Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Dit argument is vaak gebruikt om zelfs demo's van winkels tegen te houden.

Ik kan mij zo'n discussie herinneren in Bergen op zoom. Er was een AC in de buurt van de afsteeklocatie en dat zou oorlogstrauma's kunnen oproepen bij de bewoners. Einstand was een grote groep vanuit dit AC die stond te juichen en te klappen... en dus best het verschil zien/voelen tussen vuurwerk en echt oorlog.

Maar ach..kijkend naar de twee laatste verboden en de 0 feitelijke onderbouwing verbaas ik mijzelf nergens meer over en heb er een hard hoofd in.

Laatst bewerkt:
Ach, het enige verschil wat te merken is bij een eventueel verbod dat we niet in Nederland kunnen shoppen. voor de rest is het oud&nieuw zoals normaal, ik maak me er niet zo druk meer om. Vuurwerk is er toch wel, linksom of rechtsom. Zou het jammer vinden als er weer een rotsmoes komt, maar tot op heden mogelijkheden genoeg zonder in de illegaliteit te moeten gaan.

Voor of tegen een Vuurwerkverbod.png

MEERDERHEID TEGEN VUURWERKVERBOD!!
Ik heb het al vaker gezegd, maar nu heeft Hart van Nederland het ook echt uitgezocht: een meerderheid van de huidige Tweede Kamer is TEGEN de Initiatiefwet Algeheel Vuurwerkverbod in Nederland!!

In het plaatje mist D66 omdat die hebben zich niet nadrukkelijk vóór of tegen een verbod hebben uitgesproken maar de verwachting is dat zij het beleid van het Kabinet volgen t.a.v. de Initiatiefwet Algeheel Vuurwerkverbod en die zijn er tegen.

In de afbeelding zie je welke Politieke Partijen tegen een Vuurwerkverbod zijn. Veelal wordt het landelijke beleid van een Politieke Partij ook lokaal toegepast. Als Vuurwerkliefhebber handig om te weten voor de Gemeenteraadsverkiezingen die over precies een week plaatsvinden!!

Zie tevens https://www.facebook.com/HuismanVuurwerk/photos/a.101626556654521/2116545795162577/

Lokale VVD en CDA afdelingen hebben soms best afwijkende standpunten, in de grote steden zijn zij vaker voor een verbod. De PvdA in mijn gemeente is opvallend genoeg tegen een vuurwerkverbod en wil dat burgers zelf verantwoorde keuzes kunnen maken. CU en SGP afdelingen zijn soms lokaal ook nog wel tegen een verbod.

Lokale VVD en CDA afdelingen hebben soms best afwijkende standpunten, in de grote steden zijn zij vaker voor een verbod. De PvdA in mijn gemeente is opvallend genoeg tegen een vuurwerkverbod en wil dat burgers zelf verantwoorde keuzes kunnen maken. CU en SGP afdelingen zijn soms lokaal ook nog wel tegen een verbod.

Dat kán voor komen maar is meer uitzondering op de regel hoor. In de Gemeente Arnhem is de VVD bijv. pertinent tegen een verbod. Maar net zoals bij jouw Gemeente is de PvdA ook in Arnhem tegen een verbod. Net zoals de SP en DENK die in Arnhem ook tegen een verbod zijn.

Het kan dus zinvol zijn om je daar eens in je eigen Gemeente in te verdiepen!

We hebben nu twee jaar op rij een verbod gehad, afgelopen jaar was gewoon zoals vroeger. Zolang de verkoop niet verboden word mogen ze verbieden wat ze willen, het gewenste resultaat zal toch niet komen.

Laatst bewerkt:
Lees net dat morgen het iniatief wetsvoorstel voor een permanent verbod van groenlinks en pvdd word behandeld. Flink duimen maar. Maar heb er een goed gevoel over jullie ook?

Lees net dat morgen het iniatief wetsvoorstel voor een permanent verbod van groenlinks en pvdd word behandeld. Flink duimen maar. Maar heb er een goed gevoel over jullie ook?

Zoals ik eerder aan heb gegeven, zie Post #134, start morgen de volgende stap in het politieke proces. In dit geval is dat het indienen van schriftelijke reacties. Er wordt nog niks behandeld, besproken, enz. Om deze reden is dit ook geen echte vergadering en is dit dus ook niet te volgen via een stream o.i.d. Ik verwacht in de schriftelijke reacties meerdere opmerkingen over de resultaten van de Internetconsultatie terug te zien.

Zijn/worden die schriftelijke reacties openbaar (gemaakt)?

Zowieso zijn alle officiële stukken in de Tweede Kamer openbaar. Over het algemeen gaat het om (kritische) vragen die worden gesteld. Vervolgens zullen die vragen schriftelijk beantwoord worden en dus is ook dat openbaar.

Valt er iets te zeggen over hoe lang zo’n heel proces gaat duren. Waneer kunnen we een definitieve uitkomst verwachten? Moeten we dan denken in weken of maanden?

Valt er iets te zeggen over hoe lang zo’n heel proces gaat duren. Waneer kunnen we een definitieve uitkomst verwachten? Moeten we dan denken in weken of maanden?

Zowieso maanden. En nu helemaal, er zijn voor de meeste partijen op dit moment belangrijkere zaken aan de orde.

Maar elk jaar gaat dat min of meer volgens dezelfde planning: over het algemeen is er in mei/juni een debat over de afgelopen Jaarwisseling en de gevolgen daarvan voor de volgende Jaarwisseling. Meestal wordt er dan voor het zomerreces, dit jaar begin juli, nog gestemd over eventuele Moties en dus aanpassingen in de wet- en regelgeving.

De Initiatiefwet zou onderdeel uit kunnen maken van zo'n Motie. Ook kan er voor gekozen worden, als er voldoende draagvlak lijkt te zijn, om een Debat aan te vragen en in te plannen om puur over die Initiatiefwet te debatteren. Vooralsnog lijkt dat niet te gebeuren, er is in de Tweede Kamer geen meerderheid voor.

Citaat van van der Plas van BBB :D :D

Het lid van de BBB-fractie heeft met stijgende verbazing kennisgenomen van het onzalige en volstrekt ongefundeerde initiatiefwetsvoorstel van de leden Klaver en Ouwehand voor een vuurwerkverbod voor consumenten. Kortom, volgens dit lid is voorliggend wetsvoorstel onzalig, ongewenst en onuitvoerbaar. Laten we onze tijd besteden aan het bestrijden van echte problemen.

Hieronder de toelichting

Het lid van de BBB-fractie merkt op dat sinds december 2020 een aangescherpt vuurwerkbeleid geldt voor F3-vuurwerk waarbij knalvuurwerk, vuurpijlen en singleshots verboden zijn. Dit is het vuurwerk dat na het illegale vuurwerk voor de meeste overlast en ongelukken zorgde. Door het algehele tijdelijke vuurwerkverbod voor de jaarwisseling van 2020- 2021 en 2021-2022 in verband met de coronacrisis, zijn de gevolgen van dit nieuwe beleid nog niet bekend. Het overgaan op een algemeen verbod zonder dat de gevolgen van het aangescherpte beleid in kaart zijn gebracht, is daarmee volgens dit lid voorbarig en doet geen recht aan de aanpassingen en investeringen die ondernemers hebben gedaan om ook met de nieuwe regels te kunnen ondernemen in de vuurwerkbranche.
Het lid van de BBB-fractie merkt op dat de discussie rondom vuurwerk momenteel niet zuiver wordt gevoerd, doordat het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk vaak naar de achtergrond verdwijnt. Door een relatief kleine groep Nederlanders wordt (illegaal) vuurwerk afgestoken buiten de toegestane uren en gebruikt voor vandalisme en andere doeleinden waar vuurwerk niet voor bedoeld is. Het staat voorop dat gedrag en gebruik van vuurwerk dat andere mensen in gevaar brengt en tot overlast leidt, moet worden aangepakt, zoals dat voor elk ongewenst gedrag geldt volgens dit lid. Een algeheel verbod is echter disproportioneel en zal ook niet leiden tot het gewenste effect, omdat deze groep mensen vaak al gebruikmaakt van illegaal vuurwerk. In omliggende landen zal het vuurwerkbeleid niet worden aangepast, waardoor er ook met een vuurwerkverbod niks verandert in het aanbod van illegaal vuurwerk.
Het lid van de BBB-fractie vindt vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling een Nederlandse traditie die behoort tot het cultureel erfgoed. Ook de verbinding die vuurwerk tijdens de jaarwisseling met zich meebrengt en het feit dat veel mensen genieten van het mooie vuurwerk is voor dit lid een belangrijke afweging. In landen met een vuurwerkverbod blijkt het aantal vernielingen en rellen tijdens de jaarwisseling niet af te nemen,integendeel. En daar zit juist de grootste schade voor mens en eigendommen.

Het lid van de BBB-fractie merkt op dat het verbieden van legaal siervuurwerk geen effect heeft op het voorkomen van agressie tegen hulpverleners (voornamelijk politie). Ook tijdens de jaarwisseling 2020/2021 was er ondanks het verbod helaas sprake van agressie en werd de politie bekogeld met illegaal vuurwerk, stenen en andere voorwerpen. In de Jaarwisselingsrapportage politie 2020-2021 staat dat het aantal incidenten met geweld tegen politieambtenaren (GTPA) met 29,3% is gestegen ten opzichte van de afgelopen vier jaar. Tijdens de jaarwisseling 2021-2022 is dit nog eens met 19,8% gestegen. Het aantal incidenten in het kader van veilige publieke taken (VPT) is tijdens de jaarwisseling 2020-2021 met 10% gestegen ten opzichte van de afgelopen vier jaar en tijdens de jaarwisseling 2021-2022 zelfs met 144,4%. Een vuurwerkverbod leidt daarom volgens dit lid niet tot een afname van geweldsincidenten; het aantal is zelfs gestegen. Geweldsincidenten zijn geen vuurwerkprobleem, maar een gedragsprobleem. De mentaliteit van de onruststokers is de grootste factor bij de gepleegde overtredingen, niet het legale siervuurwerk.
Het lid van de BBB-fractie merkt op dat ook het organiseren van een vuurwerkshow en de financiering hiervan niet zomaar rond is en vraagt om nadere uitwerking. Ook zijn er onvoldoende gecertificeerde vuurwerkprofessionals beschikbaar om in de behoefte van vuurwerkshows te kunnen voorzien. Vuurwerkverboden blijken niet te handhaven. Als zelfs de politie zegt dat vuurwerkverboden niet te handhaven zijn, waarom dan toch dit voorstel doorzetten, vraagt dit lid zich af. We hebben al genoeg wetten met uitvoeringsproblemen.

Het lid van de BBB-fractie noemt als extra argument om tegen het vuurwerkverbod te zijn dat in het midden- en kleinbedrijf voor veel ondernemers de vuurwerkverkoop belangrijk is voor het voortbestaan van hun onderneming. Een vuurwerkverbod is daarmee ook een aanslag op de leefbaarheid op het platteland en in de woonwijken.

En het advies
Het lid van de BBB-fractie heeft gezien dat een ruime meerderheid van de resultaten van de internetconsultatie het verbod afwijst. De vuurwerkcategorie F2 bestaat al uit siervuurwerk waarbij de risico’s op letsel laag zijn. Dit lid is van mening dat er geen activiteit is in Nederland waarbij het risico op letsel nul is, zelfs het reizen naar de Tweede Kamer brengt risico’s met zich mee.
Het lid van de BBB-fractie wil dat dit wetsvoorstel ter advisering wordt aangeboden aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR), zodat beter inzicht wordt verkregen in de te verwachten effecten van dit wetsvoorstel op de regeldruk en uitvoering voor gemeenten. Het is onduidelijk welke kosten met dit wetsvoorstel gepaard gaan voor de gemeenten, ook rond het bieden van alternatieven. Op dit moment is de financiële situatie in veel gemeenten al buitengewoon kwetsbaar. Ook ontbreekt een nadere onderbouwing van de te verwachten implementatie- en regeldrukkosten.

BBB is goed bezig om de traditie te behouden. BBB hou dit vast met juiste argumenten. Tuurlijk helpt een definitief verbod niet. Zoals omschreven boven mij, dat weet iedereen inmiddels van de afgelopen 2 jaar.

De meerderheid heeft weer gesproken geen verbod te willen. Keek goed naar het consultatie en als het volk er niet vanaf wil doe het dan ook niet.

Echter denk ik wel dat het voorstel nergens toe leiden gaat en het met een sisser afloopt. Maak me niet heel druk hierom. Het doel was om het ijzer te smeden nu het heet is en dat lukt niet erg. Ik begrijp sowieso al nooit waar PvdD en GL zich druk over maken 'm.b.t vuurwerk. Maar zorgen maken erom nee krijgt geen doorgang.

BBB petje af keep going the good work.

Wellicht is het ergens al gemeld en wellicht in de verkeerde categorie, maar denken jullie niet dat, gezien de vluchtelingen uit Oekraïne, hoe zielig ik het ook vind, er weer een verbod komt? Deze mensen komen uit een oorlogsgebied. Vuurwerk doet ze geen goed gezien de trauma’s. Mooi excuus voor de overheid toch? Aan het einde van het jaar zijn ze echt nog wel in NL. Laat ik voorop stellen dat ik zelf ook opgevangen zou willen worden. Hoe positief ik ook blijf denken, heb ik er een slecht gevoel over.

Wellicht is het ergens al gemeld en wellicht in de verkeerde categorie, maar denken jullie niet dat, gezien de vluchtelingen uit Oekraïne, hoe zielig ik het ook vind, er weer een verbod komt? Deze mensen komen uit een oorlogsgebied. Vuurwerk doet ze geen goed gezien de trauma’s. Mooi excuus voor de overheid toch? Aan het einde van het jaar zijn ze echt nog wel in NL. Laat ik voorop stellen dat ik zelf ook opgevangen zou willen worden. Hoe positief ik ook blijf denken, heb ik er een slecht gevoel over.

Nee, dat zal niet gebeuren. Vergeet niet dat wij al héél langd door (burger)oorlog getraumatiseerde asielzoekers opvangen in NL. Nog nooit is daarvoor een verbod ingesteld.

Er is weleens onderzoek naar gedaan en een aanzienlijk deel van de toen geïnterviewde asielzoekers gaf aan vuurwerk juist mooi vinden en het te waarderen met Oud & Nieuw. Velen kennen deze traditie ook vanuit huis, ook in Oekraïne steken ze vuurwerk af met Oud & Nieuw!

Je moet het ze alleen wel uitleggen en aan herinneren. Net zoals elke eerste maandag van de maand om 12.00u het testen van het Luchtalarm. Leg je dat niet uit dan wordt het elke maand één grote paniek zodra die sirenes beginnen te loeien.

Back
Bovenaan