor onze gemeente en voor allen
waarmee we samenwerken.
De jaarwisseling in Noordwijkerhout en De Zilk
De jaarwisseling is hier rustig geweest. Een paar ongelukkige incidenten zijn goed afgelopen.
Het belangrijkste was wel dat de Victorschool aan brandstichting door vuurwerk is ontsnapt.
Dankzij alerte bewakers is het bij een paar ingegooide ramen gebleven. Waarvoor hulde. Een
jongeman in De Zilk is na een carbidontploffing succesvol gereanimeerd door omstanders.
Maar de oorzaak was zijn gezondheid, niet de ontploffing. Wel hulde aan Michael Bartels en
Patricia de Jong voor hun levensreddend optreden. Het toont weer eens aan hoe belangrijk het
is dat er mensen zijn die eerste hulp bij ongelukken kunnen verlenen. Ik zou zeggen: Meld u
allen aan voor een EHBO-cursus.
Misschien is een goed idee om de EHBO-cursus te verplichten voor jonge vuurwerk-overtreders
en andere lieden die op oudjaar en de maanden vooraf met illegaal vuurwerk bezig zijn. Zij
moeten zich realiseren dat ze dat doen onder het regiem van de wet wapens en munitie.
Illegaal vuurwerk is gevaarlijk, verboden en het levert te veel overlast en schade op. Als we de
materiële vuurwerkschade optellen, prullenbakken, vuilcontainers, lantaarnpalen,
verkeersborden, riooputten, enz., komen we tot een schade van zo’n €30.000. Dat is drie keer
zoveel als vorig jaar! En de burger betaalt. Met dat geld hadden we ook wat beters kunnen
doen. Een kunstweek houden bijvoorbeeld. Wij zijn een gemeente die goed feest kan vieren.
Oudejaarsnacht is een feest met vuurwerk, maar laat het dan ook een feest zijn en geen excuus
voor vandalisme.
We zijn trots op 2011