Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Viel een beetje onverwachts in het nieuws net en hoorde dat er geen meerderheid was voor een verbod. Na alle negativiteit toch nog iets positiefs.

Nu maar hopen op een ouderwetse O/N met bijbehorende voorpret!

Hahaha @Happiness over budget gesproken.

Mijn budget heb ik in november en dan slaap ik inmiddels tussen het vuurwerk. Staat hier inmiddels al 2 dozen vol. Maar ik kijk zeker uit naar Nederlands vuurwerk, alle pret eromheen. Van vroeg opstaan om af te halen tot het bewonderen van de items. Heb er zin in om te bestellen en september het nieuwe vuurwerkseizoen.

Verder ik deel je mening en vond de opmerking mooi. Het moet maar stoppen met dat verbiedonzin. Vind het ook de discussie moet maar is klaar wezen.

We roepen het al maanden maar kennelijk heeft een aantal van jullie het nodig dat je het pas echt geloofd als het in het nieuws is geweest... :wink:

Er zijn de laatste jaren wel meer dingen in Nederland geroepen die geen doorgang zouden vinden, echter is het toch gebeurt :sad:

We roepen het al maanden maar kennelijk heeft een aantal van jullie het nodig dat je het pas echt geloofd als het in het nieuws is geweest... :wink:
Nee pas als de hamer is gevallen en als op 31-12 legaal een eerste lont wordt aangestoken om 18u

Ik heb een déjà-vu

Weten we nog vorig jaar het zinnetje van het vorige kabinet van Stientje van Veldhoven: Er komt geen vuurwerkverbod dit jaar!, kwam er toch!!! Als dit jaar de corona weer oplaait in september waar meneer Kuipers nu al rekening mee houdt, dan sta ik niet vreemd te kijken dat die dikke nasibal van een Bruls weer een spoedbrief stuurt!! Maar blijf positief verder:p

Mag ik is een vraag stellen. En ga is kijken naar de antwoorden.

1. We hebben het over een permanent verbod.
2. Zie veel corona en verbod.

Wat heeft een permanent verbod te maken met corona de tijdelijke verboden 2 jaar op rij?

Mogen blij wezen dat er hoogstwaarschijnlijk geen permanent verbod komt. Want dan weten we zeker het is gedaan einde vuurwerk.

Corona who cares er is nog zat mogelijk maar staat los van een permanent verbod.

Je zag ze vorig jaar fanatiek erop hameren ook de burgemeesters en wat diverse partijen. Daar ben ik het volstrekt mee eens. Maar geven het antwoord zelf al corona. Daarnaast zat ook nog de spoedwet in de weg.

Maar wat geweest is, is geweest komt niet meer terug. Dit jaar is nieuwe ronde, nieuwe kansen. En het beste er van hopen.

Het zint mij niks dat een paar dagen voor de plenaire behandeling dit in het nieuws wordt geslingerd. In november '21 gebeurde hetzelfde en was een briefje van gehaktbal Bruls genoeg om de boel de verkeerde kant op te doen kantelen. Ik ben er pas gerust op als ik 29 december de kofferbak vol heb.

Zo denk ik er ook over fompert. Wat is nu nog echt zeker in deze tijd? En ik blijf zeker graag positief! Maar sommige dingen zijn nou eenmaal onvoorspelbaar ...

Het zint mij niks dat een paar dagen voor de plenaire behandeling dit in het nieuws wordt geslingerd. In november '21 gebeurde hetzelfde en was een briefje van gehaktbal Bruls genoeg om de boel de verkeerde kant op te doen kantelen. Ik ben er pas gerust op als ik 29 december de kofferbak vol heb.

Zo denk ik er ook over. Ik weet echter niet in hoeverre het 'trauma' van vorig jaar deze achterdocht veroorzaakt of dat dit mijn zuivere objectieve kijk op het verhaal is. Ik vind het wel verdacht dat uitgerekend RTL hier in juni een nieuwsitem van maakt, zelfs in het journaal mocht Esther haar verhaaltje doen en werd er zelfs gehint op het omlullen van andere partijen. Tenenkrommend dat ze het 'algemene vuurwerkshow' argument maar weer eens aanhaalt.

Met mijn vrolijke pet op is het in ieder geval positief nieuws te noemen en verwacht ik dat ze weinig anderen omlult. SP en D66 zijn nog niet eens bij de meerderheid gerekend. Dat maakt dat ik deze ronde wel positief tegemoet zie, hoewel het absoluut nog geen garanties zijn voor komende jaarwisseling. De coronatroef, daar geloof ik dit jaar niet in, evenals het daarmee gepaard gaande 'druk op de zorg'. Bruls en de oorlog in Oekraine zie ik als het grootste risico. We will see.

We zullen er allemaal pas gerust op zijn idd, als we op de 29e de 30e en de 31e voor het het eerst in 2 jaar onze Nederlandse bestellingen kunnen gaan ophalen. Ik begrijp een ieder die daar sceptisch over is. En ook ik vind het opvallend dat dit net voor de plenaire behandeling in het nieuws komt. Daar zit weer een bedoeling achter zou je denken. Maar een klein beetje positiviteit over het RTL nieuwsbericht kan vandaag echt geen kwaad lijkt mij..:wink:

Er zijn de laatste jaren wel meer dingen in Nederland geroepen die geen doorgang zouden vinden, echter is het toch gebeurt :sad:

Daar heb je een punt....afgelopen jaar zou er ook geen verbod komen volgens de media en vervolgens kregen Bruls en co het toch voor mekaar.... Wellicht een zelfde stunt nu ? In de media roepen dat het wel snor zit, afwachten welke gekken er onder hun steen vandaan kruipen en alsnog met lege handen staan.

Ik wacht nog even een paar dagen af

Ik vind het merkwaardig dat het nu al in het nieuws komt, normaal is de media ook zeker niet met vuurwerk bezig rond dit tijdstip.

Mooi nieuws voor vandaag. Tuurlijk bied dit geen garanties, maar ik blijf het zeker positief zien en daar helpt een bericht als deze zeker aan bij.

Het zint mij niks dat een paar dagen voor de plenaire behandeling dit in het nieuws wordt geslingerd.

Slaap, Pyro, Slaap
Daarbuiten vieren we straks oudejaar......

54355510b87d8ca82e3473d44c90b824.jpg

Natuurlijk klopt het niet...
Is om iedereen rustig te houden...

Ondertussen gaat het in België de verkeerde kant op:

https://anonym.to/?https://www.vvsg...en-als-het-van-de-steden-en-gemeenten-afhangt

Daar willen ze een totaalverbod op de verkoop van vuurwerk.

Lees even goed dit stukje:

De komende maanden zal de VVSG gesprekken voeren met diverse actoren voor het uitwerken van een concrete oplossing en het vergroten van een draagvlak voor een verbod, dit in binnen- en buitenland. De VVSG plant alvast een gesprek met de FOD Economie, de brandwonderstichtingen en de vertegenwoordigers van de sector. Het is wel zonneklaar dat deze problematiek de landsgrenzen overschrijdt. Om de grensverkoop te vermijden zullen er gesprekken gevoerd worden met Nederland en het Beneluxparlement. Voor een verbod op de online verkoop én de toelating voor een nationaal verbod hopen we het gesprek aan te knopen met de Europese Commissie en het Europees parlement.

België gaat in de achterkamertjes overleggen met Nederland om een totaalverbod van de verkoop van vuurwerk.

Slaap, Pyro, Slaap
Daarbuiten vieren we straks oudejaar......

54355510b87d8ca82e3473d44c90b824.jpg

Natuurlijk klopt het niet...
Is om iedereen rustig te houden...

Ondertussen gaat het in België de verkeerde kant op:

https://anonym.to/?https://www.vvsg...en-als-het-van-de-steden-en-gemeenten-afhangt

Daar willen ze een totaalverbod op de verkoop van vuurwerk.

Lees even goed dit stukje:

België gaat in de achterkamertjes overleggen met Nederland om een totaalverbod van de verkoop van vuurwerk.

Dat speelt in België ook al meer dan 5 jaar...

Nou nou België gaat wat doen. De VVSG notabene. Ze proberen het inderdaad al 5 jaar te verbieden daar. En in februari hebben ze gewoon een nee gekregen.

De VVSG bestaat uit gemeentelijke taken en belangens van burgermeesters, ze zijn het zelfde als de VNG. Roepen maar uiteindelijk loopt het met een sisser af. De federale overheid kan het verbieden. De rest is praat voor de bühne. De VVSG kan praten maar worden toch de deur gewezen.

Er is in België 1 bevoegd persoon die het daadwerkelijk kan verbieden en ook echt kan praten.

Pierre-Yves Dermage minister van economie. Hij gaat er over. Zolang hij nee zegt niks aan het handje. En hij heeft nee verkocht. De rest heeft gewoon geen inspraak, dus niet zo zorgelijk als dat het lijkt.

De VVSG wil een federaal verbod, blijven drammen maar ze hebben dit jaar al een nee te pakken. En ze moeten hoe dan ook naar de federale overheid. Verder kunnen ze gewoon niets als ze weer nee krijgen.

Alleen de federale overheid heeft hier inspraak in. En de VVSG behoort daar niet bij is geen politieke partij ofzo. Ze kunnen wel overal heen gaan, maar federaal moeten ze toch als eerste verbieden. Gebeurd dit niet is het einde verhaal voor ze. Het lijkt ernstig hoe het daar staat, maar is het gewoon niet. Geen federaal overheidsverbod? Hebben ze in Nederland niets te zoeken en ook bij het Europees parlement niet, daar hebben ze simpelweg de bevoegdheid niet voor.

En als men goed leest willen ze een gesprek met Nederland. Voor een verbod op online verkoop en nationaal, dat wil zeggen Nederland mag bij het verbieden niet meer verkopen aan België.

Dan willen ze een gesprek met de FOD Economie en met de sector, de FOD Economie is er voor ondernemers en dan met de Branche erbij. Zoals ik al zei het lijkt ernstig allemaal maar VVSG heeft in deze geen inspraak nergens. Het gaat alleen via de federale minister van economie en die heeft vet nee verkocht. De FOD Economie is een organisatie dat belangen behartigd voor ondernemers en samen met de Branche verwacht ik van hun ook een dikke nee, omdat er geld verdiend wordt met deze onderneming.

Ik zie hier geen problemen in omdat pas bekend is geworden dat de federale overheid het niet heeft verboden.

Zolang ze het daar niet verbieden landelijk, heeft praten hier in Nederland geen zin. Ook niet Europees.

Dit is gewoon een stuiptrekking op afgelopen februari j.l toen ze een nee kregen en feitelijk hebben ze nergens wat te zoeken omdat ze een nee kregen. Hebben ze bevoegdheden? Nee zeker niet .

Laatst bewerkt:
Gemeenten denken natuurlijk: wij zijn elk jaar geld kwijt aan schade door vuurwerk, verbieden die handel.
Maar ze hebben niet door dat prullenbakken, bushokjes en verkeersborden worden opgeblazen met illegaal knalvuurwerk en niet met legaal vuurwerk.

Back
Bovenaan