Coronavirus and Fallas... is there a problem?

Maar dan ben ik benieuwd; zijn er onder de Fallas-gangers nog mensen die nu zélf twijfelen om te gaan, of er met een dubbel gevoel heen gaan?

Nee hoor, geen twijfel. Al die paniekzaaierij laat ik aan me voorbij gaan. Ouderen en mensen met zwakke gezondheid moeten oppassen, voor gezonde mensen is het gewoon een soort griepje, dus ik maak me niet druk.

De vergadering is geweest. Hierbij was de minister van volksgezondheid, de burgemeester, guardia civil, het rodekruis aanwezig.

Aan het begin van de vergadering heeft de burgemeester dit gezegd ( daar moest ik wel even om lachen.. :) ) : Er worden helemaal geen maatregelen genomen tijdens Fallas voor het Coronavirus en ik roep iedereen op om hypochondrie te vermijden. ( angst voor ziektes ).

De minister van volksgezondheid heeft voorgesteld om Fallas eventueel te cancelen maar de burgemeester wilt daar niet aan beginnen en benadrukt dat Spanje 1 van de beste gezondheidssystemen heeft van de wereld. Hij voegt er aan toe dat de griep dodelijker is dan het Coronavirus. Mensen sterven niet aan het Coronavirus, maar oudere mensen aan andere ziektes in combinatie met het Coronavirus.

Op dit moment zijn de maatregelen 0, vanwege valse alarmen en ook uit Economisch oogpunt besloten. Ook de president van de commissie roept op tot kalmte en zegt dat het tot nu toe gewoon doorgaat.

Stoere taal, maar het is wel logisch omdat fallas echt enorm belangrijk is voor die stad.

Wil je zelf eigenlijk wel in een mensenmassa begeven?

Geen haar op me hoofd dat ik me pa bloot ga stellen aan de mensenmassas tijdens fallas.

Juist dat iedereen zo loopt te bagatelliseren en hypocriet loopt te doen, veelal economisch aan het eigen hachje denken( in dit geval 1 miljoen portemonnees die naar valencia komen tijdens fallas) verspreidt het virus zich zo rap.

Ik verwacht op korte termijn verstandigere woorden van bovengenoemde personen.

Nee hoor, geen twijfel. Al die paniekzaaierij laat ik aan me voorbij gaan. Ouderen en mensen met zwakke gezondheid moeten oppassen, voor gezonde mensen is het gewoon een soort griepje, dus ik maak me niet druk.

Sinds wanneer moet je voor een simpel griepje voor je leven vechten op de IC met extra zuurstof omdat de saturatie anders zo laag komt dat je bewusteloos raakt?

Sinds wanneer moet je voor een simpel griepje voor je leven vechten op de IC met extra zuurstof omdat de saturatie anders zo laag komt dat je bewusteloos raakt?

Dit is zelfs alleen in Nederland:
In het griepseizoen van 2018/2019 stierven ruim 2.900 personen meer tijdens de griepepidemie dan verwacht.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/influenza/cijfers-context/sterfte
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Maar laat jezelf vooral gek maken door de media, is het lekker rustig aan het plein.

Al heel lang. Ik ben IC verpleegkundige dus ik zie wel eens wat.
2 jaar geleden, tijdens de grote griepgolf, genoeg mensen aan de beademing gehad met “gewone” griep. Veelal zijn dit wel zwakkere mensen met andere onderliggende ziektes, maar niet altijd.
Maar het mijden van grote massa’s kan je wel helpen misschien, maar dan moet je het altijd doen denk ik ...

Natuurlijk wilt de burgemeester het koste wat het kost door laten gaan. Grotendeels vanuit economisch perspectief ( en daar draait hij ook niet omheen ) en deels vanuit dat tradities daar van hele sterke aard zijn ( tegenovergestelde van Nederland ).

Maar het is niet onrealistisch dat dit nog alle kanten op kan gaan. Er kan qua uitbraak nog genoeg gebeuren in de aankomende 2.5 week en ook zelfs tijdens Fallas. We moeten het maar afwachten. Ik probeer dit topic op de hoogte te houden als ik weer wat updates voorbij zie komen in het Spaanse nieuws.

Laten we geloven aub binnen de muren van de kerk doen.

Er is nog te weinig bekend over het virus om er harde uitspraken over te doen. Voorlopig gewoon serieus oppakken. Mocht het later mee blijken te vallen is het mooi meegenomen.

ach Dr Phil ook en ook die liegt.opleiding betekent niet alles.

Ga jij lekker nog meer paniek zaaien, ik geloof dat het allemaal wel mee valt, ieder zn mening zullen we maar zeggen. Het is iig nog geen Spaanse griep of zwarte pest...

Ga jij lekker nog meer paniek zaaien, ik geloof dat het allemaal wel mee valt, ieder zn mening zullen we maar zeggen. Het is iig nog geen Spaanse griep of zwarte pest...
Case Fatality Rate 1%-3%, Spaanse griep 2,5% dus scheelt niet veel... (bron wiki)

confirmed case fatality rate (CFR) within China was 2.8% on 20 February 2020 bron

transmission rate 1.4-6.6 en staat daarmee boven Ebola 1.5-2.5 bron

Worst case scenario: als 50% van de 8 mrd wereldbevolking het krijgt, 2% fatality rate, dan heb je 80 miljoen doden...
NL 17,5 miljoen inwoners, 175.000 doden...(heel stad Groningen)

De reden van de bezorgdheid wordt zo wel duidelijk, me dunkt? Met de maatregelen is men bezig dat te voorkomen.

En dan is er een kamp aan de ene kant die de media hype vindt maken en dat het wel meevalt, en aan de andere kant de conspiracy community die verwacht dat het onderschat wordt en werkelijke cijfers onderdrukt (net als bij Spaanse griep) en in werkelijkheid erger is. Tijd zal het leren.

Laatst bewerkt:
Laten we geloven aub binnen de muren van de kerk doen.

Er is nog te weinig bekend over het virus om er harde uitspraken over te doen. Voorlopig gewoon serieus oppakken. Mocht het later mee blijken te vallen is het mooi meegenomen.

Allereerst is de vraag die ik hieronder stel niet bedoeld om je te "kakken" te zetten o.i.d.. Ik sta zelf heel nuchter in het Corona virus verhaal, vandaar dat ik benieuwd ben naar jouw mening/reactie omdat jij een andere mening heb dan ik.

Je geeft aan in ieder geval niet je vader bloot te stellen aan de mensenmassa. En aan je reacties te lezen zoek je zelf liever de mensenmassa nu ook niet op. Wat ik mij dan wel afvraag, hoe doe je dat nu in het dagelijks leven? Corona is een virus wat via de lucht verspreid (zover mij bekend), dus in theorie zou het wachten op de trein er al voor kunnen zorgen dat je besmet raakt. Dus eigenlijk ben je nergens echt veilig, mits je binnen blijft. Al zal je op sommige locaties meer kans hebben om besmet te raken dan op andere plekken.

Nogmaals het is echt niet om een discussie uit te lokken of iets dergelijks. Ik ben gewoon heel benieuwd of je in het dagelijks leven ook voorzichtiger ben dan voor alle Corona nieuwsberichten :)

Owja, om toch ontopic te blijven. Ik zal gewoon aanwezig zijn in Valencia! Mocht Fallas toch worden afgelast, dan maak ik er wel een weekje zon van ;)

Geen idee wat je met deze "hype" genaamd corona virus moet,de ene geleerde spreekt de andere tegen.
Het lijkt de PFAS discussie wel de regering heeft laten berekenen dat stikstof door boeren op 60+ % ligt de boeren hebben laten bereken,t is max 25% en nou roept een andere "betweter" weer ,het is meer dan zelf de nadeligste berekening tot zover :bonk:
Als je daar al niet eens wijzer van word,hoe moet je dan kijken en handelen naar die corona "hype" :frusty:
De ene roept gevaarlijk voor mensen met gezondheids problemen,de andere haalt daar nog ouderen bij,weer iemand anders gilt we kunnen er allemaal aan doodgaan.
Telt ook voor die kuur,de ene zegt we hebben dat,de ander zegt de basis is er om het te maken weer een ander gilt,de basis van het virus is gevonden nou kunnen we beginnen aan het maken van een vaccin.
Wie weet wie nog de waarheid spreekt,mag t zeggen(als men dat ook echt kan bewijzen):wink:
Ikzelf kan enkel zeggen,dat ik hoop voor de mensen die nu naar fallas gaan dat het doorgaat en dat men een mooie en gezonde tijd heeft daar,en dat we de filmpjes maar vlug mogen aanschouwen als iedereen in goede gezondheid weer is terug gekeerd :cool:

Ik ga er niet heen maar zou het ook verschrikkelijk vinden als het niet doorgaat; voor mij thuis qua filmpjes, voor de pyrotoeristen maar vooral ook de Valencianen zelf. In hoeverre ben je als toerist hier nog verzekerd voor, of wordt dit ook financieel onaangenaam?
Ik hoop voor de mensen dat ze een annuleringsverzekering hebben binnen hun reisverzekering en dat er een negatief reisverbod is. Meestal geld dat voor een reispakket en niet op de losse tickets volgens mij.

Ik hoop voor de mensen dat ze een annuleringsverzekering hebben binnen hun reisverzekering en dat er een negatief reisverbod is. Meestal geld dat voor een reispakket en niet op de losse tickets volgens mij.

Check posts 10, 14 en 15.

Annuleringsverzekering-en/of negatief reisadvies helpt veelal ook niet...

Back
Bovenaan