Coconut Bounty

Ik kan wel stellen dat 99,9% van de mensen hier nog nooit de inhoudt van een cake heeft gecontroleerd op wat de importeur beweerd. Laat de ILT dat ook maar doen, moet je dan eens zien wat er met de kwaliteit gebeurd. Neem de Special 4, mooi voorbeeld. De box kwam niet eens meer in de buurt van wat men verkondigde, neem Magnum waar iemand de SAS inhoud heeft gewogen, hij kwam ik meende op de iets van de helft minder SAS uit. Wat betreft de special 4, daar heb ik afgelopen jaar een melding bij de importeur over gemaakt, hebben ze netjes opgelost maar het ging zo makkelijk dat ze bekend waren met het feit dat het een andere box is dan hoe men het verkoopt.
De gewichten van een artikel zijn puur gebaseerd op berekeningen.
In de fabriek wordt alles 'afgewogen' met schepjes, maar de kans is groot het ene schepje een kop vol met kruit bovenop heeft en de andere normaal of zelfs lager kan zijn.
Het blijft voor het grootste gedeelte handwerk en machinaal kan waarschijnlijk ook niet, i.v.m. ontploffingsgevaar.

En vuurwerkwereld is en blijft een schimmig wereldje.
- Importeurs gunnen elkaar het licht in de ogen niet. (Bekend verhaal is dat Broekhoff naar de ILT is gestapt omdat Marijn iets aan de Binkies ontbrak, wat wel verplicht is.)
- Het stiekem overleg onderling om bepaalde artikelen in de ban te doen.
- Het laten verbieden van artikelen, na overleg met de overheid om de traditie ogenaamt te beschermen.

Maar ik dwaal af.

Dat er een sample geschoten wordt op de demo is helemaal niet zo vreemd. Die hoeft ook niet per se (veel) beter te zijn dan de productie versie al hebben sommige importeurs een reputatie op dat gebied. Er lijkt hier nogal makkelijk aangenomen te worden dat een importeur dat expres doet om z'n product op een demo veel beter uit de verf te laten komen dan het uiteindelijke product dat de consument krijgt. Het kan ook simpelweg zijn dat de importeur een aantal samples heeft laten maken om te kunnen garanderen dat er uberhaupt iets beschikbaar is voor de demo's. Die samples kunnen in China doorgaans gemaakt worden voordat de echte productie start en zodoende in de eerste de beste container die naar de importeur gaat meegestuurd worden.

Met alle containers die op het laatste moment binnenkomen waren er dus gewoon verschillende nieuwe producten helemaal niet geschoten op demo's als er geen samples waren geweest!
Prima uitleg, zoals altijd :-) conclusie is dus geen demo's meer schieten en je ziet maar wat eruit komt oudejaarsdag.
Of alleen bewezen producten kopen..

Al is hij 80% zo goed als op de demo, het was een gruwelijk vet ding. Btw, boeketten naderden echt wel het formaat van de Lion ervoor, die is ook gewoon dik. Dus grote kans dat hij prima gaat presteren in de straat. Ik maak me er totaal niet druk om!

Dat er een sample geschoten wordt op de demo is helemaal niet zo vreemd. Die hoeft ook niet per se (veel) beter te zijn dan de productie versie al hebben sommige importeurs een reputatie op dat gebied. Er lijkt hier nogal makkelijk aangenomen te worden dat een importeur dat expres doet om z'n product op een demo veel beter uit de verf te laten komen dan het uiteindelijke product dat de consument krijgt. Het kan ook simpelweg zijn dat de importeur een aantal samples heeft laten maken om te kunnen garanderen dat er uberhaupt iets beschikbaar is voor de demo's. Die samples kunnen in China doorgaans gemaakt worden voordat de echte productie start en zodoende in de eerste de beste container die naar de importeur gaat meegestuurd worden.

Met alle containers die op het laatste moment binnenkomen waren er dus gewoon verschillende nieuwe producten helemaal niet geschoten op demo's als er geen samples waren geweest!
Samples worden meestal gemaakt door een gekwalificeerde "technician" en niet zozeer door de minder gekwalificeerde "normale" massa productie werknemers. Ofwel de kans is gewoon groot dat de sample beter presteert dan de massa productie.

Laatst bewerkt:
Samples worden meest gemaakt door een gekwalificeerde "technician" en niet zozeer door de minder gekwalificeerde "normale" massa productie werknemers. Ofwel de kans is gewoon groot dat de sample beter presteert dan da massa productie.
Zit waarschijnlijk ook wat minder druk achter een paar samples maken dan duizenden cakes maken en optijd verschepen :p

wij zijn van mening dat je op een winkel demo helemaal geen ander producten moet schieten
dan de producten die te koop zijn in je winkel
dus dat gaan wij ook niet doen
wij schieten alleen producten uit onze eigen bunker voorraad
we zien jullie 10dec
Kijk en zo hoort het ook, see what you get principe!!

Samples worden meest gemaakt door een gekwalificeerde "technician" en niet zozeer door de minder gekwalificeerde "normale" massa productie werknemers. Ofwel de kans is gewoon groot dat de sample beter presteert dan da massa productie.
Dat de sample met grotere zorgvuldigheid is samengesteld, daar kan ik inkomen. Maar dat er bewust een grotere hoeveelheid flash of kruit wordt gebruikt, dat is gewoon pure misleiding. Je maakt dan bewust een sample waarvan je op voorhand weet dat deze nimmer in de buurt komt van de productie. En juist dat zou wel het uitgangspunt moeten zijn van een sample.

Dat het een schimmige wereld is waar weinig kwaliteit controle is ben ik van overtuigd. Bescherming van de consument is er alleen op veiligheid vlak. Maar bescherming op kwaliteit is er niet. Ik kan wel stellen dat 99,9% van de mensen hier nog nooit de inhoudt van een cake heeft gecontroleerd op wat de importeur beweerd. Laat de ILT dat ook maar doen, moet je dan eens zien wat er met de kwaliteit gebeurd. Neem de Special 4, mooi voorbeeld. De box kwam niet eens meer in de buurt van wat men verkondigde, neem Magnum waar iemand de SAS inhoud heeft gewogen, hij kwam ik meende op de iets van de helft minder SAS uit. Wat betreft de special 4, daar heb ik afgelopen jaar een melding bij de importeur over gemaakt, hebben ze netjes opgelost maar het ging zo makkelijk dat ze bekend waren met het feit dat het een andere box is dan hoe men het verkoopt. De gewone burger zal door onwetendheid niet aan de bel trekken, maar wij freaks weten wel beter en ligt de bal denk ik ook deels bij ons. Daarbij denk ik tevens dat een forum zoals VWC niet de plek is om dit uit te spreken omdat er hier ook veel belangen zijn.
Volgens sommige liefhebbers gieten ze in China bijna vloeibaar kruit en supernatte sterren in de tubes en bombettes waarvan het vocht in het kruit gaandeweg de reis naar Europa/Nederland verdampt. Hierdoor zou je dan bij het wegen nog maar de helft of minder overhouden van wat op de verpakking is neergezet. Dus het gewicht klopt in China maar in Nederland is de helft opeens verdampt 🤣🤣🤣....

Ok, nou gaan we tog ff op de rem trappen. We hebben al die dagen alles toegestaan in zowel dit topic als de Caïro, hoort er allemaal bij. Maar als we met modder naar elkaar gaan gooien is het wel klaar. De sfeer is juist zo fantastisch dit jaar, laten we dat zo houden met z’n allen. Reacties hierna die niet over het product gaan worden verwijderd.

Ik ben ook van mening dat men bij een demo altijd maar dan ook altijd productie moet laten zien en niks anders. Wil je daarna nog een showtje schieten met dezelfde producten, dan mag je van mij ook samples schieten, no problem. Echter, bij een demo vind ik het heel belangrijk dat men de credo "Wat je ziet, is wat je krijgt" hanteert.
Hoe vaak hebben wij niet iets besteld wat daarna gewoon crap bleek te zijn? Ik zal een goed voorbeeld noemen, vorig jaar niet maar het jaar daarvoor werden voor het eerst 4 nieuwe bakken geïntroduceerd, waarvan ik twee had besteld, o.a. EDITION ONE RED SALUTE HIer een voorbeeld van hoe men het aan de man bracht:
en uiteindelijk kwam het er zo uit te zien:
het probleem was dat men al die tijd geen info gaf omtrent het kaliber en kruitinhoud en aangezien het een aanbiedingsprijs betrof van 100,- euro i.p.v. 140.- euro, dacht ik dat het 30mm zou zijn met 2 kilo kruit. Zeker gezien het eerste filmpje, maar uiteindelijk zat er maar iets van 900 gram kruit in. Daarom vind ik dat dit een vorm van misleiding is, zeker wanneer je je winkeliers niet de info geeft wat betreft het kaliber en kruitinhoud. Dit is mijn mening en ik zelf heb hier iets van geleerd, na heel vaak toch weer zelf in de fout te zijn gegaan vanwege het bekende FOMO gevoel. Ik koop alleen wanneer er straatfilmpjes van zijn, of wanneer er duidelijk productie is geschoten en dit ook door de winkelier is bevestigd. Zou ik dan deze Coconut Bounty nu niet willen kopen? Jawel, dat zou ik ook zeker hebben gedaan als ik daar het budget voor heb, waarom dan nu wel, hoor ik je denken, omdat ik nog steeds geloof dat de productie ook zeer goed zal zijn, want de meeste bakken van Geisha/Rubro, zijn gewoon goed. Maar van bepaalde importeurs kan je beter voorzichtiger zijn, want daarvan heb ik ze in de afgelopen jaar of 10 wel vaker dit soort fratsen zien uithalen.

Dat steeds meer dat hangt vooral voor mijn buik. Maar dat terzijde.
We moeten wel beseffen dat een winkelier echt geen tijd heeft om al dan niet met een vergrootglas naar de artikelen die op een demo worden afgestoken of er het woord 'sample' op staat.
Kijk eens wat er geregeld moet worden. Ik neem als voorbeeld Ano.
Weilanden afzetten.
Verkeersregelaars instrueren.
Weg afzetten.
Frietkraam helpen met van alles en nog wat.
Wc unit plaatsen en aansluiten.
Schietveld afzetten en het terrein van het publiek afbakenen.
Winkel zo inrichten dat er niks aan dummies gejat kan worden.
Toonbanken inrichten en klaarmaken.
Betaalsystemen regelen.
Koffie, thee, enz. klaarzetten, zorgen dat het warm is.
Beveiliging instructies geven.
Enz.
Enz.
...

En dan mogen wij gratis meegenieten van een top show en een finale die je in Nederland zelden meer ziet.
En samengevat dan heb je als winkelier echt geen tijd om naar het woord 'sample' te zoeken.
Het is wel zo dat dit er allemaal niks mee te maken natuurlijk.
Dus als je een weiland afzet, frietkar regelt & verkeersregelaars neer zet mag je de boel “flashen”? Daarnaast wordt er ook GROF geld verdiend met de vuurwerk handel en daar mag (lees hoeft niet) gerust wat voor worden gedaan.
Iets wat ANO dan ook steevast ieder jaar doet en waarvoor ook mijn complimenten! Het zal dan ook wel echt rendabel zijn. Er is namelijk niet een BV in de wereld die iets doet, om er onder de streep niet beter van te worden.
Maar het is hier al vaker aangegeven. Als je een batavus koopt hoor je geen stella te krijgen, als je een golf R koopt hoor je geen GTI te krijgen en als je in een restaurant een ossenhaas besteld hoor je geen kogelbiefstuk te krijgen. Dan sturen de meeste deze ook terug.
Dat is dus wat er veelvuldig en alleen gebeurd in de vuurwerkbranche. En dat dan ook nog eens terwijl dit bewust wordt gedaan. Daar wringt de schoen bij de meeste heb ik het idee.
Ik zeg niet dat het met DIT product zo gaat zijn, maar in het verleden is dit heel vaak voorgekomen.
Overigens denk ik dat het met dit product echt mee gaat vallen. Het zijn makkelijke effecten om met mindere burst goed te toen spreiden.

Ik heb in ieder geval zin in de coconut bounty en heb er dan ook 2 besteld
1 bij Valk en 1 bij Ano.
Ik ga vol op genieten!

Het is wel zo dat dit er allemaal niks mee te maken natuurlijk.
Dus als je een weiland afzet, frietkar regelt & verkeersregelaars neer zet mag je de boel “flashen”? Daarnaast wordt er ook GROF geld verdiend met de vuurwerk handel en daar mag (lees hoeft niet) gerust wat voor worden gedaan.
Iets wat ANO dan ook steevast ieder jaar doet en waarvoor ook mijn complimenten! Het zal dan ook wel echt rendabel zijn. Er is namelijk niet een BV in de wereld die iets doet, om er onder de streep niet beter van te worden.
Maar het is hier al vaker aangegeven. Als je een batavus koopt hoor je geen stella te krijgen, als je een golf R koopt hoor je geen GTI te krijgen en als je in een restaurant een ossenhaas besteld hoor je geen kogelbiefstuk te krijgen. Dan sturen de meeste deze ook terug.
Dat is dus wat er veelvuldig en alleen gebeurd in de vuurwerkbranche. En dat dan ook nog eens terwijl dit bewust wordt gedaan. Daar wringt de schoen bij de meeste heb ik het idee.
Ik zeg niet dat het met DIT product zo gaat zijn, maar in het verleden is dit heel vaak voorgekomen.
Overigens denk ik dat het met dit product echt mee gaat vallen. Het zijn makkelijke effecten om met mindere burst goed te toen spreiden.

Ik heb in ieder geval zin in de coconut bounty en heb er dan ook 2 besteld
1 bij Valk en 1 bij Ano.
Ik ga vol op genieten!
Helemaal eens, echter is dit wel de realiteit waarin wij al een tijd leven en blijft dit incidenteel voor komen.

Ik vraag mij wel eens af hoe dit juridisch toegestaan is, een sample is een product die (naar alle waarschijnlijkheid) niet voldoet aan de toegestane eisen, wellicht in de categorie F3/F4 thuishoort en dus niet door de normale (Nederlandse) consument afgestoken mag worden..
Is het juridisch überhaupt wel toegestaan om zo’n product in een consumenten demo te tonen?

Aan de andere kant denk ik dat het wel goed komt, 30 mm 100 shots (bijna 2 kilo kruit) is bijna nooit mis ;-)

Back
Bovenaan